Van Pitstop.tv:
---
WRC Japan - Besttijd voor Atkinson in shakedown
09:20 29-09-2005
De Australiër Chris Atkinson heeft de beste tijd geklokt tijdens de shakedown voor de WK-rally van Japan. Met zijn parcourskennis was Atkinson bijna 4 seconden sneller dan Subaru-teamgenoot Petter Solberg.
Atkinson rijdt niet verloren op de proeven van de Japanse rally, die vorig jaar voor het eerst aan het WK werd toegevoegd en die voorheen bekend was als de rally van Hokkaido. De Australiër nam twee keer deel aan de Hokkaido en stond vorig jaar in de WK-proef aan de start met een Suzuki Ignis S1600.
Atkinson: "De rally van Japan is mijn tweede thuisrally. Ik ken de wegen en de omstandigheden goed. Ik heb hier de afgelopen twee jaar deelgenomen en we hebben hier ook goed gereden. Vorig jaar zette ik op de meeste proeven de beste tijd neer (in Super 1600 nvdr.). In 2004 lag het parcours er zeer verraderlijk bij in de vochtige omstandigheden. Dit jaar zou het droog kunnen blijven en dat zal het karakter van de proeven veranderen."
De Subaru-teamleiding heeft Atkinson onder druk gezet. De Aussie moet in Japan scoren voor Subaru, dat in het merken-WK volop in gevecht is met Ford voor de derde plaats. Ford ligt 4 punten voor op Subaru.
Sébastien Loeb, die in Japan derde moet worden om wereldkampioen te worden, klokte met zijn Citroën de vijfde tijd op 6 tienden van teammaat François Duval. Met co Sven Smeets was Duval derde.
Daniel Carlsson, die bij Peugeot Markko Martin vervangt, zette de achtste tijd neer. Martin slaat Japan over na de crash van twee weken terug in Wales, die het leven kostte van zijn co Michael Park.
De officieuze tijden:
1. Atkinson Subaru 3:06.6
2. Solberg Subaru 3:10.3
3. Duval Citroën 3:10.5
4. Grönholm Peugeot 3:10.6
5. Loeb Citroën 3:11.1
= Schwarz Skoda 3:11.1
7. Hirvonen Skoda 3:11.6
8. Carlsson Peugeot 3:11.7
9. Gardemeister Ford 3:12.2
10. Rovanpera Mitsubishi 3:12.4
11. Galli Mitsubishi 3:13.8
= Warmbold Ford 3:13.8
13. Kresta Ford 3:14.6
14. Panizzi Mitsubishi 3:15.8
15. Sola Ford 3:16.1
(pba)
© pitstop.tv
DOEI, Humphrey

Rijd nooit sneller dan je engelbewaarder kan vliegen.