marcel de jong wrote:
op de site van bijveldsstaat een uitleg over het voorval
misschien ben ik niet zo op de hoogte van techniek
maar wat is het voordeel dat bijvelds zou hebben met dat maatverschil van 0.2 mm
het zou dienen om de turbo te beschermen
Niet alle grN regels zijn erop gericht performance-verbetering te voorkomen.
De basis van grN is heel éénvoudig: alleen datgene mag afwijken van de straatauto, wat in de homologatie staat.
Elk niet-gehomologeerd onderdeel kan daarom tot diskwalificatie leiden.
Voorbeeld: in mijn auto zit de gehomologeerde handrem, een nogal duur apparaat; als ik een goedkope 2-cilinder handrem had gemonteerd, had ik daar geen enkel voordeel van gehad, maar toch was dan mijn auto illegaal geweest.
Zo zijn er ook regelmatig voorbeelden van vervanging van een origineel onderdeel door een onderdeel dat minder slijt (en vaak ook zwaarder is, bijvoorbeeld een vliegwiel). Dit wordt eigenlijk alleen maar uit kostenoverweging gedaan en toch leidt het tot diskwalificatie.