Pagina 5 van 7

BerichtGeplaatst: zo nov 14, 2004 15:09
door StevenK
Inmiddels is er op pitstop.tv ook een uitgebreide reactie verschenen op de berichtgeving in de Belgische media:
De dood van Piet Bijvelds gisteren tijdens de rally van Luxemburg veroorzaakt heel wat commotie in de Lage Landen. En die commotie wordt nog gevoed door onverantwoorde berichten met niet-gecheckte geruchten. Zo wordt verteld dat Piet Bijvelds geen gordel zou gedragen hebben ...

De online-dienst van het officiële persagentschap Belga (BelgaWeb) stuurde gisteravond om 19 uur het volgende bericht naar alle geabonneerde internet-redacties in België en Nederland: "De Nederlandse co-piloot Piet Bijvelds is zaterdag omgekomen na een crash tijdens de rally van Luxemburg. Hij zou geen autogordel gedragen hebben. Uit goede bron werd vernomen dat een gebroken nek de doodsoorzaak is en dat er geen sporen van een gordelimpact op het lichaam terug te vinden zijn. Tijdens de achtste klassementsrit van de rally in de buurt van Ettelbruck ging de wagen van vader en zoon Piet en Peter Bijvelds bij het naderen van een chicane aan het slippen, botste tegen een rotswand en kwam vervolgens tot stilstand tegen een muur. De 62-jarige co-rijder Piet Bijvelds overleefde de klap niet. Bij het parket was niemand bereikbaar voor commentaar. (LOR) (Belga)"

Alleen al het woord "autogordel" maakt duidelijk dat de auteur van dit bericht (met de initialen LOR) geen kaas heeft gegeten van autosport en dat de goeie bron, die Belga aanhaalt, helemaal niet goed is.
Die zinsnede deed Piet Bijvelds af als een op gevaar beluste snelheidsduivel en maakte van de rallysport een sport voor onverantwoorde laagvliegers.
Een rallyrijder, een autosporter tout court, draagt geen "autogordel", maar een vierpunts- en in de meeste gevallen een zespuntsgordel. Dat veiligheidsharnas bestaat dan uit vier of zes gordels die vastgeklikt worden in een centrale knop ter hoogte van de onderbuik. Aan die knop zit een hendel, waarmee in één ruk de gordels bij een noodsituatie kunnen losgemaakt worden.
Piet Bijvelds was een ervaren corijder, die al jaren zijn zoon Peter navigeerde. Net als rallyrijders, en alle autosporters tout court, controleerde Piet bij de start van een proef of zijn gordels goed vastzaten en of hij goed vastgesnoerd zat in zijn speciale kuipzetel. Zelfs bij de waanidee dat Piet geen zin zou gehad hebben om zijn gordels vast te maken, zou zoon Peter nooit of tenimmer aan de proef begonnen zijn. Nooit, want bij de eerste felle remzone vlieg je zonder gordels los door de voorruit. Autosporters willen zoveel mogelijk riciso's uitsluiten, het goed vastsnoeren van de gordels is daarom primordiaal.
Misschien heeft Piet net voor of op het moment van de impact, die zijn leven zou kosten, door een verkeerde beweging de veiligheidshendel aangeraakt en zijn de gordels losgeschoten. Dat Piet onderweg zijn gordels zou losgemaakt hebben, is evenmin waarschijnlijk, want dan was Peter ongetwijfeld gestopt om te checken wat er aan de hand was met zijn vader. Ofwel was er een defect aan de gordels bij het ongeval.

Wat er dan wél precies gebeurd is, is onderwerp van diepgaand onderzoek. Wij beschikken niet over officiële gegevens en zeker niet over het medische rapport om zomaar te melden dat Piet Bijvelds gestorven is aan een gebroken nek en dat hij dus zijn gordel niet droeg.

Piet Bijvelds verdiende beter.

BerichtGeplaatst: zo nov 14, 2004 17:05
door sharply.jac|NL
Ik las het ook net op pitstop.tv. en ik kan mij hierin helemaal vinden. Piet Bijvelds verdiende inderdaad beter.

BerichtGeplaatst: zo nov 14, 2004 19:31
door Hammie
Van pitstop.tv:
Reactie Peter Bijvelds
Datum 14/11/2004



In een eerste reactie na de dood van zijn vader Piet gisteren in de rally van Luxemburg ontkent Peter Bijvelds dat hij met zijn Mitsubishi bij de fatale chicane geslipt is op bladeren op de weg, zoals de organisatie beweert. Bijvelds laat zich op zijn website niet uit over de chicane zelf.

Bijvelds: "Graag wil ik iedereen alvast bedanken voor het overweldigende medeleven van het overlijden van mijn vader co-piloot maar vooral grote vriend, ik kan jullie vertellen dat dit de meest zwarte en zware dag is uit mijn leven en dat ik ook erg veel steun haal uit het medeleven."

Er is ook vandaag nog heel wat te doen over de chicane op proef 8, waar Bijvelds gisteren gecrasht is. De hindernis stond niet letterlijk in het roadbook en was enkel aangegeven met wat tekens. Pas bij de start van de bewuste proef werden alle deelnemers ervan op de hoogte gebracht dat er een chicane was opgetrokken.

De "pifpaf" lag op een snel stuk, net voor een scherpe bocht. Volgens een journalist, die de plaats van het ongeval ging onderzoeken, stond de chicane net na een supersnelle en bovendien blinde bocht. Om een dergelijke hindernis zonder risico te nemen, moet de corijder over precieze nota's beschikken op basis van precieze informatie in het roadbook en op basis van aanwijzingen of een tekening op de weg. Tijdens een rally wordt de openbare weg gebruikt en het is evident dat een hindernis zoals een chicane tijdens de verkenningen nog niet is aangelegd. Een precieze tekening geeft dan aan waar de chicane komt.

Organisator Jo Deschuyter heeft na het ongeval toegegeven dat de chicane beter had kunnen aangeduid worden. Er waren vooraf veel vragen bij de rijders, die niet goed wisten wat de aanwijzingen in het roadbook allemaal betekenden.

Bijvelds: "Verder wil ik nog heel kort terug komen op het ongeval, bij het lezen van het persbericht van de organisatie stond daar tot mijn verbazing dat wij uitgeschoven zouden zijn over de bladeren bij het aanremmen van de chicane. Dit is pertinent niet het geval ook het feit dat ooggetuigen dit gezien zouden hebben lijkt mij zeer onwaarschijnlijk, mede doordat het zeker enkele minuten duurde voordat de eerste hulpverlener bij de auto was waar ik en mijn vader zich nog in bevonden omdat we er niet uit konden."

19:20 (pba)

© pitstop.tv

BerichtGeplaatst: zo nov 14, 2004 23:45
door David Westenbrink
Bespottelijk dat persbericht... Getuigd van 0,0 respect... Dat gelul meteen eromheen van mensen die het beter weten zonder dat ze erbij waren.

Het is echt heel wrang. Ik zie ze nog voor me tijdens euregio in de rode nissan sunny gtr erafvliegen en hun achteras vernielen, daarna op de service nog bij hun gekeken, waar pa bijvelds in zn eentje een broodje aan het eten was 'ja ach...hoort erbij' zei hij. Of de zuiderzeerally van dit jaar toen ze net proef kampereiland afkwamen toen ik aan kwam rijden. Het had wel iets grappigs. Pa bijvelds lekker onderuitgezakt amper boven het dashboard uit. Peter achter het stuur op een manier van 'waar moet ik heen'? het had wel wat jut en jul gehalte. Vader en zoon superfanatiek en ook echt 'wij tegen de rest'. Gesterkt door al het gesodemieter rondom. 'We zullen ze ns even laten zien'.

Een fanatiek koppel gepassioneerd van hun sport.

Pa en zoon Verstappen
Pa en zoon van der Geest
Pa en zoon Bijvelds

etc, etc, en hier thuis is het ook niet anders. Zo herkenbaar. Dit was echt een heel raar weekend.

Hoe moeilijk het misschien ook voor m zal zijn. Ik hoop dat Peter door blijft gaan. Vader Bijvelds zou vast niets liever willen.

BerichtGeplaatst: ma nov 15, 2004 13:00
door bugs
zeer trieste berichtgeving

en dan gelijk van die ACHTERLIJKE insinuaties over gordels!!!!
hoe haalt men het in het hoofd ??? :evil:

veel sterkte aan iedereen die het nodig heeft

BerichtGeplaatst: ma nov 15, 2004 18:31
door kraats
bugs schreef:zeer trieste berichtgeving

en dan gelijk van die ACHTERLIJKE insinuaties over gordels!!!!
hoe haalt men het in het hoofd ??? :evil:

veel sterkte aan iedereen die het nodig heeft

===================
Al deze verhalen moet je gewoon naast je neerleggen denk ik!!
Een diepgaand onderzoek zal uitwijzen wat er gebeurt is, maar aangezien er nederlandse fotografen zijn geweest op de plek des onheils, ga ik ervan uit dat die foto's hebben kunnen nemen waardoor het verhaal van Peter Bijvelds onderbouwd wordt. Sterker nog, misschien dat zij de foto's beschikbaar kunnen stellen aan diegene die het onderzoek leidt. Maar ik ga ervan uit dat zij dat gedaan hebben.....

Ik denk dat we er allemaal een moedeloos gevoel aan over houden, maar verlaag je niet tot het niveau van mensen die bij mij laten overkomen dat er iets schoongepraat moet worden....

BerichtGeplaatst: ma nov 15, 2004 18:55
door evoliene
Kan ik het niet vinden of staat er werkelijk niets vermeld op de site van Luxemburg?Zou het me niet kunnen voorstellen en het hoogst onbeschoft vinden want ze werken wel de stand bij!Ik krijg steeds meer kriebels als ik reactie,s hoor van de organisatie van deze rally.Gaan ze daar alleen voor eigen belang?Iedereen is daar met zijn hobby en passie bezig geweest maar had van de organisatie wel meer respect verwacht!Ben ik de enige die daar kwaad over is! Respect wat er trouwens wel door diverse team,s werd getoond door te stoppen met het evenement.Grote klasse!

BerichtGeplaatst: ma nov 15, 2004 19:12
door Hein
evoliene schreef:Kan ik het niet vinden of staat er werkelijk niets vermeld op de site van Luxemburg?Zou het me niet kunnen voorstellen en het hoogst onbeschoft vinden want ze werken wel de stand bij!Ik krijg steeds meer kriebels als ik reactie,s hoor van de organisatie van deze rally.Gaan ze daar alleen voor eigen belang?Iedereen is daar met zijn hobby en passie bezig geweest maar had van de organisatie wel meer respect verwacht!Ben ik de enige die daar kwaad over is! Respect wat er trouwens wel door diverse team,s werd getoond door te stoppen met het evenement.Grote klasse!


Ligt niet aan jou. Ik heb vanaf zaterdagavond (het moment dat ik e.e.a. hoorde) regelmatig gekeken: Niets, maar dan ook helemaal niets. Geen persbericht, niks. Ik vind het diep treurig. :evil:

Dat de organisatie aan de rijders vraagt of de rally voortgezet kan worden kan ik me nog iets bij voorstellen (neemt niet weg dat ik veel respect heb voor de NL deelnemers en de Belgen die uit koers gegaan zijn, had ik zelf ook gedaan).

Maar op je eigen site helemaal niets plaatsen. Ik snap hem niet hoor.

BerichtGeplaatst: ma nov 15, 2004 19:25
door John
Net het stukje op de site van Chris van Woensel gelezen. Volgens Chris vertelde de organistaie dat de chicane op een recht stuk lag. Maar helaas lag ie na een flauw links die vol genomen wordt, gelukkig konden wij nog remmen aldus van Woensel. Helaas de volgende deelnemer niet.

John

BerichtGeplaatst: ma nov 15, 2004 19:39
door evoliene
Maar de organisatie had toch geen fouten gemaakt?Dat probeerde ze in ieder geval wel te doen geloven.Sorry voor mijn sarcasme maar ik kan weinig begrip opbrengen voor zo,n klunzige organisatie.Jammer dat dit het gevolg moest zijn.

BerichtGeplaatst: ma nov 15, 2004 21:39
door Petotsj
Heeft iemand foto's van de gecrashte clio van JdW??

BerichtGeplaatst: ma nov 15, 2004 21:53
door ome ronnie
John schreef:Net het stukje op de site van Chris van Woensel gelezen. Volgens Chris vertelde de organistaie dat de chicane op een recht stuk lag. Maar helaas lag ie na een flauw links die vol genomen wordt, gelukkig konden wij nog remmen aldus van Woensel. Helaas de volgende deelnemer niet.

John


Er word zoveel vermeld, ook op de buitenlandse sites. Ik heb het vermoeden dat de organisatie zich op een hele snelle wijze, dmv het persbericht, de rug vrij willen maken.
Zie inderdaad de reacties als, hij zal zijn gordels niet gedragen hebben.
We praten hier niet over beginners, alsof zij die fout zullen maken.
Het excuus van de bladeren, en zoals Peter aangeeft was dat niet het geval.
Ik denk, en moet het ook daar bij laten daar ik niet aanweizg was, dat de organisatie ZWAAR tekort heeft geschoten in de opzet en aanpassing van het parcour.
Dat dit heeft kunnen gebeuren, en dan ook nog met een equippe met meer als genoeg ervaring......waardeloos.
Dit maakt het extra wrang. En helaas proberen ze het verdoezelen met een fout van de equippe, met hun gordels.
Schandelijk, want daarmee raak je de sport in zijn algemeen ook zwaar.
Alsof wij mensen zijn die onverantwoordelijk het risico zoeken en uitdagen.
Misselijk word ik ervan

BerichtGeplaatst: ma nov 15, 2004 21:59
door ExTaxi
Petotsj schreef:Heeft iemand foto's van de gecrashte clio van JdW??


die staan op DE rally-nieuwssite van Nederland (of die ik Rallysport.nl dan te kort) :wink:

BerichtGeplaatst: ma nov 15, 2004 22:01
door ExTaxi
een stukje gepakt uit een Luxemburgse krant:


Tödlicher Unfall überschattet "Rally de Luxembourg"

Überschattet vom Unfalltod des niederländischen Co-Piloten Piet Bijvelds, endete am Samstag in Ettelbrück die erste Auflage der "Rally de Luxembourg", dem letzten Lauf der Luxemburger Rallyemeisterschaft. Aufgrund des tragischen Zwischenfalls war der Erfolg der Dänen Kristian Poulsen/Ole Frederiksen nur noch Nebensache.
In der zweiten Wertungsprüfung der zweiten Etappe am Samstagmorgen passierte auf der Straße von Eschweiler nach Drauffelt in einer 200 km/h-Passage das Unglück. Mit seinem Mitsubishi Lancer Evo verpasste Peter Bijvelds, Sohn des Opfers, den Bremspunkt vor einer Schikane aus Strohballen, verlor die Krontrolle über das Gruppe N-Auto , kam von der Straße ab und prallte mit voller Wucht gegen einen Felsen.

Während der Pilot nahezu unverletzt aus dem Wrack geborgen werden konnte, kam für den am sechsten November 62 Jahre alt geworden Piet Bijvelds jede Hilfe zu spät. Vater und Sohn Bijvelds lagen zur Zeit des Unfalls auf Platz vier in der Gesamtwertung und befanden sich in einer harten Auseinandersetzung um die Führung in der seriennahen Gruppe N. Die Rallye wurde nach kurzer Unterbrechung weitergeführt, doch zogen es einige niederländische und belgisiche Teams vor sich zurückzuziehen.

Unmittelbar nach dem Unglück begannen die Diskussionen über den Unfallhergang. Die Sicherheit der betroffenen WP an sich war nicht in Frage gestellt und die Strecke wurde nach Räumung der Unfallstelle von den Behörden auch wieder zum Rennen freigegeben , als gezeitete WP wurde sie aus Respektsgründen von den Veranstaltern aber nicht mehr genutzt. Im Mittelpunkt der Kritik stand das sogenannte "road book" anhand dessen die Teams im Training ihren extrem präzisen Streckenaufschrieb vornehmen und indem die Unfallstelle bzw. Schikane (im Gegensatz zu einer anderen Schikane auf der ersten Etappe) nicht als solche ausgewiesen war.

Der Rennleiter der gemeinsamen Veranstalter "Rallye Supporter Club Luxembourg" (RSCL) und "Rally Organisations & Services" (ROS) erklärte, der Hinweis auf eine schwierige Stelle sei vermerkt gewesen und vor dem Start besagter WP sei jedes Team noch einmal mündlich auf die Präsenz einer Schikane hingewiesen worden .

Im Gegensatz dazu stehen die Aussagen der verschiedenen Teams. Gegenüber unserer Zeitung meinte Sieger Kristian Poulsen: "Ich bin wohl am Start auf die Schikane hingewiesen worden. Es waren aber schlechte Informationen und ich konnte nur mit viel Glück die, zudem rutschige Passage meistern."

Die Erläuterungen von Carlo Goeres, Co von Gilles Schammel klangen ähnlich: "Man hat uns zwar auf die Schikane in besagtem Abschnitt aufmerksam gemacht, aber ein solcher Abschnitt kann sich über mehrere hundert Meter erstrecken.

Da wir nicht genau wussten, wo sich die Schikane befindet, haben wir uns regelrecht an das Hindernis herangetastet".

Zu klären gilt es demnach, ob es sich um ein Versäumnis bzw. ein Kommunikationsproblem des Veranstalters handelte oder ob dem Team ein fataler Fehler unterlief. Die Staatsanwaltschaft hat sich dem Fall angenommen.

BerichtGeplaatst: ma nov 15, 2004 22:06
door ome ronnie
ExTaxi schreef:een stukje gepakt uit een Luxemburgse krant:


Tödlicher Unfall überschattet "Rally de Luxembourg"

Überschattet vom Unfalltod des niederländischen Co-Piloten Piet Bijvelds, endete am Samstag in Ettelbrück die erste Auflage der "Rally de Luxembourg", dem letzten Lauf der Luxemburger Rallyemeisterschaft. Aufgrund des tragischen Zwischenfalls war der Erfolg der Dänen Kristian Poulsen/Ole Frederiksen nur noch Nebensache.
In der zweiten Wertungsprüfung der zweiten Etappe am Samstagmorgen passierte auf der Straße von Eschweiler nach Drauffelt in einer 200 km/h-Passage das Unglück. Mit seinem Mitsubishi Lancer Evo verpasste Peter Bijvelds, Sohn des Opfers, den Bremspunkt vor einer Schikane aus Strohballen, verlor die Krontrolle über das Gruppe N-Auto , kam von der Straße ab und prallte mit voller Wucht gegen einen Felsen.

Während der Pilot nahezu unverletzt aus dem Wrack geborgen werden konnte, kam für den am sechsten November 62 Jahre alt geworden Piet Bijvelds jede Hilfe zu spät. Vater und Sohn Bijvelds lagen zur Zeit des Unfalls auf Platz vier in der Gesamtwertung und befanden sich in einer harten Auseinandersetzung um die Führung in der seriennahen Gruppe N. Die Rallye wurde nach kurzer Unterbrechung weitergeführt, doch zogen es einige niederländische und belgisiche Teams vor sich zurückzuziehen.

Unmittelbar nach dem Unglück begannen die Diskussionen über den Unfallhergang. Die Sicherheit der betroffenen WP an sich war nicht in Frage gestellt und die Strecke wurde nach Räumung der Unfallstelle von den Behörden auch wieder zum Rennen freigegeben , als gezeitete WP wurde sie aus Respektsgründen von den Veranstaltern aber nicht mehr genutzt. Im Mittelpunkt der Kritik stand das sogenannte "road book" anhand dessen die Teams im Training ihren extrem präzisen Streckenaufschrieb vornehmen und indem die Unfallstelle bzw. Schikane (im Gegensatz zu einer anderen Schikane auf der ersten Etappe) nicht als solche ausgewiesen war.

Der Rennleiter der gemeinsamen Veranstalter "Rallye Supporter Club Luxembourg" (RSCL) und "Rally Organisations & Services" (ROS) erklärte, der Hinweis auf eine schwierige Stelle sei vermerkt gewesen und vor dem Start besagter WP sei jedes Team noch einmal mündlich auf die Präsenz einer Schikane hingewiesen worden .

Im Gegensatz dazu stehen die Aussagen der verschiedenen Teams. Gegenüber unserer Zeitung meinte Sieger Kristian Poulsen: "Ich bin wohl am Start auf die Schikane hingewiesen worden. Es waren aber schlechte Informationen und ich konnte nur mit viel Glück die, zudem rutschige Passage meistern."

Die Erläuterungen von Carlo Goeres, Co von Gilles Schammel klangen ähnlich: "Man hat uns zwar auf die Schikane in besagtem Abschnitt aufmerksam gemacht, aber ein solcher Abschnitt kann sich über mehrere hundert Meter erstrecken.

Da wir nicht genau wussten, wo sich die Schikane befindet, haben wir uns regelrecht an das Hindernis herangetastet".

Zu klären gilt es demnach, ob es sich um ein Versäumnis bzw. ein Kommunikationsproblem des Veranstalters handelte oder ob dem Team ein fataler Fehler unterlief. Die Staatsanwaltschaft hat sich dem Fall angenommen.


Dank je dat je deze even post.
Wat ik dus wilde zeggen is dat we de equipe niet tekort mogen en kunnen doen. Maar er heerst dus wel een wrange smaak over de opzet van het parcours.