Ethanol

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Ethanol

Berichtdoor Erik de Wild » wo feb 21, 2007 13:32

Tijdens onze deelname aan het WK van Zweden reden in onze klasse de Ford Fiesta's (3) met speciale toestemming van de FIA al op Ethanol. Het schijnt dat je er meer vermogen door krijgt maar dat de auto ook iets meer verbruikt als op reguliere benzine.
Op de site van de Zweden rally was ook een interview te lezen met Max Mosly over de toekomst van dergelijke benzine, strekking was geloof ik dat hij er wel toekomst in zag. Vandaar ook de uitzondering in het WK.
De Ethanol (E85) wordt in Zweden al vaker in rally's gebruikt, sterker nog bij een aantal reguliere tankstations is het gewoon te tanken aan de pomp.

Lijkt me wel wat hoor! Meer vermogen, natuurlijk beter voor het milieu (of had ik die als eerste moeten noemen?) en een betere prijs.

Wij hadden voor Zweden ook gevraagd om de E85 te mogen tanken, dat had onder andere een hoop budget gescheelt. Dat is wat anders als de nu verplichte WK benzine van E5,39 per liter. Helaas gold deze uitzondering alleen voor de 3 Fiesta's.

groeten Erik
Erik de Wild
 
Berichten: 133
Geregistreerd: di jun 08, 2004 18:46
Woonplaats: Dalfsen

Berichtdoor official No. 27768 » wo feb 21, 2007 13:43

het lijkt mij niet zo'n slim plan.

Ethanol zelf brand vrijwel onzichtbaar en dit vergt dus hele andere cursussen voor officials, serviceleden en ook zelfs bijna voor publiek.
Weliswaar gaat het harder, is het goedkoper en milieuvriendelijker maar ik denk dat veiligheid toch een zeer belangrijke factor blijft.

e85 zelf is trouwens volgens mij een mengsel van benzine en 85 % ethanol dus dat zou eventueel wel een optie zijn.
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
Avatar gebruiker
official No. 27768
 
Berichten: 2934
Geregistreerd: wo feb 15, 2006 16:47
Woonplaats: Zutphen

ehm

Berichtdoor Mivali » wo feb 21, 2007 16:38

Terechte opmerking inderdaad, ik bedoelde eigenlijk ook niets anders dan E85, door de toevoeging van benzine (15% aldus) blijft het bij brand ook nog wel zichtbaar (voor E100 moeten we naar Brazilië).

In Frankrijk dankzij overheidssteun E85 nu 80 eurocent per liter...hier 1,91 vandaar dat een gesponsorde cup (lees Argos of Tamoil) uitkomst zou hebben kunnen bieden. Zweden is het ethanol-land bij uitstek inderdaad.

Ik verwacht nu niet (meer) dat Tamoil of Argos zich naast het circuit ook nog op de rally gaat storten maar zeg nooit nooit zegt men altijd. Wel een gemiste kans voor ons om ook de rallysport te promoten en een gebaar naar het milieu te maken. De rallysport is op dit gebied nu re-actief in plaats van pro-actief bezig en dat is op z'n minst jammer te noemen.
Avatar gebruiker
Mivali
 
Berichten: 157
Geregistreerd: vr jun 28, 2002 11:55
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ethanol

Berichtdoor sjakie33 » wo feb 21, 2007 16:57

Erik de Wild schreef:
Wij hadden voor Zweden ook gevraagd om de E85 te mogen tanken, dat had onder andere een hoop budget gescheelt. Dat is wat anders als de nu verplichte WK benzine van E5,39 per liter. Helaas gold deze uitzondering alleen voor de 3 Fiesta's.

groeten Erik


Erik, ik hoop niet dat je van mening was dat je die E85 zomaar kan tanken in de Civic, er zijn namelijk nog wel wat technische aanpassingen nodig om ermee te kunnen rijden, anders zal de finish halen knap lastig worden in tegenstelling tot jullie prestatie van vorig weekend, dat is natuurlijk ook weer wat waard :D Nog gefeliciteerd trouwens !

Jac

p.s. ik denk dat E85 qua veiligheid wel goed zal zitten, anders laten ze er niet jan en alleman (lees de burgers) mee rondrijden, toch?
Avatar gebruiker
sjakie33
 
Berichten: 57
Geregistreerd: do nov 04, 2004 12:33
Woonplaats: Breda

Re: Ethanol

Berichtdoor Erik de Wild » wo feb 21, 2007 21:16

sjakie33 schreef:
Erik de Wild schreef:
Wij hadden voor Zweden ook gevraagd om de E85 te mogen tanken, dat had onder andere een hoop budget gescheelt. Dat is wat anders als de nu verplichte WK benzine van E5,39 per liter. Helaas gold deze uitzondering alleen voor de 3 Fiesta's.

groeten Erik


Erik, ik hoop niet dat je van mening was dat je die E85 zomaar kan tanken in de Civic, er zijn namelijk nog wel wat technische aanpassingen nodig om ermee te kunnen rijden, anders zal de finish halen knap lastig worden in tegenstelling tot jullie prestatie van vorig weekend, dat is natuurlijk ook weer wat waard :D Nog gefeliciteerd trouwens !

Jac

p.s. ik denk dat E85 qua veiligheid wel goed zal zitten, anders laten ze er niet jan en alleman (lees de burgers) mee rondrijden, toch?


Jac, Dank je voor de felecitaties! Iets om nooit meer te vergeten en iets om nog eens te doen!
We zijn na het negatieve antwoord van de organisatie gestopt met de zoektocht naar het E85 verhaal. Dus ik zou echt niet weten wat er aangepast moet worden. Ik kan me voorstellen dat de computer aangepast moet worden maar dat moest hij voor de WK benzine ook. Zijn er nog meer dingen waar je rekening mee moet houden?
Groet Erik
Erik de Wild
 
Berichten: 133
Geregistreerd: di jun 08, 2004 18:46
Woonplaats: Dalfsen

Berichtdoor Mark Verhoeven » wo feb 21, 2007 21:43

Het mengsel moet veel rijker op E85, omdat de optimale brandstof/luchtverhouding van ethanol een stuk lager is dan van benzine. Verder kan (moet) de ontsteking vroeger. Allemaal aanpassingen in het motormanagement dus. Verder is het raadzaam om te checken of je benzineslangen tegen ethanol kunnen. (of alles wat met de brandstof in aanraking komt)

Mark Verhoeven.
Mark Verhoeven
 
Berichten: 4602
Geregistreerd: di jun 04, 2002 19:05
Woonplaats: Nieuw-Bergen

Re: Ethanol

Berichtdoor sjakie33 » di maart 06, 2007 12:19

Hier even een interessant filmpje dat mooi illustreert waarom ik ooit het plan had opgepakt om een rallyauto op bio-ethanol te laten rijden & nog steeds hoop dat dit binnekort in Nederland gaat gebeuren.......:

http://www.youtube.com/watch?v=3RvKdmlN ... ed&search=
Avatar gebruiker
sjakie33
 
Berichten: 57
Geregistreerd: do nov 04, 2004 12:33
Woonplaats: Breda

Berichtdoor official No. 27768 » di maart 06, 2007 14:16

We hebben al rallyauto's op diesel en aardgas en nu dan bio-ethanol of E85.
Het lijkt mij zeer goed dat deze ontwikkelingen (ik ben biologie student) er zijn en dat er meer wordt onderzocht naar milieuvriendelijkere brandstoffen want over een vijftigtal jaren zullen we er toch wel aan moeten.
Nu nog de medewerking van de Nederlandse overheid nog :(
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
Avatar gebruiker
official No. 27768
 
Berichten: 2934
Geregistreerd: wo feb 15, 2006 16:47
Woonplaats: Zutphen

Berichtdoor spookie » do apr 12, 2007 17:55

Lees net op pitstop.tv

WTCC vanaf 2009 op bio-ethanol

Klinkt goed denk.
Avatar gebruiker
spookie
 
Berichten: 523
Geregistreerd: di apr 25, 2006 20:41
Woonplaats: Harskamp

Berichtdoor mantaboy » vr apr 13, 2007 12:14

Dat zou mooi zijn! Heeft E85 nog veel nare bijwerkingen bij motoren die tot ongeveer 9800rpm draaien?
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Berichtdoor official No. 27768 » di jun 12, 2007 21:38

ik zag dat ze hier (Leninsk, Rusland) nog benzine verkochten met octaan 76.

Kan een normale auto in Nederland daar nog überhaupt op rijden ?

laat staan een rally auto?
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
Avatar gebruiker
official No. 27768
 
Berichten: 2934
Geregistreerd: wo feb 15, 2006 16:47
Woonplaats: Zutphen

Berichtdoor KRT » di jun 12, 2007 21:40

pingel pingel,

maar daar kunnen de ontwerpers vast wel wat op vinden
KRT
 
Berichten: 74
Geregistreerd: za maart 10, 2007 13:47
Woonplaats: Ruinen

Berichtdoor Ed555 » wo jun 13, 2007 14:27

official No. 27768 schreef:ik zag dat ze hier (Leninsk, Rusland) nog benzine verkochten met octaan 76.

Kan een normale auto in Nederland daar nog überhaupt op rijden ?

laat staan een rally auto?


Zeer waarschijnlijk is de 76 niet het octaangetal in de eenheid "RON", zoals wij die in Europa gebruiken.

Er zijn meerdere grootheden waarin men het octaangetal meet, zoals RON, MON en PON.

Zie: http://en.wikipedia.org/wiki/Octane_rating
Ed555
 
Berichten: 146
Geregistreerd: di jun 11, 2002 21:13
Woonplaats: Rhoon

Berichtdoor official No. 27768 » wo jun 13, 2007 17:11

Ed555 schreef:Zeer waarschijnlijk is de 76 niet het octaangetal in de eenheid "RON", zoals wij die in Europa gebruiken.

Er zijn meerdere grootheden waarin men het octaangetal meet, zoals RON, MON en PON.


Misschien wel maar ja, ze hebben ook gewoon 92 en 95. Kost trouwens niks hier :D
kan een moderne auto daar tegenwoordig gewoon op rijden met alle computers aan boord?

Interessante link overigens, maakt veel duidelijk !!!
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
Avatar gebruiker
official No. 27768
 
Berichten: 2934
Geregistreerd: wo feb 15, 2006 16:47
Woonplaats: Zutphen

Berichtdoor Wolter » vr nov 02, 2007 12:06

Wolter
 
Berichten: 1770
Geregistreerd: za aug 07, 2004 18:41
Woonplaats: Markelo

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron