Holten WRC schreef:Zat naar de DVD BRC 2005 te kijjken en toen viel mij op dat Donnely (met volgens mij de ex WRC van Wevers (GTR 2003)) een schakelsysteem a la peugeot naast de joystick op het stuur heeft zitten.
Kent iemand dit systeem en kan iemand het toelichten.
Het is in ieder geval nog weer anders dan het systeem waar Armin Kremer mee reed o.a. op Madeira in (gokje) 2001.
Eugene gebruikt de standaard flipper set voor de Corolla die gewoon gehomologeerd is voor deze auto. Het werkt precies hetzelfde als de joystick en geeft een electronisch signaal naar de box die er voor zorgt dat de auto op schakelt of terug schakelt.
De reden dat niet veel mensen met dit systeem rijd is omdat de flippers mee draaien met het stuur dus als je het stuur een halve slag draait de opschakel flipper die normaal rechts zit dan links zit. Op asfalt is dit niet echt een probleem omdat je het stuur toch bijna nooit zover draait, op gravel kun je wel een probleem krijgen doordat je bijvoorbeeld in een volle drift zit met het stuur een halve slag gedraait en je wilt terug schakelen om meer trekkracht te krijgen en je schakeld dan perongeluk op omdat de flipper aan de andere kant zit.
Zoals je waarschijnlijk op de beelden hebt gezien is de joystick ook nog steeds aanwezig en deze werkt ook nog gewoon. Tevens is er altijd nog de mogelijkheid om normaal sequenteel te schakelen als de electronica of het hydra systeem uit valt.