Pagina 1 van 1

Wetgeving S-geluidsmarkering op banden per 1 oktober 2009.

BerichtGeplaatst: ma sep 14, 2009 13:08
door RallyeRichard
Wat gaan wij hiervan merken? Is er dispensatie voor 'ons spelletje'?

Op 1 oktober 2009 wordt een nieuwe EU-wetgeving (2001/43/EC) van kracht betreffende de geluidsproductie van banden. Wij willen u graag middels deze brief over deze wetgeving informeren en hoe wij ons hierop hebben voorbereid.

Kern van deze regelgeving is, dat banden op geluidsproductie getest moeten zijn en moeten voldoen aan deze EU richtlijn of de daarmee vergelijkbare UN-ECE-R 117. De banden dienen daarna voorzien te worden van een S-geluidsmarkering op de zijkant van de band.


De nieuwe richtlijn wordt in 3 fasen ingevoerd.

Fase 1: 1 oktober 2009: personenwagenbanden ≤ 185mm, alle bestel- en bedrijfswagenbanden
De volgende banden die aan de eindgebruiker verkocht worden, dienen voorzien te zijn van de nieuwe geluidsmarkering (S-markering):
personenwagenbanden met een bandbreedte tot en met 185 mm;
bestelwagenbanden met een LI (beladingsindex) kleiner of gelijk aan 121 en een SS (snelheidssymbool) groter of gelijk aan N;
bedrijfswagenbanden met een LI groter of gelijk aan 122 of met een LI kleiner of gelijk aan 121 en tegelijkertijd een SS kleiner of gelijk aan M.


Fase 2: 1 oktober 2010: alle personenwagenbanden met breedte 195 - 215 mm
Ook de volgende banden die aan de eindgebruiker verkocht worden, dienen voorzien te zijn van de nieuwe geluidsmarkering (S-markering):
personenwagenbanden met een bandbreedte van 195 mm tot en met 215 mm.

Fase 3: 1 oktober 2011: alle personenwagenbanden met breedte > 215 mm
Ook de volgende banden die aan de eindgebruiker verkocht worden, dienen voorzien te zijn van de nieuwe geluidsmarkering (S- markering):
personenwagenbanden met een bandbreedte van meer dan 215 mm.

De richtlijn geldt alleen voor nieuwe banden, niet voor vernieuwde banden.

Banden die niet aan bovenstaande eisen voldoen, mogen alleen nog verkocht worden wanneer zij bij de verkoop voorzien zijn van een certificaat waarop staat dat de banden voldoen aan de geluidsnorm. De verkoop van banden zonder S-markering en zonder certificaat is verboden, overtreding hierop geldt als economisch delict.

Status
Nagenoeg alle OEM bandenmerken hebben vanaf 2005 al maatregelen genomen en alle nieuwe productlijnen en de meeste aanvullingen op bestaande bandenlijnen voorzien van de nieuwe S-markering. In de praktijk zal de kans dat u nog banden zonder de S-markering aantreft klein zijn.

Wat te doen met banden zonder S-markering?

Tot 1 oktober mogen de banden die onder fase 1 vallen gewoon verkocht worden, wij adviseren u dan ook om dit zoveel mogelijk te doen. Na 1 oktober mag dit nog uitsluitend als hierbij een certificaat wordt geleverd dat de banden wel voldoen aan de nieuwe geluidsnorm.

Voor certificaten kunt u terecht bij de vertegenwoordiging van het betreffende bandenmerk (fabrikant of importeur).

BerichtGeplaatst: ma sep 14, 2009 16:10
door eenarmigebandiet
Volgens mij ged dit alleen voor banden die vanaf dat moment verkocht worden.
En niet voor banden die al ingebruik (cq particulier bezit) zijn.

BerichtGeplaatst: ma sep 14, 2009 16:36
door RallyeRichard
Dat staat er inderdaad. Maar hoe komen wij straks aan rallybanden waarmee we verbindingsetappes mogen rijden... Of heeft de rallysport -en dus ook zijn bandenleveranciers- hier dispensatie voor gekregen? Of mogen zij deze banden straks niet meer verkopen?

BerichtGeplaatst: ma sep 14, 2009 16:43
door briljant
RallyeRichard schreef:Dat staat er inderdaad. Maar hoe komen wij straks aan rallybanden waarmee we verbindingsetappes mogen rijden... Of heeft de rallysport -en dus ook zijn bandenleveranciers- hier dispensatie voor gekregen? Of mogen zij deze banden straks niet meer verkopen?
Met de huidige wedstrijdbanden mag je officieel ook niet op de openbare weg komen. Tenzij er een E keur op zit.
Maar dat wordt meestal gedoogd.

BerichtGeplaatst: ma sep 14, 2009 16:51
door official No. 27768
briljant schreef:Met de huidige wedstrijdbanden mag je officieel ook niet op de openbare weg komen. Tenzij er een E keur op zit.

? Dan kan het hagelslagprofiel er toch net zo goed ook af?

BerichtGeplaatst: ma sep 14, 2009 16:58
door Patmeister
official No. 27768 schreef:
briljant schreef:Met de huidige wedstrijdbanden mag je officieel ook niet op de openbare weg komen. Tenzij er een E keur op zit.

? Dan kan het hagelslagprofiel er toch net zo goed ook af?


Nee, want regelementair moet het loopvlak van de band 23% profiel bevatten.

BerichtGeplaatst: ma sep 14, 2009 18:46
door Wolter
briljant schreef:
RallyeRichard schreef:Dat staat er inderdaad. Maar hoe komen wij straks aan rallybanden waarmee we verbindingsetappes mogen rijden... Of heeft de rallysport -en dus ook zijn bandenleveranciers- hier dispensatie voor gekregen? Of mogen zij deze banden straks niet meer verkopen?
Met de huidige wedstrijdbanden mag je officieel ook niet op de openbare weg komen. Tenzij er een E keur op zit.
Maar dat wordt meestal gedoogd.

Inderdaad.. net zoals het hebben van stickers als kenteken ipv een originele nummerplaat, of het hebben van een (uitstekende) lampenbar die daardoor mogelijk ook niet door de apk komt.
etc.
etc.

BerichtGeplaatst: ma sep 14, 2009 19:57
door Holkers