Pagina 3 van 3

BerichtGeplaatst: za feb 09, 2013 22:06
door MartijnB
Jaccoooo schreef:
MartijnB schreef:
Maar waarom dan niet zo nu en dan een 200 wedstrijd rijden in Duitsland ofzo


ik heb 2x een wedstrijd in Duitsland gereden, Bad Emstal en Gronegau.
ik heb in 2010 in Gronegau gereden met stoelen en gordels die in NL uitgehomologeerd waren, en waar je in Duitsland nog gewoon 5 jr. mee mag rijden in bepaalde nationale rallys en klasses, dat bedoel ik dus, in Duitsland snappen ze het wel.
ik heb niet de indruk dat daar zoveel meer ongevallen met ernstig letsel voorkomen


Dat is Belgie hetzelfde

Nationaal mag je 10 jaar met een stoel. BK is ook 5 jaar.

Ikzelf geloof ook niet dat je met 5 jaar een versleten stoel hebt maar ja

BerichtGeplaatst: za feb 09, 2013 22:46
door Escort MKII
Een stoel zal in de regel niet na 5 jaar versleten zijn echter krijgt een stoel in een rally auto in die 5 jaar het nodige voor zijn kiezen, bevestigingspunten hebben het ondanks de weinige km's zwaar te verduren, jumps, rijder/navigator op zijn of haar plaats houden, soms door een (kleine) aanrijding een hoop G-krachten te verwerken krijgt en dan is het lastig vast te stellen of er misschien haarscheuren ontstaan waardoor er kans op afscheuren is.

Ergens moet een grens gesteld worden, neem nou je helm, wat heeft die te lijden? Ben je motorrijder (geen coureur/wedstrijdrijder) dan zegt niemand dat je om de 5 jaar je helm dient te vervangen terwijl veel motorrijders juist minder voorzichtig met hun helm omgaan dan de gemiddelde rally rijder/navigator.

By te way in Duitsland/België gaan geruchten dat div 5-achtige auto's binnen 1 of 2 jaar in de ban gaan.

Ook ik begrijp veel dingen niet betreffende regels die men in Nederland oplegt maar veiligheid is een van de (zo niet) belangrijkste zaken welke niet onderschat dienen te worden en dat dit gevolgen heeft voor de portemonee is een vervelende zaak maar veiligheid mag nooit ten koste gaan van geld.

BerichtGeplaatst: za feb 09, 2013 23:46
door henk 400rr
Op zich irriteert het wat dat omwille van "veiligheid" alles maar goed gepraat moet worden. 't klinkt mij wat hetzelfde in de oren als onze regering maar alles verhoogt omwille van het milieu.

De geloofwaardigheid vind ik twijfelachtig te noemen, waar voorheen een hoop zaken goed genoeg waren, moet je nu 5x zoveel investeren in zaken die je wellicht nooit gebruikt, vaak onnodig en gruwelijk veel geld kosten, ook omwille van het FIA labeltje en binnen de kortste keren weer vervangen moeten worden omwille van een datum.

Ter vergelijking, een stoel met FIA kost het dubbele (of meer) dan eentje zonder, ik heb ooit opmerkingen gehoord dat het materiaal anders zou zijn, naar mijn idee ook totale onzin, controleren kan je dat niet, dus die dat zegt moet je ook maar weer op z'n blauwe ogen geloven.

Ook de onzin dat stoelen versleten zouden zijn met 5 jaar, misschien voor een topteam, maar ver weg de meeste rijden niet zoveel en ook niet zo hard. Zelfs al staat de wagen is de stoel al "regel technisch" versleten.

Waarom zou je met je FIA gehomologeerde opgefokte fiat pinda die 2x per jaar een rally rijd vergeleken moeten worden met een WRC die 20x per jaar de paden onveilig maakt.

Het is allemaal wel leuk en aardig, maar het staat in geen verhouding allemaal.

Het kan best kloppen, dat er ook veranderingen in het buitenland komen, de DSMB is momenteel behoorlijk aan het rotzooien en ik hoor al een hoop mensen die er al geen zin meer in hebben dit jaar nog te starten.

Goed voorbeeld doet goed volgen, zullen we maar zeggen.

BerichtGeplaatst: za feb 09, 2013 23:52
door MartijnB
Henk

Waarom denk je dat de startvelden elk jaar minder worden.

En er vooral teams nog aan de start staan met behoorlijke budgetten......
De wat oudere auto s zie je nog maar nauwelijks.

Terwijl je die in Duitsland en Belgie nog wel ziet.

BerichtGeplaatst: zo feb 10, 2013 0:39
door henk 400rr
Waarom dacht je dat wij hier niet rijden, we willen wel, maar het is haast niet te doen.

Overigens voor de critici: Waar we in het buitenland reden kijken ze heus wel naar veiligheid, maar de kans dat je sowieso rijd is vele malen groter en de kans dat je afgekeurd wordt omdat je type plaatje niet op de auto zit is uiterst klein, ook zijn de kosten lager dan hier.

Het gerucht dat Duitse keurmeesters niet kunnen keuren is ook volslagen onzin, hun bevoegdheden zijn anders dan hier.

Het kan wel anders, maar ik zie dat niet meer gebeuren hier, persoonlijk vindt ik dat wel erg jammer. Ook de ontwikkelingen in het buitenland maken me wat zorgen, ik krijg ook niet het idee dat de sport en de belevenis ervan nog hoog in het vaandel staat.

We wachten af.

Overigens vindt ik het nieuwe HANS systeem wel beter dan het oude, hopelijk zakt de prijs nog wat.

BerichtGeplaatst: zo feb 10, 2013 9:30
door StevenK
henk 400rr schreef:Op zich irriteert het wat dat omwille van "veiligheid" alles maar goed gepraat moet worden. 't klinkt mij wat hetzelfde in de oren als onze regering maar alles verhoogt omwille van het milieu.

Nog los van de juridische (aansprakelijkheids)problemen voor organisatoren wanneer er eens iets mis gaat dat voorkomen had kunnen worden bij naleving van de FIA normen, is er het - veel grotere - vergunningenaspect.

Eén van de belangrijke redenen waarom we überhaupt nog vergunningen kunnen krijgen in Nederland, is dat we kunnen aantonen dat we conform FIA normen rijden en dat het daarom een veilige en schone sport is.

En ja, het kost bakken met geld en ik begrijp heel goed dat er mensen zijn die zeggen 'dat wil of kan ik niet betalen'.

BerichtGeplaatst: zo feb 10, 2013 15:52
door Escort MKII
"Eén van de belangrijke redenen waarom we überhaupt nog vergunningen kunnen krijgen in Nederland, is dat we kunnen aantonen dat we conform FIA normen rijden en dat het daarom een veilige en schone sport is."

Voldoen aan de FIA norm wil niet zeggen dat het een veilige sport en schone sport is, een snelheid sport als rally rijden draagt altijd gevaren met zich mee, voorschriften zoals uitgevaardigd door de FIA beperken de gevaren maar sluiten deze niet uit en laten we het over schoon maar niet hebben in ons land met milieu organisaties.

Nederland wil graag het beste jongetje van de klas wezen en organisaties hebben weinig keus maar het oogpunt van betalen wordt vaak afgedaan als "de mensen accepteren het wel" met als gevolg dat de animo voor de ons geliefde sport hard terrein aan het verliezen is, voor het doorsnee rally-team is het geen sinecure om überhaupt nog een budget bij elkaar te schrapen.

BerichtGeplaatst: zo feb 10, 2013 23:05
door Peer
De FIA norm is een algemeen geaccepteerde en erkende "best practice".
Als je daar van af wil wijken, dan zal je, als bond, aan moeten tonen dat je eigen voorstel minstens even goed (en veilig) is. Dat is wellicht niet onmogelijk, maar gaat wel veel geld kosten en dat moet toch weer ergens vandaan komen.... En zo is de cirkel weer rond.

BerichtGeplaatst: zo feb 10, 2013 23:40
door henk 400rr
Sorry hoor..

Maar hoor je als sportbond voor de rallysport niet je mogelijkheden af te tasten en te kijken waar gehandeld kan worden in het belang van de rijders en organisaties die je vertegenwoordigd?

Investeer dan en bekijk hoe je teruglopend aantal weer terug kan halen en de sport nieuw leven in kan blazen ipv lopen te klagen dat die mogelijkheden te onderzoeken geld kost.