BE versnellingsbakken peugeot - citroen

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor V.D.G Rally team » di jan 11, 2011 21:31

rallyfreak1 schreef:De reden is eigenlijk omdat ik dat elke keer hoor dat die gebruikt worden.
Wat zijn de andere opties dan? :D

Wij hebben in de tijd dat wij met de saxo reden een heel seizoen elke wedstrijd pech gehad. We wilde elke keer het wiel opnieuw uitvinden.
Het was en is verloren tijd.
Neem maar van mij aan de de saxo rallycup bak de beste optie is.
Kost een paar euro maar je bent van een hoop zorgen af.
V.D.G Rally team
 
Berichten: 940
Geregistreerd: di mei 06, 2003 16:41
Woonplaats: veldhoven

Berichtdoor Campos » di jan 11, 2011 23:08

whemink schreef:Maar waarom zoek je dan een saxo challenge bak? Zijn veel betere en goedkopere opties.

Die zou ik dan wel eens willen horen, Willem!
Avatar gebruiker
Campos
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: wo dec 10, 2003 12:44
Woonplaats: Arnhem

Berichtdoor whemink » wo jan 12, 2011 10:11

Een Saxo Challenge bak kost ongeveer 9400 Euro. Heel fors bedrag, en wat ik bedoel is dat je zelf een prima bak kan samenstellen voor een fractie van de kosten. Voorbeeld: De 205 cup. Ik heb zelf ook indertijd in 1 seizoen 2 bakken kapotgereden. Niet zo erg want ze kosten vrijwel niets (maar de wedstrijden niet uitrijden.....). Maar nu de bak in de cup wat vrijheden heeft is het probleem vrijwel verleden tijd en nog steeds is de bak goedkoop.
Ik denk dat er legio BE3 bakken zijn die beter zullen voldoen dan de Challenge bak, al was het omdat je wat vrijheid tot je beschikking hebt voor wat betreft overbrengingen en diffs. Je kunt hem meer op je motor (en gebruik) aanpassen. Je kunt een bak van een ander merk (Peugeot) gebruiken, of een Drenth, Sadev et cetera. Met name de tweehandsmarkt wordt een stuk ruimer als je niet per se een Challengebak zoekt (bijvoorbeeld mikadoracing).
whemink
 
Berichten: 260
Geregistreerd: di apr 09, 2002 9:52
Woonplaats: Wezup

Berichtdoor Campos » wo jan 12, 2011 11:13

Willem, vergeet je niet dat er ook nog zoiets is als een homologatie?
Nu zijn er voor de 106 (en ik neem aan dat de papieren voor een Saxo daar niet ver van afwijken) heel veel bakken en eindoverbrengingen gehomologeerd, maar het leeuwendeel daarvan betreft 6-bakken voor de Maxi/Super1600 varianten, vaak ook alleen in dog/sequentieel. De overbrenging vind je dan ook niet in standaard BE bakken.
De challenge overbrengingen (vergelijkbaar met de 106cup) echter voor een groot deel wel, het is een behoorlijke puzzel en je hebt veel verschillende bakken nodig als basis, maar het kán wel!

Overigens vind je op dezelfde site als jij noemt ook vaak complete challenge bakken voor onder de 3000 euro. Alleen challenge tandwielsets vaak al onder de 1500 euro. (gehomologeerde) Dogboxen beginnen vaak pas bij 6000 euro, oplopend tot boven de 10.000 voor sequentiële bakken. (en wat koop je dan..?)
Om over nieuwprijzen het maar helemaal niet te hebben, tandwielsets als van Drenth zouden voor de prijzen die er voor gevraagd worden bijna van diamant mogen zijn..

Ik heb heel lang gezocht, heel veel uitgezocht, maar een challenge/cup bak is echt de goedkoopste keuze voor een Saxo/106.
Avatar gebruiker
Campos
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: wo dec 10, 2003 12:44
Woonplaats: Arnhem

Berichtdoor V.D.G Rally team » wo jan 12, 2011 21:20

whemink schreef:Maar waarom zoek je dan een saxo challenge bak? Zijn veel betere en goedkopere opties.


Hoe kun je zeggen veel betere opties ?? dus jij wild zeggen de bak die jij bij elkaar zoekt beter is dan een een bak van citroen sport ????
Dan zou ik als ik jou was gaan solciteren bij citroen dan kunnen ze nog geld besparen :wink:
V.D.G Rally team
 
Berichten: 940
Geregistreerd: di mei 06, 2003 16:41
Woonplaats: veldhoven

Berichtdoor V.D.G Rally team » wo jan 12, 2011 21:25

whemink schreef:Een Saxo Challenge bak kost ongeveer 9400 Euro. Heel fors bedrag, en wat ik bedoel is dat je zelf een prima bak kan samenstellen voor een fractie van de kosten. Voorbeeld: De 205 cup. Ik heb zelf ook indertijd in 1 seizoen 2 bakken kapotgereden. Niet zo erg want ze kosten vrijwel niets (maar de wedstrijden niet uitrijden.....). Maar nu de bak in de cup wat vrijheden heeft is het probleem vrijwel verleden tijd en nog steeds is de bak goedkoop.
Ik denk dat er legio BE3 bakken zijn die beter zullen voldoen dan de Challenge bak, al was het omdat je wat vrijheid tot je beschikking hebt voor wat betreft overbrengingen en diffs. Je kunt hem meer op je motor (en gebruik) aanpassen. Je kunt een bak van een ander merk (Peugeot) gebruiken, of een Drenth, Sadev et cetera. Met name de tweehandsmarkt wordt een stuk ruimer als je niet per se een Challengebak zoekt (bijvoorbeeld mikadoracing).


Waar haal jij de prijs vandaan 9400 .- een bak nieuw met aandrijfassen en naven kost 5400 ,- bij citroen sport.
Een gebruikte bak met assen +- 2500 tot 3000,- in de handel.
V.D.G Rally team
 
Berichten: 940
Geregistreerd: di mei 06, 2003 16:41
Woonplaats: veldhoven

Berichtdoor rallyfreak1 » zo jan 16, 2011 20:56

Allemaal hartsikke bedankt voor de info, ik heb het door gespeeld.

De site is ook zeker erg handig staat best (mega) veel voor het autootje op.

hopelijk dit jaar met be op de rallypaden :wink:
rallyfreak1
 
Berichten: 329
Geregistreerd: vr feb 08, 2008 9:52
Woonplaats: westerhaar-vriezenveensewijk

Berichtdoor V.D.G Rally team » ma jan 17, 2011 21:57

rallyfreak1 schreef:Allemaal hartsikke bedankt voor de info, ik heb het door gespeeld.

De site is ook zeker erg handig staat best (mega) veel voor het autootje op.

hopelijk dit jaar met be op de rallypaden :wink:


als je euro's hebt dan is alles te koop :wink:
V.D.G Rally team
 
Berichten: 940
Geregistreerd: di mei 06, 2003 16:41
Woonplaats: veldhoven

Berichtdoor Jarno Bak » wo jan 19, 2011 12:54

Probeer anders eens een 20CH44 bak, 4,9 eindoverbrenging, en goede verhoudingen, en betaalbaar, gewoon ff zoeken op bijv. Onderdelenlijn ofzo, succes
Jarno Bak
 
Berichten: 19
Geregistreerd: zo aug 10, 2008 17:08
Woonplaats: Holten

Berichtdoor V.D.G Rally team » wo jan 19, 2011 14:50

van welke type auto is deze dan ???
V.D.G Rally team
 
Berichten: 940
Geregistreerd: di mei 06, 2003 16:41
Woonplaats: veldhoven

Berichtdoor Campos » wo jan 19, 2011 16:06

Partner/Berlingo 1.8D (XU motor)
Avatar gebruiker
Campos
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: wo dec 10, 2003 12:44
Woonplaats: Arnhem

Berichtdoor rallyfreak1 » wo jan 19, 2011 21:11

Jarno Bak schreef:Probeer anders eens een 20CH44 bak, 4,9 eindoverbrenging, en goede verhoudingen, en betaalbaar, gewoon ff zoeken op bijv. Onderdelenlijn ofzo, succes


Ok bedankt voor de tip :D . zal ik ook even doorgeven.

Campos schreef:
Partner/Berlingo 1.8D (XU motor)


Ben dan alleen een tu voorkant nog nodig toch?
rallyfreak1
 
Berichten: 329
Geregistreerd: vr feb 08, 2008 9:52
Woonplaats: westerhaar-vriezenveensewijk

Berichtdoor Campos » wo jan 19, 2011 21:46

Ja, de BE bakbehuizing bestaat uit 3 delen (4 als je het difhuis meerekent), maar aangezien je aan de 'verkeerde' kant van de bak begint met demonteren komt het er effectief op neer dat je de bak volledig moet demonteren en de gewenste inhoud over moet zetten in TU behuizing.
Avatar gebruiker
Campos
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: wo dec 10, 2003 12:44
Woonplaats: Arnhem

Berichtdoor V.D.G Rally team » do jan 20, 2011 9:52

klopt maar een saxo bak bestaat uit 2 delen en een deksel voor de vijfde versnelling,
dus alles van een xu bak kan in een MA behuizing ??
V.D.G Rally team
 
Berichten: 940
Geregistreerd: di mei 06, 2003 16:41
Woonplaats: veldhoven

Berichtdoor Campos » do jan 20, 2011 13:52

V.D.G Rally team schreef:klopt maar een saxo bak bestaat uit 2 delen en een deksel voor de vijfde versnelling,
dus alles van een xu bak kan in een MA behuizing ??

Nee?
We hebben het over BE bakken, TU en XU zijn motortypen/series.
Een MA-bak is volledig anders (in vorm, inhoud en samenstelling) en volgens mij bestaan die alleen met behuizing geschikt voor TU motoren.
Nog duidelijker: Niets van MA past op BE en vice versa :!:
Avatar gebruiker
Campos
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: wo dec 10, 2003 12:44
Woonplaats: Arnhem

Vorige

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron