Lamppod / openbare weg

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Lamppod / openbare weg

Berichtdoor Louder » zo okt 26, 2008 16:10

Ola,

Lees al een tijdje mee op het forum en bezoek sinds anderhalf jaar ook de meeste rally's. Maar dan nu maar eens een eerste post.

Ben momenteel in een ver stadium van het opbouwen van m'n eigen 870kg 230+Pk rally-look circuit-speeltje en kan 1 ding qua regelgeving nergens achterhalen.
Wellicht kan 1 van jullie mij helpen.

Wat is de regelgeving betreffende lamppods voor de openbare weg ?
Begrijp dat 4x 100W gebruiken niet toegestaan is voor openbare weg.
Maar hoe zit dit met het gemonteerd hebben al dan niet met 55W per stuk.

Voor zover ik weet mag je gewoon 4 verstralers gemonteerd hebben allee mag dit slechts werken wanneer grootlicht is ingeschakeld...

Alvast bedankt,
Louder
 
Berichten: 19
Geregistreerd: vr okt 24, 2008 22:59
Woonplaats: Tiel

Berichtdoor Cinq-Power » zo okt 26, 2008 17:40

Het probleem is meer dat de politie moeilijk kan gaan doen over het feit dat het uitstekende delen zijn.

Oftewel niet voetgangerproof.


Ik neem zelf ook het risico, wij gaan ook gewoon rijden met de auto op het plaatje, en de lampbar blijft er ook gewoon opzitten.

Halen wij die eraf dan hou je 2 scherpe stukken over.
Avatar gebruiker
Cinq-Power
 
Berichten: 1461
Geregistreerd: zo okt 28, 2007 13:47
Woonplaats: Wageningen

Berichtdoor michaelharmsen » zo okt 26, 2008 18:23

Wij rijden al +/- 4 jaar met een chinq met 4 verstralers en dit jaar met en een manta met 2 verstralers, allemaal aangesloten via groot licht, nooit problemen gehad. Alleen een agent die er een opmerking over maakte (uitstekende delen).
Avatar gebruiker
michaelharmsen
 
Berichten: 56
Geregistreerd: ma jun 23, 2008 21:08
Woonplaats: Hengelo

Berichtdoor Wolter » zo okt 26, 2008 18:57

Cinq-Power schreef:Het probleem is meer dat de politie moeilijk kan gaan doen over het feit dat het uitstekende delen zijn.

Oftewel niet voetgangerproof.


Ik neem zelf ook het risico, wij gaan ook gewoon rijden met de auto op het plaatje, en de lampbar blijft er ook gewoon opzitten.

Halen wij die eraf dan hou je 2 scherpe stukken over.

Je laat de lampenbar er dus ook opzitten als het overdag en dus licht is?
Wolter
 
Berichten: 1770
Geregistreerd: za aug 07, 2004 18:41
Woonplaats: Markelo

Berichtdoor Cinq-Power » zo okt 26, 2008 18:59

yup, hoort bij auto :) dus zit erop
Avatar gebruiker
Cinq-Power
 
Berichten: 1461
Geregistreerd: zo okt 28, 2007 13:47
Woonplaats: Wageningen

Berichtdoor brondel » zo okt 26, 2008 19:02

Je kan het gewoon op de auto monteren, voor de apk geen probleem. Wel aparte schakelaar voor maken.
brondel
 
Berichten: 33
Geregistreerd: wo apr 04, 2007 22:13
Woonplaats: Westervoort

Berichtdoor Wolter » zo okt 26, 2008 19:04

Cinq-Power schreef:yup, hoort bij auto :) dus zit erop

Aha, ok! Met lampen vind ik het aangezicht van iedere auto een stuk mooier.

Maarrr...

Als je overdag toevallig een paar struikjes inrijdt, maar je weg zonder al te veel schade kunt vervolgen, is er wel een kans aanwezig dat je lampen kapot zijn. Ik weet niet of je meerdere sets lampen hebt, maar dat kan dan wel eens vervelend worden als je 's avonds die lampen nog nodig hebt.

Dus mijn advies: er pas opzetten als je ze ook nodig hebt.
Wolter
 
Berichten: 1770
Geregistreerd: za aug 07, 2004 18:41
Woonplaats: Markelo

Berichtdoor henk » zo okt 26, 2008 19:07

Wolter schreef:
Cinq-Power schreef:yup, hoort bij auto :) dus zit erop

Aha, ok! Met lampen vind ik het aangezicht van iedere auto een stuk mooier.

Maarrr...

Als je overdag toevallig een paar struikjes inrijdt, maar je weg zonder al te veel schade kunt vervolgen, is er wel een kans aanwezig dat je lampen kapot zijn. Ik weet niet of je meerdere sets lampen hebt, maar dat kan dan wel eens vervelend worden als je 's avonds die lampen nog nodig hebt.

Dus mijn advies: er pas opzetten als je ze ook nodig hebt.


hij bedoeld op de openbare weg Wolter :wink:
Avatar gebruiker
henk
 
Berichten: 1694
Geregistreerd: vr jun 24, 2005 16:40
Woonplaats: veenendaal

Berichtdoor brondel » zo okt 26, 2008 19:26

brondel
 
Berichten: 33
Geregistreerd: wo apr 04, 2007 22:13
Woonplaats: Westervoort

Berichtdoor A.H.S » zo okt 26, 2008 23:21

De politie reed bij ons ook rond met een soort lampenbak met blauwe lampen op de motorkap. :wink:
En vrachtwagens zie je ook veel rijden met extra verstralers
Vroeger had je bijna geen ingebouwde mistlampen/verstralers :wink:
die stonden/hingen vaak(af fabriek/dealer) aan de bumper.
Ik heb er zelf ook 2x hella rallye 1000 (geen puntlicht)op zitten,en nooit geen problemen mee gehad.
Wel veel gemak met overstekend bosvee
100watt lampen worden erg heet, kans op doorbranden of smelten dus die kun je beter alléén tijdens het rijden inschakelen
Ik heb ook nog 2 pods liggen,maar ik vind het zonde om die op m'n auto te zetten.
http://home.planet.nl/~slotm022/models.jpg
Avatar gebruiker
A.H.S
 
Berichten: 1079
Geregistreerd: wo feb 14, 2007 22:08
Woonplaats: Ommen

Berichtdoor brondel » ma okt 27, 2008 9:33

Xenon kan je ook monteren, worden niet zo warm en stroomverbruik is ook minder, alleen de aanschafprijs is wat hoger.(gaan wel langer mee)
brondel
 
Berichten: 33
Geregistreerd: wo apr 04, 2007 22:13
Woonplaats: Westervoort

Berichtdoor ceesford » ma okt 27, 2008 11:08

kennis van mij had zo'n snelle spoiler achterop zijn auto, had aan beide kanten uitstekende delen, mocht hij wel verwijderen van ome pliesie....

ik kan mij voorstellen dat pliesie dit ook vindt van een lamppod....

.... nederland : land van regeltjes !
Avatar gebruiker
ceesford
 
Berichten: 418
Geregistreerd: za feb 25, 2006 13:26
Woonplaats: Het mooiste dorp van de Veluwe

Berichtdoor Holkers » ma okt 27, 2008 11:10

Ik spreek je nog wel een keer als je achter zo'n sjonnie-spoilert blijft hangen. Geldt ook voor de lampenbak, je kan er best mee rond rijden maar de politie kan en zal je waarschijnlijjk aanhouden en verwachten dat de bak eraf moet. (voetgangers enzo)
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

Berichtdoor joostkusters » ma okt 27, 2008 11:57

Holkers schreef:Ik spreek je nog wel een keer als je achter zo'n sjonnie-spoilert blijft hangen. Geldt ook voor de lampenbak, je kan er best mee rond rijden maar de politie kan en zal je waarschijnlijjk aanhouden en verwachten dat de bak eraf moet. (voetgangers enzo)


een auto mag 8 koplampen voeren (incl de orginele) dus je mag er 6 bij zetten, als deze geen scherpe randen of uitstekende delen hebben (zoals afstelschroeven) mag je deze gewoon op je dagelijkse auto hebben.

p.s. voor de wijsneuzen onder ons, de orginele koplampen van een auto voeren alleen grootlicht, of dimlicht, dus dit wordt niet als 4 lammpen beschouwd.
joostkusters
 
Berichten: 677
Geregistreerd: di jan 22, 2002 1:35
Woonplaats: Boxmeer

Berichtdoor erikjan » ma okt 27, 2008 12:15

joostkusters schreef:
Holkers schreef:Ik spreek je nog wel een keer als je achter zo'n sjonnie-spoilert blijft hangen. Geldt ook voor de lampenbak, je kan er best mee rond rijden maar de politie kan en zal je waarschijnlijjk aanhouden en verwachten dat de bak eraf moet. (voetgangers enzo)


een auto mag 8 koplampen voeren (incl de orginele) dus je mag er 6 bij zetten, als deze geen scherpe randen of uitstekende delen hebben (zoals afstelschroeven) mag je deze gewoon op je dagelijkse auto hebben.

p.s. voor de wijsneuzen onder ons, de orginele koplampen van een auto voeren alleen grootlicht, of dimlicht, dus dit wordt niet als 4 lammpen beschouwd.


ik ren vanmiddag meteen naar de Halfords om 4 daglichtledlampen op de neus van m'n 206 te schroeven :wink:
Avatar gebruiker
erikjan
 
Berichten: 4340
Geregistreerd: za jan 19, 2002 22:50
Woonplaats: Almelo

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten