Pagina 13 van 13

BerichtGeplaatst: ma okt 15, 2012 11:28
door mantaboy
Dus volgens sommigen heeft Jan de Winkel ook ALS op zijn Clio? Ligt geheel aan de totaalafstelling van ALS, mengsel, ontsteking, hitte van de uitlaat etc. Er zijn veel variabelen waardoor de ene auto harder klapt dan de andere.

BerichtGeplaatst: ma okt 15, 2012 17:32
door Jan-Willem
Jan de winkel heeft toch een atmosferische motor!!
Dus lijkt mij ALS wel spannend bij een atmosferischemotor..

En zover ik weet wordt de benzine nogsteeds ingespoten op het inlaattraject en niet in de uitlaat.
(onstekingstijdstip veranderd)

Flatshift en ALS zijn wel 2 verschillende dingen..

BerichtGeplaatst: ma okt 15, 2012 22:51
door Mark Verhoeven
MartijnB schreef:Jullie ALS is wel erg extreem hard hoor.
Zelfs de Heuvel auto s zijn niet zo extreem


Was me in A'dam ook al opgevallen :shock:

BerichtGeplaatst: di okt 16, 2012 7:09
door Theo Dage
mantaboy schreef:Dus volgens sommigen heeft Jan de Winkel ook ALS op zijn Clio? Ligt geheel aan de totaalafstelling van ALS, mengsel, ontsteking, hitte van de uitlaat etc. Er zijn veel variabelen waardoor de ene auto harder klapt dan de andere.


Gisteravond nog gezocht, maar ik kan bij onze Clio geen ALS vinden :oops: :roll:

BerichtGeplaatst: di okt 16, 2012 21:19
door official No. 27768
Theo Dage schreef:Gisteravond nog gezocht, maar ik kan bij onze Clio geen ALS vinden :oops: :roll:

ik bij de mijne ook niet :wink: maar dat vlammen, is dat nou erger bij E85?

als

BerichtGeplaatst: di okt 16, 2012 22:05
door Roger en Jolanda
Ook Jan de Winkel heeft ALS; Altijd Laat Schakelen da knalt ook
:wink:

BerichtGeplaatst: di okt 16, 2012 22:34
door Mark Verhoeven
official No. 27768 schreef:
Theo Dage schreef:Gisteravond nog gezocht, maar ik kan bij onze Clio geen ALS vinden :oops: :roll:

ik bij de mijne ook niet :wink: maar dat vlammen, is dat nou erger bij E85?


Niet echt, eerder minder (zichtbaar). Omdat door de ethanol de vlam minder goed zichtbaar is. Maar ALS is een complex iets, met vele instelmogelijkheden! Vooral het onderbreken van de ontsteking ("ignition cut"), waardoor er onverbrand mengsel de uitlaat (turbo) in stroomt en daar vervolgens weer ontbrandt door de hoge temperatuur, zorgt voor knallen.

Het onderstaand verhaal is vooral van toepassing voor groep N auto's, bij WRC auto's wordt er vaak een ander soort ALS gebruikt, omdat deze auto's meer vrijheden hebben in het regelement.

ALS is een combinatie van: verlaten van het ontstekingstijdstip evt. in combinatie met "fuel cut" en "ignition cut". (hoeft niet beide, maar kan wel) Dit in combinatie met het deels openen van de gasklep, waardoor er eigenlijk meer lucht wordt aangezogen dan noodzakelijk. Deze extra hoeveelheid lucht zorg samen met ingespoten brandstof ervoor dat er voldoende energie beschikbaar is om de turbo op gang te helpen. Omdat de ontsteking verlaat wordt, wordt deze energie nauwelijks omgezet in motorkoppel. (anders zou de auto niet afremmen...) Het is natuurlijk wel zaak om de maximale temperatuur van de turbo in de gaten te houden...

Bij een EVOX of Subaru N14-15, is een agressiever ALS mogelijk doordat deze auto's een elektronische gasklep hebben. Tijdens ALS kan dan de elektronische gasklep verder geopend worden dan wat met een kabelbediende gasklep mogelijk zou zijn. Deze normale mechanisch bediende gasklep kan dan niet verder dicht dan deze positie, ook tijdens stationair draaien zonder ALS. Dat is vaak te horen aan een "belabberd" stationair draaien. De motor wil hoge toeren draaien, omdat er veel lucht wordt aangezogen, om te voorkomen dat de motor VEEL te hoog toeren stationair draait, halen ze "truuken" uit om het toerental omlaag te brengen. Dat zorgt vaak voor een onregelmatige stationairloop. Bij een auto met een elektronische gasklep wordt deze weer verder gesloten als het ALS uitstaat. Let maar eens op, de EVO X en N14-15's draaien rustiger stationair dan de oudere types.

Ik hoop dat het nu :wink: een beetje duidelijk is hoe ALS werkt...

Re: als

BerichtGeplaatst: di okt 16, 2012 22:41
door henk 400rr
Roger en Jolanda schreef:Ook Jan de Winkel heeft ALS; Altijd Laat Schakelen da knalt ook
:wink:


kromme klepstelen in combinatie met een iets te rijk mengsel ook.

BerichtGeplaatst: di okt 16, 2012 23:17
door MartijnB
Mark,

Er schijnt tegenwoordig ook een ALS systeem mogelijk te zijn bij de oudere Evo 6 7 8 9 met een een of andere electro klep.
Welke origineel al aanwezig is ofzo.
De ALS loopt dat via het inlaat spruitstuk direct. Ipv via de omgebogen gasklep.Waardoor de Evo stationair niet meer als een krant loopt. En de verbindins etappes dus een stuk beter en fijner te rijden zijn

Feas o.a. schijnt daar mee te rijden.

Is jou daar iets van bekend?

BerichtGeplaatst: wo okt 17, 2012 20:59
door mantaboy
Ik bedoelde meer dat tijdens de afgelopen rally in Werkendam weer een paar wijsneuzen stonden te beweren dat de Clio van de Winkel ALS had want hij knalt zo met schakelen... :? :? :?

Dat knallen is niet moeilijk, krijg ik met bijna alle benzinemotoren voor elkaar, zelfs zodanig dat er wel eens iemand 4 dagen bijna niets kon horen. Maar ja, nu weet hij wel dat op een 600cc 1 cilinder het rode knopje op run moet staan... :mrgreen: :mrgreen:

In het verleden wel eens een flink rood aanlopende agent gehad. Reed achter me op zijn motor en vond hem irritant bezig. Hoppa, gas onderin, contact uit, contact weer aan en enorme knal met steekvlam. Oh en een agent die bijna van zijn motor viel. Sorry agent, ontstekingsprobleempje.

BerichtGeplaatst: wo okt 17, 2012 21:23
door Jaccoooo
altijd lachen, wat sommige wijsneuzen weleens zeggen, stond in Barneveld langs de proef en terwijl Bijvelds langskwam in de evo beweerde een wijsneus dat als je met een vr6 meedeed je makkelijk zou winnen :roll:

BerichtGeplaatst: wo okt 17, 2012 23:08
door Mark Verhoeven
MartijnB schreef:Mark,

Er schijnt tegenwoordig ook een ALS systeem mogelijk te zijn bij de oudere Evo 6 7 8 9 met een een of andere electro klep.
Welke origineel al aanwezig is ofzo.
De ALS loopt dat via het inlaat spruitstuk direct. Ipv via de omgebogen gasklep.Waardoor de Evo stationair niet meer als een krant loopt. En de verbindins etappes dus een stuk beter en fijner te rijden zijn

Feas o.a. schijnt daar mee te rijden.

Is jou daar iets van bekend?


Er zit op deze auto's een systeem wat in principe als EGR systeem bedoeld is. Het vormt een verbinding tussen de inlaat en de uitlaat met een klep ertussen. Als je die klep open zet als ALS actief is, dan kan je inderdaad volstaan met een minder ver geopende gasklep! En als het ALS wordt uitgeschakeld zet je die klep weer dicht en rijdt de auto inderdaad plezieriger. Vereist wel een andere "mapping" dan het gebruikelijke ALS, omdat er wel extra brandstof moet worden ingespoten voor de lucht die via het "EGR systeem" richting de turbo gaat. (of meer "ignition cut" toepassen) Ik heb er geen ervaring mee, maar dit is wat zo in me opkomt.

P.S. Niet alle EVO's hebben dit systeem af fabriek! Je kan het gemakkelijk zien aan de (RVS) leidingen die bovenop het uitlaatspruitstuk met banjobouten bevestigd zijn. Je moet dan ook wel ff checken of dit systeem in de homologatiepapieren vermeld is.

Re: [Algemeen]Techniek topic (vraag en antwoord)

BerichtGeplaatst: zo aug 24, 2014 18:53
door denny
Hallo,

Ik heb een vraagje.
Hoe zit het nu precies met benzine leidingen in de auto.
Ik heb zelf een citroen ax sport. Nu moet ik daar voor de lange bochten een swirltank in gaan zetten omdat anders de elektrische benzinepomp drooloopt met de originele tank.
De pompen heb ik destijds onder de auto aangebracht omdat FIA regelement zegt dat er geen koppelingen in het bestuurdersdeel mogen zijn. Nu is bij een ax al gauw de gehele binnenkant "bestuurdersdeel".
Ik wil eigenlijk namelijk de swirlpot binnen maken.

Nu zie ik op internet verspreid maar zat foto's van koppelingen in het benzinetraject in dergelijke auto's. Dit wel vaak met de aluminium koppelingen. Is het met deze wel toegestaan?
graag hoor ik van jullie

Re: [Algemeen]Techniek topic (vraag en antwoord)

BerichtGeplaatst: zo aug 24, 2014 20:20
door V.D.G Rally team
denny schreef:Hallo,

Ik heb een vraagje.
Hoe zit het nu precies met benzine leidingen in de auto.
Ik heb zelf een citroen ax sport. Nu moet ik daar voor de lange bochten een swirltank in gaan zetten omdat anders de elektrische benzinepomp drooloopt met de originele tank.
De pompen heb ik destijds onder de auto aangebracht omdat FIA regelement zegt dat er geen koppelingen in het bestuurdersdeel mogen zijn. Nu is bij een ax al gauw de gehele binnenkant "bestuurdersdeel".
Ik wil eigenlijk namelijk de swirlpot binnen maken.

Nu zie ik op internet verspreid maar zat foto's van koppelingen in het benzinetraject in dergelijke auto's. Dit wel vaak met de aluminium koppelingen. Is het met deze wel toegestaan?
graag hoor ik van jullie


waarom moeilijk doen. Gewoon een tank van een ax diesel plaatsen dat hebben wij al 20 jaar in de ax. in een tank van een diesel zitten schommel schotten.