[Algemeen]Techniek topic (vraag en antwoord)

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor tiemen » ma nov 16, 2009 10:00

De achterwielen hebben toch een duidelijke toespoor!
In het offroad gebeuren staan de achterwielen altijd een paar graden toespoor. Zelf heb ik deze op 4 graden staan.

Kijk maar eens naar auto's/voertuigen die veel in het zand rijden: hier staan de achterwielen altijd een paar graden toespoor.
Wat je niet wilt is dat de auto gaat 'happen'. Om dit te voorkomen een paar graden toepoor (achter) en 1-2 graden negatief camber.
Ik denk dat in je bouwbeschrijving wel het e.e.a. uitgelegd wordt.

De voorkant is een ander verhaal, maar als ik zo lees bedoel je in je laatste post de achterkant.
Ook aan de voorkant heb je toespoor, maar deze heb ik op max 2 staan. Meestal rij ik met 0. Wanneer je deze veranderd in 1-2 zal hij makkelijker insturen, maar meer wrijving rechtuit!

Overigens zijn deze modellen in 9 van de 10 gevallen achterwielaangedreven. 4 wiel aandrijving komt (nog) niet heel veel voor.

Dit is een Hormann zo te zien, klopt dat?
tiemen
 
Berichten: 327
Geregistreerd: di sep 27, 2005 10:41
Woonplaats: Genemuiden

Berichtdoor Jimme » ma nov 16, 2009 17:43

@ Tiemen,

Het is de wagen van Lars, volgens mij ben jij ook wel bekend op de Bigscale fora,
Het is een wws, met tk09 voorkant, v traction achter van elcon, tk09 vlinder en dempers.. :lol:
Maar ik nam de auto alleen even als voorbeeld voor de afbuiging van de voordraagarmen..

@ Franky, had deze foto als voorbeeld, en kon niet zo goed op uitmaken of het nou de achterkant of voorkant was, denk het dus al een aantal jaar verkeerd..
Afbeelding


Maar iemand antwoord op de vraag over de afbuiging van voordraagarmen naar achter?
Jimme
 
Berichten: 11
Geregistreerd: di nov 10, 2009 17:50
Woonplaats: Zeewolde

Berichtdoor mantaboy » ma nov 16, 2009 18:41

Je bedoelt caster?
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Berichtdoor Jimme » ma nov 16, 2009 18:43

Nee..

Op deze foto is goed te zien, de voordraagarmen lopen niet recht maar lopen af naar achter:

Afbeelding
Jimme
 
Berichten: 11
Geregistreerd: di nov 10, 2009 17:50
Woonplaats: Zeewolde

Berichtdoor briljant » wo nov 18, 2009 19:58

astra driver schreef:
briljant schreef:
astra driver schreef:
ik heb net een terra 303 gekocht.... maar nu heb ik gehoord dat je de terra i.p.v pulsen uit de auto ook met een sensor op de achteras kan aansluiten.... is hier iemand die daar zijn ervaring over wil delen...?

Wij hebben hem met een sensor op de vooras zitten werkt erg goed (we rijden met een achterwielaandrijver dus op de achteras komt niet goed)
Op de E Kadett waar we mee gereden hebben zat er een sensor op de achteras.
(in beide gevallen reden we met een Quafe bak waardoor de normale aansluiting op de bak niet kon)



astra driver schreef:Mijn vraag was eigenlijk of de sensor genoeg is of heeft hij nog pulsen uit de auto nodig...?
Bij ons is de sensor alleen voldoende.
Bastiaan van Lingen
Avatar gebruiker
briljant
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: di nov 12, 2002 19:45
Woonplaats: Hoogenweg

Berichtdoor astra driver » wo nov 18, 2009 22:59

briljant schreef:
astra driver schreef:
briljant schreef:
astra driver schreef:
ik heb net een terra 303 gekocht.... maar nu heb ik gehoord dat je de terra i.p.v pulsen uit de auto ook met een sensor op de achteras kan aansluiten.... is hier iemand die daar zijn ervaring over wil delen...?

Wij hebben hem met een sensor op de vooras zitten werkt erg goed (we rijden met een achterwielaandrijver dus op de achteras komt niet goed)
Op de E Kadett waar we mee gereden hebben zat er een sensor op de achteras.
(in beide gevallen reden we met een Quafe bak waardoor de normale aansluiting op de bak niet kon)



astra driver schreef:Mijn vraag was eigenlijk of de sensor genoeg is of heeft hij nog pulsen uit de auto nodig...?
Bij ons is de sensor alleen voldoende.


ok dan ga ik dat ook zo doen...

ik heb de sensor al besteld bij biesheuvel

bedankt allemaal... :wink:
astra driver
 
Berichten: 355
Geregistreerd: wo dec 03, 2008 23:43
Woonplaats: ede

Berichtdoor tiemen » do nov 19, 2009 9:41

Jimme schreef:@ Tiemen,
Het is de wagen van Lars, volgens mij ben jij ook wel bekend op de Bigscale fora,
Het is een wws, met tk09 voorkant, v traction achter van elcon, tk09 vlinder en dempers.. :lol:
Maar ik nam de auto alleen even als voorbeeld voor de afbuiging van de voordraagarmen..

Maar iemand antwoord op de vraag over de afbuiging van voordraagarmen naar achter?


Ik ben zeker bekend op de Bigscale fora :D
Een 'bijeengeraapte' auto dus :D :wink:
Nee grapje, WWS zie je niet zoveel meer, de tk09 wel weer. Maar eh.. is het niet vloeken om zowel Elcon als Hormann onderdelen te gebruiken op een WWS? :wink:
Het is een mooi project, maar nu ff ontopic: ik denk dat de afbuiging vrij simpel te verklaren is. Wanneer je vooruit rijdt, verdeel je m.i. de krachten als je de draagarmen laat afbuigen. Je ziet dit bij bijna alle competitie auto's. Ook in de 1:1 kom je dit tegen, en zelfs nog bij de vliegtuigen loopt de vleugel meestal schuin naar achteren!

Misschien beredeneerd met een boerenverstand, maar dit zou de reden kunnen zijn. Mocht het anders zijn, hoor ik het graag.
Misschien komt het ook ten goede aan het stuurgedrag, maar het lijkt mij dat dit meer zit in de eerder genoemde camber,caster en toespoor
tiemen
 
Berichten: 327
Geregistreerd: di sep 27, 2005 10:41
Woonplaats: Genemuiden

Berichtdoor tiemen » do nov 19, 2009 9:44

Trouwens dit is de mijne
http://www.rallysport.nl/forum/viewtopi ... &start=810

Wel geen Hormann of dergelijk exotisch spul, maar een 'gewone' HPI Baja 5T!
tiemen
 
Berichten: 327
Geregistreerd: di sep 27, 2005 10:41
Woonplaats: Genemuiden

Berichtdoor Jimme » vr nov 20, 2009 20:04

Ah Juistem, dacht je gebruikersnaam al te herkennen.. :)

Grappig om je hier tegen te komen!
Ik rijd zelf met een Stadium Truck van FG ;)


[edit:Holkers]

Jimme, ik heb je foto's uit je topic even hier neer gezet en het topic in de kelder neergezet. Er bestaat een 'wie rijdt waarin' topic waar je ze in had kunnen zetten, maar ik zag dat je hier wat contacten gevonden had, dus zet hem even hierin.

[/edit]


Dag heren,
Wilde even mijn 1:6 auto showen, vers in het zand gedoken in Elshout (Noord-Brabant)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

26cc twee-takt
3-Kamer uitlaat
Twinair Luchtfilter
Jimme
 
Berichten: 11
Geregistreerd: di nov 10, 2009 17:50
Woonplaats: Zeewolde

Berichtdoor Jaccoooo » za jan 16, 2010 13:35

een vraagje aan de volvo 240 rijders en techneuten,welke remblokken gebruiken jullie in de voorremmen??
Avatar gebruiker
Jaccoooo
 
Berichten: 935
Geregistreerd: vr nov 11, 2005 10:05
Woonplaats: Nijluusn

Berichtdoor Jan-Willem » za jan 16, 2010 18:53

Hey Johan,

Ze gebruiken hiervoor ferodo remblokken daarvan zijn 2 series mogelijk.
Echter past dit ook weer niet direct.
Het is of de gaatjes ver/opboren voor de borgpennetjes of er d.m.v.
een haakseslijper een randje van de staalen plaat afslijpen.
Die gaatjes verboren vindt ik persoonlijk een beunhaas manier.
Het afslijpen is in mijn ogen een beter oplossing, maar deze remblokken zijn weer teringduur.
Gebruik dan wel voor het slijpen een 0,5mm schijfje, dan ben je er zo door en wordt de plaat en voering ook niet warm.

Ook heeft volvo een speciale serie gehad voor zwaarder gebruik van de remmen. (denk aan een taxi)
AS zaterdag spreek ik iemand die ze volgensmij 2 jaar terug ook besteld heeft. (dacht de FRP502 van ferodo)
Toen we ze pasgemaakt hadden kon je het donders goed merken.

Ik laat het je wel weten als ik meer weet ;)
Jan-Willem
 
Berichten: 124
Geregistreerd: di jan 17, 2006 22:10
Woonplaats: Raalte

Berichtdoor nkroeze » za jan 16, 2010 22:03

Wij reden aan de de voorzijde altijd met Ferodo DS3000 en achter met DS2000. Inderdaad pasmaken met de slijper, boren werkt niet top!
nkroeze
 
Berichten: 2215
Geregistreerd: za jan 19, 2002 0:46

Berichtdoor Jan-Willem » za jan 16, 2010 22:18

Weet jij nog welke type dat dit was dan Niels.

Dennis heeft toen de zelfde besteld als jou. (was via dutchpowertrading)
Anders hoor ik dat as. zaterdag wel.
Gebruikte jij ook ferodo's op de achterkant ?
Jan-Willem
 
Berichten: 124
Geregistreerd: di jan 17, 2006 22:10
Woonplaats: Raalte

Berichtdoor nkroeze » ma jan 18, 2010 8:52

Ik weet zeker dat Raymond (van Dutch Power Trading) zo nog weet/kan zien welke dat waren, noem mijn naam maar eens, die herinnert zich dat wel.

Jep, zoals ik al schreef, ds2000 op de achteras!
nkroeze
 
Berichten: 2215
Geregistreerd: za jan 19, 2002 0:46

Berichtdoor Jan-Willem » ma jan 18, 2010 17:22

Hey Niels,

Inmiddels is hij voorzien van de type nummers van beide versies.
Nu afwachten wat hij er me doet en hoe het bevalt.
Jan-Willem
 
Berichten: 124
Geregistreerd: di jan 17, 2006 22:10
Woonplaats: Raalte

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 6 gasten