WRC ADAC Rally Deutschland 2013

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor Ton » za aug 24, 2013 17:45

Unfall beim Showprogramm der Rallye Deutschland

Mit großem Bedauern bestätigt der Veranstalter, dass sich heute Nachmittag auf der Arena Panzerplatte ein Unfall ereignet hat.

Mit großem Bedauern bestätigt der Veranstalter, dass sich heute Nachmittag auf der Arena Panzerplatte ein Unfall ereignet hat, bei dem ein historisches Auto involviert war, das an einem Demonstrationsprogramm ohne sportliche Wertung teilnahm.

Das Auto, das von einem niederländischen Team gefahren wurde, kam im Bereich der Sprungkuppe Gina von der Strecke ab. Sicherheitskräfte waren sofort vor Ort, aber trotz ihrer Bemühungen erwiesen sich die Verletzungen des Fahrers und des Beifahrers als tödlich. Weitere Personen waren nicht in den Unfall verwickelt.

Alle Beteiligten der Veranstaltung übermitteln ihr tiefstes Mitgefühl und Beileid an die Angehörigen, Freunde und Betroffenen der tragischen Ereignisse des heutigen Tages.

Der zweite Durchgang der Arena Panzerplatte wurde abgesagt und die Wettbewerbsfahrzeuge über eine alternative Route zurück in den Servicepark nach Trier geführt.

Am Sonntag wird die Rallye gemäß dem ursprünglichen Zeitplan fortgesetzt.

Afbeelding

Wij zijn een paar jaar "buren" geweest tijdens het Eifel rallye Festival:
deze klap komt hard aan...........................wij zullen jullie nooit vergeten.

Gulf Star Team
Ton

Berichtdoor Ton » za aug 24, 2013 17:50

Nederlanders omgekomen bij rally in Duitsland

Rond het wereldkampioenschap rally nabij de stad Trier in Duitsland zijn zaterdag twee Nederlanders om het leven gekomen.

Foto: AFP

Het ongeluk gebeurde tijdens een demonstratie met oldtimers. De politie in Trier heeft een bericht hierover van het Duitse weekblad Focus bevestigd.

Het ongeluk gebeurde op een plek in het parcours waar de auto's over een heuvel rijden. Door de snelheid die de wagens hebben komen ze na het hoogste punt van de heuvel even los van de grond, ook wel de 'jump' genoemd. De Triumph TR7 waar de twee Nederlanders in zaten, week tijdens deze sprong af van het traject en crashte. De twee overleden ter plekke.

Omstanders raakten niet gewond door het ongeval. Het Openbaar Ministerie heeft laten weten het incident te onderzoeken. De organisatie heeft het programma voor zaterdag stilgelegd. Zondag gaat het evenement verder.

De normale bezetting van deze wagen betreft: Rob de Vos rijder en Marcel Benning navigator, maar of dit vandaag het geval is, kan ik niet zeggen.
Ton

Berichtdoor Neill_s » za aug 24, 2013 18:39

Eight_Gear schreef:
rallydre schreef:Het is een vertaling van t Duitse bericht. Als ik geen rally kende zou ik 'sprungschanze' ook zo vertalen. Heb de redactie gemaild in de hoop dat ze t aanpassen

Op nu.nl is het inmiddels aangepast.

Ik had het gezien, dat doen ze inderdaad netjes.
Neill_s

Berichtdoor Loabarg » za aug 24, 2013 19:05

Damian schreef:Ik las dat ook inderdaad, ik werd daar wel even pissed over. Heb ook gereageerd dat het een schande is. (takashuri)

Zag dat ze tekst aangepast hebben, alleen dat het een demonstratie is kan er ook nog wel vanaf.

Sterkte aan de nabestaanden en hen die het van dichtbij hebben meegemaakt. Weet dat er veel Nederlanders (officials) daar zijn.
Loabarg

Berichtdoor rimo1000 » za aug 24, 2013 19:07

Was er vandaag ook kon alleen de laatste proef kijken kom ik daar aan was alles net gecanceld veel sterkte aan de familie van het hele team
rimo1000

Berichtdoor rallyracesrouveen » za aug 24, 2013 19:20

Is er ook een livestream van de powerstage?
rallyracesrouveen

Berichtdoor Ton » za aug 24, 2013 19:36

130824 Triumph
Het betreurde duo De Vos/Benning in actie met hun Triumph TR7 V8

Eigenlijk wilde ik vanavond nog even in het servicepark in Trier bij de historische rallyauto's gaan kijken. Ik heb een groot zwak voor de 'Slowly Sideways'-groep van rallyfotograaf Reinhard Klein, die ieder jaar de ADAC Rallye Deutschland opluistert. Rallyhistorie is iets prachtigs, en het is goed om te zien dat deze steeds groter wordende groep van liefhebbers deze historie levend houdt. Ze gebruiken de auto's, die zoveel mogelijk in originele bestickering en uitvoering zijn, precies voor datgene waarvoor ze bedoeld zijn: rijdend op verharde en onverharde rallypaden. De mensen die dat doen zijn geen professionele rijders. Velen van hen hebben niet eens een licentie, wat voor deze 'demonstratieritten', zoals ze genoemd worden, ook niet verplicht is. Het gaat niet om een wedstrijd. Ze willen gewoon zoveel mogelijk plezier beleven met hun auto's en anderen plezier gunnen door ernaar te kijken.

Er zijn ook aardig wat Nederlanders in de 'Slowly Sideways'-groep actief. Voor twee van hen werd het optreden bij de ADAC Rallye Deutschland hun laatste evenement. Rob de Vos en Marcel Benning, waren al een aantal jaren met een prachtig opgebouwde Triumph TR7 V8 uit 1980 actief. Vorige maand nog, tijdens het Eifel Rallye Festival, werd hun auto door een publieksjury tot mooiste auto in het deelnemersveld gekozen. Ze waren er ook dit jaar in het voorprogramma van de WK-rally weer bij. Het regende op de zaterdagmiddag, nadat het WRC-veld de 40 kilometer lange legendarische klassementsproef 'Arena Panzerplatte' al had afgelegd, maar dat mocht de pret niet drukken. De duizenden toeschouwers hadden recht op een goede show. Zeker bij de heuvel 'Gina' (bij Nederlandse rallyliefhebbers ook bekend als 'dikke Bertha') stonden extra veel bezoekers. Nergens springen de auto's immers hoger en verder... Voor De Vos en Benning ging het mis. Ze kwamen met hun auto van het parcours af. Reddingwerkers waren direct ter plekke, maar de verwondingen van rijder en bijrijder bleken fataal.

Het is het zoveelste dodelijke ongeval in de autosport dit jaar. Een ongeluk komt nooit alleen, zeggen ze. Dat blijkt. 'Motorsport is dangerous', staat er heel vaak op toegangskaarten bij evenementen. Als je, zoals ik, nagenoeg wekelijks bij een race of rally bent, lees je daar maar al te makkelijk overheen. Maar het is natuurlijk wel keiharde realiteit. Honderd procent veilige autosport bestaat niet. Net zoals er geen honderd procent veilig wegverkeer bestaat. De menselijke factor speelt altijd een rol, en mensen maken nu eenmaal fouten. Ook de techniek is niet perfect, hoewel we dat soms graag willen geloven. En zeker bij historisch materiaal is er sprake van een groter risico dan bij moderne auto's, hoe goed voorbereid, gerestaureerd of geprepareerd ook.

Het is tragisch dat het zover kwam, en ik spreek mijn oprechte deelneming uit aan alle betrokkenen. Maar ik hoop tevens dat dit ongeluk nu niet tot allerlei overtrokken en overhaaste maatregelen leidt. De Vos en Benning deden iets wat ze leuk vonden, waarvan ze genoten, en waardoor ze ook duizenden anderen lieten genieten. Dat deden ze geheel vrijwillig, niemand dwong ze ertoe. Of ze zich voldoende bewust waren van alle risico's die daarmee verbonden zijn, weet ik niet. Ik kende ze niet persoonlijk, al heb ik meer dan eens bij meerdere evenementen met veel bewondering naar hun auto gekeken. Natuurlijk staan de media nu meteen weer vol met meldingen als 'Doden bij WK-rally in Duitsland', compleet met foto's van moderne WK-auto's erbij, die er in feite niets mee te maken hebben. Ik hoop dan ook dat de autosport hierdoor niet tezeer in een slecht daglicht komt te staan. Dat zou onterecht zijn, en dat zouden De Vos en Benning ook zeker niet hebben gewild.

Mannen, bedankt voor het kijkplezier dat jullie hebben geboden. Vaarwel!

René de Boer
Ton

Berichtdoor rally for ever » za aug 24, 2013 19:42

Verschrikkelijk nieuws weer dit!
Het houdt maar niet op dit jaar...... :cry:

Heel veel sterkte voor familie en vrienden!

Erwin en Sven van Linde

@ Ton; Perfect verwoord wat menigeen hier denkt ( denk ik )!
Doch jo ding, en lit de lju rabje! 8)
rally for ever

Berichtdoor djohac » za aug 24, 2013 19:50

http://www.jhvideo.be | Motorsport and Video
Afbeelding
djohac

Berichtdoor Loabarg » za aug 24, 2013 19:58

rally for ever schreef:Verschrikkelijk nieuws weer dit!
Het houdt maar niet op dit jaar...... :cry:

Heel veel sterkte voor familie en vrienden!

Erwin en Sven van Linde

@ Ton; Perfect verwoord wat menigeen hier denkt ( denk ik )!

Inderdaad Erwin, sluit me aan bij respectvolle commentaar van Ton
Loabarg

Berichtdoor Ton » za aug 24, 2013 20:52

Even een kleine rectificatie: de tekst komt van René de Boer, maar ik wilde jullie die niet onthouden, juist omdat ik daar voor 100% achter sta.
Ik heb beide jongens wel gekend en zo ook ervaren: positief voor de sport en behulpzaam voor iedereen.
.................................het is nog steeds niet te bevatten.
Ton

Berichtdoor Ton » za aug 24, 2013 22:33

Zojuist de eerste beelden gezien van de auto: uit piëteit wil ik eenieder verzoeken om die niet te plaatsen, mochten ze jullie onder ogen komen.
Ton

Berichtdoor Aeolus » za aug 24, 2013 23:11

Ton schreef:130824 Triumph
Het betreurde duo De Vos/Benning in actie met hun Triumph TR7 V8

Eigenlijk wilde ik vanavond nog even in het servicepark in Trier bij de historische rallyauto's gaan kijken. Ik heb een groot zwak voor de 'Slowly Sideways'-groep van rallyfotograaf Reinhard Klein, die ieder jaar de ADAC Rallye Deutschland opluistert. Rallyhistorie is iets prachtigs, en het is goed om te zien dat deze steeds groter wordende groep van liefhebbers deze historie levend houdt. Ze gebruiken de auto's, die zoveel mogelijk in originele bestickering en uitvoering zijn, precies voor datgene waarvoor ze bedoeld zijn: rijdend op verharde en onverharde rallypaden. De mensen die dat doen zijn geen professionele rijders. Velen van hen hebben niet eens een licentie, wat voor deze 'demonstratieritten', zoals ze genoemd worden, ook niet verplicht is. Het gaat niet om een wedstrijd. Ze willen gewoon zoveel mogelijk plezier beleven met hun auto's en anderen plezier gunnen door ernaar te kijken.

Er zijn ook aardig wat Nederlanders in de 'Slowly Sideways'-groep actief. Voor twee van hen werd het optreden bij de ADAC Rallye Deutschland hun laatste evenement. Rob de Vos en Marcel Benning, waren al een aantal jaren met een prachtig opgebouwde Triumph TR7 V8 uit 1980 actief. Vorige maand nog, tijdens het Eifel Rallye Festival, werd hun auto door een publieksjury tot mooiste auto in het deelnemersveld gekozen. Ze waren er ook dit jaar in het voorprogramma van de WK-rally weer bij. Het regende op de zaterdagmiddag, nadat het WRC-veld de 40 kilometer lange legendarische klassementsproef 'Arena Panzerplatte' al had afgelegd, maar dat mocht de pret niet drukken. De duizenden toeschouwers hadden recht op een goede show. Zeker bij de heuvel 'Gina' (bij Nederlandse rallyliefhebbers ook bekend als 'dikke Bertha') stonden extra veel bezoekers. Nergens springen de auto's immers hoger en verder... Voor De Vos en Benning ging het mis. Ze kwamen met hun auto van het parcours af. Reddingwerkers waren direct ter plekke, maar de verwondingen van rijder en bijrijder bleken fataal.

Het is het zoveelste dodelijke ongeval in de autosport dit jaar. Een ongeluk komt nooit alleen, zeggen ze. Dat blijkt. 'Motorsport is dangerous', staat er heel vaak op toegangskaarten bij evenementen. Als je, zoals ik, nagenoeg wekelijks bij een race of rally bent, lees je daar maar al te makkelijk overheen. Maar het is natuurlijk wel keiharde realiteit. Honderd procent veilige autosport bestaat niet. Net zoals er geen honderd procent veilig wegverkeer bestaat. De menselijke factor speelt altijd een rol, en mensen maken nu eenmaal fouten. Ook de techniek is niet perfect, hoewel we dat soms graag willen geloven. En zeker bij historisch materiaal is er sprake van een groter risico dan bij moderne auto's, hoe goed voorbereid, gerestaureerd of geprepareerd ook.

Het is tragisch dat het zover kwam, en ik spreek mijn oprechte deelneming uit aan alle betrokkenen. Maar ik hoop tevens dat dit ongeluk nu niet tot allerlei overtrokken en overhaaste maatregelen leidt. De Vos en Benning deden iets wat ze leuk vonden, waarvan ze genoten, en waardoor ze ook duizenden anderen lieten genieten. Dat deden ze geheel vrijwillig, niemand dwong ze ertoe. Of ze zich voldoende bewust waren van alle risico's die daarmee verbonden zijn, weet ik niet. Ik kende ze niet persoonlijk, al heb ik meer dan eens bij meerdere evenementen met veel bewondering naar hun auto gekeken. Natuurlijk staan de media nu meteen weer vol met meldingen als 'Doden bij WK-rally in Duitsland', compleet met foto's van moderne WK-auto's erbij, die er in feite niets mee te maken hebben. Ik hoop dan ook dat de autosport hierdoor niet tezeer in een slecht daglicht komt te staan. Dat zou onterecht zijn, en dat zouden De Vos en Benning ook zeker niet hebben gewild.

Mannen, bedankt voor het kijkplezier dat jullie hebben geboden. Vaarwel!

René de Boer

Mooie woorden van Rene ,Ton!

Reinier
Aeolus

Berichtdoor wopper » zo aug 25, 2013 8:19

Mooi stuk geschreven Rene......

Ik wens de nabestaanden heel veel sterkte toe in deze moeilijke dagen ...

R.I.P.
Gr.Wim
Never Drive Faster Than Your Angel Can Fly
wopper

Berichtdoor romar » zo aug 25, 2013 8:50

Strijd gaat verder!

In het voordeel van Sordo!

Neuville +3sec
romar

VorigeVolgende

Keer terug naar Wedstrijden