Let op! Afwijkende eisen rolkooi in Duitsland

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Let op! Afwijkende eisen rolkooi in Duitsland

Berichtdoor Campos » zo mei 01, 2011 17:09

Aangezien wij (en een flink aantal andere deelnemers) afgelopen weekend afgekeurd zijn tijdens de keuring voor de rallye Sulinger Land..

Let op; sinds januari van dit jaar wijken de Duitse reglementen af van de FIA Annexe J!
Wat exact de eisen zijn kan wellicht iemand anders vertellen, maar het komt er op neer dat je met een rolkooi die volgens Annexe J is gebouwd (dus zonder certificaat) niet altijd mag starten. Bij ons miste een stang van de A naar de B stijl (vlak boven de dorpel) en een kruis direct achter de stoelen.

Blijkbaar wisten sommige andere Nederlandse deelnemers en leden van de TC van de KNAF dit al wel, maar het is niet gecommuniceerd naar alle licentiehouders (of het heeft mij/ons niet weten te bereiken).
Vandaar dit topic, het kan anderen wellicht bij anderen die dit jaar van plan zijn in Duitsland te gaan rijden een hoop frustratie, tijd en geld schelen!
Avatar gebruiker
Campos
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: wo dec 10, 2003 12:44
Woonplaats: Arnhem

Berichtdoor Turboboost » zo mei 01, 2011 18:02

Binnen de challenge is dit al een tijdje terug bekend gemaakt. Via de knaf o.i.d. volgens mij niet (zou wel netjes zijn maar is dat hun taak?).

Wellicht had de organisatie van de rally zelf er ook nog wat extra aandacht aan kunnen besteden met zoveel buitenlandse equipes aan de start. :!: Toch merkwaardig altijd dat er dergelijke verschillen zijn c.q. worden gemaakt (NL/D).

Zonde! :?
Turboboost
 
Berichten: 1265
Geregistreerd: vr jun 28, 2002 17:25
Woonplaats: Almelo

Berichtdoor Angelique » zo mei 01, 2011 18:42

Onze kooi is vorig jaar al afgekeurd, tijdens de rally in Oberehe.

Wij dachten dat wij wel goed zaten met onze OMP kooi met certificaat. Helaas, een OMP rolkooi (met certificaat) wordt in Duitsland als eigenbouw rolkooi gezien, dus moet voldoen aan de regels van de DMSB. Het certificaat van OMP geeft alleen een materiaalspecificatie aan.

Dat betekent, een kruis achter de stoelen en een dubbele flankenbescherming. Dit jaar is daar nog een extra A stijl bijgekomen:

http://www.dmsb.de/downloads/610/A-Saeulen-Versteifung-Neuregelung.pdf
Avatar gebruiker
Angelique
 
Berichten: 50
Geregistreerd: vr okt 24, 2003 10:05

Berichtdoor Campos » zo mei 01, 2011 18:43

Turboboost schreef:Binnen de challenge is dit al een tijdje terug bekend gemaakt. Via de knaf o.i.d. volgens mij niet (zou wel netjes zijn maar is dat hun taak?).

Wellicht had de organisatie van de rally zelf er ook nog wat extra aandacht aan kunnen besteden met zoveel buitenlandse equipes aan de start. :!: Toch merkwaardig altijd dat er dergelijke verschillen zijn c.q. worden gemaakt (NL/D).

Zonde! :?

Tja het is uiteraard niemands taak, dus je kunt het anders dan jezelf dan ook niemand verwijten. Het zou wel een service kunnen zijn van of de knaf, of de organisatie van de rally, of wellicht ook rijders onderling.

Eigenlijk zou je voor een wedstrijd dus het reglement van het betreffende land/orgaan moeten lezen. Ik denk dat weinig mensen dit doen. Je gaat er eigenlijk toch vanuit dat FIA regels nageleefd worden, zeker op het gebied van rolkooien.
Avatar gebruiker
Campos
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: wo dec 10, 2003 12:44
Woonplaats: Arnhem

Berichtdoor MartijnB » zo mei 01, 2011 19:09

mooi is dat regels buiten het annex J/FIA
Zou dus betekenen dat veel Duitsers hun kooi eruit hebben kunnen slijpen en een nieuwe konden plaatsen.
Wel apart je kan toch niet zomaar reeds betaande en goedgekeurde kooien afkeuren ineens

Maar goed dat wij thuis zijngebleven dan.... Ook al heb ik een vd Heuvel kooi een buis net boven de dorpel heb ik niet.
Wel een kruis tussen de stijlen.
En ook geen kruis direct achter de stoelen maar in vanaf het dak B stijl na de achterbank.

Dat zou dus niet volstaan?


edit foutje ff over heen gelezen je had t over zelfbouw kooien zonder certificaat....

ja das ook vaak niet erg handig om zulke kooien in de auto te zetten.
Als hier in NL ooit andere eisen komen betreft kooien kan je ook wel eens gezeik krijgen daarmee als je een kooi hebt zonder certificaat.
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1950
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: GB

Berichtdoor john otten » zo mei 01, 2011 20:09

Nou Martijn geen angst na wat ik gisteren op de service heb opgevangen ging dit alleen om de volvo' en is dit een regel die in 2007 al ingevoerd is.
dus ja had wel iets eerder bekend gemaakt kunnen worden
Avatar gebruiker
john otten
 
Berichten: 102
Geregistreerd: do mei 28, 2009 8:04
Woonplaats: sibculo

Berichtdoor briljant » zo mei 01, 2011 20:16

john otten schreef:Nou Martijn geen angst na wat ik gisteren op de service heb opgevangen ging dit alleen om de volvo' en is dit een regel die in 2007 al ingevoerd is.
dus ja had wel iets eerder bekend gemaakt kunnen worden
Niet goed geluisterd John.
Eerste poster rijdt niet Volvo. :roll:
Bastiaan van Lingen
Avatar gebruiker
briljant
 
Berichten: 3178
Geregistreerd: di nov 12, 2002 19:45
Woonplaats: Hoogenweg

Berichtdoor astra driver » zo mei 01, 2011 22:15

MartijnB schreef:mooi is dat regels buiten het annex J/FIA
Zou dus betekenen dat veel Duitsers hun kooi eruit hebben kunnen slijpen en een nieuwe konden plaatsen.
Wel apart je kan toch niet zomaar reeds betaande en goedgekeurde kooien afkeuren ineens

Maar goed dat wij thuis zijngebleven dan.... Ook al heb ik een vd Heuvel kooi een buis net boven de dorpel heb ik niet.
Wel een kruis tussen de stijlen.
En ook geen kruis direct achter de stoelen maar in vanaf het dak B stijl na de achterbank.

Dat zou dus niet volstaan?


edit foutje ff over heen gelezen je had t over zelfbouw kooien zonder certificaat....

ja das ook vaak niet erg handig om zulke kooien in de auto te zetten.
Als hier in NL ooit andere eisen komen betreft kooien kan je ook wel eens gezeik krijgen daarmee als je een kooi hebt zonder certificaat.


Toen Anton moree algelopen jaar een kooi bij ons in de auto bouwde(opel astra), heeft hij ook een buis tussen de A en B stijl gemaakt. Toen zei hij dat dit volgens die nieuwe duitse regelementen is...
astra driver
 
Berichten: 355
Geregistreerd: wo dec 03, 2008 23:43
Woonplaats: ede

Berichtdoor MartijnB » zo mei 01, 2011 22:52

astra driver schreef:
MartijnB schreef:mooi is dat regels buiten het annex J/FIA
Zou dus betekenen dat veel Duitsers hun kooi eruit hebben kunnen slijpen en een nieuwe konden plaatsen.
Wel apart je kan toch niet zomaar reeds betaande en goedgekeurde kooien afkeuren ineens

Maar goed dat wij thuis zijngebleven dan.... Ook al heb ik een vd Heuvel kooi een buis net boven de dorpel heb ik niet.
Wel een kruis tussen de stijlen.
En ook geen kruis direct achter de stoelen maar in vanaf het dak B stijl na de achterbank.

Dat zou dus niet volstaan?


edit foutje ff over heen gelezen je had t over zelfbouw kooien zonder certificaat....

ja das ook vaak niet erg handig om zulke kooien in de auto te zetten.
Als hier in NL ooit andere eisen komen betreft kooien kan je ook wel eens gezeik krijgen daarmee als je een kooi hebt zonder certificaat.


Toen Anton moree algelopen jaar een kooi bij ons in de auto bouwde(opel astra), heeft hij ook een buis tussen de A en B stijl gemaakt. Toen zei hij dat dit volgens die nieuwe duitse regelementen is...


En dan nog hebben jullie een zelfbouw kooi.
Als er in 2012 iets wijzigd qua bouwontwerp kan je of de kooi aan laten passen. Of je hebt een probleem zonder papieren.

Daarom kan je beter vaak niet bezuingen en een kooi met certificaat nemen. Van de inmiddels bekende kooienbouwers in Nederland vd Heuvel Verbaas Preperations Moree Ad Verkuilen etc
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1950
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: GB

Berichtdoor MartijnB » zo mei 01, 2011 22:53

john otten schreef:Nou Martijn geen angst na wat ik gisteren op de service heb opgevangen ging dit alleen om de volvo' en is dit een regel die in 2007 al ingevoerd is.
dus ja had wel iets eerder bekend gemaakt kunnen worden


ok dan ik heb zoizo 2009 en 2010 in sulingen gereden dus dan hadden ze dat al wel gezegd.
en daarbij heb ik een fijne vd Heuvel kooi MET certificaat (ja ja Bijvelds liet Heuvel kooien inlassen destijds)
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1950
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: GB

Berichtdoor Campos » ma mei 02, 2011 8:29

MartijnB schreef:
john otten schreef:Nou Martijn geen angst na wat ik gisteren op de service heb opgevangen ging dit alleen om de volvo' en is dit een regel die in 2007 al ingevoerd is.
dus ja had wel iets eerder bekend gemaakt kunnen worden


ok dan ik heb zoizo 2009 en 2010 in sulingen gereden dus dan hadden ze dat al wel gezegd.
en daarbij heb ik een fijne vd Heuvel kooi MET certificaat (ja ja Bijvelds liet Heuvel kooien inlassen destijds)

Ik ook! Met dezelfde auto.. de goedkeuringssticker van 2010 van Sulingen zat zelfs nog op de auto. En ook vorig jaar hebben ze de kooipapieren bekeken.
Avatar gebruiker
Campos
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: wo dec 10, 2003 12:44
Woonplaats: Arnhem

Berichtdoor Götz » ma mei 02, 2011 10:28

Mijn ervaring is dat niet iedere kooibouwer graag een FIA-certificaat wil afgeven. Kost een hoop extra tijd en moeite voor ze ............. hier hebben ze m.i. vaak geen zin in.

Gelukkig heeft m'n nieuwe Benz wel een FIA-certificaat (al heeft dat best wat moeite gekost ......)
Götz
 
Berichten: 526
Geregistreerd: wo jan 23, 2002 16:34
Woonplaats: Hollandsche Rading

Berichtdoor MartijnB » ma mei 02, 2011 12:26

Campos schreef:
MartijnB schreef:
john otten schreef:Nou Martijn geen angst na wat ik gisteren op de service heb opgevangen ging dit alleen om de volvo' en is dit een regel die in 2007 al ingevoerd is.
dus ja had wel iets eerder bekend gemaakt kunnen worden


ok dan ik heb zoizo 2009 en 2010 in sulingen gereden dus dan hadden ze dat al wel gezegd.
en daarbij heb ik een fijne vd Heuvel kooi MET certificaat (ja ja Bijvelds liet Heuvel kooien inlassen destijds)

Ik ook! Met dezelfde auto.. de goedkeuringssticker van 2010 van Sulingen zat zelfs nog op de auto. En ook vorig jaar hebben ze de kooipapieren bekeken.


Ja maar je hebt geen cetrificaat. Vandaar dat je beter altijd een kooi met certificaat kan nemen scheelt je in de toekomst wellicht gezeik
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1950
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: GB

Berichtdoor Neill_s » ma mei 02, 2011 13:11

astra driver schreef:Toen Anton moree algelopen jaar een kooi bij ons in de auto bouwde(opel astra), heeft hij ook een buis tussen de A en B stijl gemaakt. Toen zei hij dat dit volgens die nieuwe duitse regelementen is...


Klopt, vorig jaar in Oberehe is daar al gedoe over geweest. Aangezien Anton daar ook gereden heeft was hij daar al van op de hoogte ;)
Neill_s
 
Berichten: 19
Geregistreerd: zo aug 09, 2009 16:10
Woonplaats: Raamsdonksveer

Berichtdoor Campos » ma mei 02, 2011 14:36

MartijnB schreef:
Campos schreef:Ik ook! Met dezelfde auto.. de goedkeuringssticker van 2010 van Sulingen zat zelfs nog op de auto. En ook vorig jaar hebben ze de kooipapieren bekeken.


Ja maar je hebt geen cetrificaat. Vandaar dat je beter altijd een kooi met certificaat kan nemen scheelt je in de toekomst wellicht gezeik

Jij bent voorzitter van stichting Open Deur, Martijn? ;)

Het gaat er mij meer om dat als het vorig jaar ook al zo was, waarom hebben ze er toen niets van gezegd, terwijl ze 'm gecontroleerd hebben.

In m'n eigen auto zit ook een kooi met certificaat, maar goed, die is nog niet klaar :oops:
Avatar gebruiker
Campos
 
Berichten: 1304
Geregistreerd: wo dec 10, 2003 12:44
Woonplaats: Arnhem

Volgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron