Ethanol

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor dennis.kampman » za nov 11, 2006 22:43

StevenK schreef:
dennis.kampman schreef:Daar heb je dus je reden: wanneer een auto hiermee sneller is, heb je (in theorie) competitievervalsing. Ik zeg 'in theorie' omdat er ook nu racebenzine bestaat, waar een auto veel sneller is.

Iemand die in een WRC of groep A mee rijdt kan volgens mij best een ombouw van minder als 1000 euro en een beetje ethanol betalen...
Lijkt mij dus niet dat we het hier dan over competitie vervalsing hoeven te hebben. Tevens gaf je zelf al aan dat ze al racebrandstof gebruiken, waar zit hem het verschil dan in? Ik zie namelijk geen verschil in het gebruik van racebrandstof of het gebruik van E 85.
dennis.kampman
 
Berichten: 286
Geregistreerd: di sep 19, 2006 22:37
Woonplaats: Wierden

Ethanol

Berichtdoor Mivali » za nov 11, 2006 23:53

De reden voor mij om in een cup te beginnen met Ethanol is vrij simpel: Sponsortechnisch ligt het goed, ik zie bijvoorbeeld de Chevrolet Argos challenge of Mitsubishi Tamoil Cup wel zitten, iedereen hetzelfde en een gezamenlijke tankplaats, etc.. Dat brengt voordelen met zich mee voor de sport, de deelnemers en het merk. De toppers in de rallysport hebben genoeg finaciele middelen om over te schakelen maar dan heb je een individu en dat is bv. richting politiek en leverancier niet echt interessant.

Met de ervaringen in een cup kunnen we weer verder met de toekomst.

Maar enfin, het enthouisasme is er wel, mijn vraag is vooral hoe we het idee in de praktijk kunnen brengen...!?
Avatar gebruiker
Mivali
 
Berichten: 157
Geregistreerd: vr jun 28, 2002 11:55
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor StevenK » zo nov 12, 2006 7:36

Het lijkt mij ook dat juist een cup met nationaal gehomologeerde auto's, ideaal is om hiermee te beginnen.
StevenK
Site Admin
 
Berichten: 5576
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 10:37
Woonplaats: Ede

Berichtdoor Nilzz » ma nov 13, 2006 20:42

op het circuit zijn ze net een stapje voor

afgelopen weekend tijdens de zandvoort 500:

Automotive Systems zette tijdens de Zandvoort 500 twee Mitsubishi’s Colt Turbo in. Een van de auto’s reed op ethanol.

Tekst: Roy van der Laan (www.autosport.nl)

De twee Colts werden bemand door Boy Zentveldt en Dirk Wagner en de equipe Melvin de Groot – Erik Post. “Het zijn twee nagenoeg identieke auto’s”, aldus Boy Zentveldt. “Het enige verschil is dat de ene op benzine rijdt en de andere op ethanol.”
Automotive Systems heeft de auto’s in samenwerking met Mitsubishi Europa ontwikkeld. De basis is een Colt Turbo, die onder meer is voorzien van een sequentiële zesbak. De motor is bijna standaard. De Mitsubishi Colt CZT Bio-Cup Edition is 203 pk sterk en weegt 985 kg.

Finish halen

De deelname aan de Zandvoort 500 had als voornaamste doel ervaring opdoen en de finish halen. Dat laatste lukte deels; De Groot en Post eindigden als 25ste algemeen, Zentveldt en Wagner moesten na 51 ronden de strijd staken.
Het is de bedoeling dat er in één of meerdere Europese landen een merkencup rond de auto wordt opgezet. Zentveldt: “De Mitsubishi-importeurs in onder meer Spanje en Engeland zijn geïnteresseerd in racen met de ethanol-auto.”


Jammer was het maar een gedeeltelijk succes omdat ze de finish niet gehaald hebben :roll:
Maar er zijn dus wel 'ethanol race colts' te krijgen :)
-=HTS-Autotechniek Rally Team=-
Avatar gebruiker
Nilzz
 
Berichten: 80
Geregistreerd: do sep 12, 2002 20:49

Ethanol

Berichtdoor Mivali » ma nov 13, 2006 22:53

Ja, voorbeelden te over blijkt (nu). Maar goed, hoe pakken we dit nu startegisch het beste op, wie heeft er contacten (KNAF, Dhr. Biesheuvel, Theo van T, etc. wat denkt u er van?) etc..Kortom, hoe gaan we ermee verder en met wie gaan we praten? Of gaat Dhr. v/d Marel Fiesta's ST150 laten rijden op ethanol....Flexi-fuel Ford Fiesta Cup klinkt prima, is hij de man to talk to?
Avatar gebruiker
Mivali
 
Berichten: 157
Geregistreerd: vr jun 28, 2002 11:55
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ethanol

Berichtdoor Niels2 » di nov 14, 2006 9:08

Mivali schreef:Ja, voorbeelden te over blijkt (nu). Maar goed, hoe pakken we dit nu startegisch het beste op, wie heeft er contacten (KNAF, Dhr. Biesheuvel, Theo van T, etc. wat denkt u er van?) etc..Kortom, hoe gaan we ermee verder en met wie gaan we praten? Of gaat Dhr. v/d Marel Fiesta's ST150 laten rijden op ethanol....Flexi-fuel Ford Fiesta Cup klinkt prima, is hij de man to talk to?


Denk het niet, die auto's rijden volgens een internationaal cup regelement en gewoon in N3. Je zal toch moeten zoeken in de C-klasse's.
Als ik boompjes en onkruid wil zien ga ik wel naar het bos.
Avatar gebruiker
Niels2
 
Berichten: 1391
Geregistreerd: wo nov 27, 2002 14:28
Woonplaats: Hengelo (OV)

Berichtdoor Werner » di nov 14, 2006 13:47

Nilzz schreef:op het circuit zijn ze net een stapje voor

afgelopen weekend tijdens de zandvoort 500:

Automotive Systems zette tijdens de Zandvoort 500 twee Mitsubishi’s Colt Turbo in. Een van de auto’s reed op ethanol.

Tekst: Roy van der Laan (www.autosport.nl)

De twee Colts werden bemand door Boy Zentveldt en Dirk Wagner en de equipe Melvin de Groot – Erik Post. “Het zijn twee nagenoeg identieke auto’s”, aldus Boy Zentveldt. “Het enige verschil is dat de ene op benzine rijdt en de andere op ethanol.”
Automotive Systems heeft de auto’s in samenwerking met Mitsubishi Europa ontwikkeld. De basis is een Colt Turbo, die onder meer is voorzien van een sequentiële zesbak. De motor is bijna standaard. De Mitsubishi Colt CZT Bio-Cup Edition is 203 pk sterk en weegt 985 kg.

Finish halen

De deelname aan de Zandvoort 500 had als voornaamste doel ervaring opdoen en de finish halen. Dat laatste lukte deels; De Groot en Post eindigden als 25ste algemeen, Zentveldt en Wagner moesten na 51 ronden de strijd staken.
Het is de bedoeling dat er in één of meerdere Europese landen een merkencup rond de auto wordt opgezet. Zentveldt: “De Mitsubishi-importeurs in onder meer Spanje en Engeland zijn geïnteresseerd in racen met de ethanol-auto.”


Jammer was het maar een gedeeltelijk succes omdat ze de finish niet gehaald hebben :roll:
Maar er zijn dus wel 'ethanol race colts' te krijgen :)


In het BTCC rijden enkele teams al op suikerbietenalcohol, de eerste sinds halverwege het vorige seizoen. Deze rijden in een eenheidsklasse tussen de benzine-gestookte concurrentie. Het schijnt dat het vermogen na een ombouw iets toenam, maar de vermogenspiek wel een stukje smaller werd, en de auto dus iets moeilijker te berijden.
Volgend jaar wordt het regelement echter veranderd in het S2000-regelement, en ik weet niet wat dan de mogelijkheden nog zijn.
Werner
 
Berichten: 756
Geregistreerd: di jun 18, 2002 11:17
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Mr.T » di nov 14, 2006 16:27

StevenK schreef:Het lijkt mij ook dat juist een cup met nationaal gehomologeerde auto's, ideaal is om hiermee te beginnen.


Lijkt mij ook. Zeker als de leverancier de brandstof tegen kostprijs zou aanbieden is het helemaal super.

Misschien een idee voor de heren Biesheuvel en v/d Heuvel :!: :!:
Laatst bijgewerkt door Mr.T op di nov 14, 2006 16:35, in totaal 1 keer bewerkt.
Женщины, которые иногда Я ненавижу их :(
Avatar gebruiker
Mr.T
 
Berichten: 1746
Geregistreerd: do apr 15, 2004 21:18
Woonplaats: iid geval niet hier

Berichtdoor jeroenski » di nov 14, 2006 16:28

wat ik VEEL interresanter vind in dit hele verhaal is dat er dus al andere versnellingsbakken zijn voor deze auto.
en 200 pk met een standaard motor!!
we gaan maar eens bellen zo links en rechts.

gr jeroen :D
jeroenski
 
Berichten: 220
Geregistreerd: ma apr 08, 2002 19:03
Woonplaats: wassenaar

hanol

Berichtdoor Mivali » di nov 14, 2006 19:17

Ok, maar mag een N3 cup (dus geen C-klasse) nationaal afwijken van de regels op het gebied van brandstof?

Ford Nederland is erg op de ethanol/flexi-fuel tour dus wie weet is er een pact te sluiten tussen hen en de KNAF? Begin december zit ik bij Ford, toch eens kijken wat zij ervan denken.

De andere cups (Colt / Kalos) zijn volgens mij best geinteresseerd dus wie weet wat er uitkomt...

Misschien vast ruimte maken op het service-terrein in 2007 voor een 40-kuubs tankwagen van Tamoil of Argos? :D

Zou de rallysport veel goed doen denk ik, en de rijders en cups varen er wel bij..idem dito sponsors, brandstof-leveranciers, etc..

Iedereen bedankt voor de PB'tjes en succes met jullie plannen!

Mich
Avatar gebruiker
Mivali
 
Berichten: 157
Geregistreerd: vr jun 28, 2002 11:55
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor kraats » wo nov 15, 2006 8:32

jeroenski schreef:wat ik VEEL interresanter vind in dit hele verhaal is dat er dus al andere versnellingsbakken zijn voor deze auto.
en 200 pk met een standaard motor!!
we gaan maar eens bellen zo links en rechts.

gr jeroen :D


Ja Jeroen,

Dit is nu 1 van de zaken die ik bedoelde in mijn PB aan jouw.
Ik had reeds gelezen dat de vernellingsbakken er waren en dat er ook tuners zijn die er een fatsoenlijke computer aan hangen. Doet wonderen!
Ik vind overigens wel dat de kwaliteit van de standaard versnellingsbak van een goede kwaliteit is. En die kan best wat meer PK's verdragen.
Maar als je Groep A rijdt is het natuurlijk beter om wat meer door te evolueren. Maar zo zijn er nog wel een aantal zaken die zonder hoge kosten de kwaliteit en de functionaliteit zouden kunnen verbeteren.
Ik wacht het wel af. Iets anders helpt toch niet....
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Berichtdoor Holkers » vr nov 17, 2006 17:22

If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

Ethanol

Berichtdoor Mivali » vr nov 17, 2006 20:55

Toeval?

Zijn er wel eens mensen van de KNAF/TC actief op dit forum en zo ja, hoe denken zij over mijn plannen?

Aanpassingen aan de auto zijn niet rigoreus te noemen, voor de techneuten onder ons moet dat geen problemen opleveren toch? Als Dhr. v/d Marel Fiesta's ST in gaat zetten en Ford NL wil meedoen is dat misschien naast de Colts en Kalossen een derde optie en mooie promotie voor Ford die tenslotte toch al zeer druk doende zijn met ethanol.

Wie durft?
Avatar gebruiker
Mivali
 
Berichten: 157
Geregistreerd: vr jun 28, 2002 11:55
Woonplaats: Amsterdam

Afwachten...?

Berichtdoor Mivali » wo feb 21, 2007 12:46

Heren,

Wat jammer dat mijn post over ethanol nog niet tot initiatieven heeft geleid in de rallysport.....Of gebeurt er wel wat achter de schermen?
De Seat jongens op het circuit gaan inmiddels over op de bio-diesel zo lees ik daarnet en die rijden notabene alleen op afgesloten circuits...

Met de huidige "hype" (het is geen hype natuurlijk, het speelt nu echt een rol) rond de CO2 reductie zullen we toch wat moeten met alternatieve brandstoffen, anders trekt de milieu-lobby straks aan het langste eind en de milieu-bewuste bewoners langs de proeven, dat worden er steeds meer, met hen.


http://www.autorai.nl/default.aspx?Cont ... entID=7663
Avatar gebruiker
Mivali
 
Berichten: 157
Geregistreerd: vr jun 28, 2002 11:55
Woonplaats: Amsterdam

Berichtdoor Holkers » wo feb 21, 2007 13:29

[geheel offtopic]
Eerste reactie toen ik dit topic in het rood zag staan: BIER !
[/geheel offtopic]
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten