Dump valve ?

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor Jeroen » di maart 11, 2008 21:56

Ik heb zowel een dumpvalve (blaasgeluid) als ALS (dat geknal) op mijn impreza gehad (niet tegelijk uiteraard), maar ze dienen er voor om de turbo weer snel op toeren te krijgen. Een turbo die laat of slecht op toeren komt is een drama voor je rally auto, helemaal in NL met al die haakse bochten (ik spreek uit ervaring - TankS 2007). Dit kost je zomaar een seconde of zelfs meer per bocht en dat telt op in een rally! ALS is softwarematig en laat op brandstof detoneren als de uitlaatkleppen open staan om zo de turbo op toeren te houden als de uitlaatgassen dat niet doen (als je het gas loslaat dus). De Dumpvalve zorgt er voor dat als je het gas loslaat er geen tegendruk ontstaan die het opspoelen van de turbo tegenwerkt. ALS werkt veel beter, maar was beperkt te gebruiken als je de rembekrachtiging wilt blijven gebruiken, want als de ALS te zwaar staat, heb je geen rembekrachtiging meer (heeft iets met vacuum te maken). Je kunt dan je hele remmerij ombouwen of 3x zo hard op je remmen trappen voor dezelfde remdruk (dat wilde ik vanwege mijn veiligheid niet). Voor wat ik heb begrepen is ALS ook niet bevoorderlijk voor de duurzaamheid van je turbo en waarschijnlijk nog wel voor meer niet. Ik ben geen expert, maar dit hebben de mensen die er imho wel verstand van hebben mij wijs gemaakt... :wink: :D Maar van zowel ALS als een dumpvalve gaat je auto geen meter harder. Hij komt wel beter weg uit de bocht en dat is in de rally superbelangrijk dus...
Jeroen van Beek
2002-2004 Peugeot 205 GTI 1.9 ( N3/C3 )
2006-2007 Subaru Impreza GT Turbo ( A8 )
2008-heden Rallyloos (en ik vind het helemaal prima zo!)
Jeroen
 
Berichten: 393
Geregistreerd: di jan 22, 2002 17:11
Woonplaats: Medebach (Duitsland)

Berichtdoor A8 fan » di maart 11, 2008 21:57

Heemgtt schreef:Mijn auto's werden echt niet sneller.

Rally is het vaak ALS en een andere wastegate.

Dan krijg je ook dat kenmerkende geluid, wat je vaak hoort.
Voor het technische verhaal moet je Mark Verhoeven benaderen.

Gr


Je kunt ALS gewoon zien als een opvolger van de dumpvalve.

Het enige dat een dumpvalve doet is de retourlucht die je creeert als je je gas loslaat de buitenlucht inblazen;het idee hierachter is dat je dan het schoepenwiel van de turbo niet afremt met je retourlucht....

Hoe ALS werkt weet ik niet precies,geloof dat het door het tijdelijk inspuiten van brandstof in de tubo je daar een druk creert en zo je turbodruk op peil houdt en je dus een snellere respons hebt als je weer accelereert weg turbo gat dus.....

Het klinkt wel leuk.....nut hebben doet het(zeker voor gebruik op de openbare weg)absoluut niet.In de rallysport heeft het vatuurlijk wel voordelen anders zouden ze het niet toepassen.

Bijkomend nadeel is dat het zeker de aandacht trekt van de al zo gefrustreerde oom agent omdat ie alleen maar van een mooie auto kan dromen :wink:

Ongetwijfeld dat Marc dit nog zal aanvullen c.q. verbeteren :oops:
A8 fan
 
Berichten: 46
Geregistreerd: zo feb 12, 2006 13:22
Woonplaats: Etten-Leur

Berichtdoor crx303 » di maart 11, 2008 22:20

Jeroen schreef:Maar van zowel ALS als een dumpvalve gaat je auto geen meter harder. Hij komt wel beter weg uit de bocht en dat is in de rally superbelangrijk dus...


Ja het is maar net wat je onder harder verstaat. Je topsnelheid verandert door een turbo en dumpvalve sowieso niet.
Het draait allemaal om accelleratie na schakelen of afremmen die verbeterd wordt, dus wordt je auto er sneller van.

Over het nut van ALS of een dumpvalve op een straatauto kun je natuurlijk ook twisten. Dan heeft een turbo ook geen nut, want met een N/A auto kom je ook wel van z'n plaats. Kijk, ALS op een straatauto is niet erg aan te raden , want dat is gewoon niet praktisch en je zit met het onderhoud enzo, maar leuk is het natuurlijk wel :D

ALS is zowel softwarematig als hardwarematig (bypass klep). Ik kan op mijn Honda ALS programmeren, maar die werkt alleen tijdens launch control en niet tijdens schakelen. Dit komt door de opbouw van de software icm VTEC.
Laatst bijgewerkt door crx303 op di maart 11, 2008 22:28, in totaal 1 keer bewerkt.
crx303
 
Berichten: 125
Geregistreerd: ma maart 10, 2008 19:00

verboden ????

Berichtdoor Starkoo » di maart 11, 2008 22:28

A.L.S is toch verboden op een gewone straat auto's ????
Avatar gebruiker
Starkoo
 
Berichten: 1037
Geregistreerd: vr sep 22, 2006 23:40
Woonplaats: Neede

Berichtdoor Jeroen » di maart 11, 2008 22:29

crx303 schreef:Ja het is maar net wat je onder harder verstaat.
Bedoeld: harder als in topsnelheid. Alles daar onder gaat uiteraard wel sneller...

Starkoo schreef:A.L.S is toch verboden op een gewone straat auto's ????
Je kunt het gewoon uitzetten met een schakelaar en dan kom je zo door de APK. Als je het aanzet als de pliesies voorbij komen, zetten ze je denk ik wel even aan de kant wegens te veel herrie.
Jeroen van Beek
2002-2004 Peugeot 205 GTI 1.9 ( N3/C3 )
2006-2007 Subaru Impreza GT Turbo ( A8 )
2008-heden Rallyloos (en ik vind het helemaal prima zo!)
Jeroen
 
Berichten: 393
Geregistreerd: di jan 22, 2002 17:11
Woonplaats: Medebach (Duitsland)

Berichtdoor mantaboy » wo maart 12, 2008 8:41

www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 10 gasten