Ethanol

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Ethanol

Berichtdoor Mivali » do nov 09, 2006 19:21

Beroepshalve mag ik me bezighouden met diverse zaken op automotive gebied waaronder alternatieve brandstoffen, duurzaamheid, etc..

Omdat ik denk dat de Nederlandse rallysport met zijn tijd mee moet gaan en vooral niet te boek moet komen te staan als milieu-belastende sport, vraag ik me af of het zo zoetjes aan geen tijd wordt om wat aandacht te schenken aan nieuwe, schonere (en soms krachtiger) brandstoffen.

De moderne cup-klassen komen hiervoor wellicht het beste in aanmerking. Een Colt en/of Kalos op E85 (dat is dus 85% ethanol en 15% benzine), zeg maar flexi-fuel principe zoals Volvo, Saab, Ford, maar dan in onze sport. Als we door willen gaan dan moeten we niet stil blijven zitten dunkt mij. Zo lastig kan het niet zijn om deze auto's "om te bouwen"" en wie weet wil ARGOS wel leveren sur place en sponsoren?

Wel iets om eens over na te gaan denken, de wereld om ons heen wordt er niet schoner op tenslotte en het is tevens een mooie manier om de rallysport als vooruitstrevend op de kaart te zetten.

Wie gaat als eerste over op (bio-)ethanol of misschien zelfs aardgas en wat kan en wil de KNAF doen?

Denk er eens rustig over na, serieuze reacties zijn welkom.

Mich
Avatar gebruiker
Mivali
 
Berichten: 157
Geregistreerd: vr jun 28, 2002 11:55
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor sleepy hunter » do nov 09, 2006 20:11

Michel ik hoop niet dat je het erg vind maar een aantal jaar geleden waren er een paar Duiters met een vw golf welke al op aardgas liep.Helaas voor hun zijn ze uitgevallen.Reden ze konden niet op de service tanken.

Sander
sleepy hunter
 
Berichten: 88
Geregistreerd: do okt 19, 2006 9:11
Woonplaats: balk FRIESLAND

Berichtdoor LeonM » do nov 09, 2006 20:15

sleepy hunter schreef:Michel ik hoop niet dat je het erg vind maar een aantal jaar geleden waren er een paar Duiters met een vw golf welke al op aardgas liep.Helaas voor hun zijn ze uitgevallen.Reden ze konden niet op de service tanken.

Sander


Hallo Sleepy, wakker worden !;
Mivali zegt;
wie weet wil ARGOS wel leveren sur place en sponsoren?
In Duitsland vallen die autos toch ook niet uit. Want daar zijn voorzieningen getroffen om te tanken, als de "Erdgas-cup" er rijdt.
Avatar gebruiker
LeonM
 
Berichten: 447
Geregistreerd: zo maart 03, 2002 13:40
Woonplaats: Aelse

Berichtdoor Rinse » do nov 09, 2006 20:19

LeonM schreef:Hallo Sleepy, wakker worden !


:lol:
Rinse
 
Berichten: 111
Geregistreerd: zo jul 09, 2006 10:56
Woonplaats: Wijckel

Berichtdoor sleepy hunter » do nov 09, 2006 20:44

LEON even kijken !!!!! zelfs aardgas en wat kan en wil de KNAF doen?
En ik heb het er niet over dat het in Duitseland was.Het was in Nederland vorig jaar. Een rally in de Achterhoek.Weet even niet welke maar als ik mij niet vergis Helledoorn of Euregio.Maar welke het was weet ik even niet meer maar alle twee de vw golfs zijn uitgevallen ivm brandstof problemen. Men moet een groot aantal km rijden voor dat men kon tanken.
Ik heb deze twee auto,s ook maar 1 maal tijdens een rally gezien .

En ik ben wakker altijd.

sander
sleepy hunter
 
Berichten: 88
Geregistreerd: do okt 19, 2006 9:11
Woonplaats: balk FRIESLAND

Berichtdoor Niels2 » do nov 09, 2006 20:50

sleepy hunter schreef:LEON even kijken !!!!! zelfs aardgas en wat kan en wil de KNAF doen?
En ik heb het er niet over dat het in Duitseland was.Het was in Nederland vorig jaar. Een rally in de Achterhoek.Weet even niet welke maar als ik mij niet vergis Helledoorn of Euregio.Maar welke het was weet ik even niet meer maar alle twee de vw golfs zijn uitgevallen ivm brandstof problemen. Men moet een groot aantal km rijden voor dat men kon tanken.
Ik heb deze twee auto,s ook maar 1 maal tijdens een rally gezien .

En ik ben wakker altijd.

sander


Altijd wakker?

Achterhoek?? TWENTE!
Als ik boompjes en onkruid wil zien ga ik wel naar het bos.
Avatar gebruiker
Niels2
 
Berichten: 1391
Geregistreerd: wo nov 27, 2002 14:28
Woonplaats: Hengelo (OV)

Berichtdoor Holkers » do nov 09, 2006 20:51

Sander, lezen wat Leon te melden heeft. Het probleem daar was (zoals je zelf al aangaf) dat de Golfjes V (Euregio) te ver moesten rijden voor de aardgas waarop ze reden en zo uitvielen. Mivali stelt voor om op E85 te gaan rijden WAT DOOR EEN SPONSOR WORDT GELEVERD OP DE SERVICE.
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

Berichtdoor henk 400rr » do nov 09, 2006 21:04

Op zich hoeft gas geen prestatiebelemmering te zijn, ik ken lui in de opelscene (hoofdzakelijk sprinters) die meer uit een gasauto halen dan voorheen op benzine, het probleem is (of was) wel eens de koeling ervan.
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor sleepy hunter » do nov 09, 2006 21:05

Niels2 ja daar ergens , je zult wel gelijk hebben kon niet zo snel op de rally komen welke het nu was. En ja ik ben wakker ivm werkzaamheden.

HOLKERS, ik vind het idee wel goed om met zo iets te gaan rijden als het van de grond komt. Ik heb er wel oren naar maar volgens mij staat er MOGELIJK dat wil sponseren. Ik weet alleen niet of de KNAF met het idee kan leven en wat de kosten zijn om de auto klaar te maken voor dit spul.Ik denk niet dat je het zo in je auto kunt kiepen.
Holkers ben je bijgekomen van Zondag van een Volvo.
sleepy hunter
 
Berichten: 88
Geregistreerd: do okt 19, 2006 9:11
Woonplaats: balk FRIESLAND

Berichtdoor LeonM » do nov 09, 2006 21:19

sleepy hunter schreef:LEON even kijken !!!!! zelfs aardgas en wat kan en wil de KNAF doen?
En ik heb het er niet over dat het in Duitseland was.Het was in Nederland vorig jaar. Een rally in de Achterhoek.Weet even niet welke maar als ik mij niet vergis Helledoorn of Euregio.Maar welke het was weet ik even niet meer maar alle twee de vw golfs zijn uitgevallen ivm brandstof problemen. Men moet een groot aantal km rijden voor dat men kon tanken.
Ik heb deze twee auto,s ook maar 1 maal tijdens een rally gezien .

En ik ben wakker altijd.

sander


:lol: :wink:
Zoals je kunt lezen is het een voorstel voor bijv. een cup. En als je een cup organiseert voor alternatieve brandstoffen zal er zeker ook tankmogelijkheden bij geregeld worden, zo slim zijn die organisatoren wel.
Maar van de andere kant; het is gewoon niet toegestaan volgens de FIA regels. In België heeft jaaaaaren terug een kennis van mij een Corsa op gas gebouwd voor de rally, compleet met uitwisselbare lpg-tanks, zodat ie kon tanken. (het grootste nadeel van LPG of aardgas is inderdaad dat je het niet kunt meenemen in een jerrycan) :wink: . Deze Corsa heeft nooit officieel mogen starten in een rally, omdat het niet volgens homologatie/regels was. Heeft wel eens als 0-wagen gefungeerd.

Terugkomende op de Duitse Erdgas autos, (een New Beetle en een Golf) ingeschreven in de Euregio-rally 2002, deze zijn toen als voorrijders gestart. Zij hadden een soort tankstation bij om de autos te tanken. Maar ze mochten niet aan het klassement deelnemen, omdat hun autos niet aan de homologatie en de op dat moment geldende regels voldeden. Zoek maar eens terug, toendertijd is er hier op het forum ook over gesproken. Vorig jaar zal ook wel in de Euregio geweest zijn, ben ik niet bij geweest, weet ik niks van. Die Duitsers hadden blijkbaar toen ook geen geschikte jerrycans :roll:

:!: Maar daar gaat het allemaal niet om, Michel vraagt om eens serieus na te denken over de mogelijkheden voor een alternatieve brandstof, niet om een discussie te starten over de nadelen ervan.

Daarom;
Michel, het idee om de rally in positiever daglicht te stellen door schone brandstoffen te gaan gebruiken is natuurlijk altijd goed. Maar LPG als schone brandstof is ook nooit ingeslagen in NL, wel als goedkope brandstof. De Duitsers hebben het wiel al uitgevonden wat betreft aardgas, maar daar is het volgens mij niet echt een succes geworden. Dus als er serieuze plannen zijn voor een andere schone brandstof, misschien een idee om daar eens met die (voormalige?) cup-organisatie te gaan praten. Zij hebben al ervaring met het gebruik van een brandstof die eigenlijk niet toegestaan is. Maar natuurlijk ook met de KNAF en de TC.
Avatar gebruiker
LeonM
 
Berichten: 447
Geregistreerd: zo maart 03, 2002 13:40
Woonplaats: Aelse

Berichtdoor dennis.kampman » do nov 09, 2006 21:30

Er wordt in de wereld per jaar miljoenen liters wijn vernietigd.( = gedeeltelijk ethanol)
Als je dit destilleerd en gebruikt als brandstof, kun er in heel europa rally mee worden gereden.
Het probleem is dat mensen het ook nog wel lekker vinden ( alcohol), en de regering er dan weer graag dikke accijnsen op vangt! Het wordt dus een veel duurdere brandstof, dat terwijl de uitlaatgassen die vrij komen veel schoner zijn. Er komt namelijk alleen CO2 (koolstofdioxide) en H2O ( water) vrij bij de verbranding.
Accijns opheffen voor dit gebruik, kun je weer voor 50 cent per liter tanken!
groet Dennis
dennis.kampman
 
Berichten: 286
Geregistreerd: di sep 19, 2006 22:37
Woonplaats: Wierden

Berichtdoor Berto » do nov 09, 2006 22:02

[quote="Niels2
Altijd wakker?

Achterhoek?? TWENTE![/quote]


Twente?

Hellendoorn=Salland
Sommige mensen zouden het fijn vinden om met hun mond vol tanden te staan...... :mrgreen:
Berto
 
Berichten: 909
Geregistreerd: ma sep 23, 2002 11:50
Woonplaats: Nijverdal

Berichtdoor Hein » do nov 09, 2006 22:22

Afbeelding

Euregio 2005 om precies te zijn. Achterste auto is zo'n Erdgas Golf V.

Heb nog wel ergens een betere denk ik. Moet ik in het archief duiken.
Be yourself, there are too many others
Hein
 
Berichten: 2352
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 22:27
Woonplaats: Elst Gld

Berichtdoor Niels2 » do nov 09, 2006 22:32

Berto schreef:
Niels2 schreef:Altijd wakker?

Achterhoek?? TWENTE!



Twente?

Hellendoorn=Salland


Rijssen, Den Ham, Wierden, niet, toch merendeel van de proeven. :wink:
Als ik boompjes en onkruid wil zien ga ik wel naar het bos.
Avatar gebruiker
Niels2
 
Berichten: 1391
Geregistreerd: wo nov 27, 2002 14:28
Woonplaats: Hengelo (OV)

Berichtdoor briljant » do nov 09, 2006 23:11

Niels2 schreef:
Berto schreef:
Niels2 schreef:Altijd wakker?

Achterhoek?? TWENTE!



Twente?

Hellendoorn=Salland


Rijssen, Den Ham, Wierden, niet, toch merendeel van de proeven. :wink:
Hellendoorn Rally :D :wink: dus Salland
Bastiaan van Lingen
Avatar gebruiker
briljant
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: di nov 12, 2002 19:45
Woonplaats: Hoogenweg

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 9 gasten