billy wrote:
Holkers,
Ik heb nergens gezegd dat het "weer Bijvelds was", ik heb wel gezegd dat het heel dom is om als Bijvelds te sjoemelen. Want nu hebben alle mensen die hen ooit hebben beschuldigd van valsspelen ineens gelijk.
Maar laten we eerlijk zijn: als je afgekeurd wordt, ben je illegaal. Dat klinkt hard. Maar als we jouw regels zouden hanteren ( en niet meer mieren-neuken), waar zou dan de grens liggen?
En ik denk dat het daar om gaat. Er was hier al eens een discussie over het feit dat de rallysport een echte sport is. Een sport heeft regels en grenzen en als je daar overheen gaat en iemand van de "scheidsrechters" ziet het of komt erachter wordt je gestraft. Ik ben blij dat die regels er zijn en voor iedereen gelden.
Rallysport is een sport waarin regels nageleefd moeten worden. Daar ben ik het wel degelijk mee eens. Maar regels zijn er voor iedereen. iedereen die aan de start komt met een auto moet op dezelfde manier bekeken worden en met dezelfde instelling. De heren Bijvelds hebben nou eenmaal het bordje 'eventueel illegale auto'. deels door vermoedens, deels door roddel, deels door jaloersie, deels door waarheid (dit geval dus). Maar gaan we niet te ver hierin. Gaat het bewust of onbewust opsporen van een illegaal feit niet te ver? Ik bedoel, waar hebben we het over. 0.2 mm ! een menselijk oog kan een voorwerp van 0.2 mm nog maar net zien. hetzelfde over Snijer; 2 honderdste te snel weg terwijl het aparaat maar in tienden achter de comma werkt. Dan praat je toch over dusdanige nihille verschillen met de norm dat het op te heffen is? 2 honderdste eerder weg. Ik heb mensen in Nederland wel eerder zien vertrekken, maar door juist dat soort dingen aan te halen en dat soort gevallen op te blazen in de media doe je de sport ook niet veel goeds.
Terug komend op Bijvelds. Als het ding niet conform de regelementen is, wordt het met veel poeha als illegaal bestempeld en iedereen in Nederland en België die ze al niet te hoog had staan schreeuwen van de hoogste daken. Maar zou het niet beter zijn om eens te kijken waar we het over hebben? Is het ding wel een verbetering? Gaat de auto sneller? en zo ja, hoeveel? seconde per kilometer? dan hebben we het ergens over, maar dat kun je helaas niet aantonen.
Vraag me trouwens wel af wat de fout-marge van die dingen is. op 1 mm een afwijking van 0.2 kan best in de norm voor het product liggen. En wat is de afwijking van het meetaparaat, wat is het ijkrapport. ga zo maar door...
"In de herkeuring is gebleken dat de luchtdoorlaat die dient voor de beveiliging van de turbo niet een origineel onderdeel was. De opening die een klein beetje lucht moet doorlaten bleek niet de vereiste 1,2 millimeter maar 1 millimeter groot te zijn"
Dus de beveiliging van de turbo was minder dan voorgeschreven. Dus het is onbetrouwbaarder...
[Edited by Holkers on 07-06-2004 at 05:11 PM GMT]