?? % Platensper

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

?? % Platensper

Berichtdoor Jaccoooo » di jan 17, 2006 16:06

Ik wil een platensper aanschaffen,voor mijn B-Ascona,ik kan zelf kiezen hoeveel %.
Marko Domine adviseerde mij 40%,bij veel vermogen word dan de rest van de aandrijving niet overbelast.
Op dit moment heb ik nog niet zoveel PK's(+/- 130/140 schat ik)maar je weet nooit wat de toekomst brengt.

Zijn er op dit forum ook ervaringsdeskundigen aanwezig,die mij kunnen vertellen welk percentage het beste is???
Avatar gebruiker
Jaccoooo
 
Berichten: 935
Geregistreerd: vr nov 11, 2005 10:05
Woonplaats: Nijluusn

Berichtdoor bugs » di jan 17, 2006 16:13

bij een voortrekker moet je niet veel verder gaan dan 40%
anders krijg je behoorlijke spierballen

Bij een achtertrekker kun je makkelijk tot 75% gaan hoor zonder te veel wringing (is dat een woord?). met 140 PK ga je de cardans echt niet overtrekken hoor! Let wel op hoe meer sper hoe dwarser je hem moet zetten om lekker door een bocht te komen.
bugs
 
Berichten: 198
Geregistreerd: di maart 09, 2004 13:23

Berichtdoor Turboboost » di jan 17, 2006 16:49

Let wel op hoe meer sper hoe dwarser je hem moet zetten om lekker door een bocht te komen.


Dat willen we toch ook graag zien? :lol:

Zijn er zelfs die gewoon met 100% sper rijden (ook aanwezig op dit forum), en dat gaat zelfs goed (en dwars). :shock:
Turboboost
 
Berichten: 1265
Geregistreerd: vr jun 28, 2002 17:25
Woonplaats: Almelo

Berichtdoor Jaccoooo » di jan 17, 2006 21:02

Dwarsgaan is wel de bedoeling, maar dan wel gecontroleerd graag. :D
Avatar gebruiker
Jaccoooo
 
Berichten: 935
Geregistreerd: vr nov 11, 2005 10:05
Woonplaats: Nijluusn

Berichtdoor StevenK » di jan 17, 2006 21:03

Jaccoooo schreef:Dwarsgaan is wel de bedoeling, maar dan wel gecontroleerd graag. :D

Ja, onder het controlerend oog van de camera :)
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor Jaccoooo » di jan 17, 2006 21:07

StevenK schreef:
Jaccoooo schreef:Dwarsgaan is wel de bedoeling, maar dan wel gecontroleerd graag. :D

Ja, onder het controlerend oog van de camera :)

Welke camera :?: (die van Myron?,in de reconsales sprint?)
Avatar gebruiker
Jaccoooo
 
Berichten: 935
Geregistreerd: vr nov 11, 2005 10:05
Woonplaats: Nijluusn

Versnellingsbak

Berichtdoor Jan-Willem » di jan 17, 2006 22:23

Ik denk als je een 100% sper gaat plaatsen ook wel toe bent aan een andere bak.
Een bak met rechte vertanding, anders draai je de tanden van de tandwielen.
Ik neem aan dat je het sperretje dan gebruikt in de rally(sprint)
De mechanischeklappen die de bak op moet vangen is groot...

De standaard bakken kunnen dat niet hebben zover ik weet.
Hooguit de Getrag bakken van Opel, BMW, Volvo enz. enz. en vast wat andere.

Zorg ook voor wat reserve steekassen, kan wel eens van pas komen.
Ken een merk waarbij je het kunt zien of ze komen.


Hoop dat je er wat aan hebt,

Demoteam raalte heeft sowieso 100%sper CO2.
Een aantal wonen een straat terug hier, Owidio geloof startnummer 160 van de euregiorally 2005.
Die jongens kunnen je zeker verder helpen...

Groeten,

Jan-Willem Woermeijer
Jan-Willem
 
Berichten: 124
Geregistreerd: di jan 17, 2006 22:10
Woonplaats: Raalte

Berichtdoor Turboboost » wo jan 18, 2006 8:11

Demoteam raalte heeft sowieso 100%sper CO2.


Die bedoel ik dus..... zijn maatje Ronald is ook aanwezig op dit forum.
Turboboost
 
Berichten: 1265
Geregistreerd: vr jun 28, 2002 17:25
Woonplaats: Almelo

Berichtdoor SylviaVisser » wo jan 18, 2006 9:30

En anders mail je ze even, staat vast wel in zijn profiel.

Ze geven je graag alle uitleg die je wilt.
Afbeelding Rijd nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen.
SylviaVisser
 
Berichten: 4394
Geregistreerd: wo jan 30, 2002 20:20
Woonplaats: Wijchen

Berichtdoor Jaccoooo » wo jan 18, 2006 12:14

100 % sper is sowieso niet de bedoeling,daar was ik zelf al wel uit,Owidio ken ik wel hij starte in de Euregio voor mij (en fininshte achter mij :wink: )Ik heb ken wel mannen met ervaring op het gebied van platensperren maar de 1 zegt 40 %(Marko Domine) en de ander 75%(Bert Brouwer)ik was benieuwd of er op dit forum nog kenners aanwezig waren??
Avatar gebruiker
Jaccoooo
 
Berichten: 935
Geregistreerd: vr nov 11, 2005 10:05
Woonplaats: Nijluusn

Berichtdoor LeonM » wo jan 18, 2006 14:03

Een Quaife ATB heeft mijn voorkeur
Avatar gebruiker
LeonM
 
Berichten: 447
Geregistreerd: zo maart 03, 2002 13:40
Woonplaats: Aelse

Berichtdoor briljant » wo jan 18, 2006 14:30

Turboboost schreef:
Demoteam raalte heeft sowieso 100%sper CO2.


Die bedoel ik dus..... zijn maatje Ronald is ook aanwezig op dit forum.

En bert de Ruiter in de Manta :mrgreen: :mrgreen:
Bastiaan van Lingen
Avatar gebruiker
briljant
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: di nov 12, 2002 19:45
Woonplaats: Hoogenweg

Berichtdoor briljant » wo jan 18, 2006 14:34

Jaccoooo schreef:100 % sper is sowieso niet de bedoeling,daar was ik zelf al wel uit,Owidio ken ik wel hij starte in de Euregio voor mij (en fininshte achter mij :wink: )Ik heb ken wel mannen met ervaring op het gebied van platensperren maar de 1 zegt 40 %(Marko Domine) en de ander 75%(Bert Brouwer)ik was benieuwd of er op dit forum nog kenners aanwezig waren??

Informeer eens bij Patrick Meijer of bij Averdijk die weten het uit ervaring wel wat echt ideaal is. (trouwens Jefke en Marko ook wel)
Bastiaan van Lingen
Avatar gebruiker
briljant
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: di nov 12, 2002 19:45
Woonplaats: Hoogenweg

Berichtdoor Jaccoooo » wo jan 18, 2006 16:50

LeonM schreef:Een Quaife ATB heeft mijn voorkeur

Werkt zon ATB sper hetzelfde als een :evil: wormsper? :evil: (daar zijn de menigen over verdeeld.)
Avatar gebruiker
Jaccoooo
 
Berichten: 935
Geregistreerd: vr nov 11, 2005 10:05
Woonplaats: Nijluusn

Berichtdoor henk 400rr » wo jan 18, 2006 17:39

Voor in een Ascona/Manta zou ik voor de rally een 70% (of 75%..) sper gebruiken, een 40% werkt ook al aardig mee, maar daar heb je meer aan op asfalt.

De Quaffe's voor Manta/Ascona zijn in de regel wormwielsperren die beginnen met (bijv.) 90% en al naar gelang de snelheid en dus ook de mindere behoefte aan sper wordt dat geleidelijk minder, totdat je dus weer hard optrekt, geen favoriete sper voor rallygebruik omdat deze wel eens onverwacht inschakelt bij het betere driftwerk. De ZF (of platensper) heeft dus een constante sper van dus....%.
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 16 gasten