Pagina 1 van 3

Gordels en H.A.N.S hoe en wat...

BerichtGeplaatst: di feb 05, 2013 15:48
door Jacco Hartog
Aart schreef:Daar veiligheid hoog in het vaandel staat in de rallysport gaan wij op vrijdagavond een optionele technische keuring toevoegen aan ons evenement.

Waarom?
Het afgelopen seizoen zijn er een aantal ongevallen geweest waarbij rugletsel is opgelopen. Men vermoedt dat dit te maken heeft met het niet op de juiste wijze toepassen van de combinatie stoel/gordels/HANS systeem.
Daarom gaat hierop een controle plaatsvinden met de leden van de equipe in de auto met gordels en HANS "wedstrijdklaar". Natuurlijk kost dit extra tijd, vandaar deze extra tijdsruimte op vrijdag.


(Discussie punt)


Wat gaat er nu precies bekeken worden...?
De hoogte gordel/Hans...
De bevestiging...

Tijdens de Exotic green was er ook al hoop gezeik om.
De wedstrijden erna hoor je er niets meer van.

En gaan er nu wederom auto`s afgekeurd worden..
Of is er een advies van hoe of wat?

Wat mag er nu.... en wat moet er..?

In de reglementen staat alleen dat de gordels recht moeten of het Max 45 graden naar beneden.
Maar aan bevolen is +/- 10 graden.


Is er iemand die precies kan uitlegen hoe en wat...?
Zodat iedereen goed voorbereid kan komen.

BerichtGeplaatst: di feb 05, 2013 16:40
door lange6
zoals ik van de week begreep van antione biesheuvel mogen de gordelgaten in de stoel NIET onder de schouders vallen en mag de hoek van de gordels niet teveel naar beneden wijzen,

weet zo niet hoeveel dat dan moet zijn

ga van de week toch langs biesheuvel want mijn stoelen zijn buiten de datum

BerichtGeplaatst: di feb 05, 2013 16:51
door red devil
En mischien ook belangrijk, vanaf wanneer gaat het nieuwe HANS systeem verplicht worden ??

BerichtGeplaatst: di feb 05, 2013 18:24
door Jacco Hartog
Voorlopig zijn beide systemen te gebruiken.

Maar welk systeem je ook gebruikt, wij zijn nu de eisen in combi met de gordels.
Wie kan er duidelijk uitleggen wat er moet.

BerichtGeplaatst: di feb 05, 2013 21:17
door Berto
Ik heb zelf nog geen HANS, ik heb geleend van Hans (W)
Ik ben wel van plan er 1 aan te schaffen.
Kan ik beter de nieuwe (serieus knaken) kopen of de "oude"

BerichtGeplaatst: di feb 05, 2013 22:03
door red devil
dat 'probleem' hebben wij ook.
kopen we nu de oude, die mischien binnenkort al wel niet meer mag, of moeten we een 'hoop' geld gaan neer leggen voor de nieuwe ?

Mischien wel handig om te weten

BerichtGeplaatst: di feb 05, 2013 22:09
door TWENGELTJE
Als je nu een ouwe type koopt en je moet over een paar jaar alsnog een nieuwe kopen ben je meer kwijt al zal de nieuwe dan misschien iets goedkoper zijn.
De nieuwe is wel een stuk veiliger. Er zijn al verschillende rijders geweest die nu met rugklachten zitten door het oude systeem dat verkeerd ondersteunt. Vraag dennis kuipers maar.

BerichtGeplaatst: di feb 05, 2013 22:29
door Berto
Klopt, maar je zit wel met zo'n 400-500 eu verschil....

BerichtGeplaatst: di feb 05, 2013 23:51
door MartijnB
Dus....

iemand die een stoel heeft gekocht. die net iets te klein is. mag na huis. En mag weer een bult geld gaan uitgeven voor een nieuwe stoel? :lol:

Zelfs al is ie nieuw uit de doos

Zolang de FIA de HANS nog toestaat (en dat doen ze voorlopig nog wel even) Kan de KNAF HANS niet weigeren volgens mij

En vaak word het eerst in WK verplicht. Dan in het jaar erop in het EK. En voordat het nationaal verplicht word ben je al snel weer 3 a 4 jaar verder

BerichtGeplaatst: wo feb 06, 2013 0:22
door henk 400rr
Soms ..... :roll:

BerichtGeplaatst: wo feb 06, 2013 8:50
door Jacco Hartog
Ja, met die stoel gaten snap ook niet helemaal....

Dus als je een kleine navigator heb dan kan het zijn dat je word afgekeurd..? omdat hij of zij te laag zit.
Zijn daar verschillende maten in dan qua hoogte van de gaten?
Of is dan een kussentje voldoende?

Het ijkt me toch goed dat er aangegeven word hoe en wat,
voor dat we met zijn alle grote discussies krijgen bij de keuring.

en er sommige als nog niet mogen starten...

BerichtGeplaatst: wo feb 06, 2013 9:44
door lange6
de gaten moeten boven de schouder zittten dus een kleine navi is vaak voordeliger,

weet niet wie t item in dakar heeft gezien met rene kuipers maar die had zijn stoel laten aanpassen zodat de gordels rechter op zijn schouder kwamen,
verwacht dat het zoiets is

BerichtGeplaatst: wo feb 06, 2013 10:05
door Jan Kamphuis
Zie art. 253 van het autosport jaarboek. Hier kan ik niets vinden over de hoogte van de gordel doorvoer in de stoelen. (kan er overheen gekeken hebben)
Het lijkt me logisch dat de schouder voor de gaten zit. Schouder lager betekend dat je als rijder/navi op en neer geschud kan worden en zit je schouder boven het gat dan trekt de gordel je continu naar beneden wat niet goed is voor je ruggewervel bij bumps etc.

BerichtGeplaatst: wo feb 06, 2013 10:42
door smeedy42
Ik denk dat het meer een kwestie is van het verkeerde gebruik van de gordels kwa breete ten opzicht van van het systeem. Dan moet de gordel noch in een bepaalde hoek zijn en als deze te zeer recht naar beneden loopt heb je het risico dat je bij een ongeluk zo in je stoel wordt gedrukt dat het gebeuren kan dat je rugewervels de druk niet aan kunnen en breken.Dit is afgelopen jaar in engeland bij de autospeedway een paar keer gebeurt en ze hebben er daar een studie van gemaakt en er is ook documentatie van wat de idiale hoek hoe een gordel in een auto bevestigt dient te worden.

BerichtGeplaatst: wo feb 06, 2013 11:13
door MartijnB
Maar even heel zwart wit gezien.

Normaal rij je met een kleine navigator. En heb je dus een redelijk kleine stoel.
Nu rij je voor de gelegenheid een keer met Egbert Kamp (Jouter zijn oude navi) die is 2 meter plus. En dan zou je dus ook een andere stoel moeten hebben. Of anders mag je mag je na huis....