Schakelsysteem Corrola Donnely BRC 2005

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Schakelsysteem Corrola Donnely BRC 2005

Berichtdoor Holten WRC » di jan 24, 2006 16:33

Zat naar de DVD BRC 2005 te kijjken en toen viel mij op dat Donnely (met volgens mij de ex WRC van Wevers (GTR 2003)) een schakelsysteem a la peugeot naast de joystick op het stuur heeft zitten.
Kent iemand dit systeem en kan iemand het toelichten.
Het is in ieder geval nog weer anders dan het systeem waar Armin Kremer mee reed o.a. op Madeira in (gokje) 2001.
Avatar gebruiker
Holten WRC
 
Berichten: 114
Geregistreerd: za sep 18, 2004 20:00
Woonplaats: Holten (gemeente Holten-Rijssen)

Re: Schakelsysteem Corrola Donnely BRC 2005

Berichtdoor Wolter » di jan 24, 2006 18:04

Holten WRC schreef:Zat naar de DVD BRC 2005 te kijjken en toen viel mij op dat Donnely (met volgens mij de ex WRC van Wevers (GTR 2003)) een schakelsysteem a la peugeot naast de joystick op het stuur heeft zitten.
Kent iemand dit systeem en kan iemand het toelichten.
Het is in ieder geval nog weer anders dan het systeem waar Armin Kremer mee reed o.a. op Madeira in (gokje) 2001.

Ik snap niet precies wat je bedoeld met ''het systeem van peugeot''. (ok, ik weet natuurlijk niet precies welke WRC van nu welk soort schakelsysteem gebruikt.)
Maar is het een ring achter het stuur, of flippers.. of bedoel je een soort stok als gewone pook? Of iets anders? Dan zou ik ook wel benieuwd zijn welke variant er bestaat die ik niet ken.
Wolter
 
Berichten: 1770
Geregistreerd: za aug 07, 2004 18:41
Woonplaats: Markelo

Berichtdoor StevenK » di jan 24, 2006 18:12

En ik verwacht dat Admin ongetwijfeld een uitgebreid inhoudelijk antwoord kan geven :)
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Re: Schakelsysteem Corrola Donnely BRC 2005

Berichtdoor solberg the best » di jan 24, 2006 18:13

Wolter schreef:
Holten WRC schreef:Zat naar de DVD BRC 2005 te kijjken en toen viel mij op dat Donnely (met volgens mij de ex WRC van Wevers (GTR 2003)) een schakelsysteem a la peugeot naast de joystick op het stuur heeft zitten.
Kent iemand dit systeem en kan iemand het toelichten.
Het is in ieder geval nog weer anders dan het systeem waar Armin Kremer mee reed o.a. op Madeira in (gokje) 2001.

Ik snap niet precies wat je bedoeld met ''het systeem van peugeot''. (ok, ik weet natuurlijk niet precies welke WRC van nu welk soort schakelsysteem gebruikt.)
Maar is het een ring achter het stuur, of flippers.. of bedoel je een soort stok als gewone pook? Of iets anders? Dan zou ik ook wel benieuwd zijn welke variant er bestaat die ik niet ken.


De ring achter het stuur :wink:
'Keep your eyes on the road and your foot to the floor.'
Avatar gebruiker
solberg the best
 
Berichten: 481
Geregistreerd: zo apr 17, 2005 16:39
Woonplaats: Krimpen aan den IJssel

Re: Schakelsysteem Corrola Donnely BRC 2005

Berichtdoor admin » di jan 24, 2006 21:46

Holten WRC schreef:Zat naar de DVD BRC 2005 te kijjken en toen viel mij op dat Donnely (met volgens mij de ex WRC van Wevers (GTR 2003)) een schakelsysteem a la peugeot naast de joystick op het stuur heeft zitten.
Kent iemand dit systeem en kan iemand het toelichten.
Het is in ieder geval nog weer anders dan het systeem waar Armin Kremer mee reed o.a. op Madeira in (gokje) 2001.


Eugene gebruikt de standaard flipper set voor de Corolla die gewoon gehomologeerd is voor deze auto. Het werkt precies hetzelfde als de joystick en geeft een electronisch signaal naar de box die er voor zorgt dat de auto op schakelt of terug schakelt.

De reden dat niet veel mensen met dit systeem rijd is omdat de flippers mee draaien met het stuur dus als je het stuur een halve slag draait de opschakel flipper die normaal rechts zit dan links zit. Op asfalt is dit niet echt een probleem omdat je het stuur toch bijna nooit zover draait, op gravel kun je wel een probleem krijgen doordat je bijvoorbeeld in een volle drift zit met het stuur een halve slag gedraait en je wilt terug schakelen om meer trekkracht te krijgen en je schakeld dan perongeluk op omdat de flipper aan de andere kant zit.

Zoals je waarschijnlijk op de beelden hebt gezien is de joystick ook nog steeds aanwezig en deze werkt ook nog gewoon. Tevens is er altijd nog de mogelijkheid om normaal sequenteel te schakelen als de electronica of het hydra systeem uit valt.
admin
Site Admin
 
Berichten: 614
Geregistreerd: do jan 01, 1970 1:00

Berichtdoor erikjan » di jan 24, 2006 21:57

daarom ben ik blij dat ik de flippers in m'n Citroen vast aan de stuurkolom heb zitten :D
Erik-Jan Noltus
--------------------------------------------------------------------
m'n rallyvideo's zijn te vinden op http://youtube.com/ejn68
Avatar gebruiker
erikjan
 
Berichten: 4340
Geregistreerd: za jan 19, 2002 22:50
Woonplaats: Almelo

Berichtdoor StevenK » di jan 24, 2006 22:01

erikjan schreef:daarom ben ik blij dat ik de flippers in m'n Citroen vast aan de stuurkolom heb zitten :D

Patsûr
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor erikjan » di jan 24, 2006 22:12

@Steven:


er zit ook een schoonmoeder-proof automaatstand op... :)
Erik-Jan Noltus
--------------------------------------------------------------------
m'n rallyvideo's zijn te vinden op http://youtube.com/ejn68
Avatar gebruiker
erikjan
 
Berichten: 4340
Geregistreerd: za jan 19, 2002 22:50
Woonplaats: Almelo

Re: Schakelsysteem Corrola Donnely BRC 2005

Berichtdoor Holten WRC » wo jan 25, 2006 7:44

admin schreef:
Holten WRC schreef:Zat naar de DVD BRC 2005 te kijjken en toen viel mij op dat Donnely (met volgens mij de ex WRC van Wevers (GTR 2003)) een schakelsysteem a la peugeot naast de joystick op het stuur heeft zitten.
Kent iemand dit systeem en kan iemand het toelichten.
Het is in ieder geval nog weer anders dan het systeem waar Armin Kremer mee reed o.a. op Madeira in (gokje) 2001.


Eugene gebruikt de standaard flipper set voor de Corolla die gewoon gehomologeerd is voor deze auto. Het werkt precies hetzelfde als de joystick en geeft een electronisch signaal naar de box die er voor zorgt dat de auto op schakelt of terug schakelt.

De reden dat niet veel mensen met dit systeem rijd is omdat de flippers mee draaien met het stuur dus als je het stuur een halve slag draait de
opschakel flipper die normaal rechts zit dan links zit. Op asfalt is dit niet echt een probleem omdat je het stuur toch bijna nooit zover draait, op gravel kun je wel een probleem krijgen doordat je bijvoorbeeld in een volle drift zit met het stuur een halve slag gedraait en je wilt terug schakelen om meer trekkracht te krijgen en je schakeld dan perongeluk op omdat de flipper aan de andere kant zit.

Zoals je waarschijnlijk op de beelden hebt gezien is de joystick ook nog steeds aanwezig en deze werkt ook nog gewoon. Tevens is er altijd nog de mogelijkheid om normaal sequenteel te schakelen als de electronica of het hydra systeem uit valt.




Helder !!!! :D
Trotse en waarschijnlijk enige Holtense bezitter van een WRC :D :!:
Avatar gebruiker
Holten WRC
 
Berichten: 114
Geregistreerd: za sep 18, 2004 20:00
Woonplaats: Holten (gemeente Holten-Rijssen)


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten