Hellendoornrally 2009

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor David Westenbrink » za sep 26, 2009 14:52

TWENGELTJE schreef:Ik zie een mega pukkel die een hoop commentaar heeft maar niet in het openbaar durft schijnbaar

Anoniem reageren was hier toch not done?

Een mega pukkel uut Möppelt. Wie bin ie daan? Kom vanavond maar naar de Kansel doen we een pilsje.
David Westenbrink

Berichtdoor Ned rally » za sep 26, 2009 15:30

WRC fan schreef:
kraats schreef:Ga eens naar http://nederlandrally.nl en dan naar official club Midden nederland. Dan kom je vanzelf de nodige info tegen.

Inderdaad. Bedankt, maar ik zie nu al wel dat ik die vier keer per jaar niet ga halen. Misschien later een keer :wink:

Martin, die 4x is geen verplichting!
Veenhuizen Groep Nederland Rally
Officialclub Midden-Nederland
www.nederlandrally.nl
Ned rally

Berichtdoor Ned rally » za sep 26, 2009 15:39

nokjeout schreef:
Volgens mij haal je nu wat zaken door elkaar.
Rallyproeven worden niet bemand door verkeersregelaars of BHV-ers maar door KNAF-officials/marshalls.
Verkeersregelaars kun je meestal ook wel vinden bij klassementsproeven, maar dan puur aan de voorafsluitingen, bij serviceterreinen e.d.. En uiteraard voldoen die aan de wettelijke voorschriften, anders mogen ze dat hesje niet dragen.
BHV = Bedrijfshulpverlening. Lijkt me niet echt van toepassing op een rallyproef.

Deze KNAF-officials/marshalls. zijn niet bevoegd volgens de wet.
Graag even een wet artikel om deze bevoegheid te onderbouwen.
Dus moeten bhvers/rode kruis of verkeers regelaars er bij aanwezig wezen naast de knaf medewerker.
In de vergunning aanvraag praat je over bhv of ehver
Verkeersregleraar of ehbo of rode kruis medewerkers.
Eventueel aangevuld met beveiling of me.
De boven genoemde titels zijn wettelijk erkend.
Volgens de vergunning aanvraag wordt mensen massa als verkeer gezien.
Om mensen aan te spreken moet je verkeersregelaar of stadwacht/politie wezen. Its a simpel zegt de vergunning.

Bij een ongeluk moet er een bhver/rode kruis in de buurt wezen om hulp te regelen en te bieden en de verkeers regelaar moet het publiek op afstand houden.Zodat bhv de coureurs hulp kan geven en regelen.
De knaf baco mag in deze situatie met een vlag zwaaien niet meer en minder, daarbij mag hij of zij een nieuw lintje spannen als deze kapot is.
Hij of zij staat er om de rally auto's te begeleiden en toezien op de aflinting. nikts meer en minder.
Dat is zijn of haar taak.

Wil zo gele hes meer dan zal deze opgeleid moeten zijn, en dient dit zichtbaar kenbaar te moeten maken.

Volgens mij nog nooit een vergunning voor een rally/klassementsproef inhoudelijk gelezen...

Kan je vertellen dat de letterlijke teksten in vergunningen toch heel anders zijn dan jij verteld!
Veenhuizen Groep Nederland Rally
Officialclub Midden-Nederland
www.nederlandrally.nl
Ned rally

Re: RallyReport

Berichtdoor LOHtje » za sep 26, 2009 19:07

TWENGELTJE schreef:
LOHtje schreef:Zojuist even RR gekeken op internet. Zie kritiek op het verslag dat alleen over de top gaat die zendtijd heeft ingekocht, maar hoe je het ook bekijkt, hij staat er en dag later wel met een verslag dat top in elkaar zit!
Dit jaar voor het eerst zelf een hele uitzending in elkaar moeten draaien en monteren en ik kan je zeggen dat dat tegenvalt.
Straks deel 2 van RR kijken, altijd leerzaam :-)

Heel goed dat jij dit in elkaar draait steef, wacht vol spanning op maandag
P.S de uitzending van RR van vanmiddag is de herhaling van vorige week
Deel 2 is morgen

Klopt, bedoel ook zondag, maar was door afgelopen week ff de telling van de dagen kwijt :-)
LOHtje

Berichtdoor Jaccoooo » za sep 26, 2009 19:13

rally-idioot schreef:Bij de samenvatting op de LOH werd ook gezegd door Altena dat zijn stuur inderdaad uit zijn handen schoot, en dat hij daardoor in de sloot belandde.

dat zeg ik, of dacht je dat ik dat zelf bedacht had :wink:
Jaccoooo

Berichtdoor nokjeout » za sep 26, 2009 20:35

Een mega pukkel uut Möppelt. Wie bin ie daan? Kom vanavond maar naar de Kansel doen we een pilsje.

Volgende week in Assen toch bij de bqq met ronald Oeps te veel gezegt :oops:
nokjeout

Berichtdoor mantaboy » ma sep 28, 2009 9:27

nokjeout schreef:
Nokjeout..
Misschien is het een idee om je eerst eens te verdiepen in wat een official kan en mag. En ook wat de eisen zijn voordat je je official mag noemen. Verder de regels die jij zegt..gelden voor openbaar terrein en dat is een rally-proef niet. En op een afgesloten terrein bepaalt de organisatie wie verantwoordelijk is voor bepaalde zaken.

Ach ik doe meer dan rallysport pers en kan vergelijken.
Ben baco bij wieler/skeeler wedstrijden met licentie om te fotograferen bij wielerkoersen en skeeler wedstrijden.
Ja ja daar moet je ook diploma's voor halen anno 2009 om te fotograferen.
Dit is puur een verzekering technisch verhaal.
Geld voor knaf net zo.
Je hebt een licentie van de knaf dat je verzerkerd bent voor het lint.
En voor toezicht houden op het publiek en aflintting nikts meer.

die jij zegt..gelden voor openbaar terrein

Klopt je praat in de vergunning aanvraag over een openbaar gesloten terrein
Daar bepaald mede de gemeente over.
De gemeente geeft de eisen aan waar je aan moet voldoen.
En geloof mij de gemeenten wijken niet af van regels ,maar organisatie's wel omdat ze de kennis gewoon niet in huis hebben.

En aan kennis ontbreekt het daar nog wel eens, in die gele knaf hesjes.
Hier laat ik het bij

Hier ontbreekt het duidelijk aan kennis. Toevallig heb ik zeer goede connecties bij zowel een organisator en gemeente (zelf actief in, vader beoordeeld mede vergunningaanvragen) en kan je meteen uit je droom helpen. De gemeente verleend een vergunning indien de organisator van in dit geval een rally een sluitend veiligheidsplan en verkeersplan kan overleggen. Hiervoor moeten voor het verkeersplan op bepaalde punten verkeersregelaars aanwezig zijn, in overleg bij in ieder geval de start van een klassementsproef een bergingsvoertuig en ambulance geschikt voor evenementen, voldoende afzetting volgens veiligheidsplan met bemanning in de vorm van officials die in dat geval verantwoordelijk zijn voor het aan hun toegewezen gedeelte. De gemeente schuift dus in de vergunning de verantwoordelijkheid op het afgesloten deel af aan de organisator in samenspraak met de ordediensten (oa politie) echter is het wel zo dat in geval van calamiteiten de organisatie altijd over ruled word door de gemeente als hoofdverantwoordelijke. Daarom word tegenwoordig ook vaak een calamiteitenplan gevraagd bij een vergunningaanvraag. Hierin word gewaarborgd dat de instanties zoals beschreven in de vergunning direct in verbinding kunnen staan met de organisatie en dus eventueel mogen ingrijpen indien noodzakelijk ten alle tijden in overleg met de organisatie. Dit ter voorkoming van een onverwachte politievoertuig verschijning op een KP als deze verreden word.

Oja, voor je over een wetten begint, denk eens aan een apv en vergunningaanvraag waarin afgeweken mag worden van bepaalde wetgeving.

Zo duidelijk voor je?
www.bebocars.nl --> In de nieuwe teamkleuren.
mantaboy

Berichtdoor briljant » ma sep 28, 2009 16:22

mantaboy schreef:
nokjeout schreef:
Nokjeout..
Misschien is het een idee om je eerst eens te verdiepen in wat een official kan en mag. En ook wat de eisen zijn voordat je je official mag noemen. Verder de regels die jij zegt..gelden voor openbaar terrein en dat is een rally-proef niet. En op een afgesloten terrein bepaalt de organisatie wie verantwoordelijk is voor bepaalde zaken.

Ach ik doe meer dan rallysport pers en kan vergelijken.
Ben baco bij wieler/skeeler wedstrijden met licentie om te fotograferen bij wielerkoersen en skeeler wedstrijden.
Ja ja daar moet je ook diploma's voor halen anno 2009 om te fotograferen.
Dit is puur een verzekering technisch verhaal.
Geld voor knaf net zo.
Je hebt een licentie van de knaf dat je verzerkerd bent voor het lint.
En voor toezicht houden op het publiek en aflintting nikts meer.

die jij zegt..gelden voor openbaar terrein

Klopt je praat in de vergunning aanvraag over een openbaar gesloten terrein
Daar bepaald mede de gemeente over.
De gemeente geeft de eisen aan waar je aan moet voldoen.
En geloof mij de gemeenten wijken niet af van regels ,maar organisatie's wel omdat ze de kennis gewoon niet in huis hebben.

En aan kennis ontbreekt het daar nog wel eens, in die gele knaf hesjes.
Hier laat ik het bij

Hier ontbreekt het duidelijk aan kennis. Toevallig heb ik zeer goede connecties bij zowel een organisator en gemeente (zelf actief in, vader beoordeeld mede vergunningaanvragen) en kan je meteen uit je droom helpen. De gemeente verleend een vergunning indien de organisator van in dit geval een rally een sluitend veiligheidsplan en verkeersplan kan overleggen. Hiervoor moeten voor het verkeersplan op bepaalde punten verkeersregelaars aanwezig zijn, in overleg bij in ieder geval de start van een klassementsproef een bergingsvoertuig en ambulance geschikt voor evenementen, voldoende afzetting volgens veiligheidsplan met bemanning in de vorm van officials die in dat geval verantwoordelijk zijn voor het aan hun toegewezen gedeelte. De gemeente schuift dus in de vergunning de verantwoordelijkheid op het afgesloten deel af aan de organisator in samenspraak met de ordediensten (oa politie) echter is het wel zo dat in geval van calamiteiten de organisatie altijd over ruled word door de gemeente als hoofdverantwoordelijke. Daarom word tegenwoordig ook vaak een calamiteitenplan gevraagd bij een vergunningaanvraag. Hierin word gewaarborgd dat de instanties zoals beschreven in de vergunning direct in verbinding kunnen staan met de organisatie en dus eventueel mogen ingrijpen indien noodzakelijk ten alle tijden in overleg met de organisatie. Dit ter voorkoming van een onverwachte politievoertuig verschijning op een KP als deze verreden word.

Oja, voor je over een wetten begint, denk eens aan een apv en vergunningaanvraag waarin afgeweken mag worden van bepaalde wetgeving.

Zo duidelijk voor je?
Jij snapt tenminste hoe het werkt JP. :wink:
Bastiaan van Lingen
briljant

Berichtdoor Wolter » di sep 29, 2009 9:39

JoostS schreef:Heb helemaal geen zin om in de discussie mee te willen doen, maar ik wil toch even het volgende melden.
De verdeling van het aantal officials per bocht/proef kan naar mijn idee soms ook beter.
Het kan best zijn dat dat zo afgesproken is volgens het veiligheidsplan, maar dan moet daar misschien naar gekeken worden.

Zag het in Hellendoorn ook weer, op een redelijk langzaam punt, wat goed af te zetten is staan 4 officials. Eén ervan fluit op een scouting-fluitje, de andere staat foto's te maken en nog twee andere officials staan met hun handen in hun zakken te kijken.
Mij maakt het allemaal niet veel uit, maar het is wel een idee om te kijken naar de efficiëntie van de officialplaatsing.

Ja, dat valt me soms ook op.
Maar ik denk dat het een kwestie is van: ''ik wil wel helpen als official, maar dan wel met 4 vrienden van me''. En dan zet je ze dus allemaal bij een bepaalde situatie neer. Als je dan gaat spreiden kan dat misschien op weerstand stuitten. Ik weet niet of dit in de praktijk ook zo gebeurd, maar ik vermoed het.
Ben het iig wel met je eens dat het niet altijd evenredig verdeeld is en dat om de efficiëntie te verhogen je moet kijken naar een goed gebalanceerde spreiding.
En de efficiëntie verhogen dat moet, want blijkbaar is er geen juiste verhouding tussen KP's/KM's en officials en is er blijkbaar niet voldoende aanwas om het tekort aan te vullen. (Officialvergrijzing?)
Wolter

Berichtdoor Maarten » di sep 29, 2009 10:00

Wolter schreef:En de efficiëntie verhogen dat moet, want blijkbaar is er geen juiste verhouding tussen KP's/KM's en officials en is er blijkbaar niet voldoende aanwas om het tekort aan te vullen. (Officialvergrijzing?)

Interessant. TAC Rally dit jaar was maar 4 verschillende proeven. Maar die werden wel 4 keer verreden, zodat je een volwaardige rally hebt met 16 KP's. Maar wíl je als rijder wel 4x dezelfde proeven ;)
Gr. Maarten Ruijten
Maarten

Berichtdoor Wolter » di sep 29, 2009 10:05

Maarten schreef:
Wolter schreef:En de efficiëntie verhogen dat moet, want blijkbaar is er geen juiste verhouding tussen KP's/KM's en officials en is er blijkbaar niet voldoende aanwas om het tekort aan te vullen. (Officialvergrijzing?)

Interessant. TAC Rally dit jaar was maar 4 verschillende proeven. Maar die werden wel 4 keer verreden, zodat je een volwaardige rally hebt met 16 KP's. Maar wíl je als rijder wel 4x dezelfde proeven ;)

Ik bedoel de efficiëntie verhogen dmv een juiste spreiding in de plaatsing van officials op een proef. Niet in het aantal verschillende kp's afgezet tegen km's waardoor de wedstrijd er anders uit gaat zien. 4 keer dezelfde proef wordt ook een beetje te veel van het goede.;)
Wolter

Berichtdoor Maarten » di sep 29, 2009 10:09

Laten we dat maar als laatste redmiddel houden :wink:
Gr. Maarten Ruijten
Maarten

Berichtdoor GérardWRM » di sep 29, 2009 10:36

Maarten schreef:Laten we dat maar als laatste redmiddel houden :wink:

wellicht een idee om ze twee keer andersom te rijden ,,, :)
(is het een hele andere proef ,, uitdaging )
GérardWRM

Berichtdoor Wolter » di sep 29, 2009 10:42

GérardWRM schreef:
Maarten schreef:Laten we dat maar als laatste redmiddel houden :wink:

wellicht een idee om ze twee keer andersom te rijden ,,, :)
(is het een hele andere proef ,, uitdaging )

Alle bochten worden dan anders: ook met aflinten, uitremzone's, publiekspunten en dergelijke.
Op zich wel een leuk idee trouwens! Maar of je er veel mee opschiet; ik denk het niet.
Wolter

Berichtdoor Frevo » di sep 29, 2009 10:52

Als official wordt je er natuurlijk ook weleens moedeloos van.. :wink:

Afbeelding
Afbeelding
www.autofotografie.nl
Trotse vader van Sebastiaan (05-08-2007) en Lauren (28-10-2009)
Frevo

VorigeVolgende

Keer terug naar Wedstrijden