JeroenBootsman schreef:Wat is er anders aan een historische rally zoals in Spa ten opzichte van bijvoorbeeld de ELE-rally?
Men mag niet verkennen las ik ergens. Krijgt men dan pacenotes, of is het een bol-pijl systeem?
Ik zag ze ook stempelen. Waarom is dat?
Boucle de Spa is sinds een aantal jaren (sinds 2007) een regularity. Gaat dus niet meer om de snelste tijd maar om het parkoers (proef) met de juiste gemiddelde snelheid af te leggen. Er zijn 2 klassen. de Legend heeft een gemiddelde rond de 80 km/h. Bij de
Classic is dat rond de 50 gemiddeld. Op elke kp zijn er meerdere stempel controles om de gemiddelde snelheid naar beneden te halen (voor de verzekering). Aantal jaren geleden was het nog volledig onverkend. Meeste Belgen waren in het voordeel omdat zij notes van voorgaande eddities (toen nog snelheidsrally) hadden. Pas sinds een paar jaar (volgens mij 2010 voor het eerst) mogen er enkele proeven vooraf verkend worden voor de Legend. De Clementine is nog steeds een van de kp's die onverkend is! Bij de classics is het helemaal niet toegestaan te verkennen. Tot 2010 kreeg je een route boek (bol-pijl systeem) waarin tussen liggende bochten niet werden aangegeven. Je reed dus toen volledig op zicht.
Verder moeten de Legends ook aan allerlei (FIA) veiligheidseisen voldoen. Bij de Classics zijn die eisen veel minder.
Ik hoop dat het je zo en beetje duidelijk is.
Gr, Götz