BE versnellingsbakken peugeot - citroen

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

BE versnellingsbakken peugeot - citroen

Berichtdoor rallyfreak1 » zo jan 09, 2011 21:50

Weet iemand toevallig nog bakcodes van be bakken die achter een 1,6 motor passen van een saxo.
Ben namelijk aan het uitzoeken wat de bakcode is van een citroen saxo challenge versnellingsbak.
rallyfreak1
 
Berichten: 329
Geregistreerd: vr feb 08, 2008 9:52
Woonplaats: westerhaar-vriezenveensewijk

Berichtdoor whemink » ma jan 10, 2011 9:00

Citroen nummer is 1C2428110A, BV BE3/5 bak, eindoverbrenging asfalt 13x68, onverhard 12x68. Bron: Citroen Sport.
whemink
 
Berichten: 260
Geregistreerd: di apr 09, 2002 9:52
Woonplaats: Wezup

Berichtdoor Campos » ma jan 10, 2011 12:09

Zoeken naar de bak(behuizing) van een Xsara Picasso met 1600 benzinemotor.
Op internet, met name de engelse 106/Saxo sites, is heel veel informatie te vinden over BE conversies.
Houdt er rekening mee dat er meer bij komt kijken dan alleen een bakbehuizing met inhoud, denk aan baksteun, aandrijfassen, fusees, steun van tussenlager, onderste motorsteun, koppelingskabel, schakelstangen, etc...
Er zijn overigens (wederom in Engeland) complete kits te koop (excl. bak)
Avatar gebruiker
Campos
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: wo dec 10, 2003 12:44
Woonplaats: Arnhem

Berichtdoor Martin » ma jan 10, 2011 21:03

Volgens mij kun je deze bakken nog goed krijgen in Belgie en Frankrijk. Zowel C2 Challenge als Saxo Challenge. Voor Belgie kun je bellen met Caen, www.ncrs.be.
Martin
 
Berichten: 129
Geregistreerd: wo jan 30, 2002 17:06
Woonplaats: Bilthoven

Berichtdoor IG-GOLF16V » ma jan 10, 2011 21:19

www.bartebben.com

Zul je nog een bak kunnen vinden...
IG-GOLF16V
 
Berichten: 60
Geregistreerd: vr nov 25, 2005 19:10
Woonplaats: Kranenburg

Berichtdoor rallyfreak1 » ma jan 10, 2011 21:20

Ok ik kom weer een stukje dichterbij nu.
De reden dat ik ook mede opzoek ben naar een bakcode is omdat een sponsor van ons dan kan kijken of hij er aan kan komen en hij zoekt de bakcodes zoals bijvoorbeeld 20cn20.
Daarmee kan hij er weer makkelijker mee werken.
kan ik op die engelse sites ook van die codes vinden?
rallyfreak1
 
Berichten: 329
Geregistreerd: vr feb 08, 2008 9:52
Woonplaats: westerhaar-vriezenveensewijk

Berichtdoor rally-jeroenski » ma jan 10, 2011 21:58

hallo.

jij hebt er wel niets aan, maar ik heb hier nog uitgaande assen liggen van de BE-1 6 Bak van peugeot sport.
gemaakt door drenth.

nergens meer te koop.

vertel het tegen iedereen die iets doen met de oude be 1 6 bakken, want ik heb nog 7 assen liggen.

alvast bedankt. jeroen van der zalm
Fun is not a straight line :D
!!Escort mk2 rs forever!!
www.vdzalmrallysport.nl
rally-jeroenski
 
Berichten: 62
Geregistreerd: do dec 17, 2009 17:21
Woonplaats: wassenaar

Berichtdoor Campos » di jan 11, 2011 0:18

rallyfreak1 schreef:Ok ik kom weer een stukje dichterbij nu.
De reden dat ik ook mede opzoek ben naar een bakcode is omdat een sponsor van ons dan kan kijken of hij er aan kan komen en hij zoekt de bakcodes zoals bijvoorbeeld 20cn20.
Daarmee kan hij er weer makkelijker mee werken.
kan ik op die engelse sites ook van die codes vinden?

De code van de Xsara Picasso bak is 20DL67. Overigens zit onder een 307 met TU motor de 20DM12, dat zou in theorie dezelfde behuizing moeten zijn, maar die heb ik nooit fysiek gezien. Heb ergens gelezen dat je goed op moet letten of bijvoorbeeld het 'gat' voor de BDP sensor aanwezig is, anders wordt het een creatief (of duur) verhaal om dit werkend te krijgen.
Verder heb je ook C4's en Partners/Berlingo's met TU motor en een BE bak, codes en verdere info daarvan weet ik niet..

Succes :D
Avatar gebruiker
Campos
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: wo dec 10, 2003 12:44
Woonplaats: Arnhem

Re: BE versnellingsbakken peugeot - citroen

Berichtdoor V.D.G Rally team » di jan 11, 2011 7:53

rallyfreak1 schreef:Weet iemand toevallig nog bakcodes van be bakken die achter een 1,6 motor passen van een saxo.
Ben namelijk aan het uitzoeken wat de bakcode is van een citroen saxo challenge versnellingsbak.


Een BE 3/5 bak van een straat auto past niet. B.V een peugeot 306 2.0 16v is de zelfde bak als waar ze in de cup mee rijden. Alleen het vorste huis wat tegen de motor word geschroefd is anders. De startmotor zit aan de voorijde.
En goedkoop een gebruikte bak in belgie vinden vald niet mee.
je moet ook de aandrijfassen vervangen zijn ook anders en de wielnaven en lagers moeten worden vervangen.
Het is met een saxo een ramp met de MA bak.
V.D.G Rally team
 
Berichten: 940
Geregistreerd: di mei 06, 2003 16:41
Woonplaats: veldhoven

Berichtdoor jos kerremans » di jan 11, 2011 14:12

rallyfreak1 schreef:Ok ik kom weer een stukje dichterbij nu.
De reden dat ik ook mede opzoek ben naar een bakcode is omdat een sponsor van ons dan kan kijken of hij er aan kan komen en hij zoekt de bakcodes zoals bijvoorbeeld 20cn20.
Daarmee kan hij er weer makkelijker mee werken.
kan ik op die engelse sites ook van die codes vinden?


Maak er een dogbox van , kost wat meer maar blijft veel langer heel.
V.Waardenburg heeft er ook 1 in zijn saxo zitten.
jos kerremans
 
Berichten: 188
Geregistreerd: wo maart 15, 2006 18:45
Woonplaats: Rucphen

Re: BE versnellingsbakken peugeot - citroen

Berichtdoor Campos » di jan 11, 2011 14:21

V.D.G Rally team schreef:
rallyfreak1 schreef:Weet iemand toevallig nog bakcodes van be bakken die achter een 1,6 motor passen van een saxo.
Ben namelijk aan het uitzoeken wat de bakcode is van een citroen saxo challenge versnellingsbak.

Een BE 3/5 bak van een straat auto past niet. B.V een peugeot 306 2.0 16v is de zelfde bak als waar ze in de cup mee rijden. Alleen het vorste huis wat tegen de motor word geschroefd is anders. De startmotor zit aan de voorijde.
En goedkoop een gebruikte bak in belgie vinden vald niet mee.
je moet ook de aandrijfassen vervangen zijn ook anders en de wielnaven en lagers moeten worden vervangen.
Het is met een saxo een ramp met de MA bak.

Niet (helemaal) juist.. de (BE4R) bakbehuizing van de Xsara Picasso bijvoorbeeld is prima pas te maken in een 106/Saxo (hij komt immers van een TU motor af). Zijn ook legio voorbeelden van te vinden. (incl. bij mij in de auto)
De inhoud echter zul je zelf moeten samenstellen, gebruik makende van bestaande Peugeot/Citroen seriebakken en nieuw te bestellen onderdelen.
De BE3/5 met XU behuizing van de 306 past inderdaad niet, vandaar ook dat je de BE4R TU behuizing van de Xsara Picasso nodig hebt.

Dirk ik lees nu je eerste post nog een keer, even om misverstanden te voorkomen: de saxo challenge bak zit dus niet standaard onder een serieproductie-auto, maar is een samenstelling van verschillende PSA bakken & onderdelen!
Avatar gebruiker
Campos
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: wo dec 10, 2003 12:44
Woonplaats: Arnhem

Berichtdoor rallyfreak1 » di jan 11, 2011 20:48

Dus als ik het goed begrijp, dan zou ik dus 2 bakken moeten hebben die van bijvbeeld de Xsara voor de behuising en van een partner/berlingo voor de overbrenging.
Aandrijfassen- fusee's-aandrijfas steun-schakelmechanisme van een 306xsi-gti dat zou dan de oplossing zijn.
Het differentieel van een be is die het zelfde als van een be of zit door grote verschillen tussen want in mijn ma bak heb ik een 35procent sper in zitten dus als deze makkelijk is aan te passen zou ik die dan weer in een tandwiel van een be bak kunnen persen of moet ik dan een nieuwe hebben?
rallyfreak1
 
Berichten: 329
Geregistreerd: vr feb 08, 2008 9:52
Woonplaats: westerhaar-vriezenveensewijk

Re: BE versnellingsbakken peugeot - citroen

Berichtdoor rallyfreak1 » di jan 11, 2011 20:55

V.D.G Rally team schreef:
rallyfreak1 schreef:Weet iemand toevallig nog bakcodes van be bakken die achter een 1,6 motor passen van een saxo.
Ben namelijk aan het uitzoeken wat de bakcode is van een citroen saxo challenge versnellingsbak.


Een BE 3/5 bak van een straat auto past niet. B.V een peugeot 306 2.0 16v is de zelfde bak als waar ze in de cup mee rijden. Alleen het vorste huis wat tegen de motor word geschroefd is anders. De startmotor zit aan de voorijde.
En goedkoop een gebruikte bak in belgie vinden vald niet mee.
je moet ook de aandrijfassen vervangen zijn ook anders en de wielnaven en lagers moeten worden vervangen.
Het is met een saxo een ramp met de MA bak.


Ik heb 2 jaar gereden met een ma bak. voor ons zit het ramp gedeelte vooral voor en naa de rally's (Het onderhoud dus).
we zijn op 12 wedstrijden 2x uitgevallen door bak problemen. 1 keer door datde kogeltjes van het schakelmechanisme een eigenweg had gekozen en dwars door de behuizing zijn gegaan. En 1 keer doordat de secundaire as spontaan zijn tanden verloor.
Al met al mega ... en veel werk. daarom hopen wij met een be meer succes te hebben en hopelijk ook iets sneller kunnen.
rallyfreak1
 
Berichten: 329
Geregistreerd: vr feb 08, 2008 9:52
Woonplaats: westerhaar-vriezenveensewijk

Berichtdoor whemink » di jan 11, 2011 21:00

Maar waarom zoek je dan een saxo challenge bak? Zijn veel betere en goedkopere opties.
whemink
 
Berichten: 260
Geregistreerd: di apr 09, 2002 9:52
Woonplaats: Wezup

Berichtdoor rallyfreak1 » di jan 11, 2011 21:22

De reden is eigenlijk omdat ik dat elke keer hoor dat die gebruikt worden.
Wat zijn de andere opties dan? :D
rallyfreak1
 
Berichten: 329
Geregistreerd: vr feb 08, 2008 9:52
Woonplaats: westerhaar-vriezenveensewijk

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten

cron