KERS e.d. in de rallysport

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

KERS e.d. in de rallysport

Berichtdoor ChrisZW » do apr 09, 2009 11:27

Bij het lezen van dit artikel gaan bij mij de nekharen recht overeind:

http://www.wrc.com/jsp/index.jsp?lnk=10 ... 0the%20WRC

Ten eerste: energie uit uitlaat terugwinnen? Dus toch maar weer een turbo meneer Mosley?
Ten tweede: waarom zou Formule 1 leidend moeten zijn voor de rallysport? (het argument dat formule 1 het paradepaartje is van Mosley gaat hiervoor natuurlijk niet op)

Even los van alle discussie welke motorsport leuker is (F1 vs Rally), lijkt mij dat de rallysport toch dichterij de standaard gebruikersauto staat, ook qua techniek, dan de Formule 1 bolides.
Wat mij betreft zou de invoering van allerlei energie terugwinnende techniek dus juist in de rallysport ontwikkeld moeten worden en niet in de formule 1.

Wat vinden jullie?
Avatar gebruiker
ChrisZW
 
Berichten: 548
Geregistreerd: zo maart 19, 2006 11:47
Woonplaats: Zwolle

Berichtdoor mantaboy » do apr 09, 2009 12:16

Euhm ik zie geen S2000 of WRC in de showroom te koop van een merkdealer, dus de opmerking dat die auto's niet speciaal gebouwd zijn vind ik niet echt passen. Zelfs in de groep N word zoveel extra in de homologatie verwerkt dat die ver van een standaard auto af komt te staan. Vele malen verder dan 15 jaar geleden!
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Berichtdoor Wolter » do apr 09, 2009 12:30

Ik weet het niet zeker, maar remschijven ipv trommelremmen: is dat niet iets wat in de racerij is (door)ontwikkeld?
Met andere woorden: autosport is een platform voor de standaard productieauto's. En of daar wel/geen KERS bijhoort moet de tijd maar uitwijzen. Werkt het niet(goed); dan niet. Werkt het prima; dan is het denk ik een aanvulling voor het gebruik in standaard auto's.
Wolter
 
Berichten: 1770
Geregistreerd: za aug 07, 2004 18:41
Woonplaats: Markelo

Berichtdoor dalenbart » do apr 09, 2009 13:16

Dan nog de vraag of KERS veel zal uitgaanmaken in de rallysport.
waarschijnlijk is de grip een stuk minder als je gebruikt maakt van het systeem en het is meestal een te klein recht stuk om echt voordeel eruit te kunnen halen.
ik zou het zonde vinden
Avatar gebruiker
dalenbart
 
Berichten: 324
Geregistreerd: di sep 04, 2007 11:19
Woonplaats: Dalen

Berichtdoor AC » do apr 09, 2009 13:50

dalenbart schreef:Dan nog de vraag of KERS veel zal uitgaanmaken in de rallysport.
waarschijnlijk is de grip een stuk minder als je gebruikt maakt van het systeem en het is meestal een te klein recht stuk om echt voordeel eruit te kunnen halen.
ik zou het zonde vinden


Als de energie niet gebruikt wordt, is het verloren, dus zonde is een beetje vreemd om hier te gebruiken :wink:...

Daarnaast wordt de gewonnen energie in de F1 gebruikt om de sport aantrekkelijker te maken (een boost om inhalen te bevorderen). Bij rally zou je een andere toepassing moeten zoeken (inhalen is niet zo gebruikelijk). Misschien kan er gedacht worden aan een 'boost' voor een KP. Zo kan de nr 1 in het begin z'n voorsprong opbouwen, of de nr 2 aan het einde van de rally kijken of hij met de boost nog net die 10 sec dicht kan rijden... Hetgeen het allemaal iets spannender kan maken.

En waarom de F1 leidend voor rally; Waarom het wiel opnieuw uitvinden? Zoals Mosley ook zei, ze zijn daar wat eerder begonnen met ontwikkelen, dus waarom met Rally vergissingen maken die voorkomen hadden kunnen worden.

Vind het een goed idee, mits een goede toepassing gevonden wordt.
Afbeelding
WRC-Poule Kampioen 2010
Avatar gebruiker
AC
 
Berichten: 501
Geregistreerd: vr maart 24, 2006 17:16
Woonplaats: Montpellier, Frankrijk

Berichtdoor leor888 » do apr 09, 2009 15:20

AC schreef:
dalenbart schreef:Dan nog de vraag of KERS veel zal uitgaanmaken in de rallysport.
waarschijnlijk is de grip een stuk minder als je gebruikt maakt van het systeem en het is meestal een te klein recht stuk om echt voordeel eruit te kunnen halen.
ik zou het zonde vinden


Als de energie niet gebruikt wordt, is het verloren, dus zonde is een beetje vreemd om hier te gebruiken :wink:...

Daarnaast wordt de gewonnen energie in de F1 gebruikt om de sport aantrekkelijker te maken (een boost om inhalen te bevorderen). Bij rally zou je een andere toepassing moeten zoeken (inhalen is niet zo gebruikelijk). Misschien kan er gedacht worden aan een 'boost' voor een KP. Zo kan de nr 1 in het begin z'n voorsprong opbouwen, of de nr 2 aan het einde van de rally kijken of hij met de boost nog net die 10 sec dicht kan rijden... Hetgeen het allemaal iets spannender kan maken.

En waarom de F1 leidend voor rally; Waarom het wiel opnieuw uitvinden? Zoals Mosley ook zei, ze zijn daar wat eerder begonnen met ontwikkelen, dus waarom met Rally vergissingen maken die voorkomen hadden kunnen worden.

Vind het een goed idee, mits een goede toepassing gevonden wordt.


Net als de joker lap bij rallyracing, wordt de tactiek van meer belang.

Bij dat zusje van de rally werkt het wel spectakel in de hand, dus waarom niet..
Avatar gebruiker
leor888
 
Berichten: 1156
Geregistreerd: zo nov 14, 2004 1:58
Woonplaats: Södertälje, Zweden

Berichtdoor Holkers » do apr 09, 2009 16:54

Zou het 'groener' vinden om de verkregen energie op de verbindingskilomters te gebruiken. Naast dat het heel lastig te controleren is op de KP's (hoevaak, hoeveel energie etc etc) is het gebruik op de verbinding beter te 'verkopen'
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

Berichtdoor mmrizio » do apr 09, 2009 17:58

AC schreef:Daarnaast wordt de gewonnen energie in de F1 gebruikt om de sport aantrekkelijker te maken (een boost om inhalen te bevorderen). Bij rally zou je een andere toepassing moeten zoeken (inhalen is niet zo gebruikelijk). Misschien kan er gedacht worden aan een 'boost' voor een KP. Zo kan de nr 1 in het begin z'n voorsprong opbouwen, of de nr 2 aan het einde van de rally kijken of hij met de boost nog net die 10 sec dicht kan rijden... Hetgeen het allemaal iets spannender kan maken.

Vind het een goed idee, mits een goede toepassing gevonden wordt.

Ik vind het allemaal wat geforceerd: Waarom max 6 seconden boost in de F1? Als ze energievriendelijke technische vooruitgang willen stimuleren, moeten ze niet van die gezochte beperkingen aanbrengen. Wat mij betreft mogen ze alle energie die ze terugwinnen onbeperkt gebruiken. Voorlopig stimuleert dat de creativiteit voldoende.

Zelf geloof ik in hybride auto's voor de echte wereld. Ik zou dolgraag in m'n lease auto elektrisch aangedreven achterwielen erbij hebben, opgewekt door rest-energie. Niet om Evo's te pesten, maar wel voor een beetje extra traktie in lastige omstandigheden (parkeren bij een rally of zo).

Een mechanisch 4x4 systeem voegt ook gauw 70 kg toe aan een auto, dan is het verschil van de extra accu's gemakkelijker te verkroppen.

Maurice
mmrizio
 
Berichten: 698
Geregistreerd: vr sep 17, 2004 18:23

Berichtdoor Biturbo » do apr 09, 2009 20:51

De WRC's werden te ingewikkeld, te complex en te duur... En dan moet men nu wel weer zo'n KERS systeem of wat dan ook gaan ontwikkelen? :? Ik snap er echt niets meer van... Skoda, Subaru, Suzuki etc krijgen het nog niets eens (financieel) voor elkaar om een snelle betrouwbare auto zonder zo'n systeem te ontwikkelen... Laat staan eentje met.


Tegenwoordig wordt alles maar ontwikkeld onder het woordje "groen" maar is dat echt wel zo groen als ze zeggen... Hoeveel energie kost het wel niet om elke ronde de 30-40 kg (of meer?) van het KERS systeem voor te stuwen...? Ik denk niet dat er ook maar één F1 of WRC team is dat zo'n KERS systeem ontwikkeld voor het "groen" zijn. Autosport en groen is iets dat in mijn ogen totaal niet bij elkaar past.
Ze zullen het alleen maar ontwikkelen om er een sportief voordeel uit te halen.

Persoonlijk denk ik ook niet dat het KERS systeem in de F1 een lang leven beschoren is... Kijk nu alleen al naar de kortsluiting bij de Ferrari's. Op enkele circuits gaat het KERS niets eens gebruikt worden. En zelfs de auto's zonder KERS zijn nog sneller (en betrouwbaarder) dan de top teams met. (zonder de diffusor natuurlijk)

Laat ze het rendement maar gewoon verhogen door het plaatsen van een hele grote turbo... :wink:
Biturbo
 
Berichten: 475
Geregistreerd: do nov 06, 2003 22:31
Woonplaats: Almere

Berichtdoor Holkers » do apr 09, 2009 21:15

KERS, of hoe je de energie systemen ook wilt noemen, hebben gewoon de toekomst. Hybride wagens gebruiken het nu al en de systemen en de merken die het gebruiken groeien met de dag. Alleen hebben die systemen nu nog een negatief rendement. Dat wil dus zeggen dat het meer energie kost dan dan ze opleveren.

De KERS systemen in de Formule 1 bieden de ideale voedingsbodem om ontwikkeling van energie neutrale systemen te ontwikkelen welke op een later tijdstip ook in de automobiel branche gebruikt kunnen worden. Het gaat de F1 en de FIA niet om een wagen 6 seconden per ronde 80 pk meer te geven, maar om de fabrikanten en bedrijven de mogelijkheid en de drang te bieden om nieuwe systemen te ontwikkelen.

Kijk nou naar het systeem dat Williams ontwikkeld heeft. Ze gebruiken het momenteel nog niet vanwege betrouwbaarheid, maar het vliegwiel systeem bied heel veel mogelijkheden. Ze gaan het gebruiken om de auto sneller te laten optrekken, maar daarnaast heeft hetzelfde bedrijf een systeem ontwikkeld die ervoor zorgt dat het vliegwiel een remmende werking heeft. Is een lang en moeilijk verhaal met magnetisme, maar ze gebruiken het verschil in beweging tussen het wiel en het vliegwiel om een magnetisch veld te genereren die kan afremmen. Of de stof nou uit de uitlaat komt, of van de schijven, het blijft schadelijke fijnstof.

Ik ben wel voor deze ontwikkeling, nu nog een tekenaar vinden die een model maakt die niet zo lelijk is als de Prius ;)
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

Berichtdoor Rossy » do apr 09, 2009 22:44

Hybride en volledig elektrische voertuigen zijn allemaal heel schoon bij het gebruik.
Maar denk er ook eens aan wat het produceren van die voertuigen, en dan vooral de accupakketten en elektromotoren en de aansturing ervan, aan extra vervuiling met zich meebrengt.
Dit is een veelvoud van hetgeen er tijdens de gehele levenduur van het voertuig wordt bespaard aan geringere uitstoot.
In het geval van volledig elektrisch verleg je het probleem zelfs.
Waar komt die stroom vandaan die uit je stopcontact komt?
Dat is lang niet allemaal groene stroom.
Er bestaan nog steeds gas- en kolengestookte energiecentrales.
Het KERS is in mijn ogen een hybride oplossing met alle schadelijke gevolgen van dien.
En ook het extra gewicht van ca. 30 kg heeft extra brandstofverbruik en hogere bandenslijtage tot gevolg.
Ook het prestatienivo van de KERS auto's is niet beter als van niet KERS auto's.
Laten ze een keer een zinnig iets bedenken in plaats van dergelijke pseudo milieu vriendelijke onzin.

Antonio.
Avatar gebruiker
Rossy
 
Berichten: 62
Geregistreerd: vr feb 22, 2008 23:56
Woonplaats: Emmeloord

Berichtdoor Holkers » vr apr 10, 2009 7:18

Klopt, een Prius is meer milieubelastend dan een Hummer als je alles meerekend (productie, sloop). Maar denk je nou echt dat een T-Ford de meest efficiente auto was? Probeer eens voorbij vandaag te kijken en te realiseren dat er ontwikkeling/onderzoek nodig is om systemen te krijgen die wel milieuvriendelijk zijn en wel bijdragen aan de CO2 reductie. Over die 30 kilo kan ik heel kort zijn, want een dakspoilertje, lederen bekleding en een extra bumperlipje is mooi/prachtig/vet en weegt alles bij elkaar meer dan een KERS systeem zou doen en brengt het milieu totaal niets bij

Biobrandstof; Daarom zeggen ze er ook bij dat een volledig electrische auto alleen maar CO2 neutraal kan zijn, als de stroom is opgewek via milieuvriendelijke methodes. De FIA heeft nu een standpunt ingenomen waarbij het (heel terecht) zegt dat ze geen biobrandstof willen gebruiken. Deze brandstof komt uit onderandere voedingsmateriaal en daarmee zorg je alleen maar voor meer honger/armoede/geweld.

Met milieuvriendelijke onzin, zoals je het weet te vertellen, kun je wel of niet mee eens zijn, maar als het puntje bij het paaltje komt ademen we dezelfde lucht en leven we op dezelfde aardkloot. Dus om tegen dit voorstel te zijn en daarmee (in dit geval) niets aan het probleem te willen oplossen is erg hypocriet IMHO...

disclaimer; ben totaal geen milieufreak en kan ook gek worden van vele zinloze onzin wat ze meestal uitkramen, maar ben wel bewust van de omgeving en wat daaraan gedaan kan worden en ik ben van mening dat de hoogste autosportklasses zich daarvoor prima lenen...
If the world didn't suck, we would all fall off!
Avatar gebruiker
Holkers
 
Berichten: 6363
Geregistreerd: ma maart 24, 2003 19:07
Woonplaats: Valkenburg

Berichtdoor official No. 27768 » vr apr 10, 2009 17:21

Wat ik WEL goed vind aan al die nieuwe dingen (hybride, biobrandstof, KERS enz) dat er wel over nagedacht wordt en er ook geld mee binnen komt. De prius heeft Toyota wel veel geld in het laatje gebracht en daar kan dus weer iets nieuws van ontwikkeld worden.
Het zal nog lang duren voordat auto's echt groen worden maar het begin is er en over een jaar of twintig zal zich dat dan wel uitbetalen.
Overstuur door overstuur,.....zelden!
http://WWW.RAC-TWENTE.NL
Avatar gebruiker
official No. 27768
 
Berichten: 2934
Geregistreerd: wo feb 15, 2006 16:47
Woonplaats: Zutphen

Berichtdoor Frevo » vr apr 10, 2009 19:18

Als ze nou eens beginnen om te zorgen dat je tegen een zacht prijsje Bio ethanol kunt tanken bij heel veel tankstations. Goed voor het milieu, oplossing voor olietekorten, niet meer afhankelijk van het midden-oosten en m'n Impreza levert er nog meer vermogen door ook.
Afbeelding
www.autofotografie.nl
Trotse vader van Sebastiaan (05-08-2007) en Lauren (28-10-2009)
Avatar gebruiker
Frevo
 
Berichten: 411
Geregistreerd: di nov 07, 2006 9:28
Woonplaats: Zoelen

Berichtdoor mmrizio » vr apr 10, 2009 19:24

Wat een ononderbouwd geneuzel weer in dit (interessante) topic:
@Rossy: KERS heeft niets met kolencentrales te maken, maar met hergebruik van bewegingsenergie bij afremmen van de auto. Iets nuttiger dan je sigaret aansteken aan de remschijf van een WRC.
@Corne: Heeft weinig met achter F1 aanlopen te maken. Als er niet nu al meer hybride auto's verkocht worden dan vierwielaandrijvers dan zal dat niet lang meer duren.
@Biturbo: Dat een aantal merken zich teruggetrokken heeft, komt niet doordat ze geen geld hadden om de auto te ontwikkelen. Het leverde niet genoeg op aan marketing exposure. Met KERS zouden zij zich misschien kunnen profileren op een manier die wel geld oplevert.

KERS in de autosport brengt milieuvriendelijke technieken onder de aandacht van nieuwe doelgroepen, zoals jullie :wink: . Jullie lijken mij niet de typische boomknuffelaars en belastingontwijkende lease rijders die nu deze auto's kopen. KERS in autosport maakt milieutechnieken hip en zorgt dat deze worden doorontwikkeld en verkocht. Daardoor wordt de wereld schoner en Europa minder afhankelijk van oliestaten, om maar enkele voordelen te noemen.

Natuurlijk duurt het even voordat KERS auto's (alle) races en rallies winnen. Renault werd ook uitgelachen toen zij in 1975 met een turbomotor de F1 betrok en Seat toen zij met een diesel in het WTCC aantrad.

Maurice
mmrizio
 
Berichten: 698
Geregistreerd: vr sep 17, 2004 18:23

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron