Onboard-camera

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Onboard-camera

Berichtdoor Paperclip » za jan 09, 2010 12:08

Ik vroeg me af of hier mensen zijn die ervaring hebben met onboard-camera's in auto's. Grote kans van wel dus vandaar dat ik het balletje hier ook maar opgooi.
Het is namelijk zo dat ik in Maart weer een keer op Spa ga rijden maar het lijkt mij leuk om dat ook te filmen. Na wat kort zoekwerk heb ik tot nu toe twee opties gevonden die me wel mooi lijken, maar ik kom er nog niet helemaal uit welk van de twee de meeste pluspunten zal hebben voor mij. (En ja, ik weet dat ik dat zelf het beste kan bepalen maar andermans ervaringen zijn ook zeer welkom voor het maken van een keuze natuurlijk)
De twee opties die ik me bedacht:
-De VholdR Contour HD -camera. Ziet er wat mij betreft wel goed uit (beeldkwaliteit is ook niet slecht) en het ding kun je via allerlei -al dan niet meegeleverde- hulpstukken overal op kwijt. Je helm, voorruit, maar ook de buitenkant van de auto. Dit lijkt mij een heel mooi ding, niet alleen voor de trackday, maar ook voor de subaruclub-ritjes enzo.
-Een 'huis-tuin-keuken' compactcamera (moet ik ook nog kopen maar heb de Panasonic TZ7 al maandenlang op het oog) op de voorruit plakken met een zuignap. Probleem is wel dat ik nergens zo'n zuignap kan vinden en als onboard-cam is dit ook wel een best beperkte keuze. Al kan ik zo'n camera verder wel handig overal meenemen in m'n broekzak zodat ik altijd een leuk toestel op zak kan hebben voor algemenere zaken (ook tijdens concerten bijvoorbeeld, waar ik niet met de DSLR rond wil sjouwen).

M'n vragen zijn dus:
-Heeft iemand goede ervaringen met onboardcamera's en misschien tips of aanraders?
-Wie weet waar je een zuignap kunt halen om een compactcam aan op te hangen of hoe het heet?

Alvast bedankt voor alle eventuele hulp :wink:
Paperclip
 
Berichten: 449
Geregistreerd: zo jun 05, 2005 0:11
Woonplaats: Eindhoven

Berichtdoor JoostS » za jan 09, 2010 12:17

http://www.dvbuyer.co.uk/details.php?mn=2&sb=11&PID=301
Eén van de betere (en betaalbare) zuignappen, voor zowel op raam als buitenkant van de auto.
Bekijk alle video's op mijn Youtube kanaal: http://youtube.com/Rallymedia
Avatar gebruiker
JoostS
 
Berichten: 2451
Geregistreerd: di mei 20, 2003 9:22
Woonplaats: Sprang-Capelle

Re: Onboard-camera

Berichtdoor YellowLeonVT » za jan 09, 2010 14:06

Paperclip schreef:Ik vroeg me af of hier mensen zijn die ervaring hebben met onboard-camera's in auto's. Grote kans van wel dus vandaar dat ik het balletje hier ook maar opgooi.


Video van mijn broertje op de nurburgring. Het geluid is minder, reden nog niet gevonden. Beelden zijn mooi stabiel en dat met een tijdelijke bevestiging met tape aan de kooi. Kan alleen maar beter dus. Er is reeds een nieuwere Contour HD uit geloof ik.

http://www.youtube.com/watch?v=PsQTDJbr5FI
Afbeelding
www.trackdaygadgets.com
YellowLeonVT
 
Berichten: 807
Geregistreerd: wo dec 29, 2004 17:15
Woonplaats: Markelo

Berichtdoor Roger en Jolanda » za jan 09, 2010 14:12

JoostS schreef:http://www.dvbuyer.co.uk/details.php?mn=2&sb=11&PID=301
Eén van de betere (en betaalbare) zuignappen, voor zowel op raam als buitenkant van de auto.


Is de KNAF het hier mee eens ?
:shock: 8) www.rallyteamvandesande.nl
niet geremd door enige vorm van kennis
Roger en Jolanda
 
Berichten: 635
Geregistreerd: zo feb 22, 2009 8:32

Berichtdoor JoostS » za jan 09, 2010 14:14

Roger en Jolanda schreef:
JoostS schreef:http://www.dvbuyer.co.uk/details.php?mn=2&sb=11&PID=301
Eén van de betere (en betaalbare) zuignappen, voor zowel op raam als buitenkant van de auto.


Is de KNAF het hier mee eens ?

Het gaat hier over gebruik op trackday's en niet tijdens de rally.
Bekijk alle video's op mijn Youtube kanaal: http://youtube.com/Rallymedia
Avatar gebruiker
JoostS
 
Berichten: 2451
Geregistreerd: di mei 20, 2003 9:22
Woonplaats: Sprang-Capelle

Berichtdoor Roger en Jolanda » za jan 09, 2010 14:28

okay duidelijk :oops:
:shock: 8) www.rallyteamvandesande.nl
niet geremd door enige vorm van kennis
Roger en Jolanda
 
Berichten: 635
Geregistreerd: zo feb 22, 2009 8:32

Re: Onboard-camera

Berichtdoor RG-Rallysport » za jan 09, 2010 15:22

Paperclip schreef:Ik vroeg me af of hier mensen zijn die ervaring hebben met onboard-camera's in auto's. Grote kans van wel dus vandaar dat ik het balletje hier ook maar opgooi.
Het is namelijk zo dat ik in Maart weer een keer op Spa ga rijden maar het lijkt mij leuk om dat ook te filmen. Na wat kort zoekwerk heb ik tot nu toe twee opties gevonden die me wel mooi lijken, maar ik kom er nog niet helemaal uit welk van de twee de meeste pluspunten zal hebben voor mij. (En ja, ik weet dat ik dat zelf het beste kan bepalen maar andermans ervaringen zijn ook zeer welkom voor het maken van een keuze natuurlijk)
De twee opties die ik me bedacht:
-De VholdR Contour HD -camera. Ziet er wat mij betreft wel goed uit (beeldkwaliteit is ook niet slecht) en het ding kun je via allerlei -al dan niet meegeleverde- hulpstukken overal op kwijt. Je helm, voorruit, maar ook de buitenkant van de auto. Dit lijkt mij een heel mooi ding, niet alleen voor de trackday, maar ook voor de subaruclub-ritjes enzo.
-Een 'huis-tuin-keuken' compactcamera (moet ik ook nog kopen maar heb de Panasonic TZ7 al maandenlang op het oog) op de voorruit plakken met een zuignap. Probleem is wel dat ik nergens zo'n zuignap kan vinden en als onboard-cam is dit ook wel een best beperkte keuze. Al kan ik zo'n camera verder wel handig overal meenemen in m'n broekzak zodat ik altijd een leuk toestel op zak kan hebben voor algemenere zaken (ook tijdens concerten bijvoorbeeld, waar ik niet met de DSLR rond wil sjouwen).

M'n vragen zijn dus:
-Heeft iemand goede ervaringen met onboardcamera's en misschien tips of aanraders?
-Wie weet waar je een zuignap kunt halen om een compactcam aan op te hangen of hoe het heet?

Alvast bedankt voor alle eventuele hulp :wink:


Op welke dag ga je precies naar spa ?
RG-Rallysport
 
Berichten: 2217
Geregistreerd: ma apr 09, 2007 14:45
Woonplaats: Ermelo

Berichtdoor antoine » za jan 09, 2010 16:12

Lijkt mij de BMW dag op circuit Spa francorchamps, toch?
Afbeelding
Avatar gebruiker
antoine
 
Berichten: 3430
Geregistreerd: zo apr 07, 2002 14:02
Woonplaats: Ben jij gek

Berichtdoor RG-Rallysport » za jan 09, 2010 17:05

antoine schreef:Lijkt mij de BMW dag op circuit Spa francorchamps, toch?

Maar er zijn er 3 op maandag dinsdag en woensdag ben benieuwd welke :wink:
Ben er zelf namenlijk op de dinsdag al en woensdag rijden met de club
RG-Rallysport
 
Berichten: 2217
Geregistreerd: ma apr 09, 2007 14:45
Woonplaats: Ermelo

Berichtdoor Patrickdeh » za jan 09, 2010 17:46

De meeste camera's hebben een schroefgat M6. ALs je een beetje handig bent en gewoon bij de praxis/gamma wat spullen haalt dan kan je hem zo (waar je maar wilt) hem vast monteren. Voor mijn camera's gebruik ik gewoon eenvoudige verwarmingsklemmen om hem aan de rolkooi te monteren. En de knaf keurt dat ook gewoon goed. Dus ook voor eigen veiligheid zeker een aanrader.

Ik ben nooit een voorstander geweest van zuignappen. om 1 of andere reden vertrouw ik ze niet.

Een camera op de helm raad ik af. Ik heb namelijk wel eens met 1 van mijn camera's gekart en ik had het gevoel dat ik steeds naar 1 kant trok met me hoofd waardoor ik me niet zo goed op het circuit kon concentreren.

Je moet ook geen camera kopen met een harddisk erin. Deze willen zichzelf namelijk uitzetten bij hevig trillen om de hardeschijf te beschermen. Een bandje kan wel eens overslaan als er een harde schok komt.

De beste onboard camera moet aan de volgende eisen voldoen:
- schroefgat M6
- Geheugenkaart
- afstandbediening met de ontvanger aan de voorkant
- display (voor het gemak)
- een goede microfoon of de mogelijkheid om het record volume te bepalen.
Volg me op Facebook, Twitter, en YouTube om nooit een video te missen!
Avatar gebruiker
Patrickdeh
 
Berichten: 472
Geregistreerd: vr jun 13, 2008 12:06
Woonplaats: Nootdorp

Berichtdoor jord keuten » za jan 09, 2010 17:54

En een lange accuduur
Rallyfanteam "de bende rond Venray"

Afbeelding
Avatar gebruiker
jord keuten
 
Berichten: 185
Geregistreerd: di sep 25, 2007 18:41
Woonplaats: Merselo

Berichtdoor Patrickdeh » za jan 09, 2010 19:33

jord keuten schreef:En een lange accuduur


Of de bekabeling in de auto even aanpassen dat je altijd spanning hebt op de camera ;)

maar wel een goed punt.
Volg me op Facebook, Twitter, en YouTube om nooit een video te missen!
Avatar gebruiker
Patrickdeh
 
Berichten: 472
Geregistreerd: vr jun 13, 2008 12:06
Woonplaats: Nootdorp

Berichtdoor bulli » za jan 09, 2010 20:21

http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zco ... results=20
Zoiets was ook in de aanbieding tijdens de euregiorally
bulli
 
Berichten: 122
Geregistreerd: zo dec 21, 2008 14:27
Woonplaats: ommen

Berichtdoor Patrickdeh » za jan 09, 2010 20:53

Afbeelding
Afbeelding

deze houders heb ik zelf gemaakt.
Zoals je kan zien hoef je niet aan de universiteit te hebben gezeten om een steun zelf te maken.

Dit zijn trouwens action cams die zijn speciaal gemaakt om onder hevige omstandigheden te werken. De microfoon is gedempt en er gaan gewoon 2 AA batterijen in en een geheugenkaart van 4gb voor 2 uur film.

De Contour HD is ook zo'n camera alleen dan puur voor op de helm te monteren. Let wel op dat er 2 versies zijn, de 720 en de 1080

demo 720
demo 1080
Volg me op Facebook, Twitter, en YouTube om nooit een video te missen!
Avatar gebruiker
Patrickdeh
 
Berichten: 472
Geregistreerd: vr jun 13, 2008 12:06
Woonplaats: Nootdorp

Re: Onboard-camera

Berichtdoor Paperclip » zo jan 10, 2010 9:28

Bedankt voor alle hulp en reacties tot nu toe. Fijn dat jullie mee denken. Maar een rolkooi heb ik niet, en het is slechts een jaarlijks uitstapje dat ik eens op een circuit maak. Ik ben ook al helemaal niet zo handig in het zelf bouwen van beugels en dergelijke (ik zou ook niet weten waarom want ik heb dus ook geen kooi in de auto). Wat dat betreft zal ik het dus denk ik toch maar bij die zuignappen moeten houden denk ik.
Overigens zijn de standaard bevestigingen bij die ContourHD inderdaad vooral voor helm-bevestiging en daardoor wordt het ding ook heel veel in de motor-wereld gebruikt, maar er zijn ook heel veel andere bevestigingen voor te verkrijgen waardoor je hem alsnog op veel plaatsen kunt hangen.

@YelloLeon: Mooi scherp filmpje is het hoor, maar over het geluid heb ik eigenlijk weinig te klagen. Bij mij zou het geluid waarschijnlijk niet veel beter te horen zijn met m'n standaard uitlaat ;)
Is je broertje verder wel tevreden over de camera?

RG-Rallysport schreef:
Paperclip schreef:...<blaat>...


Op welke dag ga je precies naar spa ?


Ik ga naar de Subaru Trackday op 21 Maart. Ik had Henri ook al proberen te overtuigen om mee te gaan :wink:
Paperclip
 
Berichten: 449
Geregistreerd: zo jun 05, 2005 0:11
Woonplaats: Eindhoven

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron