Pagina 1 van 3

APK rallyauto´s

BerichtGeplaatst: do apr 20, 2006 15:59
door Jeroen
We zijn bijna klaar met onze rallyauto (Subaru impreza my98). Hij moet binnen 2-3 weken voor de APK. Voordat hij rallyauto was, zat er echter schade op deze auto en je raadt het al: hij moet voor z´n APK naar de RDW. Nu is zowat alles nieuw op die auto en hij is echt netjes gebouwd al zeg ik het zelf en is me verzekerd dat het motormanagement zo is af te stellen dat er geen problemen met de uitlaatgastest zullen zijn, maar toch....

Tips en weetjes gezocht om probleemvrij door deze keuring te komen!

Puntje van aandacht kan zijn dat we van plan zijn om de kat (zo´n gehomologeerde HJS sportkat) als enige (eind)demper te gebruiken. Door de demping van de turbo zou ie net onder de 100db moeten blijven, maar de vraag is: vindt de rdw dit ook een goed plan? En waar moet ik nog meer op letten?

BerichtGeplaatst: do apr 20, 2006 16:05
door Turboboost
Is het niet zo dat elk type auto een ander getal aan db's heeft m.b.t. type goedkeuring? Gezien het feit dat dit met de dag lijkt te wijzigen weet ik dit niet 100% zeker, maar wellicht dat je dat dan even na moet gaan. 8)

Verder zijn ze bij de RDW niet zo heel veel moeilijker (...persoonlijke ervaring), ze zullen wel goed naar het schadeherstel gaan kijken.

Succes.

BerichtGeplaatst: do apr 20, 2006 16:08
door Jeroen
Turboboost schreef:Verder zijn ze bij de RDW niet zo heel veel moeilijker (...persoonlijke ervaring), ze zullen wel goed naar het schadeherstel gaan kijken.


Knappe jongen die nog wat van de schade ziet. Is allemaal nieuw en nu zelfs ook gespoten uiteraard...

Afbeelding
(oude foto)

BerichtGeplaatst: do apr 20, 2006 16:30
door Patmeister
Eindemper vol stoppen met metalen pannensponsen...... voor geluid en
co2.......... Na een aantal km's is alles er weer uitgebrand.

Mischien niet het juiste voorbeeld, anders even het standaard dubbele
ranja-rietje erop.

BerichtGeplaatst: do apr 20, 2006 16:37
door Jeroen
Patmeister schreef: Mischien niet het juiste voorbeeld, anders even het standaard dubbele ranja-rietje erop.


Tja die heb ik inderdaad nog liggen met originele kat! Nog maar even niet verzagen dus... De einddemper die er op zat is trouwens niet origineel, dat is een beetje een sjonnie ding met een eindpijp van rond 10cm. Nou ja die ziet er in ieder geval netjes uit.

BerichtGeplaatst: do apr 20, 2006 17:39
door Mr.T
@Jeroen,

Als de APK echt een probleem is bel mij dan even. We kunnen de Sub altijd laten keuren waar onze Clio gekeurd wordt, das geen probleem.

Groet,

Theo

Re: APK rallyauto´s

BerichtGeplaatst: do apr 20, 2006 18:31
door WILS SPORT
Jeroen schreef:We zijn bijna klaar met onze rallyauto (Subaru impreza my98). Hij moet binnen 2-3 weken voor de APK. Voordat hij rallyauto was, zat er echter schade op deze auto en je raadt het al: hij moet voor z´n APK naar de RDW. Nu is zowat alles nieuw op die auto en hij is echt netjes gebouwd al zeg ik het zelf en is me verzekerd dat het motormanagement zo is af te stellen dat er geen problemen met de uitlaatgastest zullen zijn, maar toch....

Tips en weetjes gezocht om probleemvrij door deze keuring te komen!

Puntje van aandacht kan zijn dat we van plan zijn om de kat (zo´n gehomologeerde HJS sportkat) als enige (eind)demper te gebruiken. Door de demping van de turbo zou ie net onder de 100db moeten blijven, maar de vraag is: vindt de rdw dit ook een goed plan? En waar moet ik nog meer op letten?


Geluid is bij een APK niet belangrijk.
Wel CO2 waarde en Lambdawaarde wordt naar gekeken.
Lambda kan een probleem zijn bij een ''open"uitlaat.
Ook zaken als: voorruitontwaseming (veel rallyauto's hebben geen kachel
meer), handremvergrendeling (hebben ook niet alle hydraulische handremmen), kilometerteller enzo.
Verder is bij een rallyauto in goede staat de APK meestal geen probleem.

BerichtGeplaatst: do apr 20, 2006 19:01
door mmrizio
Ik heb (in Woerden) nog een nieuwe middenpijp (MY99) liggen met Kat. Laat maar ff weten als je 'm wilt lenen.

Maurice

Re: APK rallyauto´s

BerichtGeplaatst: vr apr 21, 2006 6:40
door MarkL
WILS SPORT schreef:Geluid is bij een APK niet belangrijk.


Dit is niet helemaal waar. Het geluid van een auto moet acceptabel zijn, zo staat het in het APK handboek. (Althans zo stond het er altijd in)
Beetje dubieus wat acceptabel is...... :?

Uiteraard zorgen dat de basis helemaal op orde is; Lampen, dashboard verlichting, remtest, wielen die niet buiten de carrosserie steken en uiteraard de 4 gas test anders komt het niet goed bij het RDW. succes in ieder geval!

Groeten Mark

Re: APK rallyauto´s

BerichtGeplaatst: vr apr 21, 2006 7:18
door WILS SPORT
MarkL schreef:
WILS SPORT schreef:Geluid is bij een APK niet belangrijk.


Dit is niet helemaal waar. Het geluid van een auto moet acceptabel zijn, zo staat het in het APK handboek. (Althans zo stond het er altijd in)
Beetje dubieus wat acceptabel is...... :?

Uiteraard zorgen dat de basis helemaal op orde is; Lampen, dashboard verlichting, remtest, wielen die niet buiten de carrosserie steken en uiteraard de 4 gas test anders komt het niet goed bij het RDW. succes in ieder geval!

Groeten Mark


Artikel 5.2.11

... bla bla besluit geluidsproductie motorvoertuigen.
aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring
ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

Uit: Regelgeving APK.

BerichtGeplaatst: vr apr 21, 2006 7:25
door Jeroen
KM teller en dashboard zijn origineel. We hebben de kachel er nog in zitten, en ook de ontwaseming (het aanpassen was wel 2 dagen werk, doordat de kooi gruwelijk in de weg zat). We hebben een hydraulische hadrem met z'n pootje er onder. De auto heeft verder de standaard breedte en de motor is in principe redelijk standaard. Geen woeste nokkenas of andere heftige aanpassingen.

Bedankt voor de input. Vooralsnog zie ik geen onoverkomelijke bezwaren...

BerichtGeplaatst: vr apr 21, 2006 7:29
door StevenK
Jeroen schreef:KM teller en dashboard zijn origineel. We hebben de kachel er nog in zitten, en ook de ontwaseming (het aanpassen was wel 2 dagen werk, doordat de kooi gruwelijk in de weg zat). We hebben een hydraulische hadrem met z'n pootje er onder. De auto heeft verder de standaard breedte en de motor is in principe redelijk standaard. Geen woeste nokkenas of andere heftige aanpassingen.

Bedankt voor de input. Vooralsnog zie ik geen onoverkomelijke bezwaren...

Die hydraulische handrem lijkt mij bij een keurmeester van het azijnpissende soort een probleem: de handrem moet gescheiden werken van het voetremsysteem

BerichtGeplaatst: vr apr 21, 2006 8:19
door Jeroen
StevenK schreef:Die hydraulische handrem lijkt mij bij een keurmeester van het azijnpissende soort een probleem: de handrem moet gescheiden werken van het voetremsysteem
mmm... ik hoop van niet, want ff alles in en uitbouwen (2x) is zo een dag extra werk. Ik heb de hele bevestiging van de standaard handrem met kabels eruit gehaald en verder is de achter rem zo´n gecombineerde schijf trommel. Uiteraard is het trommelmechanisme niet meer in bedrijf omdat zowel gewone rem als handrem nu op de schijf zitten. Daarbij is m´n hele remsyseem nu kneiterhard ontlucht en dat wil ik ook graag zo houden. Fingers crossed dan maar...

BerichtGeplaatst: vr apr 21, 2006 8:54
door Turboboost
Artikel 5.2.11

... bla bla besluit geluidsproductie motorvoertuigen.
aan deze eis wordt niet getoetst tijdens de periodieke keuring
ten behoeve van de afgifte van een keuringsrapport.

Uit: Regelgeving APK.


Met APK letten ze er ook niet op :wink: , maar aangezien de auto na schade bij de RDW voor de apk moet? Volgens mij gaan ze dan wel wat strenger letten op de eisen m.b.t. type goedkeuring. :?
Maar er zijn op dit forum vast mensen met meer ervaring hierin. :)

BerichtGeplaatst: vr apr 21, 2006 9:17
door Jeroen
Ik ga er maar van uit dat we ´m er vroeg of laat wel doorheen krijgen. Het probleem is echter de tijdsdruk. Ik wil de auto alleen inschrijven als hij helemaal rallyklaar is. We willen heel graag Hardenberg halen en aangezien het volgende geldt...

SLUITING VAN DE INSCHRIJVINGEN: vrijdag 19 mei 2006, 24:00 uur

... hebben we dus nog maar 28 dagen!

En om even een indruk te geven van wat er nog moet gebeuren:
- complete airintake maken
- 34mm restrictor turbo nog maken (ik heb nu alleen een 32mm restrictor)
- uitlaat maken
- catchtank monteren een aansluiten
- DCCD aansluiten
- tripmaster aansluiten
- dashboard afmaken
- stoelen en gordels
- deel brandblusinstallatie
- aansluiting lightpods en lightpods nog spuiten
- velgen stralen en spuiten
- voor en achterruit erin plakken
- bestickering
- motormanagement aanpassen en inregelen
- schokbrekers instellen
- alles testen en wat kilometers maken
- en dan nog een flink aantal hele kleine klusjes
Probleempunten zijn:
- de airintake (krijgt de turbo genoeg lucht, maken goede restrictor en is het goed te demonteren tijdens de rallykeuring)
- tripmaster (nogal ingewikkelde aansluiting en ontbreken goede schema´s)
- DCCD (lijkt nu eindelijk opgelost, maar is zeer complex)
- catchtank (ruimtegebrek)
- uitlaat (ivm 100db)
- schokbrekers instellen (expert op dit gebied mbt proflex gezocht)
De rest is in feite gewoon een kwestie van uren draaien met genoeg man (die er gelukkig wel zijn) en moet wel te doen zijn in een paar dagen. We zijn echter al een jaar bezig nu en het begrip "even" hebben we uit onze vocabulaire geschrapt met een dikke stift! Het is ff wat zo´n auto in eigen beheer bouwen zeg. Als ie straks af is heb ik er flink wat grijze haren bij!