WRC; nieuws en geruchten

Alles over wedstrijden in Nederland en daarbuiten

Moderators: admin, Rallysport.nl, StevenK

Berichtdoor sebas » wo okt 30, 2013 20:22

Daarom was zijn Ford ook wat langzamer afgelopen weekend :wink:
sebas

Berichtdoor Boes » wo okt 30, 2013 22:59

Hmmm, ik weet niet of hij er verstandig aan doet. Volgens mij zat hij best goed bij m-sport. En nu al zijn 3e team in 3 jaar... Ik denk dat hij in elk geval bij citroen en m-sport niet zoveel vrienden meer overhoudt.
Daarnaast wordt hij weliswaar wel eerste rijder, maar ik denk persoonlijk nou niet dat Hyundai gelijk de overige teams het zo moeilijk gast maken als VW dat deed. De Fiësta is wat dat betreft toch behoorlijk competatief en hij is volgens mij dicht bij zijn eerste overwinning. Maar de tijd zal het leren.
Ik vraag me nog wel af hoe lang Qatar (lees Nasser Al Attiyah) nog op de Fords zal blijven staan. Ik meen eens ergens gelezen te hebben dat Nasser op zich wel verder wil met m-sport, maar dat Thierry wel een belangrijk (zo niet het belangrijkste) 'part of the deal' is. Nu Thierry weg is, zou Nasser ook zo maar eens kunnen vertrekken....
Boes

Berichtdoor Alex_79 » do okt 31, 2013 8:15

Valt mee. rallyemagazin.de vroeg hem daar ook al naar toen de geruchten over Neuville's vertrek sterker werden, en volgens de Qatari gaat hij op zoek naar nieuw talent, al wordt het team wel verkleind: nog drie auto's. Eén waarschijnlijk voor Ostberg, een voor Al-Attiyah zelf, die hij afstaat als hij in Arabië of de Rallyraids onderweg is. De laatste auto zou volgens de laatste geruchten wel eens voor Mikko Hirvonen kunnen zijn. Novikov is alleen in beeld als hij veel geld meebrengt.
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Alex_79

Berichtdoor mmrizio » do okt 31, 2013 8:39

Ik vond het ook een typisch Benelux actie: Gaan rijden voor het fabrieks team van een B-merk. Maar misschien weet hij wel meer van de toekomst van Ford/M-Sport dan wij: Da's geen fabrieks team meer, dus mogen die doorontwikkelen of blijven ze stilstaan?

Neemt natuurlijk niet weg dat hij bij Citroen en VW meer kans gemaakt zou hebben op de hoofdprijzen. Wat in de huidige fase van zijn carriere belangrijk is, want hij moet z'n eerste overwinning nog halen.
mmrizio

Berichtdoor EvoV6 » do okt 31, 2013 12:00

mmrizio schreef:Ik vond het ook een typisch Benelux actie: Gaan rijden voor het fabrieks team van een B-merk. Maar misschien weet hij wel meer van de toekomst van Ford/M-Sport dan wij: Da's geen fabrieks team meer, dus mogen die doorontwikkelen of blijven ze stilstaan?

Neemt natuurlijk niet weg dat hij bij Citroen en VW meer kans gemaakt zou hebben op de hoofdprijzen. Wat in de huidige fase van zijn carriere belangrijk is, want hij moet z'n eerste overwinning nog halen.

Dus jij vind Hyundai een B-merk???? hahahaha in welke eeuw leef jij?? word wakker!
EvoV6

Berichtdoor rallydre » do okt 31, 2013 13:21

Denk dat veel mensen zich laten foppen door de historie van het MSD project. Dat was alleen in F2 succesvol en kon met de WRC niet echt aanhaken bij de top.

De ontwikkeling die ze nu doen, met het pand in Alzenau (D), is een stuk ambitieuzer. De voorbereiding is er eentje die te vergelijken is met die van Volkswagen. Zie volgend jaar dan ook maar als het S2000 jaar van VW. Enige verschil is dat Hyundai dat met een WRC doet, maar pas echt inzet op het volgende model wat (zie artikel AUTOnews) nú al in ontwikkeling is.

MSD was als Ford <--> M-Sport en het huidige project is een echt fabrieksproject meer in de richting van wat TTE voor Toyota deed (directer tegen de fabriek aan)..

Ik meen dat Hyundai in de top 3 van autoproducenten staat...
rallydre

Berichtdoor mmrizio » do okt 31, 2013 21:50

EvoV6 schreef:Dus jij vind Hyundai een B-merk???? hahahaha in welke eeuw leef jij?? word wakker!

Op basis waarvan wil jij het een A-merk noemen?
Hele volksstammen kopen dagelijks prima spullen bij de Aldi, Action of Zeeman, en zijn er erg tevreden over. Maar dat maakt het nog geen A-merken.

Uiteraard ben ik dolblij dat Hyundai naamsbekendheid en merkbeleving wil bouwen met behulp van de rallysport. Het klinkt alsof ze serieus zijn, maar da's altijd vooraf. Dat ze zelf een team opbouwen, in plaats van uitbesteden aan bv. Prodrive, lijkt me meer een lange termijn keuze dan een vergroting van de kans op snel succes.

Neuville me wel ideaal voor Hyundai... , andersom ben ik niet overtuigd.

Maurice
mmrizio

Berichtdoor Roy » do okt 31, 2013 22:55

Even over Hyundai, a en B-merken.

Hyundai voldoet volledig aan de eisen van een A-merk. Er wordt bij A-merken veel geld besteedt aan reclame. (sponsoring Voetbalkampioenschappen en nu ook WRC) met als doel het vergroten van naamsbekendheid en het handhaven of versterken van de gevestigde reputatie. (Lange garantie)."

In Nederland wordt de auto misschien niet zo heel goed verkocht, maar Nederland is maar klein ten opzichte van de hele wereld. Kijk eens naar onderstaande link. Daarin staat dat Hyundai de 6e automerk van de wereld is. Nog voor Fiat en Renault!

http://focus2move.com/item/664-world%E2 ... on-the-sky

Neuville
Hyundai is geen kleintje en doet mee met de grote jongens. Ze hebben een nadeel dat ze nog niet met een hele goede rijder hebben getest. Als Neuville aanschuift is de auto nog voor 2014 nog niet gemaakt voor hem, maar dat was de Fiesta van M-sport ook niet. We zullen zien wat Hyundai er van kan gaan maken, maar ik heb er vertrouwen in. Het wordt denk ik geen VW verhaal, maar ook zeker geen Suzuki-drama zoals in 2008.
Roy

Berichtdoor Alex_79 » vr nov 01, 2013 9:56

Nog een aanvulling op Roy's uiteenzetting. De reden dat de laatste variant van de Golf wat vertraging opliep, is dat VW-baas Martin Winterkorn op de IAA zo schrok van de goede afwerking van een Hyundai I30, dat ie meteen een aantal wijzigingen uit dat model ook in de Golf liet proppen. Als je de baas van VW in de stress laat schieten, doe je als vermeend "b-merk" toch niet gek.

Als je ziet hoe Hyundai jarenlang Rhys Millen heeft ondersteund voor zijn Pikes Peak fratsen, dan denk ik niet dat ze dit halfbakken gaan aanpakken.

edit: belangrijk woord vergeten :oops:
Laatst bijgewerkt door Alex_79 op vr nov 01, 2013 11:22, in totaal 1 keer bewerkt.
There's nothing wrong with the car... except that it's on fire!
Alex_79

Berichtdoor Holkers » vr nov 01, 2013 10:04

Verkopen zegt niets over de kwaliteit van een auto, meer over hoe goedkoop deze in de markt gezet kan worden door de fabrikant. BMW staat 12de en dat is omdat ze (duurdere) kwaliteit leveren, al jaren lang. Audi 15de, zelfde verhaal.

Laten we nou niet gaan doen alsof Hyundai al decenia een A-merk is, want dat is gewoon niet zo. Ja, ze timmeren goed aan de weg en ze worden kwalitatief beter dan de koekblikken die ze in het verleden maakten, maar laat ze eerst maar even 10 jaar die kwaliteit leveren en dan gaan we er een keer een stempel A op zetten.

Staat natuurlijk los van de drive en motivatie (lees; geld) die ze in een project stoppen. Een Audi kan weer in het WRC stappen, maar er een paar tientjes tegenaan gooien en hopen dat een ongeteste A1 WRC het goed gaat doen met Wilson als rijder. Hyundai pakt het op papier goed aan, het is te hopen voor de sport dat het ook op de weg goed komt
If the world didn't suck, we would all fall off!
Holkers

Berichtdoor nkroeze » vr nov 01, 2013 11:41

Holkers, jouw opmerking over kwaliteit van Audi & BMW is natuurlijk ook zeer objectief, voor jou betekend dat dat Hyundai nog geen A merk is.

Ben wel benieuwd naar de onderbouwing met cijfers en statistieken, want ik denk serieus dat Hyundai de afgelopen jaren (zeg jaar of 5) kwalitatief goede auto's neerzet.... Dat je ze zelf niet mooi/goed vindt mag zeker (ik zeg ook niet dat ik het zou kopen), maar onderbouwt met pech-gevallen statistieken denk ik dat je nog wel eens verrast kan zijn over A merk vs B merk :)
nkroeze

Berichtdoor Dennis Klein » vr nov 01, 2013 11:53

nkroeze schreef:Holkers, jouw opmerking over kwaliteit van Audi & BMW is natuurlijk ook zeer objectief, voor jou betekend dat dat Hyundai nog geen A merk is.

Ben wel benieuwd naar de onderbouwing met cijfers en statistieken, want ik denk serieus dat Hyundai de afgelopen jaren (zeg jaar of 5) kwalitatief goede auto's neerzet.... Dat je ze zelf niet mooi/goed vindt mag zeker (ik zeg ook niet dat ik het zou kopen), maar onderbouwt met pech-gevallen statistieken denk ik dat je nog wel eens verrast kan zijn over A merk vs B merk :)

Kijk ook even naar de resultaten van Chevrolet (=Daewoo) in het WTCC !
Dennis Klein

Berichtdoor mmrizio » vr nov 01, 2013 12:21

Ik heb al bijna spijt dat ik de discussie ontketend heb.

A-Merk is een marketing term. Dat heeft weinig te maken met de kwaliteit van de produkten, of met verkoopstatistieken, zoals ik ook in mijn vergelijking met Aldi/Action/Zeeman probeerde duidelijk te maken.

Het merk Hyundai geeft in mijn perceptie momenteel nauwelijks meerwaarde aan de produkten. Dat maakt het minder gemakkelijk om marketing budget te besteden aan bv. rallysport. Itt. bv. Red Bull, die per blikje een klein kapitaal overhoudt om het merk in stand te houden.
Al helpt het grote volume natuurlijk wel. Ik ben benieuwd of ze voldoende budget vrijmaken om een winnend team te bouwen. Maar dat gaan we vanzelf zien...

Maurice
mmrizio

Berichtdoor BasJBuitendijk » vr nov 01, 2013 12:44

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hyundai_Heavy_Industries

Approximate Global Unit Sales by Top Auto Manufacturers 2012, in millions

General Motors (GM) 9.49

Volkswagen 9.34

Toyota 8.87

Hyundai/Kia 7.10

Ford 5.67

Nissan 4.91

Honda 4.01

Fiat/Chrysler 4.29

En wie sponsort het WK voetbal in 2014? :wink:
BasJBuitendijk

Berichtdoor Mark Wielens » di nov 05, 2013 10:37

Neuville heeft getekend, en rijdt de komende jaren bij Hyundai. Was al te verwachten.

gr. Mark.
Mark Wielens

VorigeVolgende

Keer terug naar Wedstrijden