Hellendoornrally 2009

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor WRC fan » do sep 24, 2009 19:31

TWENGELTJE schreef:
A.H.S schreef:
erikjan schreef:
A.H.S schreef:Bij ons was het gat ook dieper de 2e doorkomst.
Sommige wagens hadden er meer problemen mee dan andere :roll:
Maar dit hoort toch ook bij rallyrijden,en bij asfalt worden toch ook de bochten uitgereden zodat de situatie ook veranderd.

tja, die Fordjes hebben een mega sneeuwschuiver die niet voor zand geschikt is...

Ze egaliseren de proef wel een beetje voor de rest :wink:
Maar ik vind juist het onverhard vaak het leukst om te zien.

Gezien de foto`s en filmpjes ben je niet de enige

Ik stond ook op KP 15. Was geen onverhard maar heel wel heel veel auto's met een beschadigde bumper. Is dus niet goed voor de auto dat onverhard.
WRC fan

Berichtdoor Leo » do sep 24, 2009 19:35

WRC fan schreef:
TWENGELTJE schreef:
A.H.S schreef:
erikjan schreef:
Maar dit hoort toch ook bij rallyrijden,en bij asfalt worden toch ook de bochten uitgereden zodat de situatie ook veranderd.

tja, die Fordjes hebben een mega sneeuwschuiver die niet voor zand geschikt is...

Ik stond ook op KP 15. Was geen onverhard maar heel wel heel veel auto's met een beschadigde bumper. Is dus niet goed voor de auto dat onverhard.

Wat is dan wel goed voor een auto, dat de turbo 1000 graden is.
en dat de motor en versnellingsbak en enz. voortdurend op de kop krijgen.
Rally is over landweggetjes, en als je auto alleen tegen asfalt kan dan moet je lekker naar Zandvoort of Assen gaan.
Leo

Re: uw official op stap

Berichtdoor Pleegje » do sep 24, 2009 19:48

uw official op stap schreef:Mijn verslag inclusief dringende oproep staan ook online:

http://www.motorautosport.nl/newsbringe ... DBbTRVDNca

Hoi Rinus,

leuk verhaal. Heb je niet voorbij zien komen op KP5. Mij kon je niet missen...geel/groen pak en een grote gele auto. :lol:
Pleegje

Berichtdoor WRC fan » do sep 24, 2009 19:50

Leo schreef:
WRC fan schreef:
TWENGELTJE schreef:
A.H.S schreef:
erikjan schreef:

Wat is dan wel goed voor een auto, dat de turbo 1000 graden is.
en dat de motor en versnellingsbak en enz. voortdurend op de kop krijgen.
Rally is over landweggetjes, en als je auto alleen tegen asfalt kan dan moet je lekker naar Zandvoort of Assen gaan.

Ik ben echt niet tegen onverhard ofzo. Maar die lange rechte halen op KP 11/14 is niet echt rallyrijden. Als je dat wil zien moet je misschien een keer naar autocross gaan :wink:
WRC fan

Berichtdoor Pruttel » do sep 24, 2009 19:55

De meeste WRC's en een groep andere auto's zijn niet voor gravel ingesteld en liggen daarom ook zo laag lijkt me, en om nou alleen voor die proef de hele auto aan te passen, dat gaat niet lukken. De klassiekers hebben er minder last van dacht ik, maar goed.
Het is een supermooie proef om te kijken, maar voor de auto's is het minder, dus ik vind dat de coureurs en de organisatie maar samen om tafel moeten gaan zitten en overleggen of die proef erin blijft of niet.
Pruttel

Berichtdoor Erik de Wild » do sep 24, 2009 19:59

Na mijn post heb ik leuke en goede reakties gelezen.
Wat zeker is, is dat de zand ondergrond van Nederland niet goed genoeg is (mijn mening) om competatief rally te rijden. Het voorbeeld Finland is naar mijn idee heel goed. Zelf naar 100 auto's blijft de ondergrond daar nagenoeg gelijk. Bij bv. Hellendoorn zal na een aantal auto's de zand ondergrond dusdanig veranderen dat de rest daar nadeel van heeft. OM NOG MAAR TE ZWIJGEN OVER HET VERSCHIL TUSSEN 4X4 EN 2WD.
De ondergrond achter de Mercedes dealer (proef Notter?) is beter geschikt en blijft bv. ook lang goed.

BV. Weijs jr. (en andere) kan het een aantal 4x4's knap moeilijkmaken, maar als hij als 15e over het zand onverhard komt (na de 4x4's) dan is de competitie al op voorhand verpest, en heeft hij veel kans op onnodige schade. Nu aas ik niet op de opmerking 'moet je ook maar een 4x4 kopen' want er zijn nog steeds mensen die heel veel (meer) fun halen uit een 2WD.

Barneveld zullen we de Honda ook weer van stal halen, maar daar zal het onverhard dezelfde manko's hebben ben ik bang.

Als je onverhard wil rijden...prima. Auto dusdanig prepareren en inschrijven in onverharde kampioenschappen (helaas niet in Nederland).
Nederland gewoon naar 100% asfalt!

Groet Erik
Erik de Wild

Berichtdoor Erik de Wild » do sep 24, 2009 20:02

Corne schreef:
WRC fan schreef:Ik ben echt niet tegen onverhard ofzo. Maar die lange rechte halen op KP 11/14 is niet echt rallyrijden. Als je dat wil zien moet je misschien een keer naar autocross gaan :wink:

Ben ik met je eens..

Ook de opmerkingen 'dan moet je maar gaan racen' vind ik wat kort door de bocht. Die auto's zijn gemaakt voor 100% asfalt, of 100% onverhard, een mix wordt dan gewoon heel moeilijk.. Zeker als het zo zwaar is als afgelopen weekend

Ik blijf erbij: laat de organisatie Ligtenberg gewoon 2 keer achter elkaar inplannen (als boucletje) zodat iedereen zijn auto er op aan kan passen, en de nadruk van zware proef er nog meer op wordt gelegd. Kan het publiek ook lekker het hele veld zien, om ze anderhalf uur later ofzo weer te zien. Ook geen heen-en-weerrijden

Je auto daar op aanpassen, hoe zie je dat voor je.......
Dat je in je service auto ook nog een gravel setup van 10k hebt liggen?
Zodat de topteams met veel geld, hiervan het meest kunnen profiteren?
Erik de Wild

Berichtdoor WRC fan » do sep 24, 2009 20:02

Erik de Wild schreef:Na mijn post heb ik leuke en goede reakties gelezen.
Wat zeker is, is dat de zand ondergrond van Nederland niet goed genoeg is (mijn mening) om competatief rally te rijden. Het voorbeeld Finland is naar mijn idee heel goed. Zelf naar 100 auto's blijft de ondergrond daar nagenoeg gelijk. Bij bv. Hellendoorn zal na een aantal auto's de zand ondergrond dusdanig veranderen dat de rest daar nadeel van heeft. OM NOG MAAR TE ZWIJGEN OVER HET VERSCHIL TUSSEN 4X4 EN 2WD.
De ondergrond achter de Mercedes dealer (proef Notter?) is beter geschikt en blijft bv. ook lang goed.

BV. Weijs jr. (en andere) kan het een aantal 4x4's knap moeilijkmaken, maar als hij als 15e over het zand onverhard komt (na de 4x4's) dan is de competitie al op voorhand verpest, en heeft hij veel kans op onnodige schade. Nu aas ik niet op de opmerking 'moet je ook maar een 4x4 kopen' want er zijn nog steeds mensen die heel veel (meer) fun halen uit een 2WD.

Barneveld zullen we de Honda ook weer van stal halen, maar daar zal het onverhard dezelfde manko's hebben ben ik bang.

Als je onverhard wil rijden...prima. Auto dusdanig prepareren en inschrijven in onverharde kampioenschappen (helaas niet in Nederland).

Groet Erik

Idd. Presies wat ik bedoelde. Zitten aardig op een lijn. :wink:
WRC fan

Berichtdoor Jaccoooo » do sep 24, 2009 20:15

Erik de Wild schreef:want er zijn nog steeds mensen die heel veel (meer) fun halen uit een 2WD.

Groet Erik

2WD,maar dan wel een RWD :wink:

100% asfalt ,liever niet,ik vind het prima zo,ik heb vorig jaar lichtenberg ook gereden,ik had meer problemen met de lengte van de rechte stukken dan de staat van het wegdek,ik ben overigens vorig jaar de Almere sprint ook gefinishd,gewoon uitkijken en niet overal vol doorpompen,dat is juist de charme en de kunst van het rallyrijden,een 100% asfalt industrieterrein dat vind ik dan weer minder.
Jaccoooo

Berichtdoor WILS SPORT » do sep 24, 2009 21:19

Corne schreef:
Erik de Wild schreef:Je auto daar op aanpassen, hoe zie je dat voor je.......
Dat je in je service auto ook nog een gravel setup van 10k hebt liggen?
Zodat de topteams met veel geld, hiervan het meest kunnen profiteren?

Het zijn toch eigenlijk alleen de topteams die er last van hebben? En die het ook kunnen betalen..
Ik heb echt 0,0 verstand van de techniek van de auto's, maar kun je die auto's er niet een beetje op aanpassen? Bijvoorbeeld iets hoger zetten ofzo. Schiet me niet af als ik ernaast zit.. :wink:

Hoger zetten is wat veel werk, en luistert erg precies in verband met o.a. uitlijning en gewichtsverdeling , en is dus niet zo maar te doen. Wij hadden wel aanpassingen gedaan aan de schokdempers en, als één van de weinigen, gravel/ onverhard banden voor op de auto.
Het helpt allemaal wel iets, maar het beste helpt nog altijd gewoon op tijd remmen voor zo'n kuil/bult. :oops:
Sander van Barschot
WILS SPORT

Berichtdoor whemink » do sep 24, 2009 22:29

Helemaal mee eens, ik ben ook van mening dat de slechtere stukken ( al dan niet in combinatie met goed verstand) juist mooi zijn en echt bij rallyrijden horen. Door dat goed in te schatten is er juist daar winst te halen. Bij veel rally's in nederland laait die discussie weer op, maar op de bewuste plekken staat altijd een hoop publiek en wordt ook vaak het klassement gemaakt.
whemink

Berichtdoor Leo » do sep 24, 2009 22:42

Jaccoooo schreef:
Erik de Wild schreef:want er zijn nog steeds mensen die heel veel (meer) fun halen uit een 2WD.

Groet Erik

2WD,maar dan wel een RWD :wink:

100% asfalt ,liever niet,ik vind het prima zo,ik heb vorig jaar lichtenberg ook gereden,ik had meer problemen met de lengte van de rechte stukken dan de staat van het wegdek,ik ben overigens vorig jaar de Almere sprint ook gefinishd,gewoon uitkijken en niet overal vol doorpompen,dat is juist de charme en de kunst van het rallyrijden,een 100% asfalt industrieterrein dat vind ik dan weer minder.

Johan ik ben het helemaal met je eens.
Goede pace note's maken, en dan luisteren en niet op zicht rijden.
Leo

Berichtdoor Dennis014 » do sep 24, 2009 22:54

whemink schreef:Helemaal mee eens, ik ben ook van mening dat de slechtere stukken ( al dan niet in combinatie met goed verstand) juist mooi zijn en echt bij rallyrijden horen. Door dat goed in te schatten is er juist daar winst te halen. Bij veel rally's in nederland laait die discussie weer op, maar op de bewuste plekken staat altijd een hoop publiek en wordt ook vaak het klassement gemaakt.

Ben het helemaal met je eens! Onverhard hoord gewoon bij de rallysport en als je dat niet wil of daar problemen mee hebt moet je een andere vorm van autosport zoeken. Ik snap best dat niet iedereen de financiele middelen heeft om meerdere set-ups te kunnen rijden. Maar het lijkt me toch dat je wel weet wat een rally inhoud voordat je er aan begint. Ik kan me niet voorstellen dat je raar op kijkt als je ineens onverhard tegen komt.
Als je graag alleen industrie proefen wilt rijden kun je naar mijn mening beter in assen of zandvoort gaan rijden, daar heb je mooi glade banen.
De charme van de sport zit hem voor mij, en ik denk voor heel veel rally fans, voornamelijk in de wisselende omstandigheden waar de rijders mee om moeten gaan.
Er is wel wat voor te zeggen dat het onverhard dan nog wel door te komen moet zijn. Als ik sommige foto's zie van de proef bij hellendoorn dan is dat onverhard wel heel dramatisch, maar dat er een gat ontstaat bij notter kan gebeuren. Heb ook genoeg onboards gezien waarbij rijders wel opletten en er voor op de rem gingen waardoor ze er prima doorheen kwamen.
Misschien is het een mogelijkheid om meer tijd tussen de proefen te zetten zodat proef geïnspecteerd kan worden en waarnodig een beetje bijgewerkt...
Dennis014

re

Berichtdoor MartijnB » do sep 24, 2009 23:58

Ga eens in Belgie of Duitsland rijden.....

Onverhard genoeg alleen de kwaliteit is stukken beter door de andere en stevigere ondergrond dan in Nederland
MartijnB

Berichtdoor David Westenbrink » vr sep 25, 2009 7:59

Waar zijn de tijden dat je in de rallysport nog moest overleven...

Niet zeiken... RIJDEN!
David Westenbrink

VorigeVolgende

Keer terug naar Wedstrijden