camcorder in auto

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor Patrickdeh » ma apr 19, 2010 16:53

Wout de Klerk schreef:Dan heb ik ook een vraag: wij hebben zo'n klein camera'tje (vinger) met een geheugenkaart er in.
Als we rijden in een open omgeving niets aan de hand. Tussen bomen speelt hij met horten en stoten af, het beeld is blokkerig. Nu denken wij dat het ding het schrijven niet bij kan houden, maar het gekke is dat hij dit eerst niet had.

Iemand een idee ?


Als je langs bomen rijdt is er waarschijnlijk schaduw waardoor er niet genoeg licht valt in de lens. De camera gaat dit corrigeren en daardoor kan je soms een blokkerig beeld krijgen.
Wat bedoel je precies met horten en stoten?
Volg me op Facebook, Twitter, en YouTube om nooit een video te missen!
Avatar gebruiker
Patrickdeh
 
Berichten: 472
Geregistreerd: vr jun 13, 2008 12:06
Woonplaats: Nootdorp

Berichtdoor Jan-Willem » ma apr 19, 2010 17:27

Blokkerig beeld is een digitale fout, ik denk dat je geheugenkaartje niet snel genoeg is om beschreven te worden.
Ik weet niet wat voor kaartje je gebruikt maar er zit nog wel eens verschil in.
Hij krijgt door de bomen veel meer data te verwerken. (veel bewegend beeld is namelijk ook data)

Rijd bijvoorbeeld is een tunnel in vanuit daglicht,
hij zal dan eerst donker zijn en dan regelt de camera naar de juiste lichtsterkte.
Omgekeerd zal de camera eerst overbelicht zijn en daarna regelt de camera naar de juiste lichtsterkte.
Dit zal hij goed doen, want dit kan volgensmij nooit zorgen voor een overflow van data.

Ik weet niet wat de kwaliteit is van de camera.
Maar kijk eens hoe het video bestand opgeslagen wordt en hoeveel frames/sec hij opneemt.
Je hebt verschillende opslag en compressie mogelijkheden, maar vergis je dan ook niet in de belasting van je systeem.

Het menselijke oog is niet sneller dan 25 a 26Fps
Ofwel dan is het vloeiend beeld voor een mens.
Dus als dit hoger staat neemt het:
A meer ruimte in beslag
B zorgt het voor meer data transmisie. (kost dus opname kracht)

Probeer ook de juiste compressie te vinden, ik weet niet wat je camera allemaal bezit, zoek dat dus eens uit op I-net voor het beste resultaat.
Jan-Willem
 
Berichten: 124
Geregistreerd: di jan 17, 2006 22:10
Woonplaats: Raalte

Berichtdoor tollo » ma apr 19, 2010 22:57

gebruik de vio van xsports cam deze gebruik ik ook al een jaar of drie de beelden worden gebruikt voor car channel en rally report dus ik hoor het wel groeten raymond
tollo
 
Berichten: 4
Geregistreerd: za apr 17, 2010 5:50
Woonplaats: haarle

Berichtdoor Wout de Klerk » di apr 20, 2010 7:09

We gaan het ding eens nader bekijken. Bedankt voor de tips.
Avatar gebruiker
Wout de Klerk
 
Berichten: 614
Geregistreerd: di okt 19, 2004 12:52

Berichtdoor mantaboy » di apr 20, 2010 7:21

In de race auto zit een Sony HDR-CX105E gemonteerd: http://www.sony.nl/product/cam-high-def ... hdr-cx105e
Tot nu toe zeer tevreden over, 2 uitlaatklemmen rond de kooi met een oud binnenbandje van een racefiets er tussen, klein beetje schuimrubber op de voet van het montage plaatje.
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Berichtdoor Jan-Willem » di apr 20, 2010 15:05

"2 uitlaatklemmen rond de kooi met een oud binnenbandje van een racefiets er tussen"

Mag dat?
Ik heb weleens gehoord dat steunen met dit princiepe in de rallysport worden afgekeurd.
Dit omdat de klem zo strak kan dat de buis ovaal wordt, dus een zwak punt bij een impact.

Verder gebruik ik de JVC GR-DF540E miniDV camera.
Werkt perfect, met mic in en afstandsbedining (gevoed door boordnet)
Jan-Willem
 
Berichten: 124
Geregistreerd: di jan 17, 2006 22:10
Woonplaats: Raalte

Berichtdoor Wolter » di apr 20, 2010 15:16

Lijkt me sterk dat je met een klemmetje een buis van een kooi kunt verbuigen. Ik zit me af te vragen hoe ik dat destijds ook alweer had. Zit te twijfelen tussen een zelfde soort klem, of tussen 2 slangenklemmen. Staat me van beide iets bij. ;)
Hij zat in ieder geval goed vast en geen opmerking bij de keuring er over gehad.
Wolter
 
Berichten: 1770
Geregistreerd: za aug 07, 2004 18:41
Woonplaats: Markelo

Berichtdoor Jan-Willem » di apr 20, 2010 16:28

De kooi buizen zijn op de hoofdkooi hooguit 2mm dik qua wanddikte.
De Hulpbuizen of hoe dit heten mag zijn dacht ik maar 1 mm dik.
Met een U-beugel van een uitlaatklem kun je met 2x M8 of M6 zoveel kracht zetten dat je deze echt wel indeukt.

Wat je inderdaad vaak ziet is een halfrondebuis met een stukje binnenband en dan inderdaad een slangklem.
Jan-Willem
 
Berichten: 124
Geregistreerd: di jan 17, 2006 22:10
Woonplaats: Raalte

Berichtdoor WILS SPORT » di apr 20, 2010 16:48

Het probleem schijnt te zijn dat je een "knikpunt" inbouwt in de buis, bij een aanrijding.
Wij hebben zelf aan het middelste dakspant een vierkant plaatje geschroefd, met daaraan een carbon buisje waar de camera aanhangt.
Camera is van x-sportscam, de recorder niet. Beelden te zien op youtube.
(om de kwaliteit te zien)-(van de camera dan...... :wink: )
Sander van Barschot
Avatar gebruiker
WILS SPORT
 
Berichten: 389
Geregistreerd: wo jul 09, 2003 16:50
Woonplaats: Valkenswaard

Berichtdoor mantaboy » wo apr 21, 2010 7:23

Ik rijd met een bijzondere kooi rond dan. Alle buizen wanddikte 2mm. Je hoeft de uitlaatklemmen ook niet zo vast te draaien dat je de buis beschadigd. Wel eens gehoord van vast is vast?

En een extra knikpunt maken in de buis die dwars loopt? :shock:
Sorry, ik kan er totaal niet in mee gaan met die opmerkingen. Kijken jullie dan wel goed wat voor schuim je eventueel aan de rolkooi maakt? Zijn de platen waarop je de rolkooi last minimaal 20cm2 en 4mm dik?
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Berichtdoor Jan-Willem » wo apr 21, 2010 22:55

En dat is nou precies het antwoord waarop ik zat te wachten.

Vast is vast, ik weet donders goed wat dit is.
Maar we zijn niet allemaal het zelfde gelukkig, er moeten ergens rechte lijnen getrokken worden qua regels.

Daarom nogmaals Theo geeft het advies geen uitlaatklem te gebruiken of keurt het zelfs af als hij dit ZIET.

De wanddikte van de buizen is te vinden op je certificaat van je goedgekeurde rolkooi.
Dit is verschillend qua homologatie/auto

IK ga er vanuit dat de platen van mijn rolkooi de juiste maten hebben en is inderdaad voorzien van het juiste schuim.(gecertificeerde kooi)

Is het trouwens niet zo dat de buis die schuin loopt ook nog schuin naar achteren staat?
(dacht ergens wat gelezen te hebben van 10º maar weet niet of dit over de dwars verbinding is)
Jan-Willem
 
Berichten: 124
Geregistreerd: di jan 17, 2006 22:10
Woonplaats: Raalte

Berichtdoor mantaboy » do apr 22, 2010 7:56

Ik zie toch nog steeds vaak normaal isolatieschuim op een rolkooi, is ook afkeur. Tevens zie ik ook vaak rolkooien op een plaatje van 1mm dik gelast of geschroefd, is ook afkeur. In de dwarse buis zal je met uitlaatklemmen geen knikpunt maken, je kooi breekt eerder op een las dan dat hij daar zal knikken.
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Berichtdoor Jan-Willem » do apr 22, 2010 17:25

Een buis zal niet breken op de las maar ernaast toch? door het lassen is het materiaal naast de las dunner dan de las zelf.
(dat lag toch aan het inbranden, tenminte dat is mij zo geleerd)

Een rolkooi fabrikant die en kooi levert met certificaat zal aan een vastgestelde eis moeten voldoen.
De kooi die jij dan aanhaalt die op te dunne schetsplaten staat is dan in mijn ogen beunwerk mits deze door een gecertificeerd bedrijf is geinstalleert.
Als dat door een Teun de beun is gedaan moet hij de Annex-J even losslaan, ofwel hij is er zelf bij..
Maar als een gecertificeerd bedrijf dit doet, misbruikt hij ook zijn naam..(Je krijgt niet zomaar een certificaat, en hierop vertrouwen de mensen)

Theo Kan ook niet alles controleren of zien, vandaar dat een camera met uitlaatklem waarschijnlijk wel door de TC heen komt.

Ik blijf echt bij m'n standpunt, je maakt met een uitlaatklem een knikpunt in de betreffende buis.
Of de kooi daar nu wel of niet kan knikken, de kooi of beter gezegd de desbetreffende buis waaraan deze stellage zit raakt beschadigd.

Voor je helm moet je dat dure schuim gebruiken als helm protector.
Dat zwarte spul met dat FIA nummer.
Maar bij de benen mag volgensmij ook een normaal soort schuim, als het maar niet brandbaar is.
Hier heb je verschillende soorten in, maar dit vindt je niet in de Gamma.


Tijd om weer on-topic te gaan?
Jan-Willem
 
Berichten: 124
Geregistreerd: di jan 17, 2006 22:10
Woonplaats: Raalte

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron