Pagina 2 van 2

BerichtGeplaatst: ma mei 02, 2011 19:30
door rutger205
De eisen aan de zelfbouw rolkooien zijn in Duitsland sinds 2010 al strenger dan de FIA-eisen. Vanaf vorig jaar was verplicht om dubbele flankbescherming te hebben met een kruis achter de stoelen. Bij de dubbele flankbescherming maakt het niet uit of het een kruis danwel twee stangen zijn. M.i.v. 2011 is hier aan toegevoegd dat bij de A-stijl er een extra versteving aangebracht moet worden.

Voor zover ik weet wordt een OMP-rolkooi beschouwd als een zelfbouwkooi. Dat betekent dat je in Nederland wel kunt starten zonder aanpassingen, maar voor de duitse wedstrijden bovenstaande aanpassingen moet uitvoeren. Hoe het zit met Sparco-rolkooien is mij niet bekend. De firma Sandtler uit Duitsland levert tegenwoordig ook rolkooien maar die zijn zonder certificaat. De alom bekende Theo vertelde mij in 2007 al dat de OMP-kooi in mijn 205-je wordt gezien als eigenbouw.

Overigens ben ik van mening dat de nederlandse KNAF geen toelichting hoeft te geven op buitenlandse eisen. Het is aan de deelnemers zelf om de reglementen te beoordelen. Het feit dat een auto in een voorgaande wedstrijd mogelijk ten onrechte is goedgekeurd levert geen verworven rechten op voor een volgende wedstrijd. Dit is natuurlijk wel bijzonder vervelend omdat je te goeder trouw naar een wedstrijd toe gaat.

Groet,

Rutger-Jan Hesselink :roll:

BerichtGeplaatst: ma mei 02, 2011 21:28
door Götz
rutger205 schreef:De eisen aan de zelfbouw rolkooien zijn in Duitsland sinds 2010 al strenger dan de FIA-eisen. Vanaf vorig jaar was verplicht om dubbele flankbescherming te hebben met een kruis achter de stoelen. Bij de dubbele flankbescherming maakt het niet uit of het een kruis danwel twee stangen zijn. M.i.v. 2011 is hier aan toegevoegd dat bij de A-stijl er een extra versteving aangebracht moet worden.

Rutger-Jan Hesselink


Dit zijn toch tegenwoordig de eisen van de FIA (als ik me niet vergis) .............

BerichtGeplaatst: di mei 03, 2011 18:25
door Terry Hinsen
mijn 205 heeft een omp kooi, maar heeft wel een echt certificaat erbij (zelfs een duitse;)) mijn oude 106 had een omp kooi maar daar kreeg is alleen maar een kartonnetje bij

ik ben vorig jaar gewoon gestart in sulingen, heb geen dubbele flankbescherming en ook geen kruis achterin, en de buizen van de a stijl staan zo ver van de stijl af dat een extra a stijl niet mogelijk is, deze komt dan tegen het stuur aan....

kan iemand mij vertellen of ik zo dan wel mag rijden? anders kan ik mijn inschrijving groenegau beter afzeggen

dus: omp kooi, met certificaat....

BerichtGeplaatst: di mei 03, 2011 18:37
door Cinq-Power
Zou dan gewoon even de org mailen, dan weet je het uit de beste bron die er is.

BerichtGeplaatst: di mei 03, 2011 20:20
door CoupeetjeJr
Over welke kooien gaat dit nu dan Schroef of las of beide?

BerichtGeplaatst: di mei 03, 2011 21:54
door Hans Poortman

BerichtGeplaatst: di mei 03, 2011 22:55
door Campos
Terry Hinsen schreef:mijn 205 heeft een omp kooi, maar heeft wel een echt certificaat erbij (zelfs een duitse;)) mijn oude 106 had een omp kooi maar daar kreeg is alleen maar een kartonnetje bij

ik ben vorig jaar gewoon gestart in sulingen, heb geen dubbele flankbescherming en ook geen kruis achterin, en de buizen van de a stijl staan zo ver van de stijl af dat een extra a stijl niet mogelijk is, deze komt dan tegen het stuur aan....

kan iemand mij vertellen of ik zo dan wel mag rijden? anders kan ik mijn inschrijving groenegau beter afzeggen

dus: omp kooi, met certificaat....

Terry, als jij een certificaat er bij hebt is het makkelijk, dan hoef je niets te doen.
Op de site van OMP staat trouwens ook per type of het een FIA annexe J kooi of een kooi met certificaat (ONS) betreft.
Jij zou dan de AB/106/126 kooi moeten hebben, die heeft als enige 205 kooi een ONS certificaat.

@Hans: Dat is alleen de wijziging per 1/1/2011. De andere wijzigingen zullen waarschijnlijk in het Duitse autosportjaarboek staan, die is alleen tegen betaling online te bestellen: https://www.dmsb.de/shop/shop_listing.h ... yMDjBEZAru

BerichtGeplaatst: di mei 03, 2011 23:28
door rutger205

BerichtGeplaatst: wo mei 04, 2011 8:21
door Campos
Aha kijk, thanks!

Voor de liefhebber, pagina 320 (van de pdf) en verder..

BerichtGeplaatst: zo mei 15, 2011 12:38
door Jaccoooo
Als je een kooi bouwt volgens het annexe J, moet je hem dan steeds aanpassen naar de nieuwe regels in de daaropvolgende jaren?

een schroefkooi met certificaat is nog wel steeds toegestaan in Duitsland?

BerichtGeplaatst: zo mei 15, 2011 13:29
door MartijnB
Als je een kooi hebt zonder KNAF certificaat dan moet je hem inderdaad steeds aanpassen aan de nieuwe Annex J regels Jacco

BerichtGeplaatst: zo mei 15, 2011 18:16
door sebas
rutger205 schreef: De alom bekende Theo vertelde mij in 2007 al dat de OMP kooi in mijn 205je gezien werd als zelfbouw


Dat kooitje heeft in ieder geval goed zijn best gedaan :wink:

BerichtGeplaatst: ma mei 16, 2011 11:33
door rallysport friesland
Dit s de mail die wij kregen naar aanleiding van het afkeuren van een rol kooi van een collega cub rijder:
Bij de technische keuring in Sulingen werd de rolkooi op de volgende punten afgekeurd:
De versterkingsbuizen bij de A-stijlen van de auto ontbraken.
In Nederland en bij de FIA zijn deze versterkingsbuizen verplicht voor zelfbouwkooien in auto's gehomologeerd na 1-1-2006. Deze kooien moeten voldoen aan Annexe J artikel 253-8 en voor deze versterkingsbuizen gelden artikelen 253-8.3.2.1.4 en 253-8.3.2.2.2, waarbij de versteviging volgens tekening 253-15 verplicht is als maat “A” groter is dan 200 mm. Deze versterkingsbuizen zijn echter facultatief voor auto's gehomologeerd voor die datum, dus bijv. voor de auto's uit de VOCH.
Deze versterking blijkt in Duitsland met ingang van 2011 algemeen verplicht gesteld voor alle zelfbouwkooien.

Deze versterking van de A-stijl wordt in Duitsland cruciaal gezien, vandaar de afkeur.
Wie dus in Duitsland wil gaan rijden, zal ingeval van een zelfbouwkooi moeten zorgen, dat deze A-stijl versterkingen zijn aangebracht. Let erop, dat deze versterking voldoet aan de FIA-eisen, dus zoals bijv. beschreven in het Nederlandse ASJ. In Duitsland kent men nog wel twee alternatieve oplossingen, maar beide zijn niet conform FIA en dus in bijv. Nederland niet toegestaan.
De versterkingen van bijv. de deurkruisen ontbraken.
Heel artikel 253-8 is van toepassing op zelfbouwkooien. Dat betekent dat de verstevigingen volgens 8.3.2.1.5 eveneens van toepassing zijn en dat dus ook bijv. de deurkruisen van minimaal 2 verstevigingen volgens 253-8.2.14 (zie ook tekening 253-34) moeten zijn voorzien. Ook andere kruisen (bijv. zoals in tek. 253-7) moeten van deze versterkingen voorzien zijn.
Deze verplichting geldt zowel in Nederland (FIA) als in Duitsland.
Hoewel reeds een aantal jaren ook in NL van toepassing, was dit gebrek in deze auto (helaas) nog niet eerder geconstateerd.
Check daarom, als je een zelfbouwkooi hebt, jaarlijks of er wijzigingen in de kooivoorschriften zijn en breng zonodig de vereiste wijziging aan.
Ter aanvulling: Een gecertificeerde rolkooi moet voldoen aan het bijbehorende certificaat en mag niet gewijzigd zijn (tenzij de wijziging certificeerd is).
Let echter op: een materiaalcertificaat is geen constructiecertificaat !!

Sander