Pagina 2 van 3

HANS

BerichtGeplaatst: wo feb 06, 2013 12:28
door B Prins
Even voor de goede orde het Hybride Systeem zoals Rene Kuipers deze demonstreerde tijdens Dakar is geen vervangend systeem van de bestaande HANS. Dit systeem is evenals de andere systemen gehomologeerd conform FIA 8858-2010. Het zal dus meer een persoonlijke keuze zijn .... budget-comfort en veiligheid spelen daarbij meer een rol.

BerichtGeplaatst: wo feb 06, 2013 12:31
door sebas
Kijk dat is duidelijk!

BerichtGeplaatst: wo feb 06, 2013 16:20
door Escort MKII
Enige tijd terug heb ik dit item ook al aangezwengeld (forum 3e RallyPro Circuit ......)
Heb contact gezocht met de organisatie en werd netjes en correct doorverwezen naar de KNAF site.

De eisen zijn te vinden op de website van de KNAF.
Het betreft de HANS guide 2007.

Wellicht kan dit voor velen duidelijkheid verschaffen, zolang men voldoet aan hetgeen hier geschreven staat kan men dus niet afkeuren op dit punt.

http://www.knaf.nl/media/34194/guide_hans_2007.pdf

BerichtGeplaatst: vr feb 08, 2013 9:09
door Han
Beste Mensen,

Er zijn bepaalde regels waar een H.A.N.S systeem aan moet voldoen en die regels zijn er al jaren.
Alleen gaan ze er dit jaar meer aandacht aan schenken, en daar zijn we open in naar jullie.
Laten we dus nou geen wilde verhalen gaan verzinnen zoals grote navigator, kleine navigator.
We moeten met zijn allen blij zijn dat we in Nederland de veiligheid hoog in het vaandel hebben staan.
Wie wil er nou tenslotte onveilig in zijn auto zitten :?: niemand toch :!:
Mochten er nog vragen zijn de meesten weten me wel te vinden.

BerichtGeplaatst: za feb 09, 2013 9:10
door Jaccoooo
Han schreef:We moeten met zijn allen blij zijn dat we in Nederland de veiligheid hoog in het vaandel hebben staan.
Wie wil er nou tenslotte onveilig in zijn auto zitten :?: niemand toch :!:


dus kun je de rijder/navi ook zelf de verantwoordelijkheid geven om bepaalde veiligheidsvoorzieningen te gebruiken of niet, maar in NL moeten we altijd voorop lopen met zulke dingen, ook voor diegene die af en toe een wedstrijdje wil rijden in een auto die geen 300pk heeft, zo dat het voor deze mensen zo langzaam aan onbetaalbaar word...........maar ja niet rijden is altijd nog het veiligst

BerichtGeplaatst: za feb 09, 2013 10:09
door Theo Dage
Jaccoooo schreef:dus kun je de rijder/navi ook zelf de verantwoordelijkheid geven om bepaalde veiligheidsvoorzieningen te gebruiken of niet, maar in NL moeten we altijd voorop lopen met zulke dingen, ook voor diegene die af en toe een wedstrijdje wil rijden in een auto die geen 300pk heeft, zo dat het voor deze mensen zo langzaam aan onbetaalbaar word...........maar ja niet rijden is altijd nog het veiligst


Jacco, uit jou bovenstaande opmerking blijkt dus dat het hard nodig is om deze controles uit voeren. Als je als equipe deze gedachte erop na houd geeft dat dus aan dat je het niet zo nauw neemt met de veiligheidsmaatregelen, sterker nog je vindt je eigen veilgheid niet eens belangrijk. Ik hoop voor jou dat je een goede ziektekosten verzekering heb waarin de medische kosten die het gevolg zijn van autosport gedekt zijn, zeker als blijkt dat de geeiste veilgheidsmaatregelen door jou niet of niet goed toegepast zijn/worden.

.

BerichtGeplaatst: za feb 09, 2013 12:08
door Jaccoooo
dat schrijf ik toch niet, ik heb het over je eigen verantwoordelijkheden nemen, en niet gelijk alles verplichten.
ik ben op dit moment aan het sparen voor gelaste kooi met certificaat, ipv de schroefkooi waar ik mee reed, maar als er steeds meer kosten bijkomen mbt duurdere HANSS systemen ed. is nu nog niet aan de orde maar ik voel het al aankomen,kan het er nog weleens op neer komen, dat de schroefkooi er weer ingaat en ik af en toe een circuitdag of driftdag ga rijden en geen rallys meer

BerichtGeplaatst: za feb 09, 2013 18:55
door henk 400rr
Ik begrijp de opmerking wel.

Het gaat zozeer nog niet over dat iets veilig is of niet,maar het puntje dat alles maar duurder en duurder en duurder doordat je keer op keer weer verplicht wordt om alles maar weer nieuw en duur aan te schaffen.

En dan denk je alles te hebben verzinnen ze weer wat nieuws wat je weer honderden euro's budget kost.

Als het zover is dan heb je de auto eindelijk FIA klaar en vlgs homologatie, kun je niet rijden omdat het budget weer in rook op gegaan is en als je dan wel weer budget hebt, dan is er weer een nieuwe regel waardoor je weer minder kan rijden of dat dan de FIA keur weer verlopen is en je weer van voren af aan kan beginnen.

BerichtGeplaatst: za feb 09, 2013 19:47
door Jaccoooo
wij snappen elkaar Henk :wink:

BerichtGeplaatst: za feb 09, 2013 20:27
door MartijnB
Ik snap je ook heel goed hoor Johan...

Ik kan Henk zijn reactie dan ook prima begrijpen.

Maar waarom dan niet zo nu en dan een 200 wedstrijd rijden in Duitsland ofzo

BerichtGeplaatst: za feb 09, 2013 20:51
door Jan-Willem
En ik snap Johan en Henk ook wel.
En Martijn leg jij eens uit hoe het daar zit met verzekering en benodigde licenties!!
En de gevolgen ALS je de verzekering nodig hebt..

BerichtGeplaatst: za feb 09, 2013 21:03
door MartijnB
200 wedstrijden schijnt met verzekering wat lastig te zijn idd Jan Willem

Maar de wedstrijden als Sulingen enzo is goed geregeld. En daar ben je verzekerd met je NLse EU licentie.

Ik hoorde in de wandelgangen dat een div5 cup ook meer de grens over gaat.
Die schijnen enkel de 3 H s te rijden in NL en de rest in Duitsland

BerichtGeplaatst: za feb 09, 2013 21:27
door Jan-Willem
Sullingen valt dan toch ook onder de nederlandse kalender?
Dan moet je omdat je ook met nl licentie rijd toch ook voldoen aan de knaf regels!!

BerichtGeplaatst: za feb 09, 2013 21:31
door Jaccoooo
MartijnB schreef:
Maar waarom dan niet zo nu en dan een 200 wedstrijd rijden in Duitsland ofzo


ik heb 2x een wedstrijd in Duitsland gereden, Bad Emstal en Gronegau.
ik heb in 2010 in Gronegau gereden met stoelen en gordels die in NL uitgehomologeerd waren, en waar je in Duitsland nog gewoon 5 jr. mee mag rijden in bepaalde nationale rallys en klasses, dat bedoel ik dus, in Duitsland snappen ze het wel.
ik heb niet de indruk dat daar zoveel meer ongevallen met ernstig letsel voorkomen

BerichtGeplaatst: za feb 09, 2013 21:36
door Jaccoooo
MartijnB schreef:
Ik hoorde in de wandelgangen dat een div5 cup ook meer de grens over gaat.
Die schijnen enkel de 3 H s te rijden in NL en de rest in Duitsland


de rijders die nu Div 5 rijden, reden voordat de Div5 bestond ook meestal deze wedstrijden, de meesten wonen ergens tussen de 3 H's en dan ben je ook zo in Duitsland