Motor verplaatsen, hoeveel merk je er van?

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Motor verplaatsen, hoeveel merk je er van?

Berichtdoor Aram E. Laumen » di maart 04, 2008 17:22

Hallo allemaal,

Ik heb met iemand gepraat die zegt dat het mogelijk is om de motor in mijn auto 25mm naar achteren en 15mm naar beneden te plaatsen is.

Buiten de technische vragen om, hoeveel zou ik hier van merken??
Is het alle moeite waard om dit uit te gaan voeren?

Hopelijk kunnen jullie met wat info komen, want ik heb hier zelf geen ervaring mee!

groetjes
Aram E. Laumen
 
Berichten: 15
Geregistreerd: do jan 24, 2008 23:12

Berichtdoor joostkusters » di maart 04, 2008 17:33

een goeie rijder kan het misschien merken, maar het is minimaal. wel is het zo dat je dit in combinatie met andere dingen een auto beter handelbaar maakt, en sneller in bochten,
Om dit als privateer te doen zou ik afraden. je komt zo veel problemen tegen, en je smijt de kosten zo ver omhoog, dat het de moeite niet is.
joostkusters
 
Berichten: 677
Geregistreerd: di jan 22, 2002 1:35
Woonplaats: Boxmeer

Berichtdoor Wolter » di maart 04, 2008 17:37

Ik heb er geen ervaring mee, maar het ligt er maar net aan wat je zelf wilt.
Ik weet niet of je de auto teveel onderstuurd of overstuurd vindt. En wanneer dit optreedt.
Veel gewicht voor, weinig gewicht achter: Komt de auto snel op overstuur, maar houdt het overstuur snel op.
Weinig gewicht voor, veel gewicht achter: Komt de auto minder snel op overstuur, maar als hij dan komt, dan gaat ie ook sneller een eind dwars en moet je dus sneller reageren.

(mijn ervaring tussen auto's met motoren voorin en achterin.)
Hoeveel 25/15 mm zou schelen kan ik je niet zeggen, maar ik heb het idee dat dat verschil (ik weet niet op welk niveau) verwaarloosbaar is.
Wolter
 
Berichten: 1770
Geregistreerd: za aug 07, 2004 18:41
Woonplaats: Markelo

Berichtdoor briljant » di maart 04, 2008 17:53

Het is erg afhankelijk van het type auto.
Ik weet auto's waar het echt veel uitmaakt.
Maar die hebben de motor 5 cm naar achter en 3 cm lager.
Bastiaan van Lingen
Avatar gebruiker
briljant
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: di nov 12, 2002 19:45
Woonplaats: Hoogenweg

Berichtdoor mantaboy » di maart 04, 2008 19:18

@Wolter, veel gewicht voorin is bij mij veel onderstuur. Dat was ook de reden dat Audi de mogelijkheid onderzocht om de motor verder naar achter te plaatsen.

@Aram, als het kan voor niet al te veel kosten (wat goed mogelijk is bij je project) zeker doen. Auto zal er beter door sturen, kijk maar naar het principe middenmotor. Je auto zal ook beter in een 50/50 balans komen. Lukt het wel met je bak?
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Berichtdoor Aram E. Laumen » di maart 04, 2008 20:24

joostkusters schreef:een goeie rijder kan het misschien merken, maar het is minimaal. wel is het zo dat je dit in combinatie met andere dingen een auto beter handelbaar maakt, en sneller in bochten,
Om dit als privateer te doen zou ik afraden. je komt zo veel problemen tegen, en je smijt de kosten zo ver omhoog, dat het de moeite niet is.


Joost,

Je zegt in samenwerking met andere dingen, welke andere dingen?
En zoals je weet kan ik redelijk veel zelf maken dus wat voor kosten heb je het over, zie ik wat over het hoofd?

Wat mij het meeste zorgen baart is dat de aandrijfassen misschien te kort worden of onder een te grote hoek zitten, voor de rest kan ik alles zelf bouwen.
Subframe verbouwen, cardanas inkorten, bakframes verbouwen etc. is allemaal geen probleem.

Zijn er nog meer dingen waarvan jij weet dat ik ze tegenkom waar ik nog niet aan gedacht heb?

Wolter schreef:Ik heb er geen ervaring mee, maar het ligt er maar net aan wat je zelf wilt.
Ik weet niet of je de auto teveel onderstuurd of overstuurd vindt. En wanneer dit optreedt.
Veel gewicht voor, weinig gewicht achter: Komt de auto snel op overstuur, maar houdt het overstuur snel op.
Weinig gewicht voor, veel gewicht achter: Komt de auto minder snel op overstuur, maar als hij dan komt, dan gaat ie ook sneller een eind dwars en moet je dus sneller reageren.

(mijn ervaring tussen auto's met motoren voorin en achterin.)
Hoeveel 25/15 mm zou schelen kan ik je niet zeggen, maar ik heb het idee dat dat verschil (ik weet niet op welk niveau) verwaarloosbaar is.


De auto heeft meer gewicht voorin dus alles wat het gewicht weer wat meer naar het midden gooit maakt de auto neutraler lijkt me.
Onder en overstuurstuur kun je met stabi's en wielgeometrie ook redelijk aanpakken.
Aram E. Laumen
 
Berichten: 15
Geregistreerd: do jan 24, 2008 23:12

Berichtdoor RenateS » do maart 06, 2008 18:07

Eén ding is zeker het is ergens goed voor anders had de desbetreffende persoon het zeker niet gedaan, je bent hoe dan ook weer een sleutel ervaring rijker!
RenateS
 
Berichten: 70
Geregistreerd: zo maart 02, 2008 12:36
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor Mark Verhoeven » do maart 06, 2008 19:26

RenateS schreef:Eén ding is zeker het is ergens goed voor anders had de desbetreffende persoon het zeker niet gedaan, je bent hoe dan ook weer een sleutel ervaring rijker!


:shock: NOG EEN!...... 8)

Kijk ff hier: http://bbs.22b.com/cgi-bin/ultimatebb.c ... 2;t=000119 en je zie wat Aram al gesleuteld heeft... :wink:
Mark Verhoeven
 
Berichten: 4602
Geregistreerd: di jun 04, 2002 19:05
Woonplaats: Nieuw-Bergen

Berichtdoor RenateS » do maart 06, 2008 21:57

Haha dat is inderdaad al behoorlijk wat! Leuke site dus bedankt voor de link :D
RenateS
 
Berichten: 70
Geregistreerd: zo maart 02, 2008 12:36
Woonplaats: Rotterdam

Berichtdoor mantaboy » vr maart 07, 2008 19:36

Mark Verhoeven schreef:
RenateS schreef:Eén ding is zeker het is ergens goed voor anders had de desbetreffende persoon het zeker niet gedaan, je bent hoe dan ook weer een sleutel ervaring rijker!


:shock: NOG EEN!...... 8)

Kijk ff hier: http://bbs.22b.com/cgi-bin/ultimatebb.c ... 2;t=000119 en je zie wat Aram al gesleuteld heeft... :wink:


En hij sleuteld bijna nooit...... :oops: :oops:


Als hij slaapt... :wink: :wink: :lol: :lol:
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 18 gasten