De eisen aan de zelfbouw rolkooien zijn in Duitsland sinds 2010 al strenger dan de FIA-eisen. Vanaf vorig jaar was verplicht om dubbele flankbescherming te hebben met een kruis achter de stoelen. Bij de dubbele flankbescherming maakt het niet uit of het een kruis danwel twee stangen zijn. M.i.v. 2011 is hier aan toegevoegd dat bij de A-stijl er een extra versteving aangebracht moet worden.
Voor zover ik weet wordt een OMP-rolkooi beschouwd als een zelfbouwkooi. Dat betekent dat je in Nederland wel kunt starten zonder aanpassingen, maar voor de duitse wedstrijden bovenstaande aanpassingen moet uitvoeren. Hoe het zit met Sparco-rolkooien is mij niet bekend. De firma Sandtler uit Duitsland levert tegenwoordig ook rolkooien maar die zijn zonder certificaat. De alom bekende Theo vertelde mij in 2007 al dat de OMP-kooi in mijn 205-je wordt gezien als eigenbouw.
Overigens ben ik van mening dat de nederlandse KNAF geen toelichting hoeft te geven op buitenlandse eisen. Het is aan de deelnemers zelf om de reglementen te beoordelen. Het feit dat een auto in een voorgaande wedstrijd mogelijk ten onrechte is goedgekeurd levert geen verworven rechten op voor een volgende wedstrijd. Dit is natuurlijk wel bijzonder vervelend omdat je te goeder trouw naar een wedstrijd toe gaat.
Groet,
Rutger-Jan Hesselink