De dood van Piet Bijvelds gisteren tijdens de rally van Luxemburg veroorzaakt heel wat commotie in de Lage Landen. En die commotie wordt nog gevoed door onverantwoorde berichten met niet-gecheckte geruchten. Zo wordt verteld dat Piet Bijvelds geen gordel zou gedragen hebben ...
De online-dienst van het officiële persagentschap Belga (BelgaWeb) stuurde gisteravond om 19 uur het volgende bericht naar alle geabonneerde internet-redacties in België en Nederland: "De Nederlandse co-piloot Piet Bijvelds is zaterdag omgekomen na een crash tijdens de rally van Luxemburg. Hij zou geen autogordel gedragen hebben. Uit goede bron werd vernomen dat een gebroken nek de doodsoorzaak is en dat er geen sporen van een gordelimpact op het lichaam terug te vinden zijn. Tijdens de achtste klassementsrit van de rally in de buurt van Ettelbruck ging de wagen van vader en zoon Piet en Peter Bijvelds bij het naderen van een chicane aan het slippen, botste tegen een rotswand en kwam vervolgens tot stilstand tegen een muur. De 62-jarige co-rijder Piet Bijvelds overleefde de klap niet. Bij het parket was niemand bereikbaar voor commentaar. (LOR) (Belga)"
Alleen al het woord "autogordel" maakt duidelijk dat de auteur van dit bericht (met de initialen LOR) geen kaas heeft gegeten van autosport en dat de goeie bron, die Belga aanhaalt, helemaal niet goed is.
Die zinsnede deed Piet Bijvelds af als een op gevaar beluste snelheidsduivel en maakte van de rallysport een sport voor onverantwoorde laagvliegers.
Een rallyrijder, een autosporter tout court, draagt geen "autogordel", maar een vierpunts- en in de meeste gevallen een zespuntsgordel. Dat veiligheidsharnas bestaat dan uit vier of zes gordels die vastgeklikt worden in een centrale knop ter hoogte van de onderbuik. Aan die knop zit een hendel, waarmee in één ruk de gordels bij een noodsituatie kunnen losgemaakt worden.
Piet Bijvelds was een ervaren corijder, die al jaren zijn zoon Peter navigeerde. Net als rallyrijders, en alle autosporters tout court, controleerde Piet bij de start van een proef of zijn gordels goed vastzaten en of hij goed vastgesnoerd zat in zijn speciale kuipzetel. Zelfs bij de waanidee dat Piet geen zin zou gehad hebben om zijn gordels vast te maken, zou zoon Peter nooit of tenimmer aan de proef begonnen zijn. Nooit, want bij de eerste felle remzone vlieg je zonder gordels los door de voorruit. Autosporters willen zoveel mogelijk riciso's uitsluiten, het goed vastsnoeren van de gordels is daarom primordiaal.
Misschien heeft Piet net voor of op het moment van de impact, die zijn leven zou kosten, door een verkeerde beweging de veiligheidshendel aangeraakt en zijn de gordels losgeschoten. Dat Piet onderweg zijn gordels zou losgemaakt hebben, is evenmin waarschijnlijk, want dan was Peter ongetwijfeld gestopt om te checken wat er aan de hand was met zijn vader. Ofwel was er een defect aan de gordels bij het ongeval.
Wat er dan wél precies gebeurd is, is onderwerp van diepgaand onderzoek. Wij beschikken niet over officiële gegevens en zeker niet over het medische rapport om zomaar te melden dat Piet Bijvelds gestorven is aan een gebroken nek en dat hij dus zijn gordel niet droeg.
Piet Bijvelds verdiende beter.