Pagina 1 van 2

?? % Platensper

BerichtGeplaatst: di jan 17, 2006 16:06
door Jaccoooo
Ik wil een platensper aanschaffen,voor mijn B-Ascona,ik kan zelf kiezen hoeveel %.
Marko Domine adviseerde mij 40%,bij veel vermogen word dan de rest van de aandrijving niet overbelast.
Op dit moment heb ik nog niet zoveel PK's(+/- 130/140 schat ik)maar je weet nooit wat de toekomst brengt.

Zijn er op dit forum ook ervaringsdeskundigen aanwezig,die mij kunnen vertellen welk percentage het beste is???

BerichtGeplaatst: di jan 17, 2006 16:13
door bugs
bij een voortrekker moet je niet veel verder gaan dan 40%
anders krijg je behoorlijke spierballen

Bij een achtertrekker kun je makkelijk tot 75% gaan hoor zonder te veel wringing (is dat een woord?). met 140 PK ga je de cardans echt niet overtrekken hoor! Let wel op hoe meer sper hoe dwarser je hem moet zetten om lekker door een bocht te komen.

BerichtGeplaatst: di jan 17, 2006 16:49
door Turboboost
Let wel op hoe meer sper hoe dwarser je hem moet zetten om lekker door een bocht te komen.


Dat willen we toch ook graag zien? :lol:

Zijn er zelfs die gewoon met 100% sper rijden (ook aanwezig op dit forum), en dat gaat zelfs goed (en dwars). :shock:

BerichtGeplaatst: di jan 17, 2006 21:02
door Jaccoooo
Dwarsgaan is wel de bedoeling, maar dan wel gecontroleerd graag. :D

BerichtGeplaatst: di jan 17, 2006 21:03
door StevenK
Jaccoooo schreef:Dwarsgaan is wel de bedoeling, maar dan wel gecontroleerd graag. :D

Ja, onder het controlerend oog van de camera :)

BerichtGeplaatst: di jan 17, 2006 21:07
door Jaccoooo
StevenK schreef:
Jaccoooo schreef:Dwarsgaan is wel de bedoeling, maar dan wel gecontroleerd graag. :D

Ja, onder het controlerend oog van de camera :)

Welke camera :?: (die van Myron?,in de reconsales sprint?)

Versnellingsbak

BerichtGeplaatst: di jan 17, 2006 22:23
door Jan-Willem
Ik denk als je een 100% sper gaat plaatsen ook wel toe bent aan een andere bak.
Een bak met rechte vertanding, anders draai je de tanden van de tandwielen.
Ik neem aan dat je het sperretje dan gebruikt in de rally(sprint)
De mechanischeklappen die de bak op moet vangen is groot...

De standaard bakken kunnen dat niet hebben zover ik weet.
Hooguit de Getrag bakken van Opel, BMW, Volvo enz. enz. en vast wat andere.

Zorg ook voor wat reserve steekassen, kan wel eens van pas komen.
Ken een merk waarbij je het kunt zien of ze komen.


Hoop dat je er wat aan hebt,

Demoteam raalte heeft sowieso 100%sper CO2.
Een aantal wonen een straat terug hier, Owidio geloof startnummer 160 van de euregiorally 2005.
Die jongens kunnen je zeker verder helpen...

Groeten,

Jan-Willem Woermeijer

BerichtGeplaatst: wo jan 18, 2006 8:11
door Turboboost
Demoteam raalte heeft sowieso 100%sper CO2.


Die bedoel ik dus..... zijn maatje Ronald is ook aanwezig op dit forum.

BerichtGeplaatst: wo jan 18, 2006 9:30
door SylviaVisser
En anders mail je ze even, staat vast wel in zijn profiel.

Ze geven je graag alle uitleg die je wilt.

BerichtGeplaatst: wo jan 18, 2006 12:14
door Jaccoooo
100 % sper is sowieso niet de bedoeling,daar was ik zelf al wel uit,Owidio ken ik wel hij starte in de Euregio voor mij (en fininshte achter mij :wink: )Ik heb ken wel mannen met ervaring op het gebied van platensperren maar de 1 zegt 40 %(Marko Domine) en de ander 75%(Bert Brouwer)ik was benieuwd of er op dit forum nog kenners aanwezig waren??

BerichtGeplaatst: wo jan 18, 2006 14:03
door LeonM
Een Quaife ATB heeft mijn voorkeur

BerichtGeplaatst: wo jan 18, 2006 14:30
door briljant
Turboboost schreef:
Demoteam raalte heeft sowieso 100%sper CO2.


Die bedoel ik dus..... zijn maatje Ronald is ook aanwezig op dit forum.

En bert de Ruiter in de Manta :mrgreen: :mrgreen:

BerichtGeplaatst: wo jan 18, 2006 14:34
door briljant
Jaccoooo schreef:100 % sper is sowieso niet de bedoeling,daar was ik zelf al wel uit,Owidio ken ik wel hij starte in de Euregio voor mij (en fininshte achter mij :wink: )Ik heb ken wel mannen met ervaring op het gebied van platensperren maar de 1 zegt 40 %(Marko Domine) en de ander 75%(Bert Brouwer)ik was benieuwd of er op dit forum nog kenners aanwezig waren??

Informeer eens bij Patrick Meijer of bij Averdijk die weten het uit ervaring wel wat echt ideaal is. (trouwens Jefke en Marko ook wel)

BerichtGeplaatst: wo jan 18, 2006 16:50
door Jaccoooo
LeonM schreef:Een Quaife ATB heeft mijn voorkeur

Werkt zon ATB sper hetzelfde als een :evil: wormsper? :evil: (daar zijn de menigen over verdeeld.)

BerichtGeplaatst: wo jan 18, 2006 17:39
door henk 400rr
Voor in een Ascona/Manta zou ik voor de rally een 70% (of 75%..) sper gebruiken, een 40% werkt ook al aardig mee, maar daar heb je meer aan op asfalt.

De Quaffe's voor Manta/Ascona zijn in de regel wormwielsperren die beginnen met (bijv.) 90% en al naar gelang de snelheid en dus ook de mindere behoefte aan sper wordt dat geleidelijk minder, totdat je dus weer hard optrekt, geen favoriete sper voor rallygebruik omdat deze wel eens onverwacht inschakelt bij het betere driftwerk. De ZF (of platensper) heeft dus een constante sper van dus....%.