Pagina 1 van 1

Ogen gordels

BerichtGeplaatst: ma mei 21, 2007 17:10
door Wolter
Ben dus bezig een 325i op te bouwen, maar heb een klein probleempje. De gordelogen (die bij de gordel geleverd zaten) kan ik niet goed vastmaken. 2 gaten kan ik gebruiken op de achterbank, de overige 10 moet ik zelf maken en bevestigen dmv. een plaatje onder de auto. Ik kan ze alleen niet monteren, omdat de oogbouten fijn draad hebben. De buitenmaat is 11mm van de oogbouten. M10 of M12 passen beide dus niet. Hoe heeft hier iemand dit opgelost? Zijn er uberhaupt hier moeren met klein draad voor? Of moet ik opnieuw draad tappen, maar dan M10?

Re: Ogen gordels

BerichtGeplaatst: ma mei 21, 2007 17:16
door Götz
Wolter schreef:Ben dus bezig een 325i op te bouwen, maar heb een klein probleempje. De gordelogen (die bij de gordel geleverd zaten) kan ik niet goed vastmaken. 2 gaten kan ik gebruiken op de achterbank, de overige 10 moet ik zelf maken en bevestigen dmv. een plaatje onder de auto. Ik kan ze alleen niet monteren, omdat de oogbouten fijn draad hebben. De buitenmaat is 11mm van de oogbouten. M10 of M12 passen beide dus niet. Hoe heeft hier iemand dit opgelost? Zijn er uberhaupt hier moeren met klein draad voor? Of moet ik opnieuw draad tappen, maar dan M10?


Makkelijkst is speciale plaatjes met daarop gelaste moeren halen. Deze plaatjes vervolgens aan de auto vastlassen..... Verkrijgbaar bij de autosportzaken :wink:

BerichtGeplaatst: ma mei 21, 2007 17:21
door Eric Jan
heey wolter,

Ik ken het probleem.

had het zelfde toen ik mijn bmw aan het opbouwen was

weet niet of ik het hier mag zetten maar heb er ook lang naar gezocht.
fabory heeft de juiste moeren hiervoor.

succes met de verdere opbouw

Groeten,

Eric Jan Niemann

BerichtGeplaatst: ma mei 21, 2007 17:29
door antoine
Deze kan je krijgen bij sandtler, gtautoparts , biesheuvel enz enz.
Prijs een euro of 3 a 4.
http://www.sandtler.de/katalogangebote/ ... erkung.htm

Re: Ogen gordels

BerichtGeplaatst: ma mei 21, 2007 18:05
door David Westenbrink
Wolter schreef:Ben dus bezig een 325i op te bouwen, maar heb een klein probleempje. De gordelogen (die bij de gordel geleverd zaten) kan ik niet goed vastmaken. 2 gaten kan ik gebruiken op de achterbank, de overige 10 moet ik zelf maken en bevestigen dmv. een plaatje onder de auto. Ik kan ze alleen niet monteren, omdat de oogbouten fijn draad hebben. De buitenmaat is 11mm van de oogbouten. M10 of M12 passen beide dus niet. Hoe heeft hier iemand dit opgelost? Zijn er uberhaupt hier moeren met klein draad voor? Of moet ik opnieuw draad tappen, maar dan M10?


Gaten op de achterbank? Hier wil ik je even een tip geven. Als ik het goed begrijp wil je dus de gordelpunten van de achterbank gebruiken. NIET DOEN. Een 325 heeft toch een 'hoedenplank' ? Bevestig de gordels daarop.

Destijds, in de voor sommigen welbekende Sierra Hatchback, was ik door het ontbreken van een hoedenplank en het gebruik van een schroefkooi, gedwongen gebruik te maken van deze gordelpunten. Het gevolg was dat de gordels vanaf de schouders naar achteren een hoek van zo'n 45 graden naar beneden maakten.

Maar wat gebeurd er bij een impact van voren? Omdat je lichaam met veel kracht voor voren schiet en de gordels dus strak spannen, wordt je keihard naar beneden in je stoel gedrukt, waardoor je je rug ernstig kan bezeren! Ik heb hierover ooit eens met van Theijlingen gebeld en die bevestigde dit destijds en wist, na snel rekenwerk, ook nog eens te vertellen dat de neerwaardse druk op je schouders bij een ongeval tot zo'n 600kg kan oplopen!

De gewenste hoek is geloof ik zo'n 10 tot 15 graden, volgens mij kan je dit ergens in de annexe J terugvinden.

correct me if I'm wrong...

Re: Ogen gordels

BerichtGeplaatst: ma mei 21, 2007 18:14
door Wolter
David Westenbrink schreef:
Wolter schreef:Ben dus bezig een 325i op te bouwen, maar heb een klein probleempje. De gordelogen (die bij de gordel geleverd zaten) kan ik niet goed vastmaken. 2 gaten kan ik gebruiken op de achterbank, de overige 10 moet ik zelf maken en bevestigen dmv. een plaatje onder de auto. Ik kan ze alleen niet monteren, omdat de oogbouten fijn draad hebben. De buitenmaat is 11mm van de oogbouten. M10 of M12 passen beide dus niet. Hoe heeft hier iemand dit opgelost? Zijn er uberhaupt hier moeren met klein draad voor? Of moet ik opnieuw draad tappen, maar dan M10?


Gaten op de achterbank? Hier wil ik je even een tip geven. Als ik het goed begrijp wil je dus de gordelpunten van de achterbank gebruiken. NIET DOEN. Een 325 heeft toch een 'hoedenplank' ? Bevestig de gordels daarop.

Destijds, in de voor sommigen welbekende Sierra Hatchback, was ik door het ontbreken van een hoedenplank en het gebruik van een schroefkooi, gedwongen gebruik te maken van deze gordelpunten. Het gevolg was dat de gordels vanaf de schouders naar achteren een hoek van zo'n 45 graden naar beneden maakten.

Maar wat gebeurd er bij een impact van voren? Omdat je lichaam met veel kracht voor voren schiet en de gordels dus strak spannen, wordt je keihard naar beneden in je stoel gedrukt, waardoor je je rug ernstig kan bezeren! Ik heb hierover ooit eens met van Theijlingen gebeld en die bevestigde dit destijds en wist, na snel rekenwerk, ook nog eens te vertellen dat de neerwaardse druk op je schouders bij een ongeval tot zo'n 600kg kan oplopen!

De gewenste hoek is geloof ik zo'n 10 tot 15 graden, volgens mij kan je dit ergens in de annexe J terugvinden.

correct me if I'm wrong...

Heb gelezen dat het niet meer dan 45 graden mag zijn, maar zelfs circa 20 aanbevolen wordt. Ook even 1-2-3 uit m'n hoofd hoor. :wink:
Ik heb zelf het idee dat de hoedenplank/bovenkant rugleuning niet sterk genoeg is voor een zware impact en de reeds bestaande punten (en de dikte van het ijzerwerk op de positie er vlak naast) wel?

BerichtGeplaatst: ma mei 21, 2007 18:38
door Mark Verhoeven
Ik heb zelf het idee dat de hoedenplank/bovenkant rugleuning niet sterk genoeg is voor een zware impact en de reeds bestaande punten (en de dikte van het ijzerwerk op de positie er vlak naast) wel?


Standaard gordelpunten moeten de krachten aankunnen, daar zijn ze tenslotte voor gemaakt. De hoedenplank komt in mijn ogen niet goed, tenzij er een behoorlijke plaat aangelast wordt.

De hoek van de gordels naar achteren bij voorkeur klein houden, anders krijg je bij een aanrijding krachten naar beneden, die je ruggewervel indrukken... :? Dat lijkt me niet handig!

BerichtGeplaatst: ma mei 21, 2007 18:47
door David Westenbrink
Wat dus bij mijn vorige navi is gebeurd.

BerichtGeplaatst: ma mei 21, 2007 18:50
door Mark Verhoeven
David Westenbrink schreef:Wat dus bij mijn vorige navi is gebeurd.


Dat is minder...

P.S. Ik lees net dat jij dit in je vorige post ook al hebt aangehaald, had ik ff niet gezien... :oops: Maar goed, zo'n onderwerp kan je beter een keer teveel als te weinig onder de aandacht brengen!

BerichtGeplaatst: ma mei 21, 2007 19:53
door Jan-Willem
Die plaatjes bestellen/kopen bij een autosport leverancier.
De maat van die plaatjes is ook dan exact de voorgeschreven maat.
5x5 cm geloof ik dus 25cm2


Maar kun je de gordels naar achteren niet aan de kooi doen.
Wij hebben de gordels namelijk aan de kooi zitten uiteraard zonder ogen.
Dus gewoon de lussen van de gordel om de kooi, dit zijn dacht ik ook speciale gordels.
Tenminste als je er bij de aankoop op let heb je het juiste setje.
Anders die haak achterwegen laten die je anders in dat oog haakt...
Of heeft de BMW325 een ander type kooi, ik weet het niet hoor..
Ik dacht dat de meeste wel veel zo'n voorziening hadden.


MvG Jan-Willem Woermeijer