Pagina 1 van 2

BE versnellingsbakken peugeot - citroen

BerichtGeplaatst: zo jan 09, 2011 21:50
door rallyfreak1
Weet iemand toevallig nog bakcodes van be bakken die achter een 1,6 motor passen van een saxo.
Ben namelijk aan het uitzoeken wat de bakcode is van een citroen saxo challenge versnellingsbak.

BerichtGeplaatst: ma jan 10, 2011 9:00
door whemink
Citroen nummer is 1C2428110A, BV BE3/5 bak, eindoverbrenging asfalt 13x68, onverhard 12x68. Bron: Citroen Sport.

BerichtGeplaatst: ma jan 10, 2011 12:09
door Campos
Zoeken naar de bak(behuizing) van een Xsara Picasso met 1600 benzinemotor.
Op internet, met name de engelse 106/Saxo sites, is heel veel informatie te vinden over BE conversies.
Houdt er rekening mee dat er meer bij komt kijken dan alleen een bakbehuizing met inhoud, denk aan baksteun, aandrijfassen, fusees, steun van tussenlager, onderste motorsteun, koppelingskabel, schakelstangen, etc...
Er zijn overigens (wederom in Engeland) complete kits te koop (excl. bak)

BerichtGeplaatst: ma jan 10, 2011 21:03
door Martin
Volgens mij kun je deze bakken nog goed krijgen in Belgie en Frankrijk. Zowel C2 Challenge als Saxo Challenge. Voor Belgie kun je bellen met Caen, www.ncrs.be.

BerichtGeplaatst: ma jan 10, 2011 21:19
door IG-GOLF16V
www.bartebben.com

Zul je nog een bak kunnen vinden...

BerichtGeplaatst: ma jan 10, 2011 21:20
door rallyfreak1
Ok ik kom weer een stukje dichterbij nu.
De reden dat ik ook mede opzoek ben naar een bakcode is omdat een sponsor van ons dan kan kijken of hij er aan kan komen en hij zoekt de bakcodes zoals bijvoorbeeld 20cn20.
Daarmee kan hij er weer makkelijker mee werken.
kan ik op die engelse sites ook van die codes vinden?

BerichtGeplaatst: ma jan 10, 2011 21:58
door rally-jeroenski
hallo.

jij hebt er wel niets aan, maar ik heb hier nog uitgaande assen liggen van de BE-1 6 Bak van peugeot sport.
gemaakt door drenth.

nergens meer te koop.

vertel het tegen iedereen die iets doen met de oude be 1 6 bakken, want ik heb nog 7 assen liggen.

alvast bedankt. jeroen van der zalm

BerichtGeplaatst: di jan 11, 2011 0:18
door Campos
rallyfreak1 schreef:Ok ik kom weer een stukje dichterbij nu.
De reden dat ik ook mede opzoek ben naar een bakcode is omdat een sponsor van ons dan kan kijken of hij er aan kan komen en hij zoekt de bakcodes zoals bijvoorbeeld 20cn20.
Daarmee kan hij er weer makkelijker mee werken.
kan ik op die engelse sites ook van die codes vinden?

De code van de Xsara Picasso bak is 20DL67. Overigens zit onder een 307 met TU motor de 20DM12, dat zou in theorie dezelfde behuizing moeten zijn, maar die heb ik nooit fysiek gezien. Heb ergens gelezen dat je goed op moet letten of bijvoorbeeld het 'gat' voor de BDP sensor aanwezig is, anders wordt het een creatief (of duur) verhaal om dit werkend te krijgen.
Verder heb je ook C4's en Partners/Berlingo's met TU motor en een BE bak, codes en verdere info daarvan weet ik niet..

Succes :D

Re: BE versnellingsbakken peugeot - citroen

BerichtGeplaatst: di jan 11, 2011 7:53
door V.D.G Rally team
rallyfreak1 schreef:Weet iemand toevallig nog bakcodes van be bakken die achter een 1,6 motor passen van een saxo.
Ben namelijk aan het uitzoeken wat de bakcode is van een citroen saxo challenge versnellingsbak.


Een BE 3/5 bak van een straat auto past niet. B.V een peugeot 306 2.0 16v is de zelfde bak als waar ze in de cup mee rijden. Alleen het vorste huis wat tegen de motor word geschroefd is anders. De startmotor zit aan de voorijde.
En goedkoop een gebruikte bak in belgie vinden vald niet mee.
je moet ook de aandrijfassen vervangen zijn ook anders en de wielnaven en lagers moeten worden vervangen.
Het is met een saxo een ramp met de MA bak.

BerichtGeplaatst: di jan 11, 2011 14:12
door jos kerremans
rallyfreak1 schreef:Ok ik kom weer een stukje dichterbij nu.
De reden dat ik ook mede opzoek ben naar een bakcode is omdat een sponsor van ons dan kan kijken of hij er aan kan komen en hij zoekt de bakcodes zoals bijvoorbeeld 20cn20.
Daarmee kan hij er weer makkelijker mee werken.
kan ik op die engelse sites ook van die codes vinden?


Maak er een dogbox van , kost wat meer maar blijft veel langer heel.
V.Waardenburg heeft er ook 1 in zijn saxo zitten.

Re: BE versnellingsbakken peugeot - citroen

BerichtGeplaatst: di jan 11, 2011 14:21
door Campos
V.D.G Rally team schreef:
rallyfreak1 schreef:Weet iemand toevallig nog bakcodes van be bakken die achter een 1,6 motor passen van een saxo.
Ben namelijk aan het uitzoeken wat de bakcode is van een citroen saxo challenge versnellingsbak.

Een BE 3/5 bak van een straat auto past niet. B.V een peugeot 306 2.0 16v is de zelfde bak als waar ze in de cup mee rijden. Alleen het vorste huis wat tegen de motor word geschroefd is anders. De startmotor zit aan de voorijde.
En goedkoop een gebruikte bak in belgie vinden vald niet mee.
je moet ook de aandrijfassen vervangen zijn ook anders en de wielnaven en lagers moeten worden vervangen.
Het is met een saxo een ramp met de MA bak.

Niet (helemaal) juist.. de (BE4R) bakbehuizing van de Xsara Picasso bijvoorbeeld is prima pas te maken in een 106/Saxo (hij komt immers van een TU motor af). Zijn ook legio voorbeelden van te vinden. (incl. bij mij in de auto)
De inhoud echter zul je zelf moeten samenstellen, gebruik makende van bestaande Peugeot/Citroen seriebakken en nieuw te bestellen onderdelen.
De BE3/5 met XU behuizing van de 306 past inderdaad niet, vandaar ook dat je de BE4R TU behuizing van de Xsara Picasso nodig hebt.

Dirk ik lees nu je eerste post nog een keer, even om misverstanden te voorkomen: de saxo challenge bak zit dus niet standaard onder een serieproductie-auto, maar is een samenstelling van verschillende PSA bakken & onderdelen!

BerichtGeplaatst: di jan 11, 2011 20:48
door rallyfreak1
Dus als ik het goed begrijp, dan zou ik dus 2 bakken moeten hebben die van bijvbeeld de Xsara voor de behuising en van een partner/berlingo voor de overbrenging.
Aandrijfassen- fusee's-aandrijfas steun-schakelmechanisme van een 306xsi-gti dat zou dan de oplossing zijn.
Het differentieel van een be is die het zelfde als van een be of zit door grote verschillen tussen want in mijn ma bak heb ik een 35procent sper in zitten dus als deze makkelijk is aan te passen zou ik die dan weer in een tandwiel van een be bak kunnen persen of moet ik dan een nieuwe hebben?

Re: BE versnellingsbakken peugeot - citroen

BerichtGeplaatst: di jan 11, 2011 20:55
door rallyfreak1
V.D.G Rally team schreef:
rallyfreak1 schreef:Weet iemand toevallig nog bakcodes van be bakken die achter een 1,6 motor passen van een saxo.
Ben namelijk aan het uitzoeken wat de bakcode is van een citroen saxo challenge versnellingsbak.


Een BE 3/5 bak van een straat auto past niet. B.V een peugeot 306 2.0 16v is de zelfde bak als waar ze in de cup mee rijden. Alleen het vorste huis wat tegen de motor word geschroefd is anders. De startmotor zit aan de voorijde.
En goedkoop een gebruikte bak in belgie vinden vald niet mee.
je moet ook de aandrijfassen vervangen zijn ook anders en de wielnaven en lagers moeten worden vervangen.
Het is met een saxo een ramp met de MA bak.


Ik heb 2 jaar gereden met een ma bak. voor ons zit het ramp gedeelte vooral voor en naa de rally's (Het onderhoud dus).
we zijn op 12 wedstrijden 2x uitgevallen door bak problemen. 1 keer door datde kogeltjes van het schakelmechanisme een eigenweg had gekozen en dwars door de behuizing zijn gegaan. En 1 keer doordat de secundaire as spontaan zijn tanden verloor.
Al met al mega ... en veel werk. daarom hopen wij met een be meer succes te hebben en hopelijk ook iets sneller kunnen.

BerichtGeplaatst: di jan 11, 2011 21:00
door whemink
Maar waarom zoek je dan een saxo challenge bak? Zijn veel betere en goedkopere opties.

BerichtGeplaatst: di jan 11, 2011 21:22
door rallyfreak1
De reden is eigenlijk omdat ik dat elke keer hoor dat die gebruikt worden.
Wat zijn de andere opties dan? :D