[Algemeen]Techniek topic (vraag en antwoord)

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor kolkie » do sep 17, 2009 23:21

official No. 27768 schreef:Jasper vd Heuvel had het over dat hij al 3 motoren van de EVO 10 had stuk gereden....
Is die motor zo veel anders / slechter dan die van de 9?


Ik lees dit nu pas, voor zover ik het weet is de evo X-motor een compleet nieuw ontwerp. Het variabele kleppensysteem wat deze motor heeft zat (waarschijnlijk in een iets andere vorm) al wel op de IX maar het onderblok is voor de X vernieuwd/nieuw.
kolkie
 
Berichten: 218
Geregistreerd: ma feb 20, 2006 13:56
Woonplaats: Vroomshoop/Den Bosch

stuurgevoel Evo9

Berichtdoor leor888 » wo okt 21, 2009 21:31

Ik las even geleden een vraag van een Zweedse rallyrijdster (J-L) mbt een probleem met haar Evo 9.

Vrij vertaald:
De auto rijdt goed op de weg, maar er is nul weerstand in het stuur. Nadat we de wielhoeken, dempersinstelling veranderd enz. hebben weet ik dat dus het rijgedrag wijzigt maar er gebeurt niets met het stuurwiel.
Het gevoel in het stuurwiel is als of je met slicks op ijs rijdt.

Bij hogere snelheid op een rechte weg, kan ik het stuur bijna een halve slag in snelle bewegingen in beide richtingen draaien zonder ook maar iets te voelen in de auto.
Als ik langzaam rij (tot 50km / h), is het contact op de voorwielen goed, maar als ik harder ga verlies ik het gevoel in het stuurwiel alsof er een "mega-super servo" in zit.
Hoe de wielen staan, moet ik raden (weten uit routine), omdat ik niets voel.


We hebben de servo pomp gewisseld, we hebben een ander besturingsmechanisme getest. We hebben de auto gewogen, het gewicht is perfect verdeeld. We hebben de wielhoeken ongeveer 1000 keer aangepast etc etc.

Iemand hier enig idee??

Sorry Maarten, ik wist niet dat dit de regel was.
Avatar gebruiker
leor888
 
Berichten: 1156
Geregistreerd: zo nov 14, 2004 1:58
Woonplaats: Södertälje, Zweden

Berichtdoor Holkers » wo okt 21, 2009 22:12

Dank je Roel!
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

Berichtdoor mantaboy » do okt 22, 2009 8:28

Roel, helaas weet ik niet precies hoe het zit met een Evo 9. Bij de BMW was het probleem de binnenste stuurkogels en het stuurhuis (tandheugel).
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Berichtdoor Jimme » di nov 10, 2009 19:16

Dag,

Ik heb een aantal vragen..

Wat maakt het verschil dat als de fussee direct op de draagarm word geplaatst, zoals op de volgende fotos;

Afbeelding
Afbeelding




Of als de fussee tussen een C-Hub word geplaatst, zoals op deze fotos:



Afbeelding
Afbeelding




Verder had ik een vraag over het Excentrisch plaatsen van fussee's. Ik weet wat het inhoud, uit het centrum geplaatst, maar wat voor invloed geeft het? En wat maak het verschil als ik de fussee verder naar boven of naar onder plaatst vergeleken met het centrum.

Groeten,

Jimme Bes
Jimme
 
Berichten: 11
Geregistreerd: di nov 10, 2009 17:50
Woonplaats: Zeewolde

Re: stuurgevoel Evo9

Berichtdoor joostkusters » di nov 10, 2009 20:57

leor888 schreef:Ik las even geleden een vraag van een Zweedse rallyrijdster (J-L) mbt een probleem met haar Evo 9.

Vrij vertaald:
De auto rijdt goed op de weg, maar er is nul weerstand in het stuur. Nadat we de wielhoeken, dempersinstelling veranderd enz. hebben weet ik dat dus het rijgedrag wijzigt maar er gebeurt niets met het stuurwiel.
Het gevoel in het stuurwiel is als of je met slicks op ijs rijdt.

Bij hogere snelheid op een rechte weg, kan ik het stuur bijna een halve slag in snelle bewegingen in beide richtingen draaien zonder ook maar iets te voelen in de auto.
Als ik langzaam rij (tot 50km / h), is het contact op de voorwielen goed, maar als ik harder ga verlies ik het gevoel in het stuurwiel alsof er een "mega-super servo" in zit.
Hoe de wielen staan, moet ik raden (weten uit routine), omdat ik niets voel.


We hebben de servo pomp gewisseld, we hebben een ander besturingsmechanisme getest. We hebben de auto gewogen, het gewicht is perfect verdeeld. We hebben de wielhoeken ongeveer 1000 keer aangepast etc etc.

Iemand hier enig idee??

Sorry Maarten, ik wist niet dat dit de regel was.


klinkt als te weinig KPI , probeer (als dit kan) de bovenkant van de schokbreker wat naar achteren te plaatsen, en de toespoor op 1 tot 1.5 mm te zetten
joostkusters
 
Berichten: 677
Geregistreerd: di jan 22, 2002 1:35
Woonplaats: Boxmeer

Berichtdoor joostkusters » di nov 10, 2009 21:04

Jimme schreef:Dag,

Ik heb een aantal vragen..

Wat maakt het verschil dat als de fussee direct op de draagarm word geplaatst, zoals op de volgende fotos;
Verder had ik een vraag over het Excentrisch plaatsen van fussee's. Ik weet wat het inhoud, uit het centrum geplaatst, maar wat voor invloed geeft het? En wat maak het verschil als ik de fussee verder naar boven of naar onder plaatst vergeleken met het centrum.

Groeten,

Jimme Bes


Ik zie met de C-hub niet meer voordelen dat de KPI ruim in te stellen is, verder maakt het de ophanging alleen gecompliceerd, zwaarder en misschien zelfs een beetje kwetsbaarder.
Ik zou m gewoon direct op de draagarm monteren.
joostkusters
 
Berichten: 677
Geregistreerd: di jan 22, 2002 1:35
Woonplaats: Boxmeer

Berichtdoor Jimme » di nov 10, 2009 21:56

Gewicht is in dit geval juist beter als het wat meer naar de voorkant gaat. zit namelijk nogal ongelijk verdeeld over de auto, motor achterin, tank achterin.. :oops:

Misschien een beetje een noob vraagje.. maar wat houd KPI precies in? :oops:
Jimme
 
Berichten: 11
Geregistreerd: di nov 10, 2009 17:50
Woonplaats: Zeewolde

Berichtdoor Wesner » di nov 10, 2009 22:35

Jimme schreef:Gewicht is in dit geval juist beter als het wat meer naar de voorkant gaat. zit namelijk nogal ongelijk verdeeld over de auto, motor achterin, tank achterin.. :oops:

Misschien een beetje een noob vraagje.. maar wat houd KPI precies in? :oops:



Dat zelfde vroeg ik mij dus ook af....
(Met dank aan google ;-) ):
king pin inclination (KPI)
zie ook:

http://www.sniper.com.au/images/kartoz3.gif
Avatar gebruiker
Wesner
 
Berichten: 49
Geregistreerd: ma nov 20, 2006 23:16
Woonplaats: Zuna

Berichtdoor rene325 » di nov 10, 2009 23:18

Wesner schreef:
Jimme schreef:Gewicht is in dit geval juist beter als het wat meer naar de voorkant gaat. zit namelijk nogal ongelijk verdeeld over de auto, motor achterin, tank achterin.. :oops:

Misschien een beetje een noob vraagje.. maar wat houd KPI precies in? :oops:



Dat zelfde vroeg ik mij dus ook af....
(Met dank aan google ;-) ):
king pin inclination (KPI)
zie ook:

http://www.sniper.com.au/images/kartoz3.gif




in het nederlands mag ook fusee pen dwarshoek helling

en als je de schokbreker achterover zet verander je de kpi niet maar het caster oftewel askanteling maar als ik de constructie zo even bekijk dan is het een double wishbone systeem en dan moet je draagarmen verplaatsen ipv schokbrekers

en op het gewicht in te haken onafgeveerd gewicht is niet het mooiste gewicht om een auto in balans te brengen
rene325
 
Berichten: 27
Geregistreerd: wo jul 09, 2008 9:12
Woonplaats: ter apel

Berichtdoor mantaboy » wo nov 11, 2009 11:20

joostkusters schreef:
Jimme schreef:Dag,

Ik heb een aantal vragen..

Wat maakt het verschil dat als de fussee direct op de draagarm word geplaatst, zoals op de volgende fotos;
Verder had ik een vraag over het Excentrisch plaatsen van fussee's. Ik weet wat het inhoud, uit het centrum geplaatst, maar wat voor invloed geeft het? En wat maak het verschil als ik de fussee verder naar boven of naar onder plaatst vergeleken met het centrum.

Groeten,

Jimme Bes


Ik zie met de C-hub niet meer voordelen dat de KPI ruim in te stellen is, verder maakt het de ophanging alleen gecompliceerd, zwaarder en misschien zelfs een beetje kwetsbaarder.
Ik zou m gewoon direct op de draagarm monteren.


Je kan makkelijker je wielvlucht aanpassen, verder heeft de C-hub montage alleen nadelen.
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Berichtdoor Jimme » wo nov 11, 2009 21:30

Mar wat bijvoorbeeld wel kan is de draagarm schuiner zetten of rechter zetten toewel de stand van het wiel niet veranderd, het zit inderdaad met een "Double wishbone system" en standaard zit het gewoon vast gemonteert, waar je niets kan instellen behalve toe uit- en inspoor.

Ik had ook gehoord/gelezen ergens, dat als er gebruik word gemaakt van een c-hub, het wiel niet verder naar binnen gaat met inveren, wat wel gebeurt als ze direct op de draagarm zitten.

Maar daarover; Aan de achterkant is een bekend trucje om de bovendraagarm aan de binnenkant zo laag mogelijk in de stellen, zodat het camber zo goed als op 0 graden kan worden ingesteld, zodat bij het optrekken maximale grip aanwezig is, en bij het sturen, wanneer de wielen inveren, gaan we wielen onder een hoek staan, en de truc van de camber is dan dat de auto weer recht op het buitenste wiel komt te staan..

Over het Caster: De bodemplaat van mijn aanwezige auto is al voorzien van een kickup van +-14 graden. Toespoor is vrij in te stellen en als ik gebruik ga maken van de C-hubs, dus daardoor ook het "Double Wishbone system" kan ik nog weer meer instellen, de draagarmen draaien, dus op 2 manieren toe in- en uitspoor instellen, en de 1 kan de andere weer bijwerken, zonder dat de stand van de wielen veranderd met sturen, alleen de stand van de draagarm, Heeft dit nog invloed?
Zo ja, wat voor invloed?
Met bv het caster weet ik hoe rechterop de draagarmen(Wielen dus) hoe directer de auto reageert, en bv met toe in- en uitspoor weer ik dat als je de wielen naar binnen zet dat de auto een kleinere draaicirkel heeft, maar nogal onbestuurbaar op rechte stukken, en als de wielen naar buiten staan is de auto veel en veel stabieler en bestuurbaarder alleen minder stuur..


Groeten,

Jimme Bes
Jimme
 
Berichten: 11
Geregistreerd: di nov 10, 2009 17:50
Woonplaats: Zeewolde

Berichtdoor mantaboy » do nov 12, 2009 9:59

Toespoor: Je auto stuurt makkelijker in maar breekt ook makkelijker uit achter.
Uitspoor: je auto lijkt stabieler op de rechte stukken maar stuurt moeilijker in en heeft voor je gevoel meer neiging tot onderstuur.

Mijn voorkeur is licht toespoor voor en achter, 3.5 graden negatief camber voor, 3.0 graden negatief camber achter. De auto wringt dan wel een beetje in de chicanes maar het is onverstelbaar hoe stabiel je er doorheen kan, ook de lange bochten.

Ik zal vanavond eens kijken of ik nog een uitdraai vind van de laatste settings.
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Berichtdoor Jimme » zo nov 15, 2009 22:05

Tis wel voor echt zwaar offroaden dan, meestal word 2 graden camber voor naar binnen en 3 graden achter naar binnen, en de wielen iets naar buiten aan de voorkant (Toespoor), verder vaak een kickup van 15 graden aan de voorkant, v-traction achter en ook nog ietwat caster achter..

Maar, dan nog 1 van de 3 vraagjes die ik nog heb :mrgreen:
Bij de meeste draagarmen, zie je dat ze iets afbuigen naar achter, vlakbij de fussee, heeft dit een reden, en is het handig, of kan het net zo goed niet, of is het beter van wel?

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben zelf op zoek naar de ultieme afstellingen en alle tips van alles en overal zijn welkom, mijn doel is gewoon goed meekomen op de baan met de rest, en misschien ooit eens een wedstrijd meepakken.. :twisted:
Vandaar de vragen :mrgreen:
Jimme
 
Berichten: 11
Geregistreerd: di nov 10, 2009 17:50
Woonplaats: Zeewolde

Berichtdoor Franky » ma nov 16, 2009 7:43

De foto erbij lijkt me wat ongelukkig gekozen.
Je spreekt over toespoor en op de foto zie ik een duidelijk uitspoor.

Toespoor dan sturen de wielen iets naar elkaar toe.
Overigens maakt het ook nog veel uit hoe de auto zich gaat gedragen of je met een voorwielaandrijver/achterwielaandrijver of een 4wiel aangedreven auto te maken hebt en de gewichjtsverdeling.
En iedere rijder heeft zo zijn voorkeur. Iemand die graag heel strak rijd wil een zo neutraal mogelijke auto en iemand die graag met de kont smijt een auto die juist weer wat makkelijker de hoek om gaat en de kont wat heftiger reageerd.

En onder invloed van in/uitveren kan het toe en uitspoor wel eens wat verlopen.
Afbeelding
Frank Cruts
Avatar gebruiker
Franky
 
Berichten: 1121
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 22:21

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 11 gasten