Nieuwe regels 2007

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Re: regels

Berichtdoor StevenK » do okt 26, 2006 4:59

Dirk van Ginneke schreef:7.3.1 Bovenste wielophangingsplaat
Het zal mogelijk zijn om bovenste wielophangsplaten te gebruiken, gehomologeerd in groep N als Optie Variant.


Wat mag er dan vanaf 1-1-07 meer op een gr.N??

Er mogen toch nog steeds alleen maar dingen op die in een VO in de homolgatie staan.

Of begrijp ik het nou verkeerd?

Er mogen nu allerlei dingen als VO gehomologeerd worden, waarvan dat vroeger niet mocht.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Re: regels

Berichtdoor kraats » do okt 26, 2006 6:20

StevenK schreef:
Dirk van Ginneke schreef:7.3.1 Bovenste wielophangingsplaat
Het zal mogelijk zijn om bovenste wielophangsplaten te gebruiken, gehomologeerd in groep N als Optie Variant.


Wat mag er dan vanaf 1-1-07 meer op een gr.N??

Er mogen toch nog steeds alleen maar dingen op die in een VO in de homolgatie staan.

Of begrijp ik het nou verkeerd?

Er mogen nu allerlei dingen als VO gehomologeerd worden, waarvan dat vroeger niet mocht.


Ja dat was dit jaar ook al zo maar wat in vredesnaam zijn bovenste wielophangingsplaten?
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Re: regels

Berichtdoor StevenK » do okt 26, 2006 6:27

kraats schreef:Ja dat was dit jaar ook al zo maar wat in vredesnaam zijn bovenste wielophangingsplaten?

bovenste = top
wielophangingsplaat = bevestiging = mount
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Re: regels

Berichtdoor kraats » do okt 26, 2006 6:50

StevenK schreef:
kraats schreef:Ja dat was dit jaar ook al zo maar wat in vredesnaam zijn bovenste wielophangingsplaten?

bovenste = top
wielophangingsplaat = bevestiging = mount


Ja zo kun je van iedere bovenste bevestiging, wel een schokdemper bevestiging maken.

Volgens mij heeft dat niks met de bevestiging van het wiel(ophanging) te maken, maar met de bevestiging van de schokdemper. Ik vind wel dat wanneer je deze regelgeving doorvoert de veiligheid in het geding is. Dan gaan we weer terug naar de tijd waarbij de auto's langskwamen met een paar grote bulten of gaten op/in de motorkap.
Als ze nog langskwamen want als ie er aan 1 kant doorheen zakt bij een jump (landing) oid, gebeuren er vreemde dingen met een auto.

Maar dat is volgens mij ook al de reden dat er nooit iemand op afgekeurd is.
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Berichtdoor StevenK » wo nov 01, 2006 7:46

Ze zijn er bij de FIA kennelijk ook wel achter dat het verplicht stellen van 8X18" niet echt reëel is. Nieuwe versie per 23/10:
Rims must imperatively be made from aluminium.

* For gravel rallies the maximum dimension of the rims is 7’’ x 15’’.
* If specified in the Supplementary Regulations of the event (such as snow rallies) the maximum dimension of the rims is 5’’ x 16’’.
* For asphalt rallies the maximum dimension of the rims is 8’’ x 18’’.

En vanaf 2008 is er weer iets verboden:
6.3 Suspension
……….
- Shock absorbers:
Free, provided that their number, their type (telescopic, arm, etc.),
their working principle (hydraulic, friction, mixed, etc.), and their
attachment points remain unchanged.
The use of bearings with linear guidance is prohibited.
Only guidance by plain bearings is authorised.

Kan iemand mij uitleggen wat lager met 'lineair guidance' zijn en wat het verschil is met 'gewone' lagers ?
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor Dirk van Ginneke » wo nov 01, 2006 8:01

StevenK schreef:Ze zijn er bij de FIA kennelijk ook wel achter dat het verplicht stellen van 8X18" niet echt reëel is. Nieuwe versie per 23/10:
Rims must imperatively be made from aluminium.

* For gravel rallies the maximum dimension of the rims is 7’’ x 15’’.
* If specified in the Supplementary Regulations of the event (such as snow rallies) the maximum dimension of the rims is 5’’ x 16’’.
* For asphalt rallies the maximum dimension of the rims is 8’’ x 18’’.

En vanaf 2008 is er weer iets verboden:
6.3 Suspension
……….
- Shock absorbers:
Free, provided that their number, their type (telescopic, arm, etc.),
their working principle (hydraulic, friction, mixed, etc.), and their
attachment points remain unchanged.
The use of bearings with linear guidance is prohibited.
Only guidance by plain bearings is authorised.

Kan iemand mij uitleggen wat lager met 'lineair guidance' zijn en wat het verschil is met 'gewone' lagers ?


Lees deze informatie van SKF maar eens.
http://www.atb-automation.be/pdf-skf/cat_linball.pdf

Als ik het goed heb zijn Linear guidance bearings: rollagers zoals deze in schokbrekers voorkomen.

Plain bearings zijn de gewone glijbussen zoals deze in schokbrekers vorokomen.
Avatar gebruiker
Dirk van Ginneke
 
Berichten: 234
Geregistreerd: wo feb 19, 2003 20:51
Woonplaats: Eindhoven

Berichtdoor StevenK » wo nov 01, 2006 8:48

Dirk van Ginneke schreef:Lees deze informatie van SKF maar eens.
http://www.atb-automation.be/pdf-skf/cat_linball.pdf

Als ik het goed heb zijn Linear guidance bearings: rollagers zoals deze in schokbrekers voorkomen.

Plain bearings zijn de gewone glijbussen zoals deze in schokbrekers vorokomen.

Is dat zo ? In dat SKF document zie ik het onderscheid tussen 'linear ball bearing' en 'linear plain bearing', maar 't is allemaal 'linear guidance'.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor Dirk van Ginneke » wo nov 01, 2006 8:53

StevenK schreef:
Dirk van Ginneke schreef:Lees deze informatie van SKF maar eens.
http://www.atb-automation.be/pdf-skf/cat_linball.pdf

Als ik het goed heb zijn Linear guidance bearings: rollagers zoals deze in schokbrekers voorkomen.

Plain bearings zijn de gewone glijbussen zoals deze in schokbrekers vorokomen.

Is dat zo ? In dat SKF document zie ik het onderscheid tussen 'linear ball bearing' en 'linear plain bearing', maar 't is allemaal 'linear guidance'.


Dan toch maar wachten op de regelementenavond ? :roll:
Avatar gebruiker
Dirk van Ginneke
 
Berichten: 234
Geregistreerd: wo feb 19, 2003 20:51
Woonplaats: Eindhoven

Berichtdoor Mr.T » wo nov 01, 2006 11:20

@Steven,

Je had ook gewoon bij de wegliggingsavond van de RCH aanwezig moeten zijn :lol: Dan had je nu geweten wat de FIA hier bedoeld :oops:
Avatar gebruiker
Mr.T
 
Berichten: 1746
Geregistreerd: do apr 15, 2004 21:18
Woonplaats: iid geval niet hier

Berichtdoor kraats » wo nov 01, 2006 11:52

Mr.T schreef:@Steven,

Je had ook gewoon bij de wegliggingsavond van de RCH aanwezig moeten zijn :lol: Dan had je nu geweten wat de FIA hier bedoeld :oops:


Ja en jij ben er wel geweest zeker....
Maarja dat helpt niks want anders zou je dat gewoon ff uitleggen :lol:
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Berichtdoor Jacco » wo nov 01, 2006 12:32

kraats schreef:
Mr.T schreef:@Steven,

Je had ook gewoon bij de wegliggingsavond van de RCH aanwezig moeten zijn :lol: Dan had je nu geweten wat de FIA hier bedoeld :oops:


Ja en jij ben er wel geweest zeker....
Maarja dat helpt niks want anders zou je dat gewoon ff uitleggen :lol:


Theooos,

je had er inderdaad eigenlijk gewoon moeten zijn, maar goed het zij je vergeven ... Alle schokbrekerfabrikanten die met een dergelijk systeem werken zijn naarstig op zoek naar oplossingen, die volgens Chiel Bos heel dichtbij zijn. Enige probleem is, zoals hiervoor ook al bleek, interpratie...

Dusssss, gewoon komen naar de Meern op 22 november !!!!!

xxx
Jacco
Jacco
 
Berichten: 75
Geregistreerd: za jan 19, 2002 11:15
Woonplaats: Naaldwijk

Berichtdoor Mr.T » wo nov 01, 2006 16:06

Alles heeft te maken met de wijze waarop bij de McPharson veerpoten de dempers in de voorpoten geleid worden. Op dit moment gebeurd dit met rollagers wat dus door de FIA wordt verboden, een alternatief is de zgn lagerbus/glijlager.

Proflex gebruikt meestal ook rollagers bij dit systeem en zal hiervoor ook een ander alternatief moeten zoeken/ontwikkelen. Het dient voor een ieder die gebruik maakt van instelbare dempers navraag doet bij zijn/haar fabrikant omtrent het gebruikte systeem die in zijn demper zit en of hiervoor een betaalbare oplossing/alternatief voor is.

Hoezo :twisted: we maken de sport goedkoper :?: :?: :?: :?:

nu tevreden meneer Kraats ik miste je wel :oops:
Avatar gebruiker
Mr.T
 
Berichten: 1746
Geregistreerd: do apr 15, 2004 21:18
Woonplaats: iid geval niet hier

Berichtdoor StevenK » wo nov 01, 2006 16:10

Mr.T schreef:Alles heeft te maken met de wijze waarop bij de McPharson veerpoten de dempers in de voorpoten geleid worden. Op dit moment gebeurd dit met rollagers wat dus door de FIA wordt verboden, een alternatief is de zgn lagerbus/glijlager.

Nu de volgende vraag: een auto die eind 2007 uithomologeert, mag nog 4 jaar in grN/A rijden. Moet die auto dan aan de actuele Annexe J voldoen of aan die uit het laatste jaar van homologatie ?
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor Mr.T » wo nov 01, 2006 16:22

StevenK schreef:
Mr.T schreef:Alles heeft te maken met de wijze waarop bij de McPharson veerpoten de dempers in de voorpoten geleid worden. Op dit moment gebeurd dit met rollagers wat dus door de FIA wordt verboden, een alternatief is de zgn lagerbus/glijlager.

Nu de volgende vraag: een auto die eind 2007 uithomologeert, mag nog 4 jaar in grN/A rijden. Moet die auto dan aan de actuele Annexe J voldoen of aan die uit het laatste jaar van homologatie ?


Tja, dat is hele goede :?: Ik denk dat een andere Theo dan die hier op het forum bezig misschien een antwoordt op weet, dus....... zoals Jacco al aangeef:

22 november in De Meern
Avatar gebruiker
Mr.T
 
Berichten: 1746
Geregistreerd: do apr 15, 2004 21:18
Woonplaats: iid geval niet hier

Berichtdoor kraats » wo nov 01, 2006 18:05

Mr.T schreef:Alles heeft te maken met de wijze waarop bij de McPharson veerpoten de dempers in de voorpoten geleid worden. Op dit moment gebeurd dit met rollagers wat dus door de FIA wordt verboden, een alternatief is de zgn lagerbus/glijlager.

Proflex gebruikt meestal ook rollagers bij dit systeem en zal hiervoor ook een ander alternatief moeten zoeken/ontwikkelen. Het dient voor een ieder die gebruik maakt van instelbare dempers navraag doet bij zijn/haar fabrikant omtrent het gebruikte systeem die in zijn demper zit en of hiervoor een betaalbare oplossing/alternatief voor is.

Hoezo :twisted: we maken de sport goedkoper :?: :?: :?: :?:

nu tevreden meneer Kraats ik miste je wel :oops:


Je hebt me vaker ergens gemist..... druk druk druk, he?
Maakt 't allemaal duidelijk zo. Mag ik je bedanken? Ik denk dat wanneer iedereen nieuwe dempersets moet aanschaffen de startvelden stevig gereduceerd gaan worden. Ik denk dat de KNAF gek geworden is als ze aan deze onzin meedoen. Heeft immers niets met veiligheid, snelheid of iets anders indrukwekkends te maken, wel met de kosten. Laat ze in plaats van teampje pesten maar toeschouwertje gaan pesten en de WRC's verbieden....

Ik denk trouwens dat niemand navraag hoeft te doen bij zijn leverancier want iedereen rukt die dingen toch zelf uit elkaar?
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 8 gasten