Gordels en H.A.N.S hoe en wat...

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

HANS

Berichtdoor B Prins » wo feb 06, 2013 12:28

Even voor de goede orde het Hybride Systeem zoals Rene Kuipers deze demonstreerde tijdens Dakar is geen vervangend systeem van de bestaande HANS. Dit systeem is evenals de andere systemen gehomologeerd conform FIA 8858-2010. Het zal dus meer een persoonlijke keuze zijn .... budget-comfort en veiligheid spelen daarbij meer een rol.
Avatar gebruiker
B Prins
 
Berichten: 92
Geregistreerd: za okt 20, 2007 13:42
Woonplaats: Hengelo

Berichtdoor sebas » wo feb 06, 2013 12:31

Kijk dat is duidelijk!
sebas
 
Berichten: 1642
Geregistreerd: zo maart 17, 2002 19:16
Woonplaats: Graauw

Berichtdoor Escort MKII » wo feb 06, 2013 16:20

Enige tijd terug heb ik dit item ook al aangezwengeld (forum 3e RallyPro Circuit ......)
Heb contact gezocht met de organisatie en werd netjes en correct doorverwezen naar de KNAF site.

De eisen zijn te vinden op de website van de KNAF.
Het betreft de HANS guide 2007.

Wellicht kan dit voor velen duidelijkheid verschaffen, zolang men voldoet aan hetgeen hier geschreven staat kan men dus niet afkeuren op dit punt.

http://www.knaf.nl/media/34194/guide_hans_2007.pdf
Escort MKII
 
Berichten: 56
Geregistreerd: di okt 02, 2012 13:40
Woonplaats: Diepenveen

Berichtdoor Han » vr feb 08, 2013 9:09

Beste Mensen,

Er zijn bepaalde regels waar een H.A.N.S systeem aan moet voldoen en die regels zijn er al jaren.
Alleen gaan ze er dit jaar meer aandacht aan schenken, en daar zijn we open in naar jullie.
Laten we dus nou geen wilde verhalen gaan verzinnen zoals grote navigator, kleine navigator.
We moeten met zijn allen blij zijn dat we in Nederland de veiligheid hoog in het vaandel hebben staan.
Wie wil er nou tenslotte onveilig in zijn auto zitten :?: niemand toch :!:
Mochten er nog vragen zijn de meesten weten me wel te vinden.
http://www.autosportief.nl

22 Februari 4e Circuit Short Rally
7 September 32e Amsterdam Short Rally

Promo film Zandvoort 2012
Han
 
Berichten: 366
Geregistreerd: di nov 16, 2004 19:18
Woonplaats: Friesland

Berichtdoor Jaccoooo » za feb 09, 2013 9:10

Han schreef:We moeten met zijn allen blij zijn dat we in Nederland de veiligheid hoog in het vaandel hebben staan.
Wie wil er nou tenslotte onveilig in zijn auto zitten :?: niemand toch :!:


dus kun je de rijder/navi ook zelf de verantwoordelijkheid geven om bepaalde veiligheidsvoorzieningen te gebruiken of niet, maar in NL moeten we altijd voorop lopen met zulke dingen, ook voor diegene die af en toe een wedstrijdje wil rijden in een auto die geen 300pk heeft, zo dat het voor deze mensen zo langzaam aan onbetaalbaar word...........maar ja niet rijden is altijd nog het veiligst
Avatar gebruiker
Jaccoooo
 
Berichten: 935
Geregistreerd: vr nov 11, 2005 10:05
Woonplaats: Nijluusn

Berichtdoor Theo Dage » za feb 09, 2013 10:09

Jaccoooo schreef:dus kun je de rijder/navi ook zelf de verantwoordelijkheid geven om bepaalde veiligheidsvoorzieningen te gebruiken of niet, maar in NL moeten we altijd voorop lopen met zulke dingen, ook voor diegene die af en toe een wedstrijdje wil rijden in een auto die geen 300pk heeft, zo dat het voor deze mensen zo langzaam aan onbetaalbaar word...........maar ja niet rijden is altijd nog het veiligst


Jacco, uit jou bovenstaande opmerking blijkt dus dat het hard nodig is om deze controles uit voeren. Als je als equipe deze gedachte erop na houd geeft dat dus aan dat je het niet zo nauw neemt met de veiligheidsmaatregelen, sterker nog je vindt je eigen veilgheid niet eens belangrijk. Ik hoop voor jou dat je een goede ziektekosten verzekering heb waarin de medische kosten die het gevolg zijn van autosport gedekt zijn, zeker als blijkt dat de geeiste veilgheidsmaatregelen door jou niet of niet goed toegepast zijn/worden.

.
Als je denkt dat veilligheid "duur" is, probeer dan eens een ongeluk :!:
Avatar gebruiker
Theo Dage
 
Berichten: 1214
Geregistreerd: ma nov 03, 2003 19:00

Berichtdoor Jaccoooo » za feb 09, 2013 12:08

dat schrijf ik toch niet, ik heb het over je eigen verantwoordelijkheden nemen, en niet gelijk alles verplichten.
ik ben op dit moment aan het sparen voor gelaste kooi met certificaat, ipv de schroefkooi waar ik mee reed, maar als er steeds meer kosten bijkomen mbt duurdere HANSS systemen ed. is nu nog niet aan de orde maar ik voel het al aankomen,kan het er nog weleens op neer komen, dat de schroefkooi er weer ingaat en ik af en toe een circuitdag of driftdag ga rijden en geen rallys meer
Avatar gebruiker
Jaccoooo
 
Berichten: 935
Geregistreerd: vr nov 11, 2005 10:05
Woonplaats: Nijluusn

Berichtdoor henk 400rr » za feb 09, 2013 18:55

Ik begrijp de opmerking wel.

Het gaat zozeer nog niet over dat iets veilig is of niet,maar het puntje dat alles maar duurder en duurder en duurder doordat je keer op keer weer verplicht wordt om alles maar weer nieuw en duur aan te schaffen.

En dan denk je alles te hebben verzinnen ze weer wat nieuws wat je weer honderden euro's budget kost.

Als het zover is dan heb je de auto eindelijk FIA klaar en vlgs homologatie, kun je niet rijden omdat het budget weer in rook op gegaan is en als je dan wel weer budget hebt, dan is er weer een nieuwe regel waardoor je weer minder kan rijden of dat dan de FIA keur weer verlopen is en je weer van voren af aan kan beginnen.
Avatar gebruiker
henk 400rr
 
Berichten: 864
Geregistreerd: vr nov 21, 2003 17:58

Berichtdoor Jaccoooo » za feb 09, 2013 19:47

wij snappen elkaar Henk :wink:
Avatar gebruiker
Jaccoooo
 
Berichten: 935
Geregistreerd: vr nov 11, 2005 10:05
Woonplaats: Nijluusn

Berichtdoor MartijnB » za feb 09, 2013 20:27

Ik snap je ook heel goed hoor Johan...

Ik kan Henk zijn reactie dan ook prima begrijpen.

Maar waarom dan niet zo nu en dan een 200 wedstrijd rijden in Duitsland ofzo
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1950
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: GB

Berichtdoor Jan-Willem » za feb 09, 2013 20:51

En ik snap Johan en Henk ook wel.
En Martijn leg jij eens uit hoe het daar zit met verzekering en benodigde licenties!!
En de gevolgen ALS je de verzekering nodig hebt..
Jan-Willem
 
Berichten: 124
Geregistreerd: di jan 17, 2006 22:10
Woonplaats: Raalte

Berichtdoor MartijnB » za feb 09, 2013 21:03

200 wedstrijden schijnt met verzekering wat lastig te zijn idd Jan Willem

Maar de wedstrijden als Sulingen enzo is goed geregeld. En daar ben je verzekerd met je NLse EU licentie.

Ik hoorde in de wandelgangen dat een div5 cup ook meer de grens over gaat.
Die schijnen enkel de 3 H s te rijden in NL en de rest in Duitsland
Avatar gebruiker
MartijnB
 
Berichten: 1950
Geregistreerd: zo feb 24, 2002 1:31
Woonplaats: GB

Berichtdoor Jan-Willem » za feb 09, 2013 21:27

Sullingen valt dan toch ook onder de nederlandse kalender?
Dan moet je omdat je ook met nl licentie rijd toch ook voldoen aan de knaf regels!!
Jan-Willem
 
Berichten: 124
Geregistreerd: di jan 17, 2006 22:10
Woonplaats: Raalte

Berichtdoor Jaccoooo » za feb 09, 2013 21:31

MartijnB schreef:
Maar waarom dan niet zo nu en dan een 200 wedstrijd rijden in Duitsland ofzo


ik heb 2x een wedstrijd in Duitsland gereden, Bad Emstal en Gronegau.
ik heb in 2010 in Gronegau gereden met stoelen en gordels die in NL uitgehomologeerd waren, en waar je in Duitsland nog gewoon 5 jr. mee mag rijden in bepaalde nationale rallys en klasses, dat bedoel ik dus, in Duitsland snappen ze het wel.
ik heb niet de indruk dat daar zoveel meer ongevallen met ernstig letsel voorkomen
Avatar gebruiker
Jaccoooo
 
Berichten: 935
Geregistreerd: vr nov 11, 2005 10:05
Woonplaats: Nijluusn

Berichtdoor Jaccoooo » za feb 09, 2013 21:36

MartijnB schreef:
Ik hoorde in de wandelgangen dat een div5 cup ook meer de grens over gaat.
Die schijnen enkel de 3 H s te rijden in NL en de rest in Duitsland


de rijders die nu Div 5 rijden, reden voordat de Div5 bestond ook meestal deze wedstrijden, de meesten wonen ergens tussen de 3 H's en dan ben je ook zo in Duitsland
Avatar gebruiker
Jaccoooo
 
Berichten: 935
Geregistreerd: vr nov 11, 2005 10:05
Woonplaats: Nijluusn

VorigeVolgende

Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten