official No. 27768 schreef:Theo Dage schreef:Gisteravond nog gezocht, maar ik kan bij onze Clio geen ALS vinden
ik bij de mijne ook niet
maar dat vlammen, is dat nou erger bij E85?
Niet echt, eerder minder (zichtbaar). Omdat door de ethanol de vlam minder goed zichtbaar is. Maar ALS is een complex iets, met vele instelmogelijkheden! Vooral het onderbreken van de ontsteking ("ignition cut"), waardoor er onverbrand mengsel de uitlaat (turbo) in stroomt en daar vervolgens weer ontbrandt door de hoge temperatuur, zorgt voor knallen.
Het onderstaand verhaal is vooral van toepassing voor groep N auto's, bij WRC auto's wordt er vaak een ander soort ALS gebruikt, omdat deze auto's meer vrijheden hebben in het regelement.
ALS is een combinatie van: verlaten van het ontstekingstijdstip evt. in combinatie met "fuel cut" en "ignition cut". (hoeft niet beide, maar kan wel) Dit in combinatie met het deels openen van de gasklep, waardoor er eigenlijk meer lucht wordt aangezogen dan noodzakelijk. Deze extra hoeveelheid lucht zorg samen met ingespoten brandstof ervoor dat er voldoende energie beschikbaar is om de turbo op gang te helpen. Omdat de ontsteking verlaat wordt, wordt deze energie nauwelijks omgezet in motorkoppel. (anders zou de auto niet afremmen...) Het is natuurlijk wel zaak om de maximale temperatuur van de turbo in de gaten te houden...
Bij een EVOX of Subaru N14-15, is een agressiever ALS mogelijk doordat deze auto's een elektronische gasklep hebben. Tijdens ALS kan dan de elektronische gasklep verder geopend worden dan wat met een kabelbediende gasklep mogelijk zou zijn. Deze normale mechanisch bediende gasklep kan dan niet verder dicht dan deze positie, ook tijdens stationair draaien zonder ALS. Dat is vaak te horen aan een "belabberd" stationair draaien. De motor wil hoge toeren draaien, omdat er veel lucht wordt aangezogen, om te voorkomen dat de motor VEEL te hoog toeren stationair draait, halen ze "truuken" uit om het toerental omlaag te brengen. Dat zorgt vaak voor een onregelmatige stationairloop. Bij een auto met een elektronische gasklep wordt deze weer verder gesloten als het ALS uitstaat. Let maar eens op, de EVO X en N14-15's draaien rustiger stationair dan de oudere types.
Ik hoop dat het nu
een beetje duidelijk is hoe ALS werkt...