Ethanol

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor SylviaVisser » vr nov 10, 2006 14:51

StevenK schreef:Wat is er voor nodig om een Evo op ethanol te laten lopen ?


Steven fijn dat je inhaakt, je begrijpt natuurlijk wel dat er straks ook iemand nodig is die de regels dicht timmert. Ik kan me namelijk zo voorstellen, dat als het allemaal zou lukken, daar nog het een en ander bij komt kijken. de technische kant lees ik nauwkeurig, ik heb er geen kaas van gegeten om zelf iets toe te voegen.
Afbeelding Rijd nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen.
SylviaVisser
 
Berichten: 4394
Geregistreerd: wo jan 30, 2002 20:20
Woonplaats: Wijchen

Berichtdoor sjakie33 » vr nov 10, 2006 17:29

SylviaBos schreef:
StevenK schreef:Wat is er voor nodig om een Evo op ethanol te laten lopen ?


Steven fijn dat je inhaakt, je begrijpt natuurlijk wel dat er straks ook iemand nodig is die de regels dicht timmert. Ik kan me namelijk zo voorstellen, dat als het allemaal zou lukken, daar nog het een en ander bij komt kijken. de technische kant lees ik nauwkeurig, ik heb er geen kaas van gegeten om zelf iets toe te voegen.


Ik kan / wil ook nog wel even inhaken op dit onderwerp. Ik ben een jaar geleden druk bezig geweest om met de AX van het TU-Delft team te gaan rijden op E85 (o.a. ook contact hierover gehad met de KNAF). Helaas heb ik dit project niet door kunnen zetten doordat o.a. deze brandstof toen nog niet leverbaar was in NL en daardoor niet genoeg sponsoren in wilden stappen.

Inmiddels zijn er wel E85 tankstations in NL, maar is het team opgeheven en kan ik dit project dus niet verder uitwerken, ondanks dat de leverancier ARGOS mij wel zou willen helpen. Marco wil er helaas niet aan om met de nieuwe Sub op deze brandstof te gaan rijden....... Terwijl dat juist bij een turbo motor het een goed plan is om op deze brandstof te gaan rijden, aangezien het vermogenswinst oplevert!

Als iemand in rally rijdend Nederland van plan is om dit plan op te pakken, ben ik daar zeer geinteresseerd in en wil ik daar ook wel aan meehelpen mocht dat gewenst zijn(neem daarom gerust contatct met mij op als dit zo is). Ik kan namelijk niet wachten tot er een rally auto op E85 voorbij komt razen!
Avatar gebruiker
sjakie33
 
Berichten: 57
Geregistreerd: do nov 04, 2004 12:33
Woonplaats: Breda

Berichtdoor dennis.kampman » vr nov 10, 2006 19:10

Op de volgende link staan enkele leuke wetenswaardigheden over ethanol gebruik: http://www.milieucentraal.nl/pagina?ond ... MC#Opnieuw een tankstation met E85
Het vermogen wordt idd hoger, maar eveneens wordt het verbruik hoger.
dennis.kampman
 
Berichten: 286
Geregistreerd: di sep 19, 2006 22:37
Woonplaats: Wierden

Berichtdoor StevenK » vr nov 10, 2006 19:29

SylviaBos schreef:
StevenK schreef:Wat is er voor nodig om een Evo op ethanol te laten lopen ?


Steven fijn dat je inhaakt, je begrijpt natuurlijk wel dat er straks ook iemand nodig is die de regels dicht timmert.

Lijkt me eerder dat de regels opengebroken moeten worden. Maar ik ben serieus, als de KNAF mee wil werken, wil ik serieus onderzoeken of rijden op ethanol mogelijk is en wat de gevolgen zijn.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor Gsi-turbo » vr nov 10, 2006 19:53

Ik ben bang dat het een beetje onmogelijk wordt voor auto's die NIET in een apparte klasse rijden zoals de Colt / Kalos Cup waar we hier in nederland apparte regels voor hebben kunnen maken.

De regels voor brandstof staan in annexe J.
Die liggen gewoon vast, en ik verwacht niet dat dit zomaar even veranderd wordt.
Maar misschien voor cup auto's is het interresant om dit bespreekbaar te maken. Ik heb zelf meermaals alcohol gebaseerde voertuigen opgebouwd/afgesteld en onderhouden. Ik reed tot voor kort in een auto met onderdelen in het brandstofsysteem waardoor methanol/ethanol rijden mogelijk was. Er kleven ook wel nadelen aan, maar dat kun je voor competitie allemaal goed onder controle houden.

MvG,

Dennis
Gsi-turbo
 
Berichten: 55
Geregistreerd: za maart 30, 2002 18:51

Berichtdoor sjakie33 » vr nov 10, 2006 21:58

Gsi-turbo schreef:Ik ben bang dat het een beetje onmogelijk wordt voor auto's die NIET in een apparte klasse rijden zoals de Colt / Kalos Cup waar we hier in nederland apparte regels voor hebben kunnen maken.

De regels voor brandstof staan in annexe J.
Die liggen gewoon vast, en ik verwacht niet dat dit zomaar even veranderd wordt.


Beste Dennis,

Weet jij zo aan welke punten van de annexe J de E85 brandstof niet voldoet? Voor zover ik kon z

Vorig jaar heb ik contact gehad met Wim den Hollander van de KNAF over deze brandstof, hij heeft er naar gekeken en doordat ik gestopt ben met dit project, heb ik geen uitendelijk oordeel meer afgewacht. Een quote uit de reactie die ik kreeg:

"Onderzoek bij de FIA heeft geleerd dat er op dit moment nog onvoldoende is gereglementeerd om als leidraad te kunnen dienen voor deze situatie. Wel worden reglementen is ras tempo ontwikkeld echter deze zullen niet voor aanvang seizoen 2006 gereed zijn."

Aangezien Max Mosley vorige week bij een evenement was met bio-ethanol rally auto's en dat hij het er over had dat over een aantal jaar deze brandstof misschien in het WRC gebruikt gaat worden, zijn de reglementen inmiddels al op papier gezet?

Gegroet,

Jac
Avatar gebruiker
sjakie33
 
Berichten: 57
Geregistreerd: do nov 04, 2004 12:33
Woonplaats: Breda

Berichtdoor sjakie33 » vr nov 10, 2006 22:26

In Engeland heeft er ook al een rally auto op gereden tijdens een evenement (ik weet natuurlijk niet onder welke voorwaarden/regels, maar toch): http://www.crash.net/news_View~t~Hybrid ... 136184.htm

Tijdens de 24 uur van Le Mans kan er ook met E85 worden gereden, dus de FIA zal er wel iets van op papier hebben staan lijkt me?
"A bio-ethanol car, the Nasamax LM2 entry, has already competed at Le Mans. Its particular fuel is a pure alcohol distilled from sugar beets and potatoes. As this fuel has less than 70 percent of gasoline's energy per volume, the ACO granted the Nasamax a larger tank capacity, 135 liters/35.7 gal"

Er is ook race brandstof met bio-ethanol:

http://www.aspen-benelux.nl/showpage.asp?pag_id=723

http://www.crash.net/news_view.asp?cid=15&id=125281
Avatar gebruiker
sjakie33
 
Berichten: 57
Geregistreerd: do nov 04, 2004 12:33
Woonplaats: Breda

Ethanol

Berichtdoor Mivali » za nov 11, 2006 13:59

Was te druk om te reagren maar ben er weer.

Ben zeer verrast met het effect van mijn postje, ik ben ook blij te zien dat er veel mensen nadenken over het milieu en daarmee indirekt de toekomst van de sport. Niet dat we allemaal roomser willen zijn dan de Paus maar deze discussie zou wel eens belangrijk voor ons allen kunnen worden.

We zullen mogelijk een lange adem moeten hebben om e.e.a. te realiseren en dit forum is een hulpmiddel wat mij betreft. Mogelijk moet er een werkgroep(je) worden opgericht die dit met de beleidsmakers (KNAF/TC/FIA) kan uitwerken. Daarnaast zullen techneuten zich moeten gaan buigen over de haalbaarheid van Ethanol in de huidige cup-klassen.

SenterNovem (een vooruitgeschoven post van Economische Zaken) heeft op het gebied van alternatieve brandstoffen zeer veel kennis in huis, kijk als je wilt, zoek naar ethanol op hun website bijvoorbeeld. Misschien is er zelfs nog een potje beschikbaar indien het een Uniek Project betreft, daar durf ik nu niets over te zeggen, kwestie van uitzoeken.

Steven dank alvast voor je mogelijke hulp, er zijn volgens mij genoeg mensen die jou (en mij) hierbij kunnen assisteren. Laten we maar eens nadenken hoe we hiermee verder kunnen.

Ik zal mijn contact bij SenterNovem ook eens polsen. Wie heeft de beste contacten bij bv. KNAF e.d.?

Laten we het (ethanol-)vuurtje maar warmhouden!

Michel
Avatar gebruiker
Mivali
 
Berichten: 157
Geregistreerd: vr jun 28, 2002 11:55
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor dennis.kampman » za nov 11, 2006 14:08

Waarom dit alleen invoeren bij de Cup klassen?
Het moet gewoon worden toegestaan in alle klassen! Dat moet het doel zijn lijkt mij.
Als je het toestaat, dan kan een team zelf beslissen of ze het willen.
En als daarbij een groep A auto 30 pk winst heeft, dan denk ik dat bijna alle teams wel geinterrseerd zijn hoor.
dennis.kampman
 
Berichten: 286
Geregistreerd: di sep 19, 2006 22:37
Woonplaats: Wierden

Berichtdoor StevenK » za nov 11, 2006 14:58

dennis.kampman schreef:Waarom dit alleen invoeren bij de Cup klassen?
Het moet gewoon worden toegestaan in alle klassen! Dat moet het doel zijn lijkt mij.
Als je het toestaat, dan kan een team zelf beslissen of ze het willen.
En als daarbij een groep A auto 30 pk winst heeft, dan denk ik dat bijna alle teams wel geinterrseerd zijn hoor.

Daar heb je dus je reden: wanneer een auto hiermee sneller is, heb je (in theorie) competitievervalsing. Ik zeg 'in theorie' omdat er ook nu racebenzine bestaat, waar een auto veel sneller is.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

ethanol

Berichtdoor Mivali » za nov 11, 2006 16:52

Exact, als het uberhaupt mogelijk wordt, zou het eerst eens even uitgeprobeerd moeten worden bij een cup zodat iedereen gelijke kansen heeft. Lijkt mij logisch toch?
Vandaar de keuze voor Colt of Kalos of beide cups.
Avatar gebruiker
Mivali
 
Berichten: 157
Geregistreerd: vr jun 28, 2002 11:55
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor loadmaster » za nov 11, 2006 17:41

Vraagje is Ethanol wel veilig??? weet het niet hoor maar je ziet het niet branden maar je voelt het wel. Blussen met liters water en alleen maar water. Ben bang dat daar de FIA niet zo blij mee is. Wil er al helemaal niet over nadenken wat er allemaal kan gebeuren na een ongeluk.
BORN2XLR8

8)
Avatar gebruiker
loadmaster
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di feb 01, 2005 12:25
Woonplaats: Enschede

Berichtdoor sjakie33 » za nov 11, 2006 18:20

loadmaster schreef:Vraagje is Ethanol wel veilig??? weet het niet hoor maar je ziet het niet branden maar je voelt het wel. Blussen met liters water en alleen maar water. Ben bang dat daar de FIA niet zo blij mee is. Wil er al helemaal niet over nadenken wat er allemaal kan gebeuren na een ongeluk.


Zover ik weet is dat methanol dat je niet ziet branden, iig dat is waar de indy cars / cart series op rijden in Amerika. Volgens mij zie je E85 wel gewoon branden.
Avatar gebruiker
sjakie33
 
Berichten: 57
Geregistreerd: do nov 04, 2004 12:33
Woonplaats: Breda

Berichtdoor dennis.kampman » za nov 11, 2006 18:29

Bij pure ethanol is brand echt niet zichtbaar, volgens mij is die 15% benzine de enigste reden ervoor om brand weer zichtbaar te maken. Want op pure ethanol kan een auto ook gemakkelijk rijden. Volgens mij zijn er ook wel andere manieren ( toevoegingen) om de brand anders weer zichtbaar te maken.
dennis.kampman
 
Berichten: 286
Geregistreerd: di sep 19, 2006 22:37
Woonplaats: Wierden

Berichtdoor loadmaster » za nov 11, 2006 21:53

als je op Wiki (UK) kijkt dan zie je hoe Ethanol wordt gebruikt. Maar van toevoegingen voor kleur bij brand?????
BORN2XLR8

8)
Avatar gebruiker
loadmaster
 
Berichten: 166
Geregistreerd: di feb 01, 2005 12:25
Woonplaats: Enschede

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten