[Algemeen]Techniek topic (vraag en antwoord)

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor mantaboy » ma okt 15, 2012 11:28

Dus volgens sommigen heeft Jan de Winkel ook ALS op zijn Clio? Ligt geheel aan de totaalafstelling van ALS, mengsel, ontsteking, hitte van de uitlaat etc. Er zijn veel variabelen waardoor de ene auto harder klapt dan de andere.
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Berichtdoor Jan-Willem » ma okt 15, 2012 17:32

Jan de winkel heeft toch een atmosferische motor!!
Dus lijkt mij ALS wel spannend bij een atmosferischemotor..

En zover ik weet wordt de benzine nogsteeds ingespoten op het inlaattraject en niet in de uitlaat.
(onstekingstijdstip veranderd)

Flatshift en ALS zijn wel 2 verschillende dingen..
Jan-Willem
 
Berichten: 124
Geregistreerd: di jan 17, 2006 22:10
Woonplaats: Raalte

Berichtdoor Mark Verhoeven » ma okt 15, 2012 22:51

MartijnB schreef:Jullie ALS is wel erg extreem hard hoor.
Zelfs de Heuvel auto s zijn niet zo extreem


Was me in A'dam ook al opgevallen :shock:
Mark Verhoeven
 
Berichten: 4602
Geregistreerd: di jun 04, 2002 19:05
Woonplaats: Nieuw-Bergen

Berichtdoor Theo Dage » di okt 16, 2012 7:09

mantaboy schreef:Dus volgens sommigen heeft Jan de Winkel ook ALS op zijn Clio? Ligt geheel aan de totaalafstelling van ALS, mengsel, ontsteking, hitte van de uitlaat etc. Er zijn veel variabelen waardoor de ene auto harder klapt dan de andere.


Gisteravond nog gezocht, maar ik kan bij onze Clio geen ALS vinden :oops: :roll:
Als je denkt dat veilligheid "duur" is, probeer dan eens een ongeluk :!:
Avatar gebruiker
Theo Dage
 
Berichten: 1214
Geregistreerd: ma nov 03, 2003 19:00

Berichtdoor official No. 27768 » di okt 16, 2012 21:19

Theo Dage schreef:Gisteravond nog gezocht, maar ik kan bij onze Clio geen ALS vinden :oops: :roll:

ik bij de mijne ook niet :wink: maar dat vlammen, is dat nou erger bij E85?
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
Avatar gebruiker
official No. 27768
 
Berichten: 2934
Geregistreerd: wo feb 15, 2006 16:47
Woonplaats: Zutphen

als

Berichtdoor Roger en Jolanda » di okt 16, 2012 22:05

Ook Jan de Winkel heeft ALS; Altijd Laat Schakelen da knalt ook
:wink:
:shock: 8) www.rallyteamvandesande.nl
niet geremd door enige vorm van kennis
Roger en Jolanda
 
Berichten: 635
Geregistreerd: zo feb 22, 2009 8:32

Berichtdoor Mark Verhoeven » di okt 16, 2012 22:34

official No. 27768 schreef:
Theo Dage schreef:Gisteravond nog gezocht, maar ik kan bij onze Clio geen ALS vinden :oops: :roll:

ik bij de mijne ook niet :wink: maar dat vlammen, is dat nou erger bij E85?


Niet echt, eerder minder (zichtbaar). Omdat door de ethanol de vlam minder goed zichtbaar is. Maar ALS is een complex iets, met vele instelmogelijkheden! Vooral het onderbreken van de ontsteking ("ignition cut"), waardoor er onverbrand mengsel de uitlaat (turbo) in stroomt en daar vervolgens weer ontbrandt door de hoge temperatuur, zorgt voor knallen.

Het onderstaand verhaal is vooral van toepassing voor groep N auto's, bij WRC auto's wordt er vaak een ander soort ALS gebruikt, omdat deze auto's meer vrijheden hebben in het regelement.

ALS is een combinatie van: verlaten van het ontstekingstijdstip evt. in combinatie met "fuel cut" en "ignition cut". (hoeft niet beide, maar kan wel) Dit in combinatie met het deels openen van de gasklep, waardoor er eigenlijk meer lucht wordt aangezogen dan noodzakelijk. Deze extra hoeveelheid lucht zorg samen met ingespoten brandstof ervoor dat er voldoende energie beschikbaar is om de turbo op gang te helpen. Omdat de ontsteking verlaat wordt, wordt deze energie nauwelijks omgezet in motorkoppel. (anders zou de auto niet afremmen...) Het is natuurlijk wel zaak om de maximale temperatuur van de turbo in de gaten te houden...

Bij een EVOX of Subaru N14-15, is een agressiever ALS mogelijk doordat deze auto's een elektronische gasklep hebben. Tijdens ALS kan dan de elektronische gasklep verder geopend worden dan wat met een kabelbediende gasklep mogelijk zou zijn. Deze normale mechanisch bediende gasklep kan dan niet verder dicht dan deze positie, ook tijdens stationair draaien zonder ALS. Dat is vaak te horen aan een "belabberd" stationair draaien. De motor wil hoge toeren draaien, omdat er veel lucht wordt aangezogen, om te voorkomen dat de motor VEEL te hoog toeren stationair draait, halen ze "truuken" uit om het toerental omlaag te brengen. Dat zorgt vaak voor een onregelmatige stationairloop. Bij een auto met een elektronische gasklep wordt deze weer verder gesloten als het ALS uitstaat. Let maar eens op, de EVO X en N14-15's draaien rustiger stationair dan de oudere types.

Ik hoop dat het nu :wink: een beetje duidelijk is hoe ALS werkt...
Mark Verhoeven
 
Berichten: 4602
Geregistreerd: di jun 04, 2002 19:05
Woonplaats: Nieuw-Bergen

Re: als

Berichtdoor henk 400rr » di okt 16, 2012 22:41

Roger en Jolanda schreef:Ook Jan de Winkel heeft ALS; Altijd Laat Schakelen da knalt ook
:wink:


kromme klepstelen in combinatie met een iets te rijk mengsel ook.
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor MartijnB » di okt 16, 2012 23:17

Mark,

Er schijnt tegenwoordig ook een ALS systeem mogelijk te zijn bij de oudere Evo 6 7 8 9 met een een of andere electro klep.
Welke origineel al aanwezig is ofzo.
De ALS loopt dat via het inlaat spruitstuk direct. Ipv via de omgebogen gasklep.Waardoor de Evo stationair niet meer als een krant loopt. En de verbindins etappes dus een stuk beter en fijner te rijden zijn

Feas o.a. schijnt daar mee te rijden.

Is jou daar iets van bekend?
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1950
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: GB

Berichtdoor mantaboy » wo okt 17, 2012 20:59

Ik bedoelde meer dat tijdens de afgelopen rally in Werkendam weer een paar wijsneuzen stonden te beweren dat de Clio van de Winkel ALS had want hij knalt zo met schakelen... :? :? :?

Dat knallen is niet moeilijk, krijg ik met bijna alle benzinemotoren voor elkaar, zelfs zodanig dat er wel eens iemand 4 dagen bijna niets kon horen. Maar ja, nu weet hij wel dat op een 600cc 1 cilinder het rode knopje op run moet staan... :mrgreen: :mrgreen:

In het verleden wel eens een flink rood aanlopende agent gehad. Reed achter me op zijn motor en vond hem irritant bezig. Hoppa, gas onderin, contact uit, contact weer aan en enorme knal met steekvlam. Oh en een agent die bijna van zijn motor viel. Sorry agent, ontstekingsprobleempje.
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Berichtdoor Jaccoooo » wo okt 17, 2012 21:23

altijd lachen, wat sommige wijsneuzen weleens zeggen, stond in Barneveld langs de proef en terwijl Bijvelds langskwam in de evo beweerde een wijsneus dat als je met een vr6 meedeed je makkelijk zou winnen :roll:
Avatar gebruiker
Jaccoooo
 
Berichten: 935
Geregistreerd: vr nov 11, 2005 10:05
Woonplaats: Nijluusn

Berichtdoor Mark Verhoeven » wo okt 17, 2012 23:08

MartijnB schreef:Mark,

Er schijnt tegenwoordig ook een ALS systeem mogelijk te zijn bij de oudere Evo 6 7 8 9 met een een of andere electro klep.
Welke origineel al aanwezig is ofzo.
De ALS loopt dat via het inlaat spruitstuk direct. Ipv via de omgebogen gasklep.Waardoor de Evo stationair niet meer als een krant loopt. En de verbindins etappes dus een stuk beter en fijner te rijden zijn

Feas o.a. schijnt daar mee te rijden.

Is jou daar iets van bekend?


Er zit op deze auto's een systeem wat in principe als EGR systeem bedoeld is. Het vormt een verbinding tussen de inlaat en de uitlaat met een klep ertussen. Als je die klep open zet als ALS actief is, dan kan je inderdaad volstaan met een minder ver geopende gasklep! En als het ALS wordt uitgeschakeld zet je die klep weer dicht en rijdt de auto inderdaad plezieriger. Vereist wel een andere "mapping" dan het gebruikelijke ALS, omdat er wel extra brandstof moet worden ingespoten voor de lucht die via het "EGR systeem" richting de turbo gaat. (of meer "ignition cut" toepassen) Ik heb er geen ervaring mee, maar dit is wat zo in me opkomt.

P.S. Niet alle EVO's hebben dit systeem af fabriek! Je kan het gemakkelijk zien aan de (RVS) leidingen die bovenop het uitlaatspruitstuk met banjobouten bevestigd zijn. Je moet dan ook wel ff checken of dit systeem in de homologatiepapieren vermeld is.
Mark Verhoeven
 
Berichten: 4602
Geregistreerd: di jun 04, 2002 19:05
Woonplaats: Nieuw-Bergen

Re: [Algemeen]Techniek topic (vraag en antwoord)

Berichtdoor denny » zo aug 24, 2014 18:53

Hallo,

Ik heb een vraagje.
Hoe zit het nu precies met benzine leidingen in de auto.
Ik heb zelf een citroen ax sport. Nu moet ik daar voor de lange bochten een swirltank in gaan zetten omdat anders de elektrische benzinepomp drooloopt met de originele tank.
De pompen heb ik destijds onder de auto aangebracht omdat FIA regelement zegt dat er geen koppelingen in het bestuurdersdeel mogen zijn. Nu is bij een ax al gauw de gehele binnenkant "bestuurdersdeel".
Ik wil eigenlijk namelijk de swirlpot binnen maken.

Nu zie ik op internet verspreid maar zat foto's van koppelingen in het benzinetraject in dergelijke auto's. Dit wel vaak met de aluminium koppelingen. Is het met deze wel toegestaan?
graag hoor ik van jullie
denny
 
Berichten: 60
Geregistreerd: di nov 29, 2005 17:48
Woonplaats: breda

Re: [Algemeen]Techniek topic (vraag en antwoord)

Berichtdoor V.D.G Rally team » zo aug 24, 2014 20:20

denny schreef:Hallo,

Ik heb een vraagje.
Hoe zit het nu precies met benzine leidingen in de auto.
Ik heb zelf een citroen ax sport. Nu moet ik daar voor de lange bochten een swirltank in gaan zetten omdat anders de elektrische benzinepomp drooloopt met de originele tank.
De pompen heb ik destijds onder de auto aangebracht omdat FIA regelement zegt dat er geen koppelingen in het bestuurdersdeel mogen zijn. Nu is bij een ax al gauw de gehele binnenkant "bestuurdersdeel".
Ik wil eigenlijk namelijk de swirlpot binnen maken.

Nu zie ik op internet verspreid maar zat foto's van koppelingen in het benzinetraject in dergelijke auto's. Dit wel vaak met de aluminium koppelingen. Is het met deze wel toegestaan?
graag hoor ik van jullie


waarom moeilijk doen. Gewoon een tank van een ax diesel plaatsen dat hebben wij al 20 jaar in de ax. in een tank van een diesel zitten schommel schotten.
V.D.G Rally team
 
Berichten: 940
Geregistreerd: di mei 06, 2003 16:41
Woonplaats: veldhoven

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron