Lamppod / openbare weg

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor A.H.S » ma okt 27, 2008 16:46

Holkers schreef:Ik spreek je nog wel een keer als je achter zo'n sjonnie-spoilert blijft hangen. Geldt ook voor de lampenbak, je kan er best mee rond rijden maar de politie kan en zal je waarschijnlijjk aanhouden en verwachten dat de bak eraf moet. (voetgangers enzo)


Ik denk dat als je ermee door de apk komt,de politie je weinig kan maken
Die rode lampenbak van mij komt van een gewone straatauto en is glad afgewerkt
Die andere is van een echte rallyauto geweest (Franqois Koopal "ex Doctor?" kadett e )en heeft metalen ringen en uitstekende stelschroeven en bevestigingstrips aan de lampen.
Daar wil je als voetganger/rallypubliek echt niet mee in aanraking komen :?
Avatar gebruiker
A.H.S
 
Berichten: 1079
Geregistreerd: wo feb 14, 2007 22:08
Woonplaats: Ommen

Berichtdoor Holkers » ma okt 27, 2008 16:53

APK kijkt alleen naar de auto zoals ie van de fabriek af komt. Andere velguh en verlaguh moet natuurlijk technisch oke zijn, maar een boekenplank met messcherpe randen zal (mits voldoende bevestigd) geen onderdeel uitmaken van de APK. De politie zal dan ook artikel 5 in de strijd gooien en dan kun je helemaal niets meer als 'klant'. Beetje een algemeen artikel waarbij ze in dat geval stellen dat een auto fabrieks-af moet zijn (ook associaal rijden valt eronder [he JP ;)]).

Dat getune van de mensen in Nederland mag in principe ook niet omdat je elk ding wat niet vanaf de fabriek op de auto zit moet keuren (meende dat in België je verplicht bent om een getunede bak opnieuw te laten keuren met alle dingen erop en eraan). Heb de discussie wel eens gehad met een politie te motor die me aanhield en mijn uitlaat niet zo grappig vond. Heel verhaal over fluister-asfalt en fabrieksaf zijnde wagens. Mijn opmerking dat de lichtbak op een politieauto niet in de optielijst stond hielp niet mee, maar waar het op neer kwam is dat de agenten je zonder pardon aan kunnen houden en in het ergste geval de wagen in beslag kunnen nemen als er dingen opzitten die gevaar opleveren voor de rest van het volk (voetgangers enzo). Zal best leuk zijn zo'n lampenbak en wat losse lampen hier en daar zouden best wel getollereerd worden, maar een volledige lampenbar op je wagen schroeven is in mijn ogen vragen om problemen. Je kunt best in je recht staan, maar bij een ter staande houding geldt de mening van de agent ter plekke en die is meestal anders dan jouw mening ;)
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

Berichtdoor P2000 » ma okt 27, 2008 17:12

Holkers schreef:APK kijkt alleen naar de auto zoals ie van de fabriek af komt. Andere velguh en verlaguh moet natuurlijk technisch oke zijn, maar een boekenplank met messcherpe randen zal (mits voldoende bevestigd) geen onderdeel uitmaken van de APK. De politie zal dan ook artikel 5 in de strijd gooien en dan kun je helemaal niets meer als 'klant'. Beetje een algemeen artikel waarbij ze in dat geval stellen dat een auto fabrieks-af moet zijn (ook associaal rijden valt eronder [he JP ;)]).

Dat getune van de mensen in Nederland mag in principe ook niet omdat je elk ding wat niet vanaf de fabriek op de auto zit moet keuren (meende dat in België je verplicht bent om een getunede bak opnieuw te laten keuren met alle dingen erop en eraan). Heb de discussie wel eens gehad met een politie te motor die me aanhield en mijn uitlaat niet zo grappig vond. Heel verhaal over fluister-asfalt en fabrieksaf zijnde wagens. Mijn opmerking dat de lichtbak op een politieauto niet in de optielijst stond hielp niet mee, maar waar het op neer kwam is dat de agenten je zonder pardon aan kunnen houden en in het ergste geval de wagen in beslag kunnen nemen als er dingen opzitten die gevaar opleveren voor de rest van het volk (voetgangers enzo). Zal best leuk zijn zo'n lampenbak en wat losse lampen hier en daar zouden best wel getollereerd worden, maar een volledige lampenbar op je wagen schroeven is in mijn ogen vragen om problemen. Je kunt best in je recht staan, maar bij een ter staande houding geldt de mening van de agent ter plekke en die is meestal anders dan jouw mening ;)



wat je daar zegt is helemaal waar,heb het een aantal weken geleden zelf meegemaakt.reed op een mooie zondag middag op mn gemak een rondje in mijn 78er kadett GT/E.na 5 km...politie! vrouwelijke politie stapt uit en vraagt meteen of ik de auto uit kan zetten vanwege het geluid.neemt mijn papieren mee het busje in en vergaderd met haar collega.de mannelijke collega komt uit het busje om te kijken naar kuipstoel-6-punt gordel en rally stuur.hij vind het mooi en knikt goedkeurend,zijn vrouwelijke collega daar in tegen wil weten of dit wel de originele motor is enz enz. zo zie je maar de eene pliesie zal er minder moeite mee hebben dan de andere en dan maken regels niet meer uit
P2000
 
Berichten: 387
Geregistreerd: wo mei 07, 2008 20:30
Woonplaats: Sleeuwijk

Berichtdoor antoine » ma okt 27, 2008 18:33

Hij vond het gewoon een mooie auto en wilde hem van dichtbij zien. Je bent niet de eerste die ze aanhouden en dan ook nog durven te vragen of ze ff in de auto mogen zitten.
Avatar gebruiker
antoine
 
Berichten: 3430
Geregistreerd: zo apr 07, 2002 14:02
Woonplaats: Ben jij gek

Berichtdoor CRTZ » ma okt 27, 2008 18:52

antoine schreef:Hij vond het gewoon een mooie auto en wilde hem van dichtbij zien. Je bent niet de eerste die ze aanhouden en dan ook nog durven te vragen of ze ff in de auto mogen zitten.


idd, al 2 keer meegemaakt :D :D
CLASSIC RALLY TEAM ZEVENAAR
Avatar gebruiker
CRTZ
 
Berichten: 11
Geregistreerd: ma nov 05, 2007 13:43
Woonplaats: Thuis

Berichtdoor RG-Rallysport » ma okt 27, 2008 20:01

Holkers schreef:APK kijkt alleen naar de auto zoals ie van de fabriek af komt. Andere velguh en verlaguh moet natuurlijk technisch oke zijn, maar een boekenplank met messcherpe randen zal (mits voldoende bevestigd) geen onderdeel uitmaken van de APK. De politie zal dan ook artikel 5 in de strijd gooien en dan kun je helemaal niets meer als 'klant'. Beetje een algemeen artikel waarbij ze in dat geval stellen dat een auto fabrieks-af moet zijn (ook associaal rijden valt eronder [he JP ;)]).

Dat getune van de mensen in Nederland mag in principe ook niet omdat je elk ding wat niet vanaf de fabriek op de auto zit moet keuren (meende dat in België je verplicht bent om een getunede bak opnieuw te laten keuren met alle dingen erop en eraan). Heb de discussie wel eens gehad met een politie te motor die me aanhield en mijn uitlaat niet zo grappig vond. Heel verhaal over fluister-asfalt en fabrieksaf zijnde wagens. Mijn opmerking dat de lichtbak op een politieauto niet in de optielijst stond hielp niet mee, maar waar het op neer kwam is dat de agenten je zonder pardon aan kunnen houden en in het ergste geval de wagen in beslag kunnen nemen als er dingen opzitten die gevaar opleveren voor de rest van het volk (voetgangers enzo). Zal best leuk zijn zo'n lampenbak en wat losse lampen hier en daar zouden best wel getollereerd worden, maar een volledige lampenbar op je wagen schroeven is in mijn ogen vragen om problemen. Je kunt best in je recht staan, maar bij een ter staande houding geldt de mening van de agent ter plekke en die is meestal anders dan jouw mening ;)


Het is heel simpel , in Groningen doen ze het al lang en met ( voor de politie dan ) veel sucses . De auto word meegenomen naar het bureau en daar onderworpen aan diverse tests waaronder een geluidstest waarbij de auto iig moet voldoen aan de eisen die gekoppeld zijn aan het kenteken !! ( dit word bij de fabrikanten opgevragen !!! )
Wijkt hij daaraan af word je kenteken in beslag genomen tot hij weer gerepareert is zelfde geld voor alle gevaarlijke delen en uitstekende delen !!

Een en ander is ook te zien in een uitzending van blik op de weg ( serie 19 aflevering 1 )

Dus als men echt zich aan de letter vabn de wet zou houden heb je met elke rally auto 9 van de 10 keer een probleem ........ en met elke auto die getuned is dus ook als je pech hebt ..............
RG-Rallysport
 
Berichten: 2217
Geregistreerd: ma apr 09, 2007 14:45
Woonplaats: Ermelo

Berichtdoor Wolter » ma okt 27, 2008 20:20

Strikt genomen heb je dus ook een probleem op de verbinding tijdens een rally. De verbinding is ook openbare weg.

Of is daar nog een speciale ontheffing voor of iets dergelijks?
Wolter
 
Berichten: 1770
Geregistreerd: za aug 07, 2004 18:41
Woonplaats: Markelo

Berichtdoor A.H.S » ma okt 27, 2008 21:56

Wolter schreef:Strikt genomen heb je dus ook een probleem op de verbinding tijdens een rally. De verbinding is ook openbare weg.

Of is daar nog een speciale ontheffing voor of iets dergelijks?


Hoe zit dat dan met de banden(slicks),zullen ook wel niet voor de openbare weg zijn :roll:
Avatar gebruiker
A.H.S
 
Berichten: 1079
Geregistreerd: wo feb 14, 2007 22:08
Woonplaats: Ommen

Berichtdoor henk » ma okt 27, 2008 22:01

A.H.S schreef:
Wolter schreef:Strikt genomen heb je dus ook een probleem op de verbinding tijdens een rally. De verbinding is ook openbare weg.

Of is daar nog een speciale ontheffing voor of iets dergelijks?


Hoe zit dat dan met de banden(slicks),zullen ook wel niet voor de openbare weg zijn :roll:


nope...for competition use only :wink:
Avatar gebruiker
henk
 
Berichten: 1694
Geregistreerd: vr jun 24, 2005 16:40
Woonplaats: veenendaal

Berichtdoor Henry Ford » ma okt 27, 2008 22:14

Mijn auto is al twee keer door de apk gekomen de laatste keer inklusief steekproef

http://nl.youtube.com/watch?v=yE806oQhTTk
Henry Ford
 
Berichten: 195
Geregistreerd: vr jun 27, 2008 21:35
Woonplaats: Gendt

Berichtdoor Cinq-Power » ma okt 27, 2008 22:17

Apk en politie is groot verschil.

Wat bij de apk niet telt telt bij de politie wel.


Je mag bij de apk bijv ook een uitlaat met 140 db geluid hebben, als die maar gasdicht is over de gehele lengte.

Van de politie mag zo'n uitlaat niet (worden ze jaloers van, mogen zij niet op hun auto)
Avatar gebruiker
Cinq-Power
 
Berichten: 1461
Geregistreerd: zo okt 28, 2007 13:47
Woonplaats: Wageningen

Berichtdoor RG-Rallysport » ma okt 27, 2008 23:07

Wolter schreef:Strikt genomen heb je dus ook een probleem op de verbinding tijdens een rally. De verbinding is ook openbare weg.

Of is daar nog een speciale ontheffing voor of iets dergelijks?


Nee volgens mij niet , de organisatie kan er wel over in contact treden met de politie , maar als er eentje tussen zit die op zijn strepen gaat staan ben je het bokje ja .........
RG-Rallysport
 
Berichten: 2217
Geregistreerd: ma apr 09, 2007 14:45
Woonplaats: Ermelo

Berichtdoor Louder » ma okt 27, 2008 23:17

haha ... die eeuwige discussie met politie is wel bekend ja.
Net zoals bromsnor mij bij een algehele verkeerscontrole met wijlen mijn 2.0 16V Corsa A(met goedkeur rdw) aanhielden en meneer ten overstaan van een paar leerling agentjes de bink uit ging hangen over mijn aftermarket ingebouwde cruise control welke volgens hem "vast lachgas was en dat mag niet" :roll: want hij zag slangetjes lopen (vacuum) en iets met mn gasklep dus dat moest wel illegaal zijn :lol:.

Ach aangezien ik de rest (lexaan, kooi, tankdop binnenin etc.) allemaal op papier heb dat het mag gaan we het gewoon eens wagen :lol:
Dus binnenkort eens een podje passend zie te maken en 4x 55 watt erin of twee setjes xenon halen (betere maar duurdere optie).
Louder
 
Berichten: 19
Geregistreerd: vr okt 24, 2008 22:59
Woonplaats: Tiel

Berichtdoor Holkers » di okt 28, 2008 0:33

Foto ;)
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

Berichtdoor joostkusters » di okt 28, 2008 2:02

henk schreef:
A.H.S schreef:
Wolter schreef:Strikt genomen heb je dus ook een probleem op de verbinding tijdens een rally. De verbinding is ook openbare weg.

Of is daar nog een speciale ontheffing voor of iets dergelijks?


Hoe zit dat dan met de banden(slicks),zullen ook wel niet voor de openbare weg zijn :roll:


nope...for competition use only :wink:


dit is niet waar, dit staat op de band vermeld zodat de verkoper dit niet aanbied aan normaal verkeer, het wel of niet mogen van een band zit hem in de E keur en profiel, ons bekende rallybanden hebben het profiel en de E keur (pas op toyo heeft dit niet op de intermediate slick)

hou er rekening mee, op verbindings routes moeten auto's volledig aan de wegenverkeerswet voldoen, incl lampenbars, banden en uitlaat
joostkusters
 
Berichten: 677
Geregistreerd: di jan 22, 2002 1:35
Woonplaats: Boxmeer

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 5 gasten

cron