Auto ontdoen van kit en bescherm tectyl

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Auto ontdoen van kit en bescherm tectyl

Berichtdoor Nbakker » vr sep 28, 2007 11:33

Wij zijn inmiddels weer druk bezig met het opbouwen van onze volgende 325i (nadat we helaas de eerste hadden afgeschreven) maar nu stuiten we weer op die dikke kitnaden overal, en dikke tectyl achtige koek tegen de onderkant aan enzo.

Nu hebben we bij de eerste auto alles eruit lopen stoken en met staalborstel schijven op de slijptol en boormachine, maar ik vrees dat dit 5 jaar van ons leven gekost heeft.

Stralen is geen optie, de kit absorbeerd de kracht van de korrels, en dompelen in een zuurbad is ook geen optie omdat het vrij prijzig is, en bovendien ben je dan ook alles kwijt op plekker waar je niet meer bij komt, en waar je de lak of kit juist wel wilt behouden (kokerbalken)

Wie o wie heeft een tip of idee zodat we toch overal de rotzooi eraf kunnen krijgen en de naden overal mooi schoon, zodat we er een mooie lasrups in kunnen leggen, ipv een hoop gerommel en gespetten omdat er overal nog kit resten tussen zitten.

Alle ideeen zijn welkom.

Ik denk ik zet me vraag hier eens neer, wij zijn ten slotte vast niet de enige die een rally auto aan het bouwen zijn, of opgebouwd hebben. En netjes de hele auto willen doorlassen.

Alvast bedankt.
Avatar gebruiker
Nbakker
 
Berichten: 114
Geregistreerd: di apr 03, 2007 8:25
Woonplaats: Zundert

Berichtdoor Holkers » vr sep 28, 2007 11:44

Campos ! kom er maar in ;)
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

Berichtdoor Campos » vr sep 28, 2007 12:01

Nou ja.. hij geeft al aan dat ie niet wil dompelen.. en er is mijnsinziens eigenlijk maar 1 goeie manier, dat is toch het dompelen en vervolgens na doorlassen de kit & lak opnieuw aanbrengen op plekken waar je het wél wil hebben.
Je zult anders altijd last houden met het lassen. Je kunt de bovenkant wel mooi kaalsteken/stoken/krabben/slijpen/schuren, maar de lak en kit aan de onderkant/in kokers zorgt alsnog voor een heerlijk frisse chemische reactie.
Mooi/goed doorlassen gaat het beste met een schone (lees: nieuwe of gedompelde) carrosserie... Maar d'r hangt idd wel een prijskaartje aan!

Overigens heb ik begrepen van meerdere BMW rijders dat doorlassen bij een 325i niet hoeft danwel niet aan te raden is? Maar dat kun je het beste even bij je mede-cuprijders navragen..
Avatar gebruiker
Campos
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: wo dec 10, 2003 12:44
Woonplaats: Arnhem

Berichtdoor Berto » vr sep 28, 2007 12:02

Het metaal eromheen warmstoken met een hete lucht föhn, dan haal je het zo weg.
Restjes met terpetine/ wasbenzine.

Tenminste zo hebben wij het ooit gedaan.
Maar het blijft een drama en even in bad is de makkelijkste manier maar inderdaad ook kostbaar.
Löwik heeft dit volgens mij laten doen bij een bedrijf in België, dit was de goedkoopste.

Sterkte met dit fijne :shock: werkje
Sommige mensen zouden het fijn vinden om met hun mond vol tanden te staan...... :mrgreen:
Berto
 
Berichten: 909
Geregistreerd: ma sep 23, 2002 11:50
Woonplaats: Nijverdal

Berichtdoor Nbakker » vr sep 28, 2007 12:17

ik ben het met je eens dat dompelen in een bad de beste oplossing is, maar ook aan de binnenzijde van je kokers raak je alle bescherming kwijt, en hoe breng je daar weer op een goede nette manier een nieuwe beschermlaag aan?

dan vraag 2 ik begreep dat dompelen rond de 1500 euro kost, zit ik dan goed? of is het duurder / goedkoper? :?

en over dat doorlassen? ik heb inderdaad begrepen dat er in de cup niet veel mensen die het ook overal doen in de auto zoals wij gedaan hebben en willen doen? maar in mijn ogen is het ook een stukje behoud van je carosserie, je maakt toch soms rare sprongen of klappen over drempels, stukken onverhard enz enz. Ik denk dat je daar toch wel iets wint, als je hem wel netjes doorlast.

Maar ik heb ook weer van iemand gehoord: verfafbijt, en dan een dagje laten inweken, dan met hoge druk spuit eraf spuiten.

Maar ik hoor het wel weer. alvast bedankt. :D
Avatar gebruiker
Nbakker
 
Berichten: 114
Geregistreerd: di apr 03, 2007 8:25
Woonplaats: Zundert

Berichtdoor Nbakker » vr sep 28, 2007 12:18

Berto schreef:Löwik heeft dit volgens mij laten doen bij een bedrijf in België, dit was de goedkoopste.


waar kan ik deze beste man bereiken? om eens te vragen wat het kost, en waar dat is?
Laatst bijgewerkt door Nbakker op vr sep 28, 2007 13:52, in totaal 1 keer bewerkt.
Avatar gebruiker
Nbakker
 
Berichten: 114
Geregistreerd: di apr 03, 2007 8:25
Woonplaats: Zundert

Berichtdoor Campos » vr sep 28, 2007 12:45

Bedrijf zit in Lokeren, daar brengen we onze carrosseriën ook altijd naar toe. Het wordt wel elk jaar duurder, maar 1500 hebben we nog niet hoeven neertellen.. Echter brengen we meestal wel meerdere tegelijk.. Als ik me niet vergis was het 900 voor mijn eigen auto, 2 jaar geleden nu.
Avatar gebruiker
Campos
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: wo dec 10, 2003 12:44
Woonplaats: Arnhem

Berichtdoor Jaccoooo » vr sep 28, 2007 13:42

Nbakker schreef:en over dat doorlassen? ik heb inderdaad begrepen dat er in de cup niet veel mensen die het ook overal doen in de auto zoals wij gedaan hebben en willen doen? maar in mijn ogen is het ook een stukje behoud van je carosserie, je maakt toch soms rare sprongen of klappen over drempels, stukken onverhard enz enz. Ik denk dat je daar toch wel iets wint, als je hem wel netjes doorlast.

Maar ik hoor het wel weer. alvast bedankt. :D


je kunt hem ook te stijf maken met als gevolg dat bij een crash (en daar weten jullie alles van)de kreukelzone niet meer kreukeld,tenminste dat is mij eens verteld door rallyrijdende schade monteur
Avatar gebruiker
Jaccoooo
 
Berichten: 935
Geregistreerd: vr nov 11, 2005 10:05
Woonplaats: Nijluusn

Berichtdoor Nbakker » vr sep 28, 2007 13:54

heb je misschien een naam of adres van het bedrijf in lokeren?


en wat betreft te stijf maken, er zit wel iets van waarheid in je verhaal denk ik, maar het doorlassen gaat bij ons ook niet verder dan de voorpoten en de achter ophanging, zodat je dus voor en achter altijd nog een stukje kreukelzone behoud.
Avatar gebruiker
Nbakker
 
Berichten: 114
Geregistreerd: di apr 03, 2007 8:25
Woonplaats: Zundert

Berichtdoor Campos » vr sep 28, 2007 14:07

Moest ff zoeken.. Wist het niet meer, maar volgens mij is het deze:

New ICC NV.
Industriepark E17/1
Zoomstraat 5
B-9160 Lokeren
tel: +32(0)9 356 79 71
fax: +32(0)9 356 81 84
e-mail: info@newicc.be

www.newicc.be
Avatar gebruiker
Campos
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: wo dec 10, 2003 12:44
Woonplaats: Arnhem

re

Berichtdoor MartijnB » vr sep 28, 2007 17:04

met een verfbrander en houtbijtel gaat het prima

gebruik alleen wel een hele goed masker en zorg voor goede ventilering of je moet graag 10 jaar van je leven willen inkorten
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1951
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: Usa

Re: re

Berichtdoor Nbakker » vr sep 28, 2007 17:15

MartijnB schreef:met een verfbrander en houtbijtel gaat het prima

gebruik alleen wel een hele goed masker en zorg voor goede ventilering of je moet graag 10 jaar van je leven willen inkorten


Tsja me leven heb ik al 5 jaar ingekort met de vorige rally auto,
En warm stoken en dan eruit schrapen, is niet echt een optie omdat het juist IN de naden nog wel blijft zitten omdat je daar niet bijkunt.
Avatar gebruiker
Nbakker
 
Berichten: 114
Geregistreerd: di apr 03, 2007 8:25
Woonplaats: Zundert

Re: re

Berichtdoor MartijnB » vr sep 28, 2007 17:20

Nbakker schreef:
MartijnB schreef:met een verfbrander en houtbijtel gaat het prima

gebruik alleen wel een hele goed masker en zorg voor goede ventilering of je moet graag 10 jaar van je leven willen inkorten


Tsja me leven heb ik al 5 jaar ingekort met de vorige rally auto,
En warm stoken en dan eruit schrapen, is niet echt een optie omdat het juist IN de naden nog wel blijft zitten omdat je daar niet bijkunt.


dus enige optie die overblijft is laten dompelen!!

of kit lekker laten zitten waar die zit
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1951
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: Usa

Berichtdoor JB verlagingssets » vr sep 28, 2007 19:32

Ik heb mijn Kadett C ook laten ontlakken bij New ICC im Lokeren tel 0032 93567971.
gaat opzich heel goed maar reken nou niet dat ie daar helemaal schoon vandaan komt.
Je bent nog wel een dag bezig de laatste resten te verwijderen.
Dat gaat wel heel gemakkelijk want de kit is uitgedroogd.
Je moet wel alle naadjes goed afwerken want anders loopt het roestwater er zo weer uit

Groet en tot in Barneveld.

JB rallyteam
Fred Buursma
JB verlagingssets
 
Berichten: 62
Geregistreerd: do jan 11, 2007 13:03
Woonplaats: Renswoude

Berichtdoor Jeroen » vr sep 28, 2007 19:41

Wij hebben het chasis van mijn subaru in een kantelframe gehangen en alles eraf gehaald met een verfbrander en hele scherpe houtbijtels. de restjes hebben we met benzine er af gehaald Het voordeel van afbranden tov een loogbad is dat je de kit in de naden niet verwijderd en dat de grondverf er op blijft zitten en dat is wel zo prettig tegen roest. Daardoor blijft de auto veel beter waterdicht. Het is echt goed te doen hoor.. zeker als je met een paar man doet, ben je in een paar avonden wel klaar.

Ik heb nog wat foto's op mijn site staan http://www.jeroenvanbeek.nl/fotos/tl_fotos_strippen.html
Jeroen van Beek
2002-2004 Peugeot 205 GTI 1.9 ( N3/C3 )
2006-2007 Subaru Impreza GT Turbo ( A8 )
2008-heden Rallyloos (en ik vind het helemaal prima zo!)
Jeroen
 
Berichten: 393
Geregistreerd: di jan 22, 2002 17:11
Woonplaats: Medebach (Duitsland)

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten