door uw official op stap » zo jun 05, 2011 8:20
Kijk, die had ik dus ff niet gezien. Maar het maakt mij wel nieuwsgierig.
Daarom ook via deze weg eens een oproep aan de rijders/navigatoren:
Natuurlijk wil iedereen gewoon veilig langs die dingen rijden. Iedereen wil aan de finish komen.
Maar wat zien jullie nu het liefste?
Er kleven van verschillende kanten verschillende bezwaren aan de gebruikte materialen.
Want waar heb je die dingen nodig? Een barriere tussen 2 rijrichtingen, daar mag natuurlijk geen beweging in te krijgen zijn. Dus een goede dichte vrachtwagencombinatie is wat dat betreft wel een goede optie. Alleen moet je iemand zo gek zien te vinden die zijn vrachtwagen daar neer wil zetten. En je moet er niet onder kunnen komen.
En zijn containers een goede optie? Als ik naar de video van Dirk Garvelink kijk van zijn crash in Etten Leur, dan zie ik die container heel ver om gaan. En had daar geen stoeprand gezeten, dan was die container waarschijnlijk nog veel verder om gegaan.
Die kun je dus eigenlijk ook niet op een dubbelpunt gebruiken. Je zult maar net aan de andere kant rijden........
Die legoblokken zijn wel mooi zwaar, maar behoorlijk arbeidsintensief om ze te plaatsen. En wat gebeurt daarmee als er iemand op klapt? Daar zul je waarschijnlijk op een dubbelpunt een dubbele laag neer moeten zetten. Dan zit er een verband in en is de barriere op zijn sterkst.
Maar dan heb je waarschijnlijk al een vrachtwagencombinatie vol nodig om 1 dubbelpunt te doen.
Vangrails zijn alleen een optie als je die vast kunt zetten. Dan hebben die dingen een beschermde factor. Staan ze niet vast, dan kunnen ze kantelen, scharnieren, allerlei dingen die je niet wilt hebben.
En wat denken jullie van bescherming langs water? En welke opties zijn er nog meer? Bigbags? Denk even aan kp 2 in Ede, het splitsingspunt.
Strobalen? Die geven ook een zooi als ze aan gort gereden worden en dan zijn ze hun kracht ook kwijt.
Of moeten we dan overal maar een chicane voor zetten, zodat je er met een lage snelheid langs komt?
Ik ben benieuwd naar jullie reacties.