Vragen over ontluchting remsysteem Seat Ibiza Cupra

Alles over techniek

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Vragen over ontluchting remsysteem Seat Ibiza Cupra

Berichtdoor RTV » ma jan 19, 2015 18:56

Hallo,

Ik loop al een tijdje mee in de rally-wereld en zit bij een rally team hier in de omgeving van Hardenberg.
Nou ben ik zelf monteur maar heb toch een vraag wat betreft de ontluchting van het remsysteem.

Het oude systeem zoals die erin zat waren 2 aparte remcircuits, kruislings gescheiden en met een remkracht verdeler tussen beide circuits.
Nou heb ik dit systeem veranderd, namelijk beide leidingen voor de achterwielen met elkaar verbonden d.m.v. een T-stuk die dus verloopt naar 1 enkele leiding.
Tussen de enkele leiding heb ik een remkrachtverdeler geplaatst, alles 3x ontlucht maar mijn rempedaal blijft sponsig, heb DOT 5.1 gebruikt, nieuw in de verpakking en dus niet los gestaan ivm vocht.

kan het zijn dat de krachten van beide leidingen elkaar tegenwerkt in het T-stuk ?

Afbeelding
RTV
 
Berichten: 1
Geregistreerd: ma jan 19, 2015 18:51

Re: Vragen over ontluchting remsysteem Seat Ibiza Cupra

Berichtdoor Peutje » wo maart 04, 2015 16:08

RTV schreef:kan het zijn dat de krachten van beide leidingen elkaar tegenwerkt in het T-stuk ?


Heb je dit probleem al gefixt?
Om je vraag te beantwoorden: nee, ze zullen elkaar nooit tegenwerken. (Er is immers maar een bron waar de remdruk vandaan komt nl. de HRC.)
De remdruk komt vanaf HRC via 1 leiding het T stuk in en wordt naar beiden zijden gesplits, iedere achterwiel krijgt dus de halve(!) remdruk (mits de beide leidingen dezelfde diameter hebben! ook beiden remcilinders aan de achterwielen moeten dezelfde diameter hebben... ik mag hopen dat dat ook zo is.... :wink: )

Nog een tip voor het ontluchten: als een HRC nieuw is of leeg is geweest, is het vaak erg lastig om alle lucht er (weer) uit te krijgen.
Wat dan vaak helpt is om de voorkant van de auto flink omhoog te krikken. Hierdoor komt de HRC onder een hoek te staan. Luchtbellen zoeken altijd het hoogste punt op. Nu dus aan de voorkant van de HRC waar de leidingen aangesloten zitten.
Je kan vervolgens met een easybleed kitje het reservoir op overdruk zetten, bv. 2bar uit een reservewiel. (doe even een spanbandje of tiewrap om HRC en reservoir, je wil niet dat het reservoir los schiet van de HRC!)
en vervolgens:
- ontluchten aan de leidingen waar ze vast zitten geschroefd aan de HRC. (poetslap erbij houden om vloeistof op te vangen)
- vervolgens ontluchten aan de 2 voorwielen
- vervolgens een eventuele hydraulische handrem cilinder en eventuele rembalans regelaar ontluchten (is soms ook lastig dus ook onder een helling hoek ontluchten!)
- als laatste de 2 achterwielen ontluchten
Dan zou alle lucht er toch echt uit moeten zijn.

NB: geen idee of een Ibiza er eentje heeft maar vergeet niet een eventuele hydraulische koppeling ook even te ontluchten. (wordt nog wel eens vergeten, maar de slave cilinder zit meestal aan het koppelingshuis en via geleidingswarmte wordt ook die cilinder + vloeistof bloedheet. Oude vloeistof kan dan gaan koken. Gevolg: je koppeling komt dan niet vrij... (been there, done that... en dan komt de auto bloedheet de KP af en rijdt rustig richting service en dan lijkt de koppeling het weer te doen... volgende KP: weer ellende...etc)


grt van een ex-rallyservice monteur
Peutje
 
Berichten: 1
Geregistreerd: di maart 03, 2015 15:57


Keer terug naar Techniek

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron