poedercoaten of spuiten van de koets ............???

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

poedercoaten of spuiten van de koets ............???

Berichtdoor Götz » ma apr 04, 2011 8:13

Wie heeft er ervaring met het poedercoaten van een rallywagen. Gaat om de koets zoals onderkant, binnenruimten (motor, passagiers (incl. kooi) en kofferbak). Dus niet om het plaatwerk aan de buitenkant. Dat wordt "gewoon" gespoten.

Uiteraard worden alle andere delen zoals voor-, achteras enz natuurlijk gestraald en daarna gepoedercoat.
Götz
 
Berichten: 526
Geregistreerd: wo jan 23, 2002 16:34
Woonplaats: Hollandsche Rading

Berichtdoor ferry bakker » ma apr 04, 2011 8:28

Wat ik weet is dat de lak bij poedercoaten harder is en dus makkelijker de lak er af springt, maar verder wel mooi,
er mag geen plasic aan de auto zitten
1 nadeel boutgaten en moeren kunnen opnieuw getapt moeten worden als je er niks in of op doet.
ik laat veel motorvelgen poedercoaten en laat altijd bouten en moeten mee coaten.
verder zou ik niet weten waarom je het niet zou moeten doen, maar er zullen experts rond lopen hier :wink:
ferry bakker
 
Berichten: 767
Geregistreerd: ma sep 20, 2004 16:56
Woonplaats: Putten

Berichtdoor Dennis014 » ma apr 04, 2011 11:20

Waarom coaten?
Dat lijkt me toch lastiger en duurder dan wanneer je het gewoon laat spuiten....
Dennis014
 
Berichten: 117
Geregistreerd: ma jun 22, 2009 21:49
Woonplaats: Holten

Berichtdoor antoine.reekers » ma apr 04, 2011 12:59

Denk dat alles heel gauw scheurt en de stukken eraf springen zoals Ferry al aangaf de lak met poedercoaten is veel harder en aangezien de auto toch altijd iets beweegd zal de lak eraf springen of scheuren .

Mijn advies gewoon spuiten

P.'s. Je oude sierra begint ook Weer wat vorm te krijgen

Gr. Antoine
antoine.reekers
 
Berichten: 120
Geregistreerd: do jul 17, 2003 19:43
Woonplaats: kullekesdorp

Berichtdoor mantaboy » ma apr 04, 2011 13:16

In een Sierra is geen vorm te krijgen. :wink:

Ik zou ook gewoon spuiten, poedercoaten is wel te doen maar heeft ook zijn nadelen. Als je het goed laat doen springt het er niet snel af. Kijk maar naar een velg die van een goede laag poedercoating is voorzien, daar springt het ook niet makkelijk af als je een stoeprand raakt. Indien de voorbehandeling wat minder was wel.
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
Avatar gebruiker
mantaboy
 
Berichten: 10596
Geregistreerd: za okt 04, 2003 10:46
Woonplaats: Rucphen/AW

Berichtdoor herman rst » di apr 05, 2011 15:11

mantaboy schreef:In een Sierra is geen vorm te krijgen. :wink:


kan alleen maar een (sl)opel man zijn die zoiets zegt :twisted:
Afbeelding
Avatar gebruiker
herman rst
 
Berichten: 207
Geregistreerd: wo nov 11, 2009 21:01
Woonplaats: almelo

Berichtdoor briljant » di apr 05, 2011 17:25

Waarom dat nu weer.
Wij rijden nu Opel Monza, hier voor een Ford Sierra 4x4 Coswohrt.
Bastiaan van Lingen
Avatar gebruiker
briljant
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: di nov 12, 2002 19:45
Woonplaats: Hoogenweg

Berichtdoor herman rst » di apr 05, 2011 17:28

Ik denk dat je cosworth bedoeld Bastiaan??? :wink: :lol:

het was ook meer met een knipoog bedoeld hoor.
maar toch jammer dat je de overstap van ford naar opel hebt gemaakt en niet andersom :wink: :lol: :lol:

greetz Herman
Afbeelding
Avatar gebruiker
herman rst
 
Berichten: 207
Geregistreerd: wo nov 11, 2009 21:01
Woonplaats: almelo

Berichtdoor antoine » di apr 05, 2011 17:32

eerder een slimme keuze, hoeveel crossfordjes zie je tegenwoordig rijden in vergelijk met de diverse Opel's? :oops: :)
Afbeelding
Avatar gebruiker
antoine
 
Berichten: 3430
Geregistreerd: zo apr 07, 2002 14:02
Woonplaats: Ben jij gek

Berichtdoor kolkie » di apr 05, 2011 18:11

Denk ook dat je even moet gaan zoeken naar een poedercoater die een cabine heeft waar je een auto in kunt bakken :) .
kolkie
 
Berichten: 218
Geregistreerd: ma feb 20, 2006 13:56
Woonplaats: Vroomshoop/Den Bosch

Berichtdoor briljant » di apr 05, 2011 18:29

herman rst schreef:Ik denk dat je cosworth bedoeld Bastiaan??? :wink: :lol:

het was ook meer met een knipoog bedoeld hoor.
maar toch jammer dat je de overstap van ford naar opel hebt gemaakt en niet andersom :wink: :lol: :lol:

greetz Herman
oeps typevoudje. :oops:
Dat van de knipoog snap ik.
Maar je kunt met beide erg veel plezier beleven hoor. :D
Bastiaan van Lingen
Avatar gebruiker
briljant
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: di nov 12, 2002 19:45
Woonplaats: Hoogenweg

Berichtdoor Götz » di apr 05, 2011 18:54

kolkie schreef:Denk ook dat je even moet gaan zoeken naar een poedercoater die een cabine heeft waar je een auto in kunt bakken :) .


die is er m.i. wel ;-) Oven tot 212 graden en daarna een blanke laklaag over het poedercoaten heen.......... Vooraf natuurlijk alles stralen!
Götz
 
Berichten: 526
Geregistreerd: wo jan 23, 2002 16:34
Woonplaats: Hollandsche Rading

Berichtdoor herman rst » di apr 05, 2011 19:02

antoine schreef:eerder een slimme keuze, hoeveel crossfordjes zie je tegenwoordig rijden in vergelijk met de diverse Opel's? :oops: :)


ik weet er genoeg, maar zit dan ook best wel in het ford wereldje.
je kan het aan 2 kanten zien natuurlijk.
1. zonde dat ze ermee rijden want dan blijven er op een gegeven moment geen meer over.
2. juist ermee gaan rijden omdat dat de reden is dat deze specifieke wagens gebouwd zijn. (mijn persoonlijke voorkeur)
b.t.w. de echte mooie die b.v. naar concourse gaan enzovoorts blijven toch wel bestaan.

oeps typevoudje.
Dat van de knipoog snap ik.
Maar je kunt met beide erg veel plezier beleven hoor.


i know. vind het ook altijd mooi om die opeltjes te zien rijden hoor. heb er niks tegen maar ben gewoon een ford man in hart en nieren.

greetz Herman
Afbeelding
Avatar gebruiker
herman rst
 
Berichten: 207
Geregistreerd: wo nov 11, 2009 21:01
Woonplaats: almelo

Berichtdoor kraats » di apr 05, 2011 19:03

Götz schreef:
kolkie schreef:Denk ook dat je even moet gaan zoeken naar een poedercoater die een cabine heeft waar je een auto in kunt bakken :) .


die is er m.i. wel ;-) Oven tot 212 graden en daarna een blanke laklaag over het poedercoaten heen.......... Vooraf natuurlijk alles stralen!


Ik begrijp niet waarom je zo moeilijk doet. :?
Er zijn speciale coatings voor. De DAF van Rens van Dijk heeft dat ook, en na al die jaren nog steeds nieuwe wielkassen... :lol:
Die is een keihard materiaal, en blijft heel erg goed.
Greetz Theo,
Vroeger.... Toen de lucht schoon was en de sex vies...
Bougie verwijdert op verzoek van een aantal mensen met overdreven ingestelde virusscanners....
kraats
Lid van een team
 
Berichten: 1832
Geregistreerd: vr jan 18, 2002 19:39
Woonplaats: naast de buren

Berichtdoor Berto » di apr 05, 2011 20:57

Er zijn maar twee soorten poeders.
Epoxie polyesther poeder voor binnen en polyesther voor buiten.

Daarin zijn wel verschillende samenstellingen te krijgen, nl met verschillende glansgraden, low-bake poeders, sublimatie poeders en fijnstructuur poeders.

Voor bewegende delen worden over het algemeen polyesther poeders gebruikt met een toevoeging, zoals ook gebruikt wordt in de auto-motive en carosserie bouw.
In principe zou het met een polyesther poeder goed moeten gaan, wij kunnen gepoedercoate platen metaal zelfs gewoon kanten zonder dat er barsten komen.

Het is dus geen probleem een body van een auto te poedercoaten, alleen is het even zoeken naar iemand die ook een losse moffel-oven heeft, de meeste coaters spuiten aan een lopende band.

Volgens mij heeft Kamp in Apeldoorn een oven en ook Aalderink in westerhaar.

" toevallig " ken ik beide goed.......... :wink:
Sommige mensen zouden het fijn vinden om met hun mond vol tanden te staan...... :mrgreen:
Berto
 
Berichten: 909
Geregistreerd: ma sep 23, 2002 11:50
Woonplaats: Nijverdal


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 3 gasten

cron