Hoofdstroomschakelaar 6 polig

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Hoofdstroomschakelaar 6 polig

Berichtdoor denny » vr aug 24, 2007 10:08

Ik heb weer een snelle vraag. Wat voor kabeldikte wordt over het algemeen gebruikt voor het afschakelen van de dynamo en accu.
Persoonlijk denk ik dat 16mm2 (ivm maximale stroom dynamo van 75A) zal voldoen maar 25mm2 misschien wijzer is. omdat die bij maximale belasting niet zo warm zal worden als de 16mm2.

groetjes

denny
denny
 
Berichten: 60
Geregistreerd: di nov 29, 2005 17:48
Woonplaats: breda

Berichtdoor jeroenvdheiden » wo sep 12, 2007 7:16

als je 75A hebt zou ik voor de zekerheid qua warmte ook voor een 25mm gaan... ik heb er zelf trouwens ook een 25mm2 inzitten, net wat meer zekerheid.
Avatar gebruiker
jeroenvdheiden
 
Berichten: 155
Geregistreerd: wo sep 05, 2007 6:37
Woonplaats: Almelo

Berichtdoor antoine » wo sep 12, 2007 15:38

Om de dikte van de accukabels te bepalen berekent men de opgenomen stroom van de omvormer bij het maximaal vermogen die de omvormer kan leveren. Daarna rekent men 3 ampère per mm². Bijvoorbeeld 100 ampère : 3 = 33 mm². de dichtstbijzijnde standaard kabeldikte is 35 mm². Deze vuistregel geldt voor kabels tot 3 meter lengte.
Avatar gebruiker
antoine
 
Berichten: 3430
Geregistreerd: zo apr 07, 2002 14:02
Woonplaats: Ben jij gek

Berichtdoor RG-Rallysport » wo sep 12, 2007 15:50

En als je twijfelt ga een standaard maat boven de maat zitten waar je over twijfelt beter iets dikker dan te dun en hij brand door .................
RG-Rallysport
 
Berichten: 2217
Geregistreerd: ma apr 09, 2007 14:45
Woonplaats: Ermelo

Berichtdoor denny » vr sep 14, 2007 13:36

is het toegestaan om bv de startmotor wel direct op de accu aan te sluiten ? Dan hoef je nl niet de enorme stroom die dat apparaat vraagt door de schakelaar heen te jagen. De rest word dan wel afgeschakeld via de schakelaar. waaronder de aansturing van de startmotor. Niks werkt dan als de hoofdstroom schakelaar eruit is. zelfde principe volgens mij met alleen de startmotor direct op de pluspool van de accu. dat kan nl enorm schelen in draaddiameter
denny
 
Berichten: 60
Geregistreerd: di nov 29, 2005 17:48
Woonplaats: breda

Berichtdoor Miniliteman » za okt 13, 2007 16:23

Denny,

ik weet niet of het mag om de startmotor wel direct op de accu aan te sluiten, maar ik zou het nooit zo doen. Stel dat door schade de startmotor verbogen wordt o.i.d. en er zodoende sluiting ontstaat tussen de dikke plus-kabel en massa ... :(
Overigens gebruik ik twee kabels van 16 mm2 parallel van de accu naar de hoofdstroomschakelaar. Van de andere kant van de schakelaar gaat er een 16 mm2 kabel naar de startmotor en een andere 16 mm2 kabel naar de dynamo.
Let er ook op dat je de stekkers goed op de dikke krimpt, je hebt daar speciale tangen voor. Het grootste spanningsverlies van aansluitkabels zit hem in de verbindingen en niet in de kabel zelf.

Suc6, Leon.
Miniliteman
 
Berichten: 106
Geregistreerd: za jul 08, 2006 19:46
Woonplaats: Horst


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 14 gasten