Pagina 1 van 1

poedercoaten of spuiten van de koets ............???

BerichtGeplaatst: ma apr 04, 2011 8:13
door Götz
Wie heeft er ervaring met het poedercoaten van een rallywagen. Gaat om de koets zoals onderkant, binnenruimten (motor, passagiers (incl. kooi) en kofferbak). Dus niet om het plaatwerk aan de buitenkant. Dat wordt "gewoon" gespoten.

Uiteraard worden alle andere delen zoals voor-, achteras enz natuurlijk gestraald en daarna gepoedercoat.

BerichtGeplaatst: ma apr 04, 2011 8:28
door ferry bakker
Wat ik weet is dat de lak bij poedercoaten harder is en dus makkelijker de lak er af springt, maar verder wel mooi,
er mag geen plasic aan de auto zitten
1 nadeel boutgaten en moeren kunnen opnieuw getapt moeten worden als je er niks in of op doet.
ik laat veel motorvelgen poedercoaten en laat altijd bouten en moeten mee coaten.
verder zou ik niet weten waarom je het niet zou moeten doen, maar er zullen experts rond lopen hier :wink:

BerichtGeplaatst: ma apr 04, 2011 11:20
door Dennis014
Waarom coaten?
Dat lijkt me toch lastiger en duurder dan wanneer je het gewoon laat spuiten....

BerichtGeplaatst: ma apr 04, 2011 12:59
door antoine.reekers
Denk dat alles heel gauw scheurt en de stukken eraf springen zoals Ferry al aangaf de lak met poedercoaten is veel harder en aangezien de auto toch altijd iets beweegd zal de lak eraf springen of scheuren .

Mijn advies gewoon spuiten

P.'s. Je oude sierra begint ook Weer wat vorm te krijgen

Gr. Antoine

BerichtGeplaatst: ma apr 04, 2011 13:16
door mantaboy
In een Sierra is geen vorm te krijgen. :wink:

Ik zou ook gewoon spuiten, poedercoaten is wel te doen maar heeft ook zijn nadelen. Als je het goed laat doen springt het er niet snel af. Kijk maar naar een velg die van een goede laag poedercoating is voorzien, daar springt het ook niet makkelijk af als je een stoeprand raakt. Indien de voorbehandeling wat minder was wel.

BerichtGeplaatst: di apr 05, 2011 15:11
door herman rst
mantaboy schreef:In een Sierra is geen vorm te krijgen. :wink:


kan alleen maar een (sl)opel man zijn die zoiets zegt :twisted:

BerichtGeplaatst: di apr 05, 2011 17:25
door briljant
Waarom dat nu weer.
Wij rijden nu Opel Monza, hier voor een Ford Sierra 4x4 Coswohrt.

BerichtGeplaatst: di apr 05, 2011 17:28
door herman rst
Ik denk dat je cosworth bedoeld Bastiaan??? :wink: :lol:

het was ook meer met een knipoog bedoeld hoor.
maar toch jammer dat je de overstap van ford naar opel hebt gemaakt en niet andersom :wink: :lol: :lol:

greetz Herman

BerichtGeplaatst: di apr 05, 2011 17:32
door antoine
eerder een slimme keuze, hoeveel crossfordjes zie je tegenwoordig rijden in vergelijk met de diverse Opel's? :oops: :)

BerichtGeplaatst: di apr 05, 2011 18:11
door kolkie
Denk ook dat je even moet gaan zoeken naar een poedercoater die een cabine heeft waar je een auto in kunt bakken :) .

BerichtGeplaatst: di apr 05, 2011 18:29
door briljant
herman rst schreef:Ik denk dat je cosworth bedoeld Bastiaan??? :wink: :lol:

het was ook meer met een knipoog bedoeld hoor.
maar toch jammer dat je de overstap van ford naar opel hebt gemaakt en niet andersom :wink: :lol: :lol:

greetz Herman
oeps typevoudje. :oops:
Dat van de knipoog snap ik.
Maar je kunt met beide erg veel plezier beleven hoor. :D

BerichtGeplaatst: di apr 05, 2011 18:54
door Götz
kolkie schreef:Denk ook dat je even moet gaan zoeken naar een poedercoater die een cabine heeft waar je een auto in kunt bakken :) .


die is er m.i. wel ;-) Oven tot 212 graden en daarna een blanke laklaag over het poedercoaten heen.......... Vooraf natuurlijk alles stralen!

BerichtGeplaatst: di apr 05, 2011 19:02
door herman rst
antoine schreef:eerder een slimme keuze, hoeveel crossfordjes zie je tegenwoordig rijden in vergelijk met de diverse Opel's? :oops: :)


ik weet er genoeg, maar zit dan ook best wel in het ford wereldje.
je kan het aan 2 kanten zien natuurlijk.
1. zonde dat ze ermee rijden want dan blijven er op een gegeven moment geen meer over.
2. juist ermee gaan rijden omdat dat de reden is dat deze specifieke wagens gebouwd zijn. (mijn persoonlijke voorkeur)
b.t.w. de echte mooie die b.v. naar concourse gaan enzovoorts blijven toch wel bestaan.

oeps typevoudje.
Dat van de knipoog snap ik.
Maar je kunt met beide erg veel plezier beleven hoor.


i know. vind het ook altijd mooi om die opeltjes te zien rijden hoor. heb er niks tegen maar ben gewoon een ford man in hart en nieren.

greetz Herman

BerichtGeplaatst: di apr 05, 2011 19:03
door kraats
Götz schreef:
kolkie schreef:Denk ook dat je even moet gaan zoeken naar een poedercoater die een cabine heeft waar je een auto in kunt bakken :) .


die is er m.i. wel ;-) Oven tot 212 graden en daarna een blanke laklaag over het poedercoaten heen.......... Vooraf natuurlijk alles stralen!


Ik begrijp niet waarom je zo moeilijk doet. :?
Er zijn speciale coatings voor. De DAF van Rens van Dijk heeft dat ook, en na al die jaren nog steeds nieuwe wielkassen... :lol:
Die is een keihard materiaal, en blijft heel erg goed.

BerichtGeplaatst: di apr 05, 2011 20:57
door Berto
Er zijn maar twee soorten poeders.
Epoxie polyesther poeder voor binnen en polyesther voor buiten.

Daarin zijn wel verschillende samenstellingen te krijgen, nl met verschillende glansgraden, low-bake poeders, sublimatie poeders en fijnstructuur poeders.

Voor bewegende delen worden over het algemeen polyesther poeders gebruikt met een toevoeging, zoals ook gebruikt wordt in de auto-motive en carosserie bouw.
In principe zou het met een polyesther poeder goed moeten gaan, wij kunnen gepoedercoate platen metaal zelfs gewoon kanten zonder dat er barsten komen.

Het is dus geen probleem een body van een auto te poedercoaten, alleen is het even zoeken naar iemand die ook een losse moffel-oven heeft, de meeste coaters spuiten aan een lopende band.

Volgens mij heeft Kamp in Apeldoorn een oven en ook Aalderink in westerhaar.

" toevallig " ken ik beide goed.......... :wink: